Branża
Canon zmienia sposób w świadczeniu usług gwarancyjnych i serwisowych w Polsce - od teraz aparat będą naprawiane w Niemczech
Podłużne, lekkie lampy tubowe LED to praktyczny i poręczny sposób na doświetlenie sesji zdjęciowej lub planu filmowego. Wspólnie ze sklepem cyfrowe.pl przeglądamy najciekawsze modele na rynku - od kompaktowych i niedrogich pozycji amatorskich po rozwiązania dla profesjonalistów.
Artykuł stworzony na zlecenie sklepu Cyfrowe.pl
Lampy tubowe, ze względu na swój wygląd nazywane potocznie mieczami świetlnymi, to jedno z najbardziej kreatywnych współczesnych typów oświetlenia. Ich gabaryty sprawiają, że są wygodne w transporcie i bardzo poręczne podczas pracy. Umożliwiają swobodne oświetlanie scen pod dowolnym kątem i dynamiczną adaptację oświetlenia. Obecnie, każdy ze współczesnych modeli wyposażony jest także w diody RGB, co pozwala na świecenie dowolną barwą i łatwe nadanie pożądanego klimatu danej scenie. Dostępne są także w różnych rozmiarach - od miniaturowych modeli o długości kilkunastu centymetrów po ponad metrowe świetlówki - przez co sprawdzą się zarówno przy oświetlaniu małych scen produktowych, jak i w szerszych planach. A Dzięki atrakcyjnemu wyglądowi często same stają się także elementem filmowanej lub fotografowanej sceny. W końcu, są też bardzo popularnym akcesorium w technice malowania światłem.
Większość współczesnych modeli oferuj dość zbliżoną funkcjonalność, nadal jednak potrafi różnić się szczegółami specyfikacji. Jak w przypadku wszystkich lamp LED, warto zwrócić uwagę na jakość użytych diod. O tym poinformują nas umieszczone w specyfikacji wartości współczynników CRI i TLCI, które definiują to jak dokładnie zostaną oddane barwy fotografowanych lub filmowanych przedmiotów. Przyjmuje się, że dobry lampy oferują współczynniki CRI i TLCI na poziomie >95. Im wyżej tym odwzorowanie barw będzie lepsze.
Oprócz tego, ważnym punktem specyfikacji jest także zakres obsługiwanych temperatur barwowych. Choć miecze świetlne zdobyły popularność jako wygodne źródło światła kolorowego, są także świetnym sposobem na dyskretne doświetlanie scen światłem białym w trybie CCT (tryb regulowanej temperatury barwowej). Im większy zakres oferowanych temperatur, tym większe będą nasze możliwości w zakresie dostosowania barwy światła do oświetlenia panującego w danym otoczeniu.
W przypadku wyboru lamp tubowych warto także zwrócić uwagę na czas i sposób ładowania oraz wydajność baterii przy pełnej mocy. Większość współczesnych mieczy świetlnych bazuje na wbudowanych akumulatorach, dobrze więc by starczyły one przynajmniej na kilka godzin bezproblemowej pracy, a w razie czego pozwalały na stosunkowo szybkie podładowanie. A najlepiej, jeśli oferują także możliwość bezpośredniego zasilania z sieci.
W końcu, poszczególne modele mieczy świetlnych LED mogą znacznie różnić się od siebie wyjściową mocą. Poza specyficznymi warunkami pracy w ciemności czy po zmroku, lamp tego typu nie należy traktować jako główne źródło oświetlenia i raczej wykorzystywać je jedynie jako praktyczne światło dodatkowe. Nadal jednak jego moc może mieć duże znaczenie w zakresie skuteczności doświetlania scen. Może się bowiem okazać, że słabsze i mniejsze lampy będą niewystarczające do skutecznej pracy nawet w umiarkowanym świetle dziennym.
Poza podstawowymi możliwościami, tuby świetlne LED oferują dziś szereg funkcji dodatkowych, które rozszerzają możliwości lamp. Wśród podstawowych, oferowanych dziś przez większość producentów są tryby efektów specjalnych, które pozwalają imitować specyficzne scenariusze oświetleniowe, jak np. światło kineskopu telewizora, migoczące światło ogniska, światło błyskawicy czy też światło emitowane przez policyjne „koguty”.
Współczesne miecze świetlne mogą oferować także rozbudowane możliwości sterowania. Poza kontrolą z poziomu uchwytu czy zdalnego pilota otrzymujemy też często możliwość sterowania za pomocą aplikacji mobilnej czy nawet opcję podłączenia do profesjonalnych konsoli oświetleniowych DMX i włączenie lamp do wielomodułowego workflow na planie dużych produkcji.
Poszczególne lampy mogą też oferować specyficzne dla danego modelu tryby świecenia, jak np. opcję wyświetlenia kilku barw jednocześnie i sterowania przejściami tonalnymi z dokładnością do pojedynczego piksela czy symulacji efektów uzyskiwanych przy wykorzystaniu tradycyjnych filtrów żelowych.
Aby ułatwić wam rozeznanie się w ofercie producentów, wspólnie ze sklepem cyfrowe.pl przygotowaliśmy przegląd najbardziej popularnych i sprawdzonych modeli dostępnych na polskim rynku. Znajdziecie tu zarówno podstawowe warianty w cenie poniżej 300 zł, jak i pozycje nakierowane na profesjonalne produkcje wideo.
Najtańsze lampy w naszym zestawieniu, które jednocześnie mogą pochwalić się bardzo użyteczną specyfikacją, konkurującą z droższymi modelami. To w sumie 4 modele o mocach 7 W (Kathi Nano Pro), 8 W (Kathi II), 12 W (Kathi Pro), 38 W (Kathi Max) i długościach 20 cm, 46 cm, 64 cm i 120 cm, które wyposażono w wysokiej jakości diody regulowanej temperaturze barwowej w zakresie 2500 - 9900 K (2700 do 6500 K w przypadku modelu Pro), oferujące możliwość wyświetlania 360 barw z palety RGB i do 21 efektów specjalnych.
Lampy oferują wbudowany akumulator oferujący do 100 minut pracy na jednym ładowaniu oraz złącze USB-C, pozwalające na zasilanie z powerbanków. Do tego dwa gwinty statywowe i mocowania magnetyczne. Minusem względem droższych modeli jest brak możliwości zdalnego sterowania z poziomu aplikacji lub pilota bezprzewodowego.
Przystępne cenowo miecze świetlne o długości 30 lub 60 cm i mocy 8 lub 24 W. Bazujące na diodach SMD LED, lampy oferują współczynnik CRI > 96 i szeroki zakres temperatury barwowej (2000-10000 K dla modelu 8 W i 2000-7500 K dla modelu 24 W), a także pozwalają na świecenie kolorowym światłem, dowolną barwą z palety RGB. Obydwa modele wyposażone są także w tryb 20 zaprogramowanych efektów specjalnych.
Lampy GlareOne Tube 8 i GlareOne Tube 24 wyposażono w dwa gwinty statywowe, możliwość zasilania z sieci i powerbanku (USB-C) lub wbudowanych akumulatorów 3,7V (wymienne) oraz opcję sterowania ustawieniami z poziomu aplikacji mobilnej Clare One Studio. W przypadku modelu 2 W w zestawie otrzymamy także reflektor/wrota, które pozwolą lepiej ukierunkować wiązkę światła.
Najnowsza seria przystępnych cenowo tub świetlnych marki Quadralite to trzy modele o długościach 28, 65 lub 125 cm i mocach kolejno 6 W (103 lux / 1 m), 18 W (368 lux / 1 m) i 36 W (672 lux / 1 m). Lampy cechują się współczynnikami CRI > 96 i TLCI > 99 i oferują szeroki zakres regulacji temperatury barwowej (2800 K - 8000 K), a także możliwość jednoczesnego wyświetlania i animowania wielu barw jednocześnie oraz tryb symulacji filtrów żelowych i 10 zaprogramowanych efektów specjalnych.
Tuby świetlne Quadralite QLTP 28, QLTP 65 i QLTP 125 oferują stosunkowo długi czas pracy (kolejno 90 min, 180 minut, 180 minut) przy pełnej mocy i pozwalają na zasilanie z sieci lub akumulatora. W zakresie kontroli, oprócz wbudowanego interfejsu otrzymujemy także sterowanie z poziomi aplikacji mobilnej i możliwość podłączenia do konsoli DMX. Lampy charakteryzują się także sprytnym systemem mocowania na bazie uchwytów, wyposażonych w magnes i gwint stawowy, umożliwiając wiele opcji zaczepiania.
Seria mieczy świetlnych o długościach 30, 60, 120 i 180 cm i mocach 8 W, 18 W i 30 W. Lampy wyposażono w diody LED RGB o współczynnikach CRI/TLCI na poziomie 96/98 i regulowanej temperaturze barwowej w zakresie 2700 K - 6500 K, z możliwością wyświetlenia dowolnej barwy z palety RGB. Do dyspozycji użytkowników jest także tryb 14 zaprogramowanych efektów specjalnych oraz opcja symulacji filtrów żelowych.
Lampy Godox TL30, Godox TL60, Godox TL120 i Godox TL180 mogą być zasilane z sieci lub akumulatora i oferują do 150 minut pracy na pełen mocy. W kwestii sterowania otrzymujemy pełen wachlarz opcji - od bezprzewodowego pilota, poprzez aplikacje mobilną, aż po możliwość podłączenia do konsoli DMX. Modele Gogodx TL wyposażono we wbudowany gwint statywowy i mocowanie magnetyczne, pozwalające na łatwe podczepienie do metalowych powierzchni.
Seria mieczy świetlnych o stosunkowo dużej mocy względem rozmiarów. Modele o długościach 32, 56 i 96 cm i świecą mocą 10 W, 35 W oraz 45 W, oferując współczynnik CRI > 95, brak efektu migotania, a także zakres temperatur barwowych 2500 K - 8500 K (2500 K - 9900 K w przypadku modelu 10 W). Lampy pozwalają na wyświetlanie kolorów z palety RGB i cechują się bogatym wachlarzem zaprogramowanych efektów specjalnych (od 21 do 43, w zależności od modelu).
Model Patona Mini Dynamic (10 W) oferuje dwa gwinty statywowe, wbudowany akumulator i możliwość zasilania przez USB-C. W przypadku modeli Patona Premium Dynamic 43 RC60 i RC100 możliwości mocowania ograniczone są do zawieszania (dołączane do zestawu stalowe linki), ale jednocześnie lampy te oferują możliwość zdalnego sterowania (za pomocą pilota) i podłączania do konsol DMX. Osobno można dokupić także mocowania magnetyczne z gwintem statywowym.
Unikalne tuby świetlne LED o teleskopowej konstrukcji, która pozwala na dostosowanie długości lamp w zakresach 45,5-74 cm (T60) oraz 69-114 cm (T120). Wśród innych oryginalnych rozwiązań wymienić warto także odczepiany panel sterujący modelu T60, który służy także za bezprzewodowy pilot. Lampy oferują moc 20 i 40 W, współczynniki CRI 97 i TLCI 97 oraz opcję regulacji temperatury barwowej w zakresie 2500-8000 K. Do tego tryb HSI, w którym wyświetlimy barwy z palety RGB oraz 14 efektów specjalnych.
Miecze Sirui T60 i Sirui T120 zasilane są poprzez akumulator lub zasilacz sieciowy i pozwalają na około 2 godziny pracy przy pełnej mocy. Sterowanie ułatwi zaś możliwość kontroli z poziomu aplikacji mobilnej. W każdym zestawie znajdziemy też praktyczny dodatek, który ułatwi pracę z - miniaturowy statyw pozwalający łatwo ustawić lampę w pionie.
Wysokiej jakości tuby świetlne z serii Aputure Amaran to zaawansowana specyfikacja, która celuje w potrzeby bardziej wymagających filmowców. LED-y o długościach 30 cm, 60 cm i 120 cm oferują moce kolejno 8 W, 16 W, 32 W i charakteryzują się wysokiej jakości diodami RGBWW o współczynnikach CRI 95 i TLCI 98, z szerokim zakresem temperatury barwowej (2700 K - 10000 K). Podobnie jak modele Quadralite, lampy Amaran pozwalają na wyświetlanie i animowanie wielu barw jednocześnie (7 efektów FX Pixels). Oprócz tego otrzymujemy też standardowy tryb efektów specjalnych (9 efektów).
Lampy Aputure Amaran PT1C, PT2C i PT4C zasilane są z sieci, lub za pomocą wbudowanego (ale wymiennego) akumulatora i pozwalają na około 170 minut pracy z pełną mocą. Otrzymujemy też możliwość ładowania przez USB-C. Funkcjami modeli Amaran możemy sterować z poziomu rękojeści lub za pomocą rozbudowanej aplikacji mobilnej lub konsoli DMX (potrzebny opcjonalny adapter). Na pokładzie znajdziemy też gwinty statywowe i mocowania magnetyczne.
Wyjątkowa moc w kompaktowym wydaniu. Zhiyun Fiveray F100 to najbardziej kompaktowy „miecz świetlny”, który może pochwalić się tak dużym natężeniem światła, by mógł służyć jako główne źródło światła. Przy długości 50 cm, lampa oferuje 100 W mocy, które przełożą się na 2300 lux w odległości 1 metra. Z tego względu lampa wyposażona jest w aktywny system chłodzenia i z pełną mocą może jedynie około 40 minut. A do tego waży 950 g.
Lampa wyposażona jest w diody o wysokich współczynnikach CRI ≥ 96 / TLCI ≥ 97, które oferują zakres temperatur 2700K–6500K i pozwalają na wyświetlania kolorów z palety RGB. Fiveray F100 nie oferuje zdalnej kontroli, ale za to w zestawie Combo znajdziemy wrota kadrujące i modyfikatory w postaci siatki i dyfuzora. Lampa obsługuje ładowanie USB-C PD.
Miecze świetlne klasy premium o większej mocy, nakierowane na profesjonalne produkcje wideo. Modele PavoTube II 15X/XR, PavoTube II 30X/XR i PavoTube II 60X/XR, charakteryzują się długościami 60, 114 i 222 cm, którym odpowiadają moce 35 W, 70 W i 106 W. Wyposażone w diody WGBWW charakteryzują się doskonałymi współczynnikami odwzorowania barw CRI >97 i TLCI > 98 oraz bardzo szerokim zakresem obsługiwanych temperatur 2700 K - 12000 K.
Lampy oferują zestaw 15 efektów specjalnych i są w stanie wyświetlać wiele barw jednocześnie, a także łączyć się w grupy, pozwalając na programowanie złożonych sekwencji świetlnych. Oferują także najbardziej rozbudowane możliwości kontroli, gdzie oprócz bezprzewodowego pilota, aplikacji mobilnej i opcji podłączania do konsol DMX z lampami możemy także łączyć się za pomocą systemu LumenRadio CRMX. Lampy możemy zasilać sieciowo, lub za pomocą wbudowanego akumulatora.
Modele Pavotube II występują także w budżetowych wersjach „C”, pozbawionych kontroli DXM i z nieco zawężonym zakresem temperatur barwowych. Odznaczają się jednak dużo niższą ceną (od 450 zł) i obejmują modele o długościach 30 cm (Pavotube II 6C), 60 cm (Pavotube II 15C) i 114 cm (Pavotube II C30).