Lampa studyjna na początek - głowice błyskowe i LED do 1200 zł

Autor: Maciej Luśtyk

3 Listopad 2023
Artykuł na: 9-16 minut

Oświetlenie studyjne to doskonały sposób na rozwój fotograficznych umiejętności i naszej oferty. Przeglądamy najlepsze budżetowe lampy błyskowe i LED na rynku, w sam raz na początek pracy ze sztucznym oświetleniem.

W życiu każdego fotografującego przychodzi wreszcie moment, by nauczyć się pracy ze sztucznym oświetleniem. Świat oświetlenia studyjnego początkowo może przytłaczać i wydaje się domeną doświadczonych profesjonalistów, ale na szczęście to tylko pozory. Odkrywając pracę z lampami studyjnymi szybko zauważymy w jak dużym stopniu są one w stanie wspomóc pracę nawet średnio zaawansowanych twórców, a co najważniejsze nie wymaga to ogromnego budżetu. Dziś praktyczną lampę o dobrych parametrach możemy kupić nawet za kilkaset złotych.

Aby ułatwić wam to zadanie, wspólnie ze sklepem cyfrowe.pl przygotowaliśmy przegląd najlepszych budżetowych modeli lamp studyjnych. W sam raz na dobry początek pracy ze sztucznym oświetleniem i zbudowanie pierwszego domowego studia fotograficznego.

Rodzaje lamp - co warto wiedzieć

 

Zanim zdecydujemy się na konkretny model, warto poznać specyfikę różnych rodzajów lamp. Dziś na rynku dominują dwie technologie: tradycyjne lampy błyskowe z palnikami ksenonowymi oraz lampy LED.

Te pierwsze oferują większe natężenie światła, oferując większe możliwości mrożenia ruchu i pozwalając na pracę z mocniej domkniętą przysłoną, ale działają wyłącznie w trybie błysku. Do tego musimy liczyć się ze zużyciem palników i koniecznością ich wymiany.W przypadku lamp LED (poza niektórymi najbardziej nowoczesnymi modelami) mamy do czynienia ze światłem ciągłym. Z jednej strony to dużo większa wygoda pracy i świetny sposób na naukę pracy z lampami, gdyż możemy na bieżąco obserwować efekt oświetlenia na modelu czy danej scenie. Z drugiej, światło to charakteryzuje się zwykle mniejszą mocą i wymusza często pracę na wyższych czułościach, lub z szerzej otwartą przysłona. Lampy LED mają jednak jeszcze tę niewątpliwą zaletą, że możemy swobodnie używać ich do filmowania, a do tego pozwalają na płynną regulację temperatury barwowej (a w niektórych modelach także kolorystyki światła).

Nowoczesne lampy LED to większa wygoda pracy, ale i pewne ograniczenia 

Gdy już wiemy, jaki rodzaj lamp będzie najbardziej odpowiadał naszym działaniom, możemy przyjrzeć się konkretnym modelom. Tworząc poniższe zestawienie kierowaliśmy się prostym kluczem: lampy muszą oferować swobodną kontrolę mocy błysku (lub natężenia światła w przypadku lamp LED), być wyposażone standardowo w mocowanie akcesoriów i mieścić się w budżecie do ok. 1200 zł.

Budżetowe głowice studyjne - przegląd rynku (2023)

Lampy błyskowe:

Wybór redakcji
GlareOne Vega 200 / Vega 400
Ceny: 759 zł / 859 zł

Mocna konkurencja dla modeli Quadralite. Lampy GlareOne Vega oferują równie kompaktowe, ale jeszcze lżejsze (1,15 kg) obudowy i charakteryzują się mocą 200 lub 400 Ws. Do tego dysponują jeszcze krótszym czasem przeładowania (do 0,9 s), 6-stopniową regulacją mocy, wbudowanym odbiornikiem radiowego systemu wyzwalania oraz wygodniejszym światłem pilotującym w technologii LED (odpowiednik żarówki 150 W), z możliwości sterowania temperaturą barwową.

Sprawdź cenę w Cyfrowe.pl

 

Elinchrom D-Lite 2 RX
Cena: 999 zł

Kompaktowa (140 x 190 x 260 mm) i lekka (1,3 kg) głowica studyjna sprawdzonej i uznanej marki Elinchrom, zapewnia prezyzyjnie wyważoną i powtarzalną temperaturę barwową 5500K, 5-stopniowa regulację mocy i przyzwoity czas przeładowania poniżej 1,5 s. Otrzymujemy też wbudowany odbiornik radiowego systemu wyzwalania. W przypadku opcjonalnego modułu Wi-Fi, ustawieniami lampy możemy sterować także z poziomu smartfonów i tabletów.

Sprawdź cenę w Cyfrowe.pl

 

Wybór redakcji
Elinchrom BRX 250
Cena: 1100 zł

Równie kompaktowa, ale nieco cięższa (1,85 kg) i mocniejsza (250 Ws) głowica Elinchrom BRX 250 to świetna propozycja do niewielkiego studia. Może pochwalić się jeszcze krótszym czasem przeładowania (maksymalnie 1,02 s), wygodnym systemem wymiany palnika i pozwala na sterowanie mocą światła pilotującego oraz prędkością wentylatora. Podobnie jak powyższy model, BRX250 otrzymał odbiornik radiowego systemu wyzwalania i może pochwalić się precyzyjnie utrzymywaną temperaturą barwową błysku.

Sprawdź cenę w Cyfrowe.pl

 

Quadralite Up! X 200 / X 300
Ceny: 541 zł / 616 zł

Podstawowa seria lamp Quadralite w sam raz na potrzeby początkujących adeptów fotografii studyjnej. W zależności od modelu, dysponują mocą 200 lub 300 Ws, oferują 6-stopniową regulację mocy, krótkie czasy przeładowania poniżej 1,5 s i posiadają wbudowany odbiornik radiowego systemu wyzwalania Navigator X.Co chyba jednak najważniejsze, są naprawdę kompaktowe, zachowując niską wagę 1,3 kg i niewielkie wymiary (12,6 cm x 20 cm x 23 cm), które pozwolą łatwo je transportować i przechowywać.

Sprawdź cenę w Cyfrowe.pl

 

Godox DP400 III
Cena: 979 zł

Dysponując mocą 400 WS, 7-stopniową regulacja mocy (1-1/64), stałą temperaturą barwową 5600K i krótkim czasem przeładowania (poniżej 1 s), lampa Godox DP400 III sprawdzi się nawet w bardziej wymagających sesjach. Nie będzie jednak tak wygodna i kompaktowa jak konkurencji z linii Up! I Vega - mierzy 420 x 215 x 125 mm przy wadze 2,54 kg.

Sprawdź cenę w Cyfrowe.pl

 

Wybór redakcji
GlareOne Antares 600
Cena: 1190 zł

Jedyna lampa w tym zestawieniu, która może pochwalić się tak dużą mocą. Antares 600 to wysoce wydajna lampa studyjna, która idealnie sprawdzi się nawet w profesjonalnych zastosowaniach, wymagających dużego natężenia światła. Duża moc, precyzyjna regulacja (6-stopni w 60 krokach co 0,1 EV), wbudowany odbiornik radiowy oraz krótki czas ładowania (do 0,9 s) zapewniają wygodę pracy. To już jednak większa głowica o wadze 2,35 kg i wymiarach 125 x 335 x 225 mm.

Sprawdź cenę w Cyfrowe.pl

 

Lampy LED:

Wybór redakcji
GlareOne 600D
Cena: 725 zł

Konkurencja dla modelu VideoLED, która może pochwalić się porównywalną mocą (60W), ale niższą wagą (1,25 kg) i lepszym współczynnikiem odwzorowania barw CRI na poziomie >96 i TLCI > 97. Dodatkowo, jako jedna z niewielu lamp w tym zestawieniu pozwala także na zasilanie z akumulatorów (2x bateria NP-F), dzięki czemu znacznie rozwinie nasze możliwości, służąc także jako lampa do pracy w plenerze.

Sprawdź cenę w Cyfrowe.pl

 

GlareOne 1000
Cena: 849 zł

Mocniejszy, typowo studyjny wariant lampy światła ciągłego GlareOne. Dysponując mocą 100W, pozwoli na skuteczną współpracę z modyfikatorami światła. Oprócz tego, może pochwalić się diodami jeszcze lepszej jakości i wyposażona jest w tryb efektów specjalnych, które symulują światło błyskawicy, ognia czy ekranu telewizora. Wisienką na torcie jest zaś możliwość sterowania z poziomu aplikacji mobilnej GlareOne Studio.

Sprawdź cenę w Cyfrowe.pl

 

Wybór redakcji
Colbor COB CL60 / CL-60M / CL-60R
Ceny: 749 zł (Daylight) 849 zł (Bi-Color), 1099 zł (RGB)

Nowa seria kompaktowych głowic led o mocy 65 W, które charakteryzują się wysokiej jakości diodami (CRI >97), bardzo kompaktową (140 x 80 x 90 mm) i lekką (550 g) budową i które oferują unikalny system łączenia kilka głowic w większe matryce (maksymalnie do 10 lamp). Oprócz tego, oferują bardzo cichy system chłodzenia i jako jedne z niewielu pozwalają na zasilanie z powerbanków lub baterii wyposażonych w adapter USB-C, dzięki czemu sprawdzą się także w pracy plenerowej.

Występują w wariantach o stałej temperaturze światła 5600K, w wersji Bi-Color 2700-6500 K, lub RGB z możliwością wyświetlania 3600000 barw. Lampy oferują możliwość sterowania z poziomu aplikacji Colbor Studio i wyposażone są w tryb efektów specjalnych.

Sprawdź cenę w Cyfrowe.pl

 

Wybór redakcji
Colbor CL-100X Bi-Color
Cena: 1099 zł

Mocniejszy wariant lampy Colbor, charakteryzujący się diodami LED o mocy 110 W. Oprócz większego natężenia światła i większej możliwości pracy z modyfikatorami, oferuje też bardziej rozbudowany tryb efektów specjalnych (do 10 efektów) i pozwala na regulacje temepratury barwowej w zakresie 2700-6500 K. Również pozwala na łączenia lamp w grupy i zasilanie za pomocą USB-C.

Sprawdź cenę w Cyfrowe.pl

 

Quadralite VideoLED 600 / VideoLED 1000
Cena: 469 zł / 875 zł

Podstawowe głowice LED, odpowiadające mocą żarówkom o mocy 60W i 100W. Lampy charakteryzują się stałą temperatura barwową 5400 K, przyzwoitym współczynnikiem CR oferują precyzyjną regulacje mocy i obiecują żywotność na poziomie 50 000 godzin, co daje około 5 lat nieprzerwanej pracy. W sam raz do oświetlania sesji portretowych czy niewielkiego studia dla vlogera.

Sprawdź cenę w Cyfrowe.pl

 

Nanlite FS-150 Daylight / FS-200 Daylight
Ceny: 1059 zł / 1270 zł 

Mocne lampy światła ciągłego LED, charakteryzujące się mocami 180 i 225 W, czyli największymi w tym zestawieniu. Obydwie mogą pochwalić się wysokimi współczynnikami odwzorowaniu barw CRI > 98 i TLCI > 96, trybem efektów specjalnych i możliwością sterowania za pomocą konsoli DMX.

Sprawdź cenę w Cyfrowe.pl

 

Wybór redakcji
Newell RGB Pravaha
Cena: 1179 zł

Jedna z niewielu lamp RGB mieszczących się w tym budżecie cenowym. Model Pravaha charakteryzuje się przyzwoitą mocą 80 W, oferuje wysoki współczynnik CRI > 96, tryb efektów specjalnych i może pochwalić się bardzo szerokim zakresem temperatur barwowych (2800-10000K). Pozwala też na wyświetlenie pełnej palety barw RGBW i umożliwia sterowanie z poziomu aplikacji na smartfony.

Sprawdź cenę w Cyfrowe.pl

 

Viltrox Weeylite Ninja 200 Daylight / Bi-Color
Ceny: 1199 zł / 1299 zł

Kompaktowe głowice LED z mocowaniem Bowens o mocach odpowiednio 60 i 80 W. Sprawdzą się przy niewielkich sesjach foto i małych planach zdjęciowych, oferując dobry współczynniki odwzorowania barw CRI i TLCI na poziomie 95, tryb efektów specjalnych, możliwość zasilania przez USB-C i opcję sterowania z poziomi aplikacji mobilnej. Lampy występują w wariancie Daylight (5600K) i Bi-Color (2800-8500K)

Sprawdź cenę w Cyfrowe.pl

 

Smallrig COB RC 120D / 120B
Ceny: 999 zł / 1269 zł

Kompaktowe głowice LED o mocy 120 W, które znajdą zastosowanie w sesjach portretowych i oświetlaniu niewielkich planów zdjęciowych. Pozwalają na zasilanie z sieci, lub baterii typu V-Mount i charakteryzują się wysokim współczynnikiem reprodukcji barw CRI 96+ oraz TLCI 96+ wyjątkowo cichym systemem chłodzenia (poziomi hałasu poniżej 26 dB). Występują w wersji Daylight (5600K) i Bi-Color (2700-6500K).

Sprawdź cenę w Cyfrowe.pl

 

Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Komentarze
Więcej w kategorii: Analizy
Oppo Find X8 Pro - to miał być test
Oppo Find X8 Pro - to miał być test
Co potrafi najnowszy flagowiec Oppo? Czy powinniśmy zmienić nasze myślenie o aparatach? Czy smartfon może zastąpić zwykły sprzęt fotograficzny? O tych i innych kwestiach postanowiłem...
25
Świetne używane aparaty i obiektywy do 2000 zł - na dobry sprzęt nie musisz wydawać kroci
Świetne używane aparaty i obiektywy do 2000 zł - na dobry sprzęt nie musisz wydawać kroci
Jeszcze niedawno pełne klatki i profesjonalne obiektywy dla większości amatorów były wyłącznie obiektem westchnień. Dziś świetne modele z minionych lat możemy już jednak kupić w bardzo...
21
Rodzinka w komplecie - przegląd optyki Fujifilm Fujinon XF
Rodzinka w komplecie - przegląd optyki Fujifilm Fujinon XF
Rodzina Fujinon XF to już prawie 40 modeli. Producent rozpoczął niedawno kolejne okrążenie, wprowadzając nowe generacje najważniejszych obiektywów, ale konsekwentnie rozszerza też ofertę...
25
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (2)