Artykuł powstał we współpracy z marką GlareOne
Obecnie w ofercie systemu GlareOne Mobile znajdują się cztery modele lamp – Apus 40, Apus 80, Botis 80 i Botis 200 – oraz dwa transmitery: Polaris i Lynx. Ale uwaga! Jeszcze w tym roku gama zostanie rozszerzona o kolejne, znacznie mocniejsze konstrukcje plenerowe oraz nowy nadajnik, co niemal podwoi dotychczasowe portfolio.
Już teraz jednak mamy w czym wybierać. Sama liczba modeli nie jest przecież najważniejsza. Liczy się przede wszystkim uniwersalność i funkcjonalność, a pod tym względem GlareOne oferuje rozwiązania, które pozwalają zarówno początkującym, jak i zaawansowanym fotografom realizować różnorodne projekty – od szybkich zadań reporterskich, po sesje plenerowe i studyjne.
Kluczowe cechy systemu lamp GlareOne Mobile
System lamp GlareOne wyróżnia się na tle konkurencji kilkoma istotnymi elementami, które czynią go szczególnie atrakcyjnym wyborem zarówno dla profesjonalistów, jak i ambitnych amatorów fotografii.
Przede wszystkim producent oferuje 3-letnią gwarancję na swoje lampy – prostą i przejrzystą, bez dodatkowych ograniczeń. To wyraźny kontrast wobec popularnej konkurencji, która najczęściej zapewnia 2 lata gwarancji (a w przypadku zakupu na fakturę tylko rok), przy czym akumulatory objęte są u niej jedynie półrocznym okresem ochronnym, a palniki zaledwie trzymiesięcznym. W praktyce oznacza to, że GlareOne daje użytkownikowi znacznie większe poczucie bezpieczeństwa i komfortu pracy oraz w razie ewentualnej awarii nie naraża klienta na dodatkowe koszty. Dziś na rynku taki komfort konsumenta to rzadkość.
Drugim kluczowym atutem jest szeroka kompatybilność. Lampy GlareOne Mobile dostępne są w dwóch wersjach – ze stopką Sony (niestety fizycznie różną od pozostałych systemów) oraz w wariancie uniwersalnym, który współpracuje z aparatami Canon, Nikon, Fujifilm, OM System i Panasonic Lumix. Dzięki temu system sprawdzi się u fotografów korzystających z różnych marek, osób planujących zmianę sprzętu, amatorów chcących pożyczać sobie nawzajem akcesoria, a także w wypożyczalniach i studiach fotograficznych, gdzie uniwersalność odgrywa ogromną rolę. To rozwiązanie znacznie bardziej elastyczne, a przez to wygodniejsze i bardziej oszczędne w perspektywie czasu, niż konkurencyjne produkty dedykowane wyłącznie jednemu producentowi. Aparaty takie jak Leica, Hasselblad czy Pentax będą działać bez HSS i bez TTL.
Na uwagę zasługuje również system blokowania lampy na sankach aparatu. W lampach GlareOne zastosowano solidne, duże pokrętło, które zapewnia trwałe i pewne mocowanie, nawet jeśli mechanizm wydaje się odrobinę „trzeszczeć”. Popularna konkurencja często stawia na szybkozłączki – wygodne na początku, lecz po dłuższym czasie podatne na zużycie, co może negatywnie wpłynąć na stabilność połączenia.
Wszystkie te elementy – dłuższa gwarancja, uniwersalna kompatybilność i solidne mocowanie – sprawiają, że system GlareOne jest nie tylko praktyczny, ale też długofalowo bardziej niezawodny w codziennej pracy fotografa. To jednak nie wszystkie zalety. Przyjrzyjmy się funkcjonalności i wydajności lamp GlareOna na przykładzie flagowego modelu Botis 80.
Flagowy Botis 80 model systemu Mobile - co go wyróżnia?
Flagowym przedstawicielem systemu GlareOne Mobile jest lampa Botis 80, zaprojektowana z myślą o wymagających fotografach oczekujących zarówno wysokiej jakości światła, jak i niezawodności podczas intensywnej pracy. Choć wizualnie można ją porównać do aż trzech modeli konkurencyjnej marki, pod względem działania i parametrów technicznych Botis 80 zdecydowanie się wyróżnia.
Jednym z kluczowych aspektów pracy z lampą błyskową jest temperatura barwowa światła. Dla fotografii kolorowej jej stabilność i zgodność ze światłem dziennym ma ogromne znaczenie, ponieważ ogranicza potrzebę korekcji w postprodukcji. W pomiarach Botis 80 osiągnął 5626 K, co plasuje go bardzo blisko referencyjnych wartości (dla porównania: Profoto A1X – 5691 K, modele popularnej konkurencji – 6235–6491 K).
Botis 80 został przy tym wyposażony w wbudowany zoom głowicy w zakresie 24–200 mm, co daje pełne pokrycie kadru przy obiektywach szerokokątnych i pozwala maksymalnie skoncentrować moc przy długich ogniskowych. Dla porównania konkurencyjne modele oferują zakres znacznie węższy, zwykle od 28 do 105 mm.
Idźmy dalej. Zastosowany w lampie okrągły palnik studyjny zapewnia równomierne wypełnienie modyfikatorów światła, takich jak softboxy, co jest przewagą nad konkurencją stosującą prostokątne palniki charakterystyczne dla klasycznych speedlite’ów. Również światło pilotujące LED zostało zaprojektowane z myślą o maksymalnej funkcjonalności – umieszczona centralnie dioda o mocy 3 W dokładnie odwzorowuje kąt rozsyłu światła, podczas gdy w konkurencyjnych lampach diody ulokowane na krawędzi głowicy dają mniej precyzyjny efekt i niższą moc (rzędu 2 W).
Ważnym parametrem praktycznym jest także odporność na przegrzewanie. W teście przy ustawieniu ¼ mocy i interwale 1 s, Botis 80 wykonał 240 błysków, podczas gdy konkurencyjny model z okrągłą głowicą zatrzymał się na 119 błyskach. Najwyższy wynik w tej kategorii należy do Profoto A1X (>300 błysków), ale Botis 80 plasuje się znacznie powyżej średniej. Do tego dochodzi krótki czas ładowania kondensatorów – pełna gotowość po błysku maksymalnej mocy osiągana jest w 1,3 s, podczas gdy konkurencja potrzebuje od 1,5 do 1,7 s.
GlareOne na tle konkurencji
Choć Botis 80 wyróżnia się w wielu kluczowych aspektach, warto zauważyć, że także popularni konkurenci mają swoje atuty. W wyższych modelach można znaleźć dodatkowy, niewielki palnik błyskowy umieszczony na korpusie lampy – choć jego moc jest symboliczna i nie obsługuje trybu TTL. Topowy model konkurencji oferuje również palnik główny o mocy wyższej o około 20% względem Botisa 80, a dodatkowo korzysta z magnetycznego systemu mocowania akcesoriów, który przyspiesza pracę. Nie bez znaczenia jest też fakt, że produkty konkurencji są dłużej obecne na rynku, przez co marka jest bardziej rozpoznawalna wśród fotografów.
Mimo to wybór systemu GlareOne Mobile daje szereg przewag, które dla wielu użytkowników są decydujące. To przede wszystkim 3-letnia gwarancja, solidna trwałość konstrukcji oraz szeroka uniwersalność – zarówno w kontekście kompatybilności z różnymi systemami aparatów, jak i w codziennej pracy w studio czy w plenerze.
W przypadku flagowego modelu Botis 80 lista argumentów jest jeszcze bardziej przekonująca. Na jego korzyść przemawia stabilna i wierna kolorystycznie temperatura barwowa światła (5626 K), szeroki zakres zoomu głowicy 24–200 mm, zastosowanie okrągłego, studyjnego palnika, który idealnie współpracuje z softboxami, centralnie umieszczony i precyzyjny LED pilotujący 3 W, a także wydajny system chłodzenia, pozwalający na dłuższą, intensywną pracę bez przegrzewania i szybkostrzelność.
W efekcie GlareOne Botis 80 stanowi doskonałą alternatywę dla droższych i bardziej rozpoznawalnych rozwiązań, oferując zestaw praktycznych funkcji i parametrów, które przekładają się bezpośrednio na komfort pracy fotografa.
Portfolio systemu oświetlenia błyskowego GlareOne
GlareOne ma dziś w ofercie trzy modele lamp reporterskich, mobilną lampę studyjną i dwa typy radiowych wyzwalaczy. Z pozoru niewiele, ale to zróżnicowane portfolio wystarczy już do kreatywnej pracy z błyskiem.
GlareOne Apus 48 to wszechstronna lampa reporterska o uniwersalnej wydajności. Dzięki niej można efektywnie pracować w różnych scenariuszach, od reportażu po kreatywne sesje portretowe.
Liczba przewodnia 48 i regulacja mocy błysku aż w 9 stopniach, zapewnia solidne oświetlenie i wszechstronność pracy w różnych warunkach. Lampa wyposażona jest przy tym w funkcje automatycznego pomiaru światła TTL, synchronizację z bardzo krótkimi czasami migawki (HSS) oraz tryby MASTER i SLAVE, umożliwiające zaawansowaną kontrolę w systemie radiowego wyzwalania błysku, z możliwością pracy z wykorzystaniem 16 grup na 32 kanałach.
Zasilanie zapewnia wymienny akumulator litowo-jonowy A48BP (2000 mAh, 7,4 V), który pozwala na wykonanie nawet 550 pełnych błysków na jednym ładowaniu. Z kolei czas ładowania lampy, mieszczący się w zakresie od 0,05 do 1,7 sekundy, gwarantuje wysoką responsywność i brak przestojów w pracy.
Dzięki uniwersalnej stopce jest w pełni kompatybilna z aparatami Canon, Nikon, Fujifilm, Lumix i OM System. Dostępna jest także w wersji do Sony. W zestawie dostejmy dyfuzor, który ułatwia uzyskanie miękkiego, równomiernie rozproszonego światła oraz akcesoria takie jak ładowarka, przewód USB‑C, praktyczne etui czy stopkę statywową.
GlareOne Apus 80 to profesjonalna lampa reporterska o imponującej energii błysku 80 Ws, co stanowi aż o 25% więcej niż w przypadku standardowych konstrukcji tej wielkości. Tak wysoka wydajność sprawia, że jest to najmocniejsza lampa w swojej klasie, idealna zarówno do pracy w studiu, jak i w wymagających warunkach plenerowych.
Tryb TTL i uniwersalna stopka gwarantują pełną kompatybilność z aparatami Canon, Nikon, Fujifilm, Panasonic oraz OM System, a HSS pracę z bardzo krótkimi czasami migawki. Apus 80 może przy tym pełnić rolę jednostki nadrzędnej w trybie MASTER lub być wyzwalana w trybie SLAVE, współpracując z wszystkimi wyzwalaczami GlareOne. Dodatkowo obsługuje system Canon RT. Dzięki pracy w 16 grupach i na 32 kanałach użytkownik zyskuje dużą swobodę w konfiguracji wielolampowych zestawów.
Lampa zasilana jest akumulatorem litowo-jonowym A80BP, który pozwala wykonać do 500 pełnych błysków na jednym ładowaniu. Czas ładowania od 0,05 do 1,5 sekundy zapewnia wysoką responsywność, a regulacja mocy w zakresie 9 stopni przysłony pozwala precyzyjnie kontrolować intensywność światła.
GlareOne Apus 80 ma też wbudowane światło pilotujące LED o mocy 3 W, które można wykorzystać jako wsparcie AF lub doświetlenie sceny. Lampa w wersji do Sony sprzedawana jest z oznaczeniem “S” w nazwie.
Profesjonalna lampa błyskowa o mocy 80 Ws. Ma typową reporterską konstrukcję, ale wyposażona jest w okrągłą głowicę i palnik typu studyjnego, co gwarantuje równomierne, intensywne oświetlenie oraz doskonałą współpracę z softboxami, parasolkami i innymi modyfikatorami. Dzięki funkcji Freeze oferuje czas błysku od 1/2430 do 1/70000 s (t0.5), umożliwiając skuteczne zamrożenie ruchu nawet przy dynamicznych ujęciach.
Lampa obsługuje tryby HSS i TTL, a także pracę w trybach MASTER i SLAVE, co pozwala zarówno sterować innymi jednostkami, jak i być wyzwalaną zdalnie. Jest kompatybilna z aparatami Canon, Nikon, Fujifilm, Lumix i OM SYSTEM, wspiera system Canon RT oraz współpracuje z wszystkimi wyzwalaczami GlareOne. Możliwość pracy w 16 grupach i na 32 kanałach zapewnia dużą swobodę konfiguracji oświetlenia.
Zasilana akumulatorem litowo-jonowym, Botis 80 oferuje do 500 błysków na jednym ładowaniu, a czas ładowania od 0,05 do 1,3 s pozwala na płynną pracę. Regulacja mocy w zakresie 9 stopni przysłony i światło pilotujące LED o mocy 3 W czynią ją wszechstronnym narzędziem do pracy w studiu i plenerze. W zestawie znajdują się m.in. odbłyśnik, akumulator, ładowarka, przewód USB-C, etui i stopka statywowa.
Kompaktowa, ale zaawansowana lampa studyjna o mocy 200 Ws, oferująca czterokrotnie większą siłę błysku niż standardowe lampy reporterskie. Wyposażona w palnik typu studyjnego, zapewnia równomierne światło o temperaturze barwowej 5500 K, idealnie odwzorowujące kolory i doskonale współpracuje z modyfikatorami. Funkcja Freeze pozwala uzyskać czas błysku od 1/1130 do 1/44400 s (t0.5), co umożliwia skuteczne zamrożenie ruchu w dynamicznych kadrach.
Obsługa trybów HSS i TTL zapewnia pełną kontrolę nad ekspozycją i komfort pracy – od synchronizacji z bardzo krótkimi czasami migawki, po automatyczne dopasowanie mocy błysku do zastanych warunków. Lampa współpracuje ze wszystkimi wyzwalaczami GlareOne oraz systemem Canon RT. Może pracować jako jednostka MASTER lub może być wyzwalana zdalnie przez inne urządzenia systemu w trybie SLAVE.
Zasilanie zapewnia akumulator litowo-jonowy B200BP, pozwalający na wykonanie do 450 błysków przy pełnej mocy. Szybki czas ładowania od 0,05 do 1,3 s umożliwia zachowanie płynności pracy nawet w wymagających warunkach. Dodatkowym atutem jest wbudowane światło pilotujące LED o mocy 5 W. W zestawie znajduje się bogaty komplet akcesoriów – czasza, grid, filtry kolorowe, adapter Bowens, uchwyty statywowy i na akcesoria oraz solidna walizka transportowa.
Uniwersalny kontroler łączący w jednej konstrukcji funkcje nadajnika i odbiornika. Domyślnie pracuje jako nadajnik, ale po zmianie ustawień może pełnić również rolę odbiornika, co daje dużą swobodę w budowaniu i zarządzaniu zestawami lamp błyskowych. Na jego górnej części znajduje się gorąca stopka, w którą można wpiąć lampę pozbawioną własnego sterowania radiowego i wyzwalać ją zdalnie z innego urządzenia GlareOne działającego w trybie MASTER.
Lynx jest kompatybilny z aparatami Canon, Nikon, Fujifilm, Panasonic i OM System (w osobnej wersji z Sony), dzięki czemu stanowi uniwersalne narzędzie dla fotografów pracujących na różnych systemach. Zasilanie stanowią dwie baterie AA, co gwarantuje łatwą wymianę w terenie w razie potrzeby. Komunikacja odbywa się w paśmie 2,4 GHz, a zasięg do 100 metrów zapewnia stabilną transmisję nawet w rozbudowanych planach zdjęciowych. Obsługa 6 grup i 32 kanałów pozwala precyzyjnie konfigurować wiele źródeł światła, eliminując ryzyko zakłóceń.
GlareOne Lynx wspiera zaawansowane funkcje fotograficzne, takie jak High-Speed Sync (HSS) do 1/8000 s oraz automatyczny pomiar błysku TTL, co umożliwia pracę w zmiennych warunkach oświetleniowych bez konieczności ręcznych korekt. Dodatkowym atutem jest wbudowany moduł Bluetooth, który pozwala na zdalne sterowanie za pomocą aplikacji GlareOne. Dzięki temu można zmieniać ustawienia i kontrolować system oświetleniowy bez bezpośredniego dostępu do nadajnika czy odbiornika, co znacząco zwiększa wygodę i efektywność pracy.
Ten zaawansowany nadajnik radiowy zaprojektowano z myślą o wygodnym i szybkim zarządzaniu systemami oświetleniowymi. Wyposażony w duży, czytelny, kolorowy wyświetlacz oraz dedykowane przyciski fizyczne dla każdej grupy lamp, pozwala na błyskawiczną zmianę ustawień bez konieczności zagłębiania się w menu. To rozwiązanie docenią fotografowie pracujący w dynamicznych warunkach, gdzie liczy się intuicyjna obsługa i pełna kontrola nad światłem.
Urządzenie komunikuje się w paśmie 2,4 GHz i oferuje zasięg do 100 metrów, co gwarantuje stabilne połączenie z lampami nawet w rozbudowanych planach zdjęciowych. Obsługa 6 grup i 32 kanałów umożliwia precyzyjne konfigurowanie wielu źródeł światła, eliminując ryzyko zakłóceń. Polaris jest kompatybilny z aparatami Canon, Nikon, Fujifilm, Panasonic, OM System, a także dostępny w wersji dla Sony, dzięki czemu sprawdzi się w zróżnicowanych systemach pracy.
Nadajnik wspiera tryby HSS do 1/8000 s oraz TTL, co pozwala na automatyczne i precyzyjne dopasowanie mocy błysku do bieżących warunków oświetleniowych. Zasilanie zapewnia dedykowany akumulator, ładowany przez port USB-C. Dodatkowo, wbudowana łączność Bluetooth pozwala sterować Polarisem za pomocą aplikacji GlareOne.