Aparaty i obiektywy do fotografii kulinarnej - przegląd rynku (2025)

Chcesz zacząć przygodę z fotografią kulinarną? Podpowiadamy co będzie ci niezbędne, by uzyskać profesjonalne rezultaty niedużym kosztem. Od wyboru statywu i aparatu aż po najbardziej opłacalne obiektywy do tego typu pracy.

Skomentuj Kopiuj link
Posłuchaj
00:00

Własnoręcznie wypieczony chleb na suto zastawionym stole w ciepłym świetle poranka, ociekające cukrem desery w akompaniamencie kawy i stylowej zastawy czy sugestywne zdjęcia drinków, przy których już w poniedziałek mamy ochotę zaplanować piątkowy wieczór - fotografia kulinarna to jedna z najbardziej atrakcyjnych wizualnie i pobudzających zmysły dziedzin fotografii, gdzie możliwości kreacji pozostają praktycznie nieograniczone.

Choć osiągnięcie mistrzostwa wymaga tu długiej praktyki, to również dziedzina z relatywnie niskim progiem wejścia, w której dość łatwo stawiać pierwsze kroki i osiągnąć wymierne rezultaty bez ponoszenia ogromnych kosztów. Nie musimy wynajmować studia i czynić ogromnych inwestycji sprzęt. Przestrzeń do zdjęć łatwo zaaranżujemy w domowym zaciszu, a wiele kadrów z powodzeniem wykonanym przy świetle zastanym. Również w zakresie sprzętu nie musimy od razu decydować się na najszybsze oraz najdroższe aparaty i obiektywy. To dosyć spokojna dziedzina fotografii, w której apetycznie wyglądające fotografie z powodzeniem wykonamy sprzętem ze średniego segmentu. Trzeba jednak wiedzieć od czego zacząć.

Aby ułatwić wam to zadanie, wspólnie ze sklepem cyfrowe.pl podpowiadamy jakie statywy, aparaty i obiektywy warto wybrać, by z miejsca osiągać dobre technicznie zdjęcia, które będą cieszyć oko i sprawią, że oglądającym na ich widok pocieknie ślinka. Poniżej kilka kluczowych wskazówek oraz przegląd naszych propozycji w zakresie sprzętu do fotografii kulinarnej w każdym systemie na rynku.

Przede wszystkim statyw

Choć wiele ze zdjęć - zwłaszcza tych bardziej lifestylowych - z powodzeniem wykonamy z ręki, warto pamiętać, że fotografia kulinarna to w ogromnej części umiejętność skutecznej aranżacji kadru i scenografii. Gdy umieścimy aparat na statywie, możemy swobodnie zająć się układaniem potraw tak, by wszystko idealnie ze sobą grało, mając jednocześnie wygodny podgląd kadru, który chcemy wykonać. To również ogromne ułatwienie w sytuacjach, gdy musimy wykonać podobne zdjęcia różnych potraw w tej samej aranżacji (na przykład do menu) lub po prostu zrobić kilka różnych wariantów jednego zdjęcia na potrzeby ilustracji przepisu.

W pracy z fotografią kulinarną najlepiej sprawdzą się statywy z możliwością pochylenia kolumny centralnej tak, by łatwo umieścić aparat nad stołem czy blatem, bez konieczności stawiania na niego całego statywu. To rzecz niezbędna w fotografii typu flat lay i macro, ale przydatna również w przypadku bardziej standardowych kadrów, gdzie zwykły statyw, który ograniczają krawędzie stołu może nie dać nam wystarczającej możliwości zbliżenia się z aparatem do fotografowanej potrawy.

Jeżeli zaś chodzi o głowicę, wybór jest w zasadzie dowolny. Uniwersalnym rozwiązaniem będzie głowica kulowa, biorąc jednak pod uwagę konieczność precyzyjnego ustawiania kadru w sytuacjach, gdy aparat zwisa nad stołem, warto rozważyć inwestycję w głowicę 3-kierunkową z przekładniami. To po prostu znacznie większy komfort i dokładność pracy.

Jaki obiektyw do fotografii kulinarnej?

Fotografię kulinarną możemy w zasadzie podzielić na 3 standardowe typy ujęć: zdjęcia makro, zdjęcia produktowe i zdjęcia kontekstowe, które poza samymi potrawami pokażą nam szersze spojrzenie na stół i kuchnię, lub ukażą kulisy gotowania. Standardowo z możemy więc oprzeć się o 3 ogniskowe (lub obiektywy), które pozwolą nam swobodnie poruszać się w obrębię tej dziedziny. A jeśli od razu wiemy, że chcemy np. wyłącznie skupić się na zdjęciach w dużym zbliżeniu, wybór ten możemy ograniczyć do jednej. W fotografii kulinarnej najlepiej sprawdzą się więc obiektywy:

  • 90 mm / 100 mm Macro - do formalnych, „katalogowych" ujęć, które koncentrują uwagę widza na jednej potrawie lub szczegółowych zdjęć drobnych detali z małą głębią ostrości
  • 50 mm - do ogólnych zdjęć potraw, pokazujących nieco więcej scenografii i takich, w których zależy nam na jak najbardziej naturalnym wyglądzie. Ogniskowa 50 mm zapewnia perspektywę zbliżoną do tego, co widzi ludzkie oko.
  • 35 mm - do zdjęć kontekstowych, pokazujących więcej przestrzeni czy kulinarny backstage. Ogniskowa chętnie wybierana także do ujęć typu fiat lay - oferuje szerszy kąt widzenia, ale nie zniekształca jeszcze perspektywy tak, jak typowe obiektywy szerokokątne.

Oczywiście najlepiej w tych wypadkach byłoby mieć najdoskonalsze i najjaśniejsze obiektywy stałoogniskowe, ale z racji wygody wielu fotografów zastępuje niektóre ogniskowe zoomami - jak popularne reporterskie obiektywy 24-70 mm f/2.8. Są nieco ciemniejsze i nie zaoferują papierowej głębi ostrości, ale nie zawsze to jest najważniejsze. Choć więc w poniższym zestawieniu skupiamy się głównie na stałkach, warto więc też brać pod uwagę alternatywy w postaci zoomów i szkieł zewnętrznych producentów (których propozycje również Wam podsuwamy).

Aparat do fotografii kulinarnej

Jeśli chodzi o zdjęcia potraw, aparat będzie tu dużo mniej ważny niż odpowiedni obiektyw. Dziś każdy współczesny korpus jest nam w stanie zaoferować jakość zdjęć w zupełności wystarczająca do profesjonalnych publikacji. Ważne jedynie, by zanadto nie ograniczał nas w zakresie ergonomii. Choć pracujemy statycznie, często będziemy prowadzać drobne ręczne korekty na aparacie. Dobrze, by korpus, z którym pracujemy pozwalał robić to szybko, oferując wygodny dostęp do regulacji kluczowych parametrów.

W poniższym zestawieniu skupiamy się więc głównie na pełnoklatkowych bezlusterkowcach segmentu entry level - to przystępne cenowo alternatywy dla topowych korpusów, których ewentualne ograniczenia nie będą miały większego znaczenia dla fotografów kulinarnych, a które oferują specyfikacje i ergonomię rozbudowaną wystarczająco do pracy zawodowej.

Aparaty i obiektywy do fotografii kulinarnej - przegląd rynku

Sony E

Sony A7 III
Cena: 6499 zł

Legenda systemu E i standard pracy zawodowej na przełomie ostatniej dekady. Choć nie jest to już najnowszy korpus, nadal ma wszystko, by umożliwić nam skuteczną pracę w obszarze fotografii zawodowej, w tym kulinarnej.

Aparat oferuje 24-megapikselową matrycę z systemem stabilizacji, w pełni rozbudowaną ergonomię, odchylany ekran LCD, tryb filmowy 4K 30 kl./s, tryb seryjny 10 kl./s, 2 sloty na karty pamięci SD i wydajną baterię, pozwalającą na stosunkowo długą pracę z jednym akumulatorem. Główne minusy to brak pełnej implementacji kontroli dotykowej, przeciętnej jakości wizjer elektroniczny i brak możliwości swobodnego obracania ekranu we wszystkich płaszczyznach. Jeśli zależy wam na tych funkcjach, warto rozważyć modele Sony A7IV lub A7C II.

Sprawdź cenę w Cyfrowe.pl

 

Wybór redakcji
Sony FE 90 mm f/2.8 Macro G OSS
Cena: 4499 zł

Konstrukcja, która przez lata uchodziła za jednej z najlepszych obiektywów makro na rynku. Oferuje skalę odwzorowania 1:1, bardzo dobrą rozdzielczość już od nominalnej wartości przysłony i plastyczne rozmycie nieostrości. Oferuje także układ stabilizacji optycznej, pozwalający na wygodną pracę z ręki. Idealny do mocnych zbliżeń i formalnych zdjęć produktowym.

Sony FE 90 mm f/2.8 Macro G OSS to także wysoka jakość wykonania i wygodna ergonomia z ogranicznikiem zakresów ostrzenia, przyciskiem funkcyjnym i skalą odległości na pierścieniu ostrości. Jest to już jednak obiektyw dość leciwy. W porównaniu z najnowszymi konstrukcjami odstaje nieco w zakresie kultury i skuteczności pracy z systemem AF. Nie będą to jednak rzeczy mające duży wpływ na pracę z fotografią kulinarną.

Sprawdź cenę w Cyfrowe.pl

 

Sony FE 50 mm f/1.8
Cena: 899 zł

Budżetowy standard i jeden z najtańszych pełnoklatkowych obiektywów w systemie Sony E. To szkło dość leciwe, które nie może pochwalić się superszybkim silnikiem AF czy wyżyłowaną optyką, ale po lekkim domknięciu zaoferuje przyzwoite rezultaty. Co najważniejsze, to obiektyw fantastycznie kompaktowy i lekki (186 g), pozwalający na swobodne kadrowanie z ręki.

Największą zaleta jest tu jednak bardzo atrakcyjna cena. To najtańszy sposób na uzyskanie ciekawej plastyki i rozpoczęcie przygody z fotografia kulinarną. Ogniskowa 50 mm zaoferuje naturalny kąt widzenia i pozwoli fotografować zarówno detale jak i szersze ujęcia, przysłona f/1.8 umożliwi zaś uzyskanie przyjemnego rozmycia tła.

Sprawdź cenę w Cyfrowe.pl

 

Wybór redakcji
Sony FE 35 mm f/1.8
Cena: 2599 zł

Lekki obiektyw, który od razu zdobył uznanie wśród użytkowników - zarówno amatorów, jak i zawodowców poszukujących lekkiego obiektywu 35 mm. Łączy wysoką jakości optyczną z jasnością f/1.8, co przekłada się na dużą uniwersalność - od zdjęć w słabym świetle, po kreatywne operowanie głębią ostrości. Autofokus działa szybko i precyzyjnie, również w trybie wideo, a konstrukcja jest solidna i uszczelniona, co zapewnia bezpieczną pracę w różnych warunkach.

Na tle innych stałek systemu Sony wyróżnia się przede wszystkim rozsądną ceną w stosunku do oferowanych możliwości. Oferuje dobrą rozdzielczość i kontrastowość oraz skuteczną kontrolę większości aberracji To jeden z najbardziej opłacalnych obiektywów szerokokątnych w systemie - idealny dla osób, które chcą wysokiej jakości, kompaktowego szkła bez nadwyrężania budżetu.

Sprawdź cenę w Cyfrowe.pl

Alternatywy:

  • Viltrox AF 50 mm f/2 Air
  • Sony FE 24-50 mm f/2.8 G
  • Tamron 28-75 mm f/2.8 Di III VXD G2
  • Tamron 90 mm f/2.8 Di III Macro VXD
  • Sigma Art 105 mm f/2.8 DG DN

Nikon Z

Wybór redakcji
Nikon Z5 II
Cena: 7099 zł

Najnowszy amatorski bezlusterkowiec Nikona to ewenement na rynku współczesnych pełnych klatek. W cenie korpusu ze średniej półki oferuje bowiem praktycznie wszystko, co niezbędne by sprawnie poruszać się w obszarze fotografii zawodowej, stając się jednym z najbardziej opłacalnych aparatów na rynku.

Nikon Z5 II oferuje 24-megapikselową matrycę z systemem stabilizacji, autofokus na poziomie profesjonalnych modeli Z8/Z6 III, obracany ekran LCD o dużej rozdzielczości 2,1 Mp z pełną obsługa dotykową,, jasny wizjer elektroniczny 3,65 Mp, szybki tryb seryjny 14 kl./s i współczesny tryb filmowy z 10-bitowym zapisem 4K do 60 kl./s i płaskim profilem LOG. Do tego w pełni rozbudowana, niczym nieograniczona ergonomia, umożliwiająca szybką regulację parametrów. Wśród głównych minusów wymienianych przez użytkowników pojawia się m.in. przeciętna wydajność baterii. W przypadku dłuższych realizacji warto więc wyposażyć się w dodatkowy akumulator.

Sprawdź cenę w Cyfrowe.pl

 

Wybór redakcji
Nikkor Z MC 105 mm f/2.8 VR S
Cena: 4299 zł

Flagowy obiektyw makro w systemie Nikon Z, zaprojektowany z myślą o maksymalnej precyzji i jakości obrazu. Oferuje skalę odwzorowania 1:1, optyczną stabilizację obrazu oraz szybki, cichy i dokładny system AF. Ostrość i kontrast są znakomite w całym kadrze już od f/2.8, oferując znakomite skuteczność zarówno w fotografowaniu drobnych detali jak i ujęciach z większej odległości.

Co najważniejsze, mimo typu współczesnej konstrukcji, szkło zachowuje przystępny pułap cenowy, stając się jednym najbardziej opłacalnych obiektywów makro w systemach bezlusterkowych.

Sprawdź cenę w Cyfrowe.pl

 

Nikkor Z 50 mm f/1.8 S
Cena: 2549 zł

Systemowy standard, który szybko zdobył reputację jednego z najlepiej dopracowanych obiektywów w swojej klasie. W porównaniu do klasycznych „pięćdziesiątek” dostępnych w systemach lustrzankowych, oferuje dużo lepszą rozdzielczość, świetną kontrastowość i bardzo dobrą kontrolę wad optycznych.

Do tego szybki autofokus i solidna uszczelniona konstrukcja. Choć cena jest wyraźnie wyższa niż w przypadku konkurencyjnych modeli 50 mm f/1.8, to podobnie jak w przypadku modelu 35 mm f/1.8 S jest ona w pełni uzasadniona. Pod względem jakości to model, który może z powodzeniem konkurować z droższymi szkłami f/1.4, a jednocześnie pozostaje stosunkowo kompaktowy i lekki.

Sprawdź cenę w Cyfrowe.pl

 

Nikkor Z 35 mm f/1.8 S
Cena: 3599 zł

Jedna z pierwszych stałek systemu Nikon Z, która do dziś uchodzi za jeden z najbardziej udanych obiektywów w tej linii. Wyróżnia się znakomitą ostrością w całym kadrze już od maksymalnie otwartej przysłony, a także bardzo dobrze kontrolowanymi aberracjami i dystorsją. Oferuje też przyjemne rozmycie nieostrości. Dodatkowym atutem jest solidna, uszczelniona konstrukcja, dobrze dopasowana do profesjonalnych korpusów Nikona.

W porównaniu do konkurencyjnych 35-tek, szkło Nikona jest nieco większe i cięższe, a także od nich droższe. Rekompensuje to jakością obrazu i pewnością działania. W odróżnieniu od większości obiektywów 35 mm f/1.8 na rynku, seria S od początku tworzona była według rygorów towarzyszących produkcji obiektów profesjonalnych.

Sprawdź cenę w Cyfrowe.pl

Alternatywy:

  • Nikkor Z 40 mm f/2
  • Viltrox AF 50 mm f/2 Air
  • Tamron 28-75 mm f/2.8 Di III VXD G2
  • Tamron 90 mm f/2.8 Di III Macro VXD
  • Nikkor Z 24-120 mm f/4

Canon RF

Wybór redakcji
Canon EOS R8
Cena: 5845 zł

Najtańszy pełnoklatkowy bezlusterkowiec z linii EOS R to aparat amatorski tylko z nazwy. Niewielki, kompaktowe body kryje bowiem specyfikację zaczerpnięta z profesjonalnego modelu R6 Mark II, pozwalając na swobodne poruszanie się w realiach pracy zawodowej.

Canon EOS R8 oferuje 24-megapikselową matrycę, świetny system autofokusu Dual Pixel CMOS AF II, tryb seryjny do 40 kl./s, obracany ekran LCD z jednym z najlepszych systemów obsługi dotykowej na rynku oraz w pełno rozbudowany tryb wideo z rejestracją 10-bit 4:2:2 do 4K 60 kl./s bez cropa. Główne minusy to brak stabilizacji sensora, niewielkie ograniczenia w zakresie ergonomii (m.in. brak joysticka AF), pojedynczy slot karty pamięci oraz zasilanie z niewielkich akumulatorów LP-E17. Biorąc pod uwagę stosunek ceny do możliwości to jednak nadal jeden z najbardziej opłacalnych aparatów na rynku - zwłaszcza jeśli będziemy dużo pracować na statywie.

Sprawdź cenę w Cyfrowe.pl

 

Wybór redakcji
Canon RF 100 mm f/2.8L Macro IS USM
Cena: 5549 zł

Jeden z najbardziej zaawansowanych obiektywów makro na rynku i prawdziwa wizytówka systemu RF. Oferuje skalę odwzorowania aż 1,4:1, co daje większe powiększenie niż standardowe konstrukcje makro i otwiera nowe możliwości przy fotografii detali. Obiektyw wyposażono także w system stabilizacji obrazu, która pozwala na wygodniejszą prace z ręki.

Canon RF 100 mm f/2.8L Macro IS USM to także ponadprzeciętna ostrość i przyjemne bokeh, a także unikalny pierścień kontroli aberracji sferycznej, który pozwala regulować charakter rozmycia tła. Trzeba jednak podkreślić, że jest to obiektyw sporych rozmiarów i niezbyt lekki, a jego cena plasuje go w segmencie typowo profesjonalnym. Niestety w systemie Canona nie mamy dla niego alternatyw.

Sprawdź cenę w Cyfrowe.pl

 

Wybór redakcji
Canon RF 50 mm f/1.8 STM
Cena: 854 zł

Najprostsza i najtańsza stałka w systemie RF. Pomimo bardzo kompaktowych wymiarów, lekkiej konstrukcji i niskiej ceny, obiektyw oferuje stosunkowo dużą jasność, pozwalającą uzyskać atrakcyjną plastykę i fotografować w słabszym świetle. Oferuje też płynnie działający autofokus STM.

Optyka, jak na tę półkę cenową, wypada zaskakująco dobrze, oferując nam przyzwoitą ostrość już od nominalnej wartości przysłony. Oczywiście nie jest to konstrukcja bezkompromisowa - brakuje uszczelnień, a wykonanie jest raczej proste, ale trudno tego wymagać w tym segmencie. To przede wszystkim świetny stosunku ceny do jakości i doskonała propozycja na start.

Sprawdź cenę w Cyfrowe.pl

 

Canon RF 35 mm f/1.8 Macro IS STM
Cena: 2149 zł

Jeden z ciekawszych i najbardziej uniwersalnych obiektywów 35 mm na rynku. Łączy klasyczną ogniskową z nietypowymi w tym segmencie możliwościami makro funkcją makro, pozwalając bardzo mocno zbliżyć się o obiektu (powiększenie 1:2) i uzyskać niecodzienną perspektywę. Do tego jest to obiektyw stabilizowany, co ułatwi fotografowanie w zbliżeniu i na dłuższych czasach.

Konstrukcja jest kompaktowa i lekka, a optyka - choć nie idealna - zapewni rezultaty wystarczające dla większości użytkowników. Pewnym kompromisem jest plastikowa budowa i przeciętny system AF, ale w tej półce cenowej trudno oczekiwać więcej. Zdecydowanie jedna z najbardziej opłacalnych stałek w systemie Canon RF.

Sprawdź cenę w Cyfrowe.pl

Alternatywy:

  • RF 28-70 mm f/2.8 IS STM
  • RF 24-105 mm f/4L IS USM

L-Mount

Wybór redakcji
Lumix S5 II
Cena: 6495 zł

Czarny koń segmentu pełnoklatkowych bezlusterkowców, który oferuje zawodową specyfikację i wszystkie współczesne udogodnienia w cenie znacznie niższej od swoich rynkowych rywali, umożliwiając łatwiejsze wejście do świata pracy komercyjnej.

Lumix S5 II bazuje na 24-megapikselowej matrycy w architekturze Dual Native ISO, oferuje tryb seryjny do 30 kl./s, system AF bazujący na systemie detekcji fazy, duży i jasny wizjer elektroniczny 3,68 Mp, 2 sloty na karty SD, w pełni obracany dotykowy ekran LCD, rozbudowany tryb wideo z 10-bitowym zapisem 4K do 60 kl./s i najlepszy na rynku system stabilizacji matrycy. Do tego duży, wygodny korpus z rozbudowany zestawem przycisków i pokręteł, umożliwiający swobodną kontrolę i personalizację aparatu. Główne minusy to dość długi czas startu i wydajność AF odstająca od najlepszych aparatów na rynku. Nie są to jednak rzeczy, które będą rzutować na komfort pracy w obszarze fotografii kulinarnej.

Sprawdź cenę w Cyfrowe.pl

 

Wybór redakcji
Lumix S 100 mm f/2.8 Macro
Cena: 4124 zł

Najnowsza stałka Panasonica szybko zwróciła uwagę kompaktową konstrukcją i wysoką jakością optyczną. Oferuje powiększenie 1:1, świetnie nadając się do mocnych zbliżeń, ale doskonale sprawdzi się również na większe odległości. Wyróżnia się wyjątkowo niską wagą (ok. 298 g), co czyni go najlżejszym pełnoklatkowym obiektywem makro w tej klasie.

Lumix S 100 mm f/2.8 Macro może pochwalić się bardzo dobrą rozdzielczością i cichym, skutecznym i szybkim systemem AF opartym o silnik liniowy. Uszczelniona konstrukcja pozwala zaś pracować w każdych warunkach. Przy konkurencyjnej cenie wszystko to czyni nowe makro Panasonica jednym z najbardziej atrakcyjnych propozycji w tym segmencie. Doskonały wybór dla osób szukających profesjonalnych rezultatów w poręcznym wydaniu.

Sprawdź cenę w Cyfrowe.pl

 

Wybór redakcji
Lumix S 50 mm f/1.8
Cena: 1895 zł

Podstawowa 50-tka w systemie L-Mount jest doskonałym wyborem na start z fotografią kulinarną. Wyróżnia się solidną, uszczelnioną budową, szybkim systemem AF i kompaktową konstrukcją i dobrą, jasną optykę, pozwalającą uzyskać plastyczne ujęcia z widocznym rozmyciem tła.

Choć nie jest to najtańsza 50-tka na rynku, podobnie jak w przypadku standardu Nikona, projektowana była z myślą o zastosowaniach typowo profesjonalnych. Nadal jest to jednak konstrukcja przystępna, stanowiąca doskonały wybór na pierwszy obiektyw s systemie L-Mount. Jest też dobrze przygotowana do pracy wideo i stanowi spójny zestaw z pozostałymi modelami z serii.

Sprawdź cenę w Cyfrowe.pl

 

Lumix S 35 mm f/1.8
Cena: 2585 zł

Podstawowa 35-tka, zaprojektowana jako kompromis między jakością a przystępną ceną. Podobnie jak model 50 mm, może pochwalić się solidną i kompaktową konstrukcją oraz dobrą optyką, która zadowoli nawet zawodowców.

Na tle konkurencji wyróżnia się niewielkimi wymiarami i niską wagą, co czyni go wygodnym towarzyszem codziennego fotografowania. Jest to również szkło kontrastowe i dobrze minimalizujące poszczególne aberracje. W kategorii cena/jakość zdecydowanie jedna z najbardziej opłacalnych 35-tek na rynku.

Sprawdź cenę w Cyfrowe.pl

Alternatywy:

  • Sigma 28-70 mm f/2.8 DG DN
  • Lumix S 24-60 mm f/2.8
  • Lumix S 24-105 mm f/4 Macro O.I.S

Fujifilm X

Fujifilm X-S20
Cena: 5389 zł

Prawdopodobnie najbardziej uniwersalny i opłacalny korpus systemu Fujifilm X, łączący profesjonalną specyfikację z kompaktowym body, które jednak może pochwalić się rozbudowaną i wygodną ergonomią, a także bardzo atrakcyjną ceną.

Fujifilm X-S20 ma do zaoferowania 26-megapikselową matryce APS-C w technologii X-Trans, tryb seryjny do 20 kl./s, obracany ekran dotykowy o wysokiej rozdzielczości z systemem obsługi dotykowej, system AF zaczerpnięty z reporterskiego modelu X-H2S, rozbudowany tryb wideo z rejestracją 6,2K 10-bit 4:2:2 Open Gate, świetną ergonomią z dużym, wygodnym gripem i joystickiem AF oraz wydajną baterię pozwalająca na długa pracę. Główne minusy to pojedyczne wejście na karty SD, przeciętny wizjer elektroniczny 2,36 Mp oraz… dość wysoka cena obiektywów systemu X. Na szczęście na rynku mamy już sporo alternatyw.

Sprawdź cenę w Cyfrowe.pl

 

Fujinon XF 80mm F2.8 R LM OIS WR
Cena: 5499 zł

Najbardziej zaawansowany obiektyw makro w systemie Fujifilm X, oferujący pełne powiększenie 1:1. Charakteryzuje się bardzo dobrą ostrością w całym kadrze, duża jasnością, wysokim kontrastem oraz plastycznym rozmyciem tła. Oferuje też układ optycznej stabilizacji do wygodnej pracy z ręki, uszczelnienia oraz cichy i skuteczny system AF oparty na silniki liniowym.

Obiektyw nie należy jednak do najlżejszych (ok. 750 g) i jak na szkło segmentu makro ma dość wygórowana cenę. Jeśli wiec szukacie czegoś na mniejszy budżet, warto sprawdzić alternatywę w postaci modelu Fujinon XF 60 mm f/2.4 R Macro. To szkło dużo mniejsze i tańsze (choć ciemniejsze i nie tak dopracowane), które oferując ekwiwalent ogniskowej 90 mm może okazać się jeszcze lepszym wyborem na start w fotografii kulinarnej.

Sprawdź cenę w Cyfrowe.pl

 

Fujinon XC 35 mm f/2
Cena: 849 zł

Najtańszy, ale zaskakująco udany obiektyw systemu Fujifilm X. Odpowiednik budżetowych obiektywów 50 mmm w systemach pełnoklatkowych może pochwalić się kompaktową konstrukcją i małą waga (tylko 130 g), co czyni z niego jeden z najbardziej poręcznych obiektywów w ofercie.

Jest również bardzo dobry optycznie - to ten sam układ, co w droższym modelu XC 35 mm f/2, tylko zamknięty w nieco uproszczonym, plastikowym tubusie. Biorąc jednak pod uwagę niską cenę, to najbardziej opłacalna natywna propozycja producenta na start w fotografii kulinarnej.

Sprawdź cenę w Cyfrowe.pl

 

Fujinon XF 23 mm f/2 R WR
Cena: 2090 zł

Kompaktowa i lekka stałka, która świetnie wpisuje się w filozofię systemu Fujifilm X. Oferuje ostrą optykę, dobra kontrastowość i światłosiłę pozwalającą na swobodną pracę w gorszym świetle oraz uzyskanie atrakcyjnej plastyki.

Nie jest to konstrukcja tak jasna i bezkompromisowa jak droższe modele f/1.4, ale dzięki korzystnej cenie i świetnej mobilności stanowi jeden z najbardziej rozsądnych wyborów w systemie. Chętnie wybierana zarówno przez amatorów, jak i zawodowców.

Sprawdź cenę w Cyfrowe.pl

Alternatywy:

  • Viltrox AF 25 mm f/1.7 Air
  • Viltrox AF 35 mm f/1.7 Air
  • Viltrox AF 75 mm f/1.2 Pro
  • Fujinon XF 60 mm f/2.4 R Macro
Komentarze
Zobacz więcej z tagiem: fotografia kulinarna
logo logo
Magazyny
Zamów