Znamy finalistów konkursu Fotograficzna Publikacja Roku. Jakie książki podbiły serca jurorów?

0
Redakcja Fotopolis
3 Czerwiec 2019
Artykuł na: 6-9 minut

Siódma edycja konkursu na najlepszą polską książkę fotograficzną roku powoli dobiega końca. Już 13 czerwca poznamy głównego zwycięzcę, a tymczasem zobaczcie jakie tytuły powalczą o tegoroczny laur.

Konkurs Fotograficzna Publikacja Roku co roku nagradza publikacje, w których fotografia zajmuje centralne miejsce - albumy, katalogi, książki teoretyczne i podręczniki oraz limitowane wydawnictwa self-publishingowe i ziny. Jak zawsze jury poszukuje pozycji, które prezentują odważne koncepcje, dopracowaną grafikę, doskonały druk, wyjątkowe zdjęcia i przemyślany projekt.

- Chcemy, aby konkurs pobudzał twórców do działania i ambitnych poszukiwań. Żeby w jego efekcie wydawcy i autorzy odważnie i twórczo podchodzili do medium, jakim jest książka. - tłumaczą organizatorzy.

Obrady jury / Fotograficzna publikacja roku 2019

Książki oceniali eksperci zajmujący się tworzeniem książek oraz fotografią: Olga Łacna, Iwona El Tanbouli-Jabłońska, Rafał Milach, Jacek Fota, Franek Ammer, Paweł Rubkiewicz i Joanna Kinowska. Który tytuł zrobił na nich największe wrażenie? Tego dowiemy się dokładnie w środę, 13 czerwca, podczas otwarcia Fotofestiwalu, jednak już teraz poznaliśmy listę finalistów, których dzieła pretendują do miana Fotograficznej Publikacji Roku.

Łącznie w finale rywalizują ze sobą 23 utwory. Na liście znajdziemy zarówno pozycje, które zdążyły się już odbić echem w świecie fotografii (np. “Echo” Maksymiliana i Magdaleny Rigamonti), jak i tytuły mniej znane.

Lista finałowa FPR 2019:

  • Karolina Jonderko, „Autoportret z matką”, red. Ewa Bąbol, opracowanie graficzne: Natalia Szczęch, Selfpublishing
  • Rafał Milach, „Prawie każda róża na barierkach przy Sejmie”, opracowanie graficzne: Rafał Milach i Ania Nałęcka-Milach,wyd. Fundacja Jednostka
  • „Augustis 2.0”, red. Grzegorz Dąbrowski, opracowanie graficzne: Ania Nałęcka-Milach, wyd. Stowarzyszenie Edukacji Kulturalnej Widok
  • Michał Siarek, „Alexander”, red. Krzysztof Pijarski, Olga Łacna, Marek Matyjanka, opracowanie graficzne: Olga Łacna/Instytut Fotografii Fort, wyd. Selfpublishing
  • „Plewiński. Na scenie”, red. Wojciech Nowicki, Joanna Targoń, opracowanie graficzne: Witold Siemaszkiewicz, wyd. Muzeum Fotografii w Krakowie, Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego
  • Igor Pisuk, „Deceitful Reverence”, red. Grzegorz Kosmala, opracowanie graficzne: Aneta Kowalczyk, wyd. Blow Up Press
  • Hubert Humka, „Death Landscapes”, red. Grzegorz Kosmala, opracowanie graficzne: Aneta Kowalczyk, wyd. Blow Up Press
  • Wojtek Mazan, „Modeks”, opracowanie graficzne: Fundacja Paper Beats Rock: Ewa Behrens, Katarzyna Ewa Legendź, Katarzyna Zolich, wyd. BWA Ostrowiec
  • „Tomek Tyndyk/Teatr”, red. Agnieszka Kubaś, opracowanie graficzne: Ania Nałęcka-Milach, wyd. Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego
  • Maksymilian Rigamonti, „Echo”, red. Ewa Meissner, Katarzyna Sielicka, Ireneusz Broda, opracowanie graficzne: Kasia Kubicka, wyd. Press Club Polska
  • Łukasz Rusznica, „Subterranean River” red. Olga Drenda, Joanna Jopkiewicz, wyd. Fundacja Sztuk Wizualnych, Palm Studios
  • Anna Orłowska, „Futerał”, red. Krzysiek Orłowski, opracowanie graficzne: Jerzy Gruchot, Wojciech Koss/Full Metal Jacket, wyd. Wschód Gallery, The Polish National Film, Television and Theatre School in Łódź
  • Marcin Płonka, „Topiel”, red. Krzysiek Orłowski, opracowanie graficzne: Krzysiek Orłowski, Marcin Płonka, wyd. 8991publishing
  • Kaja Rata, „Kajnikaj”, red. Krzysiek Orłowski, opracowanie graficzne: Krzysiek Orłowski, Piotr Pytel, Kaja Rata, wyd. 8991publishing
  • KWAS, „KWAS issue KWAS”, red. KWAS, opracowanie graficzne: KWAS, wyd. KWAS
  • Aleksandra Pawłowska, „(Prze)jaśnienia”, opracowanie graficzne: Aleksandra Pawłowska, Bartłomiej Talaga, Selfpublishing
  • Sławek Pliszka, „S-21”, red. Sławek Pliszka, Natalia Mikołajczuk, opracowanie graficzne: Natalia Mikołajczuk Books-n-stories, Selfpublishing
  • „Nalewki. Opowieść o nieistniejącej ulicy”, red. Agnieszka Kajczyk, opracowanie graficzne: Anna Nałęcka-Milach, wyd. Żydowski Instytut Historyczny im. Emanuela Ringelbluma
  • Anna Hornik, „you ain't going nowhere”, opracowanie graficzne: Anna Hornik, Selfpublishing
  • „Antoni Zdebiak. Każdy jest samemu sobie najdalszy”, red. Antoni Zdebiak, opracowanie graficzne: Marta Przybyło, wyd. Fundacja Archeologia Fotografii
  • „Marek Piasecki. Anaklasis”, red. Karolina Puchała-Rojek, opracowanie graficzne: Anna Hornik, Marta Przybyło, wyd. Fundacja Archeologia Fotografii
  • Edyta Jabłońska, „Shadows”, opracowanie graficzne: Edyta Jabłońska, Selfpublishing
  • Konstancja Nowina Konopka, „1001 złych uczynków”, opracowanie graficzne: Kasia Kubicka, Selfpublishing

Fotograficzna Publikacja Roku

Pomysłodawcą i pierwszym organizatorem konkursu był Krzysiek Makowski - księgarz i wydawca, z nieistniejącej już Księgarni F5. Zdążył zorganizować zaledwie dwie edycje przed śmiercią - w 2009 i 2010 roku. Od 2013 konkurs organizują wspólnie: Fotofestiwal Międzynarodowy Festiwal Fotografii w Łodzi, Księgarnia Bookoff i Miejsce Fotografii. W poprzednich latach wystawę nagrodzonych i wyróżnionych książek można było zobaczyć podczas Festiwalu Fotografii w Łodzi, TIFF Festiwalu we Wrocławiu oraz w Muzeum Sztuki Nowoczesnej podczas Warszawskich Targów Książki Artystycznej czy podczas międzynarodowych wydarzeń fotograficznych m.in. Hamburg Triennale.

Komentarze
Więcej w kategorii: Wydarzenia
Propaganda i manipulacja w fotografii. Kolejne spotkanie WJF już w poniedziałek
Propaganda i manipulacja w fotografii. Kolejne spotkanie WJF już w poniedziałek
Już 18 listopada kolejne spotkanie z cyklu Wszyscy Jesteśmy Fotografami. Tym razem poprowadzi je gość zza granicy Kateryna Radchenko, która poruszy temat wizualnej...
1
0
Cashback Tamron - zwrot 450 zł przy zakupie obiektywów z serii G2
Cashback Tamron - zwrot 450 zł przy zakupie obiektywów z serii G2
Jeśli szukacie dobrych zoomów w przystępnej cenie, nowa promocja na obiektywy Tamron to coś dla was. W ramach zimowego cashbacku, otrzymamy zwrot 450 zł z kwoty...
9
0
“Krawędź poznania”, czyli dwie Ameryki w obiektywie Magdy Biernat
“Krawędź poznania”, czyli dwie Ameryki w obiektywie Magdy Biernat
Poznańska Centrala zaprasza na wystawę polskiej fotografki rezydującej w Nowym Jorku i Paryżu. Krawędź Poznania to próba zdefiniowania ponadnarodowej tożsamości dwóch...
25
2
Powiązane artykuły