Nikon porzuca lustrzanki? Producent nazywa doniesienia spekulacją, ale im nie zaprzecza

Autor: Maciej Luśtyk

13 Lipiec 2022
Artykuł na: 4-5 minut

Wczoraj serwisy fotograficzne obiegła wiadomość o rzekomym wyjściu Nikona z rynku lustrzanek. Producent wydał w tej sprawie oświadczenie.

Wczoraj na łamach japońskiego, branżowego serwisu Nikkei pojawił się artykuł, według którego w najbliższym czasie Nikon zupełnie porzucić ma rozwój lustrzanek na rzecz aparatów bezlusterkowych. Jak zaznaczono, od 2020 roku producent nie zaprezentował żadnej nowej konstrukcji z tego segmentu i obecnie koncentruje wszystkie swoje siły na rozwoju nowego systemu.

Biorąc pod uwagę obecną sytuację rynkową, a nawet oficjalne zeszłoroczne oświadczenie producenta i komunikaty o zakończeniu produkcji kolejnych lustrzankowych modeli czy obiektywów systemu F, porzucenie przez producenta systemu Nikon F wydaje się tylko kwestią czasu. Mimo to oficjalnego oświadczenia w tej sprawie jeszcze się nie doczekaliśmy i być może nigdy się go nie doczekamy.

Nikon nie potwierdza, ale i nie zaprzecza doniesieniom

W odpowiedzi na doniesienia serwisu Nikkei, producent wystosował natomiast następujący komentarz: „W mediach pojawił się artykuł dotyczący wycofania się firmy Nikon z rozwoju lustrzanek jednoobiektywowych. Ten artykuł to tylko spekulacje, a Nikon nie wydawał żadnych oświadczeń w tym zakresie. Nikon kontynuuje produkcję, sprzedaż i serwis cyfrowych lustrzanek jednoobiektywowych. Firma Nikon docenia Wasze ciągłe wsparcie.”

Przeczytaj także:
Nikon w obliczu rekordowych strat - w najbliższym czasie skupi się wyłącznie na bezlusterkowcach

Nikon prognozuje, że rok fiskalny 2020 zamknie z rekordową stratą. W związku z tym planuje obcięcie kosztów operacyjnych i skupienie się na kluczowych inwestycjach. [Czytaj więcej]
50 obiektywów Nikon Z do 2025 roku i wzrost cen. Producent zaprezentował strategię na najbliższe lata

Nikon zaprezentował plany biznesowe na nadchodzące lata. Producent stawia na szybki rozwój, który niestety odbije się na naszych kieszeniach. [Czytaj więcej]

Jak widzimy, producent dystansuje się od medialnych donosów, ale jednocześnie im wprost nie zaprzecza. Otrzymujemy jedynie informację o tym, że Nikon sam o tym jeszcze nie informował oraz, że nadal kontynuuje sprzedaż i wsparcie obecnych modeli w ofercie (jak mogłoby być inaczej?). Jednocześnie nie otrzymujemy żadnego potwierdzenia tego, że segment lustrzanek jest nadal rozwijany.

Tego typu komunikację widzieliśmy już wiele razy. Nie należy robić sobie złudzeń

Prawdę mówiąc, komentarz Nikona brzmi podobnie jak niegdysiejsze komentarze Sony o dalszym wsparciu systemu A (oficjalnie Sony nigdy go nie porzuciło) czy zapewnienia publikowane przez Samsunga czy Olympusa w czasach, gdy spekulowano o wyjściu tych firm z rynku fotograficznego.

Nas zastanawia, że tego typu informacja odbija się jeszcze echem w środowisku fotograficznym, podczas gdy już od kilku lat los systemu F wydaje się być przesądzony. Warto natomiast podkreślić, że producent nie porzuci produkcji lustrzanek z dnia na dzień, a okres wycofywania się z tego segmentu będzie podyktowany popytem, stanami magazynowymi i okresem gwarancyjnym na sprzedane modele. Już teraz lustrzanki odpowiadają jedynie za 30% dochodów działu obrazowania, a odsetek ten będzie stale, systematycznie się zmniejszał.

Prawdopodobnie więc poszczególne lustrzankowe korpusy i obiektywy pozostaną w ofercie Nikona jeszcze przez kilka lat. Nie pokładalibyśmy natomiast dużych nadziei w tym, że ze stajni producenta wyjdą jeszcze jakiekolwiek nowe lustrzankowe konstrukcje.

Źródło: nikkei.com | nikon.com

Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Komentarze
Więcej w kategorii: Branża
Szybko poszło. Mango prezentuje kampanię modową stworzoną przez AI
Szybko poszło. Mango prezentuje kampanię modową stworzoną przez AI
Znana marka odzieżowa wystartowała z pierwszą kampanią modową stworzoną w całości przy użyciu generatorów grafiki AI. I takich sytuacji będzie coraz więcej.
16
Konkurs Magnum Photos i Polaroid - do wygrania aparat I-2, zapas filmów i opieka mentorska agencji
Konkurs Magnum Photos i Polaroid - do wygrania aparat I-2, zapas filmów i opieka mentorska agencji
Polaroid i Magnum Photos wystartowali ze wspólna kampanią, która chce podkreślić wagę opowiadania historii za pomocą fotografii. Towarzyszy jej otwarty konkurs ukierunkowany na...
9
Aparat niedostępny z powodu dużego zainteresowania? To tylko marketingowy spin
Aparat niedostępny z powodu dużego zainteresowania? To tylko marketingowy spin
W ostatnich latach producenci sprzętu fotograficznego coraz częściej informują o niedoborach poszczególnych produktów, rzekomo spowodowanych zbyt dużym zainteresowaniem. To tylko...
25
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (2)