Canon EOS R6 Mark II - diament oszlifowany

Autor: Maciej Luśtyk

2 Listopad 2022
Artykuł na: 6-9 minut

Jeden z najlepszych korpusów Canona w historii doczekał się aktualizacji raptem 2 lata po premierze poprzednika. Choć usprawnień nie ma dużo, to sprawiają, że nowy, wyposażony w 24-megapikselową matrycę Canon EOS R6 Mark II może pretendować do miana najbardziej uniwersalnego korpusu na rynku.

Co musisz wiedzieć:
  • 24-megapikselowa matryca CMOS (zakres ISO 100-102400)
  • Stabilizacja sensora do 8 EV
  • Tryb seryjny 40 kl./s (12 kl./s z migawką mechaniczną)
  • Usprawnione wykrywanie oka i obiektów
  • Nadpróbkowane 4K 60 kl./s bez cropa
  • Do 6 godzin ciągłej rejestracji wideo
  • Zapis 10-bit 4:2:2 (Canon Log 3, H.265)
  • Zapis 6K RAW na rekorder Ninja Atomos V+
  • Dostępna wyłącznie kompresja IPB
  • Tryb symulacji wizjera optycznego
  • 50% więcej zdjęć na tej samej baterii
  • Tryb kamery internetowej bez dodatkowego oprogramowania
  • 2 sloty na karty SD
  • Cena: 14 299 zł

Pokazany w 2020 roku Canon EOS R6 to zdecydowanie nasz ulubiony korpus w rodzinie EOS R. I zapewne nie tylko nasz, bo aparat znajduje się w pierwszej trójce najchętniej kupowanych aparatów pełnoklatkowych na rynku. Jednak mimo popularności i faktu, że aparat przez długi czas pozostawał słabo dostępny ze względu na poprzerywane łańcuchy dostaw, producent dość szybko zdecydował się pokazać jego następcę. Można tylko domniemywać, że powodem była 20-megapikselowa matryca, która na papierze wypadała blado w zestawieniu z pełnoklatkową ofertą konkurencji.

24-megapikselowa matryca, tryb seryjny 40 kl./s i nadpróbkowane wideo 4K 60 kl./s bez cropa

Nowy Canon EOS R6 Mark II bazuje więc na 24-megapikselowej stabilizowanej matrycy BSI CMOS (zakres ISO 100-204800), która choć nie jest sensorem w technologii warstwowej, to i tak odznaczać ma się imponującą prędkością i wydajnością. Możliwości trybu seryjnego wzrosły do 40 kl./s (w trybie migawki elektronicznej, 12 kl./s w trybie migawki mechanicznej), a w trybie filmowym nagramy teraz nadpróbkowane (z rozdzielczości 6K) 10-bitowe materiały 4:2:2 w jakości 4K 60 kl./s bez cropa i, jak twierdzi producent, ze znacznie mniej widocznym efektem rolling shutter.

Canon informuje także, że mimo wzrostu rozdzielczości, matryca zachowuje jakość poprzednika w zakresie pracy na wysokich czułościach. Możemy się więc spodziewać dobrze wyglądających zdjęć jeszcze w przedziale ISO 12800-25600.

Na filmowców czeka także pojawiająca się po raz pierwszy w aparacie bezlusterkowym funkcja false color, płaski profil koloru C-Log 3, wydajniejszy tryb slow motion Full HD do 180 kl./s oraz funkcja cyfrowej kompensacji breathingu, którą znamy już z aparatów konkurencji. Zawodowców ucieszy także możliwość wypuszczenia materiału 6K 60 kl./s RAW na zewnętrzny rekorder Ninja Atomos V+. W końcu otrzymujemy też wygodny przełącznik, pozwalający na przełączanie się pomiędzy trybem foto i wideo bez przestawiania pokrętła PASM, a dodatkowo wygląda na to, że producent w dużym stopniu uporał się z problemem przegrzewania. W trybie 4K 30 kl./s nagramy longiem nawet 6 godzin materiału (zdjęto limit 30 minut dla pojedynczego klipu). W przypadku nadpróbkowanego materiału 4K 60 kl./s będzie to już "tylko" 40 minut, ale to nadal w zupełności wystarczające rezultaty. Niestety aparat nadal trzyma dystans do modelu R5 i oferuje wyłącznie kompresję IPB.

Autofokus rozpoznaje więcej obiektów i pozwala na programowanie własnej strefy punktów

Producent chwali się ponadto usprawnionym system AF, który jeszcze skuteczniej śledzi oczy, a także rozpoznaje nowe obiekty (konie, pociągi i samoloty). Użytkownicy otrzymują także możliwość zaprogramowania własnej strefy punktów i zapisanie ustawień do jednego z 3 dostępnych slotów.

Oprócz tego aparat otrzymuje znany z modelu R3 tryb symulacji wizjera optycznego, nowy wygodniejszy joystick, znacznie usprawnioną optymalizację poboru mocy (50% więcej zdjęć na tej samej baterii) oraz zgodność ze sterownikami UVC, dzięki czemu podłączymy go do komputera jak zwykłą kamerę internetową - na zasadzie plug & play, bez konieczności korzystania z dotychczasowej aplikacji EOS Webcam Utility. May też opcję przetwarzania plików RAW w chmurze Canon oraz funkcję RAW Burst, która zapisuje w pętli serię 30 kl./s i pozwoli nam uchwycić akcję do 0,5 sekundy przed wciśnięciem spustu migawki.

Reszta zostaje praktycznie bez zmian. Mamy więc 2 sloty na karty SD, 3,6-milionowy wizjer elektroniczny, obracany i dotykowy ekran LCD, uszczelnioną, choć wykonaną z tworzywa obudowę i nadal brak możliwości podłączenia battery gripa. Więcej na temat nowości wprowadzonych w modelu R6 Mark II możecie przeczytać w naszych pierwszych wrażeniach.

Przeczytaj także:
Canon EOS R6 Mark II - pierwsze wrażenia

Raptem 2 lata po premierze jednego ze swoich najlepszych aparatów w historii, Canon prezentuje jego następcę. Co nowego ma Canon EOS R6 Mark II i czy rzeczywiście warto go kupić zamiast pierwszej wersji? [Czytaj więcej]

Cena i dostępność

Canon EOS R6 Mark II trafi do sprzedaży w listopadzie 2022 roku, w cenie 14299 zł za body. Aparat będzie też dostępny w zestawach z obiektywami RF 24-105 mm f/4-7.1 IS STM i RF 24-105 mm f/4 IS USM w cenach kolejno 15999 zł i 20619 zł.

Więcej informacji znajdziecie na stronie canon.pl.

Canon EOS R6 Mark II - specyfikacja:

Nazwa Canon EOS R6 Mark II
Producent Canon
Typ aparatu bezlusterkowiec
Matryca Full Frame (35,9 x 24 mm)
CMOS
Efektywna rozdzielczość 24 Mp
Matryca pełna klatka
Czułość ISO 100
ISO 200
ISO 400
ISO 800
ISO 1600
ISO 3200
ISO 6400
ISO 12800
ISO 25600
ISO 51200
ISO 102400
ISO 204800 (rozszerzona)
Procesor DIGIC X
Rozdzielczość maksymalna 6000 x 4000
Formaty obrazu 3:2
4:3
16:9
1:1
Formaty zapisu RAW
JPEG
HEIF
Balans bieli auto
manualny
ustawienie w Kelvinach
ustawienia predefiniowane
Mocowanie obiektywu Canon RF
Kontrola błysku TTL Auto
Auto
Manual
Redukcja efektu cz. oczu
Synchronizacja z długimi czasami
wymuszona (błysk wypełniający)
Synchronizacja na pierwszą kurtynę migawki
Stabilizacja stabilizacja matrycy
8 EV (z kompatybilnymi obiektywami)
Synchronizacja z lampą 1/250 s
Tryby ekspozycji auto
P, A, S, M
scenerie
tryby użytkownika
Bulb
tryb filmowy
Karta pamięci SD/SDHC/SDXC
dwa gniazda
UHS-II
Kompensacja ekspozycji +/- 3 EV w skoku co 1/3 lub 1/2 EV
Migawka 1/8000 - 30 s
Migawka elektroniczna 1/8000 s - 30 s
Blokada ekspozycji półpozycja spustu migawki
przycisk AEL
Bracketing ekspozycji 2, 3, 5 albo 7 klatek +/- 0,3 / 0,5 EV
Zdjęcia seryjne 12 kl/s
Pomiar światła matrycowy
centralnie-ważony
punktowy
uśredniony
Pomiar ostrości Detekcja fazy (Dual Pixel CMOS AF II, 100% pokrycia kadru, 4897 punktów AF)
Tryb pracy AF pojedynczy AF
ciągły AF
ustawienie ręczne (MF)
śledzący AF
AF dotykowy
wykrywanie oka
Blokada ostrości półpozycja spustu migawki
przycisk AF-Lock
Wizjer wizjer elektroniczny
3 680 000 punktów
powiększenie 0,76x
Ekran LCD 3-calowy
obrotowy
odchylany
dotykowy
1 620 000 punktów
Rejestracja filmów 4K 60 kl./s
Full HD 1080p 180 kl./s
Złącza microHDMI
gniazdo mikrofonu
gniazdo słuchawek
Wi-Fi
USB 3.2 (USB-C) z możliwością zasilania
Pilot możliwość sterowania przez Wi-Fi
GPS Nie
Zasilanie LP-E6N
LP-E6NH
Wydajność zasilania 750 zdjęc
Obudowa uszczelniona
częściowo magnezowa
plastikowa
Wymiary 138,4 × 98,4 × 88,4 mm
Waga 670 g
Stopka akcesoriów tak
Gwint statywu Tak
Funkcje indywidualne Przetwarzanie RAW w Chmurze
Symulacja wizjera optycznego
RAW Burst (zapis serii w pętli do 5 sekundy przed wciśnięciem spustu migawki)
False Color w trybie wideo

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
 Nikon Z 50 - ważna aktualizacja oprogramowania
Nikon Z 50 - ważna aktualizacja oprogramowania
Nikon aktualizuje firmware dla aparatu Z 50. W najnowszej wersji 2.40 oprogramowanie pozwoli m.in. na korzystanie z detekcji oka podczas filmowania.
1
MiNT pracuje nad analogowym kompaktem. Czy nadchodzi nowe wcielenie Rollei 35?
MiNT pracuje nad analogowym kompaktem. Czy nadchodzi nowe wcielenie Rollei 35?
Wzdychacie do kompaktów Contaxa, Yashiki czy Ricoha? Już niebawem zaawansowany analogowy kompakt możemy mieć na wyciągnięcie ręki. Nad współczesną „małpką” pracują...
9
Panasonic Lumix S5 II i Lumix S5 II X - skok do 1 ligi
Panasonic Lumix S5 II i Lumix S5 II X - skok do 1 ligi
Druga generacja modelu S5 to nie jeden a dwa aparaty, które celują w segment uniwersalnych pełnych klatek i mogą mocno namieszać na rynku. Panasonic Lumix S5 II...
27
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (1)