Pokazane w 2020 roku modele Canon EOS R5 i R6 nakreśliły nowy rozdział w historii bezlusterkowców producenta i naznaczyły diametralną zmianę w sposobie segmentowania oferty. O ile ich nazewnictwo nawiązywało do lustrzanowych serii 5D i 6D, obydwa modele reprezentowały klasę o oczko wyższą od swoich pierwowzorów. Tak też EOS R5 stał się czymś na wzór połączenia serii 5DSr i EOS-1D X, a duchowym spadkobiercą serii 5D został właśnie EOS R6.
Aparat ten, choć do dzisiaj pozostaje jednym z naszych ulubionych korpusów w historii, mial jednak swoje wady. A właściwie jedną, która choć ma stosunkowo niewielki wpływ na pracę, to silnie oddziałuje na fotografów. Chodzi oczywiście o jedynie 20-megapikselowy sensor, który z pewnością zraził do konstrukcji rzesze potencjalnie zainteresowanych nią twórców.
    
Producent zapewne szybko zdał sobie z tego sprawę, bo oto niemal równo w dwa lata po jego premierze na rynku debiutuje model Canon EOS R6 Mark II - wyposażony już w sensor o rozdzielczości 24 Mp, a dodatkowo znacznie usprawniony pod względem wydajności.
Oprócz większej rozdzielczości matrycy, Canon EOS R6 Mark II zapewnia m.in: jeszcze doskonalszy system śledzenia AF z rozpoznawaniem obiektów, tryb seryjny do 40 kl./s, lepiej zoptymalizowany pobór mocy, uaktualniony interfejs i jeszcze bardziej zaawansowany zestaw funkcji wideo - z pełnoklatkową rejestracją 4K 60 kl./s 10-bit 4:2:2 i pojawiającą się w aparacie bezlusterkowym po raz pierwszy funkcją False Color na czele.
Tak wyposażony, Canon EOS R6 Mark II to poważny pretendent to tytułu najbardziej uniwersalnego korpusu segmentu semi-pro i atrakcyjna konkurencja dla modeli Sony A7 IV, NIkon Z6 II i Lumix S5II, choć prawdę mówiąc jego możliwości spokojnie pozwalają mu też rywalizować z korpusami typowo reporterskimi. Przy cenie 12799 zł, nowe body jest zdecydowanie najdroższe z całej stawki, ale przynajmniej w teorii, ma też najwięcej do zaoferowania.
Czy wreszcie więc doczekaliśmy się hybrydy idealnej, która uciągnie zarówno wymagającą pracę fotograficzne, jak i zaawansowane realizacje wideo? Sprawdzamy to na kolejnych stronach testu.
Porównanie rozmiarów matrycy:
Jeden z najlepszych korpusów Canona w historii doczekał się aktualizacji raptem 2 lata po premierze poprzednika. Choć usprawnień nie ma dużo, to sprawiają, że nowy, wyposażony w 24-megapikselową matrycę Canon EOS R6 Mark II może pretendować do miana najbardziej uniwersalnego korpusu na rynku. [Czytaj więcej]
Canon prezentuje następcę jednego ze swoich najlepszych aparatów w historii. Co nowego ma do zaoferowania Canon EOS R6 Mark II i czy rzeczywiście warto wybrać go zamiast pierwszej wersji? [Czytaj więcej]
Canon EOS R6 Mark II - specyfikacja:
| Nazwa | Canon EOS R6 Mark II | 
| Producent | Canon | 
| Typ aparatu | bezlusterkowiec | 
| Matryca | Full Frame (35,9 x 24 mm) CMOS | 
| Efektywna rozdzielczość | 24 Mp | 
| Matryca | pełna klatka | 
| Czułość | ISO 100 ISO 200 ISO 400 ISO 800 ISO 1600 ISO 3200 ISO 6400 ISO 12800 ISO 25600 ISO 51200 ISO 102400 ISO 204800 (rozszerzona) | 
| Procesor | DIGIC X | 
| Rozdzielczość maksymalna | 6000 x 4000 | 
| Formaty obrazu | 3:2 4:3 16:9 1:1 | 
| Formaty zapisu | RAW JPEG HEIF | 
| Balans bieli | auto manualny ustawienie w Kelvinach ustawienia predefiniowane | 
| Mocowanie obiektywu | Canon RF | 
| Kontrola błysku | TTL Auto Auto Manual Redukcja efektu cz. oczu Synchronizacja z długimi czasami wymuszona (błysk wypełniający) Synchronizacja na pierwszą kurtynę migawki | 
| Stabilizacja | stabilizacja matrycy 8 EV (z kompatybilnymi obiektywami) | 
| Synchronizacja z lampą | 1/250 s | 
| Tryby ekspozycji | auto P, A, S, M scenerie tryby użytkownika Bulb tryb filmowy | 
| Karta pamięci | SD/SDHC/SDXC dwa gniazda UHS-II | 
| Kompensacja ekspozycji | +/- 3 EV w skoku co 1/3 lub 1/2 EV | 
| Migawka | 1/8000 - 30 s Migawka elektroniczna 1/8000 s - 30 s | 
| Blokada ekspozycji | półpozycja spustu migawki przycisk AEL | 
| Bracketing ekspozycji | 2, 3, 5 albo 7 klatek +/- 0,3 / 0,5 EV | 
| Zdjęcia seryjne | 12 kl/s | 
| Pomiar światła | matrycowy centralnie-ważony punktowy uśredniony | 
| Pomiar ostrości | Detekcja fazy (Dual Pixel CMOS AF II, 100% pokrycia kadru, 4897 punktów AF) | 
| Tryb pracy AF | pojedynczy AF ciągły AF ustawienie ręczne (MF) śledzący AF AF dotykowy wykrywanie oka | 
| Blokada ostrości | półpozycja spustu migawki przycisk AF-Lock | 
| Wizjer | wizjer elektroniczny 3 680 000 punktów powiększenie 0,76x | 
| Ekran LCD | 3-calowy obrotowy odchylany dotykowy 1 620 000 punktów | 
| Rejestracja filmów | 4K 60 kl./s Full HD 1080p 180 kl./s | 
| Złącza | microHDMI gniazdo mikrofonu gniazdo słuchawek Wi-Fi USB 3.2 (USB-C) z możliwością zasilania | 
| Pilot | możliwość sterowania przez Wi-Fi | 
| GPS | Nie | 
| Zasilanie | LP-E6N LP-E6NH | 
| Wydajność zasilania | 750 zdjęc | 
| Obudowa | uszczelniona częściowo magnezowa plastikowa | 
| Wymiary | 138,4 × 98,4 × 88,4 mm | 
| Waga | 670 g | 
| Stopka akcesoriów | tak | 
| Gwint statywu | Tak | 
| Funkcje indywidualne | Przetwarzanie RAW w Chmurze Symulacja wizjera optycznego RAW Burst (zapis serii w pętli do 5 sekundy przed wciśnięciem spustu migawki) False Color w trybie wideo |