Olympus OM-D E-M5 - bezlusterkowiec, już nie PEN

Olympus zaprezentował nowego bezlusterkowca z rodziny Mikro Cztery Trzecie. Konstrukcja swoim wyglądem nawiązuje do klasycznych, analogowych lustrzanek OM. Na pokładzie znalazł się 16-megapikselowy, stabilizowany sensor, szybki AF, odchylany ekran i wbudowany wizjer elektroniczny o dużej rozdzielczości.

Przyzwyczailiśmy się do zamiennego używania określeń "bezlusterkowiec Olympusa" i "cyfrowy PEN". Od dzisiaj trzeba się jednak będzie wypowiadać z większą precyzją - Olympus OM-D E-M5, bezlusterkowiec, nawiązuje nie do starych PEN-ów, a do wspaniałego analogowego systemu OM rozwijanego w latach 70-tych, 80-tych i na początku lat 90-tych. Stylistyka OM-D tak bardzo przypomina klasyczne lustrzanki w stylu OM-2, że na pierwszy rzut oka łatwo o pomyłkę: na górnej ściance dominuje wybrzuszenie, które w analogowych pierwowzorach mieściło pryzmat i wielki wizjer, układ tarcz jest niemal identyczny etc.


Olympus OM-D E-M5, mimo wyglądu lustrzanki, to bezlusterkowiec należący do systemu Mikro Cztery Trzecie. Producent zadbał, żeby wywołać u użytkownika poczucie pewności i bezpieczeństwa. Korpus aparatu wykonano z magnezu i zabezpieczono uszczelkami. OM-D jest więc pyło- i bryzgoszczelny. Cecha, z której słynęły topowe lustrzanki E-Systemu zawitała w końcu do segmentu bezlusterkowców. Ochronę matrycy przed kurzem stanowi dodatkowo filtr ultradźwiękowy strząsający pyłki pojawiające się na sensorze podczas wymiany optyki.


Aparat korzysta z 16,1-megapikselowej, stabilizowanej w pięciu osiach matrycy Live MOS o rozmiarze 17,3 x 13 milimetrów, która działa w tandemie z procesorem TruePic VI. Zestaw ten pozwala fotografować z prędkością 9 kl/s, a jeśli między kolejnymi klatkami ma jeszcze przeostrzać prędkość wynosi 4,2 k/s. Zakres czułości OM-D to ISO 200 - ISO 25600. Warto w tym miejscu jeszcze wspomnieć, że OM-D to prawdopodobnie kolejny model Olympusa z osłabionym filtrem dolnoprzepustowym - sprawdzimy to w redakcyjnym teście.


Olympus zwraca uwagę na szybkość działania systemu automatycznego ustawiania ostrości. Znany już ze wcześniejszych modeli FAST AF (Frequency Acceleration Sensor Technology) - w jeszcze poprawionej wersji - ma być gwarancją szybkiego i wygodne ostrzenia, również w trybie śledzącego AF.


Do kadrowania może służyć kryjący 100% kadru elektroniczny wizjer o rozdzielczości 1,44 miliona pikseli lub 3-calowy, odchylany monitor OLED o rozdzielczości 610 000 punktów. Z funkcją Live View łączy się ciekawa nowinka. W informacji prasowej czytamy: Użytkownicy z pewnością docenią także zauważalną redukcję czasu po jakim obraz Live View pojawia się na ekranie po zwolnieniu migawki. Uzyskano to stosując w architekturze procesora TruePic VI niezależne rdzenie przetwarzania obrazu dla zarejestrowanych obrazów oraz obrazu Live View, dzięki czemu przekazywanie obrazu na monitor aparatu lub do elektronicznego celownika nie zależy już od ukończenia zapisu wykonywanego zdjęcia. Ta sama funkcjonalność stoi za opcją "Live Bulb", za pomocą której w trakcie fotografowania z czasem B użytkownik może podglądać na żywo "postępy" naświetlania.


OM-D E-M5, jak każdy współczesny aparat, potrafi filmować. Robi to w rozdzielczości Full HD z wykorzystaniem kodeków MOV (MPEG-4 AVC/H.264) lub AVI (Motion JPEG). W trakcie filmowania można korzystać z "Filtrów artystycznych", a wśród nich pojawił się nowy: "Grafika Key Line", który sprawia, że zdjęcie bardziej przypomina ilustrację, wzmacniane są linie krawędzi.


Wraz z nowym Olympusem na rynek trafiło kilka nowych akcesoriów. Piszemy o nich w osobnym artykule. Aparat Olympus OM-D E-M5 trafi do sklepów w kwietniu. Na razie nie znamy jego ceny.







NazwaOlympus OM-D E-M5
Typaparat systemowy z wymienną optyką
Efektywna rozdzielczość16,1 Mp
Sensor
  • 4/3 Live MOS
  • 16,9 Mp (16,1 megapikseli efektywnych)
  • filtr barw podstawowych RGB
  • pole obrazowe: 17,3 x 13mm
  • antypyłowy, ultradźwiękowy filtr ochronny (Supersonic Wave Filter)
PamięćSD, SDHC, SDXC
Rozdzielczość
  • 4608 x 3456
  • 4608 x 3072
  • 4608 x 2592
  • 3456 x 3456
  • 2592 x 3456
  • 3200 x 2400
  • 3200 x 1800
  • 3216 x 2144
  • 2400 x 2400
  • 1824 x 2432
  • 2560 x1920
  • 2560 x 1440
  • 2544 x 1696
  • 1920 x 1920
  • 1440 x 1920
  • 1920 x 1440
  • 1920 x 1080
  • 1920 x 1280
  • 1440 x 1440
  • 1104 x 1472
  • 1600 x 1200
  • 1536 x 864
  • 1584 x 1056
  • 1216 x 1216
  • 864 x 1152
  • 1280 x 960
  • 1280 x 720
  • 1296 x 864
  • 960 x 960
  • 720 x 960
  • 1024 x 768
  • 1024 x 576
  • 1008 x 672
  • 768 x 768
  • 576 x 768
  • 640 x 480
  • 640 x 360
  • 624 x 416
  • 480 x 480
  • 384 x 512
Formaty zapisu obrazuJPEG, RAW, RAW + JPEG, AVCHD, Motion JPEG
Jakość kompresji
  • Super Fine
  • Fine
  • Normal
  • Basic
ObiektywMikro 4/3, 4/3 przez adapter, Zuiko OM przez adapter
Stabilizacja obrazutak, 5-kierunkowa stabilizacja matrycy
Zoom cyfrowy2x
Przysłonaw zależności od zastosowanego obiektywu
Migawka
  • 1/4000 - 60 sek.
  • Bulb
Tryby ekspozycji
  • Auto
  • Programowana automatyka (P)
  • Priorytet migawki (S)
  • Priorytet przysłony (A)
  • Manual (M)
  • predefiniowane "sceny"
  • filtry artystyczne
Pomiar światła324-strefowy matrycowy TTL, przy całkowicie otwartej przysłonie;
  • Digital ESP
  • centralnie-ważony
  • punktowy
  • jasne obszary
  • ciemne obszary
  • zakres EV 1 - 20 dla 50mm, F2.0, ISO 100
Kompensacja ekspozycji+/- 3 EV w skoku 1, 1/2 lub 1/3 EV
Blokada ekspozycjiprzycisk blokady AE/AF lub półpozycja spustu migawki
Autobracketing3 kadry +/- 1/3, 1/2, 2/3, 1 EV
Metody pomiaru ostrości
  • detekcja kontrastu
  • 35 punktów
Tryby pracy autofocusa
  • pojedynczy AF
  • ciągły AF
  • ustawienie ręczne (MF)
  • śledzenie AF
Manual focustak
Blokada ostrościprzycisk blokady AE/AF lub półpozycja spustu migawki
Podgląd głębiPrzycisk podglądu głębi
Czułość
  • ISO 200
  • ISO 400
  • ISO 800
  • ISO 1600
  • ISO 3200
  • ISO 6400
  • ISO 12800
  • ISO 25600
Balans bieli
  • auto
  • manualny
  • ustawienia w Kelvinach w zakresie 2000-14000 K
  • zachmurzone niebo
  • cień
  • światło żarowe
  • światło słoneczne
  • światło jarzeniiowe (3 ustawienia)
  • regulacja balansu bieli: +/- 7 na osi R-B / G-M
  • balans bieli użytkownika (można zarejestrować jeno ustawienie określone w Kelvinach w zakresie 2000-14000 K
  • jednodotykowy nbalans bieli: możliwość zarejestrowania 4 ustawień użytkownika
  • bracketing bieli: 3 zdjęcia w skoku 2, 4, 6 miredów
Efekty
  • i-Enhance
  • sepia
  • zdjącia czarno-białe
  • redukcja efektu czerwonych oczu
Korekta obrazu
  • Przestrzeń barwna: sRGB / Adobe RGB
  • korekta nasycenia: 5 stopni
  • korekta ostrości: 5 stopni
  • korekta kontrastu: 5 poziomów
  • edycja danych RAW
  • filtr czarno-biały: żółty, pomarańczowy, czerwony, zielony
  • tonacja monochromatyczna: żółta, pomarańczowa, czerwona, zielona
  • tryby zdjęć: {LST
}
Zdjęcia seryjne9 kl/s
Rejestracja filmu
  • AVCHD
  • H.264
  • Motion JPEG
  • 1920 x 1080 (60i), 1280 x 720 (60, 30 kl/s), 640 x 480 (30 kl/s)
  • dźwięk stereo
Monitor LCD
  • OLED
  • 3 cale
  • 610 000 punktów
  • dotykowy
  • odchylany
Synchronizacja z lampą1/30 - 1/180 sek.
Lampa błyskowa
  • brak wbudowanej
  • współpraca z zewnętrznymi: FL-50R, FL-36R, FL-50, FL-36, FL-20, FL-14
}
Kontrola błysku
  • TTL Auto
  • Auto
  • Manual
  • FP-TTL-Auto
  • FP-Manual
  • redukcja efektu cz. oczu
  • synchronizacja z długimi czasami
  • synchronizacja na drugą kurtynę migawki
  • wyłączona
  • wymuszona (błysk wypełniający)
  • korekta mocy błsku w zakresie +/- 3 EV w skoku 1, 1/2 lub 1/3 EV
Stopka akcesoriówPC ISO
Matówkabrak
Lustrobrak
Wizjertak, elektroniczny, 1 440 000 punktów, 100% kadru, powiększenie 1,15x
Punkt oczny18 mm
Tryby odtwarzania
  • zdjęcie
  • indeks: 4, 9, 16, 25, 49, 100 kadrów
  • kalendarz
  • zoom 2-14 razy
  • film,historgram
  • informacja o fotografowaniu
Samowyzwalacz2 lub 12 sek.
Złącza
  • USB 2.0 Hi-speed
  • wyjście A/V
  • mini HDMI
ZasilanieAkumulator litowo-jonowy
Wydajność zasilania (zdjęcia)330 zdjęć
Gwint statywutak
Obudowametalowa
Wymiary121 x 89,6 x 41,9 mm
Waga425 gramów (z baterią i kartą)
Ocena w teście DIWA77% (5)
Test Fotopolis14593
Artykuł na Fotopolis14378
słowa kluczowe:
Komentarze
Polecane artykuły
Sony FE 600 mm f/4 GM OSS - zdjęcia przykładowe
11 Cze 2019
Sony FE 600 mm f/4 GM OSS to propozycja dla najbardziej wymagających fotografów sportu i dzikiej przyrody. Zobaczcie jak w praktyce radzi sobie najdłuższe szkło z serii G Master.
3
Sony FE 200-600 mm f/5.6-6.3 G OSS - zdjęcia przykładowe
11 Cze 2019
Najnowszy tele-zoom Sony FE 200-600 mm f/5.6-6.3 G OSS ma wszystko, by zaspokoić potrzeby fotografów sportu i dzikiej przyrody, którzy szukają zmiennogniskowego obiektywu dalekiego zasięgu w akceptowalnej cenie. Zobaczcie, na co go stać nową konstrukcję w systemie Sony E.
3
Fujifilm Fujinon XF 16 mm f/2.8 R WR - test obiektywu
31 Maj 2019
Dziś przyglądamy się bliżej Fujifilm Fujinon XF 16 mm f/2.8 R WR - szkłu, na które długo czekali miłośnicy szerokiego kąta. Kompaktowa i uszczelniona budowa, zaawansowana optyka i szybki AF mają być sporymi zaletami tego modelu.
4
Tenba Shootout II 24L - test plecaka
29 Maj 2019
Dziś sprawdzamy czy plecak Shootout II 24L to propozycja Tenby właściwa dla profesjonalnego fotografa.
0