Olympus E-P5

Seria bezlusterkowców Olympus PEN od samego początku nawiązuje do klasycznych, analogowych PEN-ów, ale to model E-P5 przypomina je chyba najbardziej. Aparat został wyposażony w 16-megapikselową matrycę, szybką migawkę, autofokus FAST AF i łączność Wi-Fi.

Wszystkie cyfrowe PEN-y nawiązują do PEN-ów z lat 60-tych, ale to nowy Olympus E-P5 najbardziej przypomina kultowy model PEN F. Charakterystyczny wygląd - zagięcie krawędzi, schodek, napis "Olympus PEN" nad obiektywem - wywołuje jednoznaczne skojarzenia z analogowym protoplastą.


Dodatkowo użytkownik aparatu może dołączyć drewniany, ergonomiczny uchwyt dostępny w trzech wariantach. W modelu E-P5 dodatkowo doszło do dość znaczących zmian w ergonomii w porównaniu do poprzedników - pojawił się przełącznik zmieniający funkcje przypisane do dwóch pokręteł. W konfiguracji podstawowej poruszając pokrętłem z przodu aparatu można ustawić przysłonę, a tarczą umieszczoną z tyłu czas ekspozycji. W drugim ustawieniu zmienimy wartość ISO i balansu bieli. Przełącznika na tylnej ściance aparatu można użyć również do przypisania innych funkcji.


Nowy Olympus E-P5 zaczerpnął sporo rozwiązań z wyższego, starszego modelu OM-D. Ma tę samą, 16-megapikselową matrycę Live MOS, którą obsługuje procesor TruePic VI. Użytkownicy docenią też z pewnością 5-osiową stabilizację sensora i szybki autofokus FAST AF (nadal oparty na zasadzie detekcji kontrastu). E-P5 może się też pochwalić szybką migawką osiągającą profesjonalny wynik 1/8000 sekundy. To może mieć znaczenie w kontekście sporej liczby jasnych obiektywów w systemie Mikro Cztery Trzecie. Szybka migawka może iść w parze z dobrym trybem seryjnym. E-P5 robi 9 klatek na sekundę.


Cyfrowy PEN ma również bezprzewodową łączność Wi-Fi. Nie chodzi jedynie o możliwość transferu plików, ale także o pełną kontrolę aparatu (AF, wyzwalanie migawki) z poziomu smartfona lub tabletu. Na odległość jest też przesyłany obraz Live View, możemy więc mówić o pełnej kontroli.


Olympus E-P5, podobnie jak poprzednik, ma wbudowaną lampę błyskową, natomiast nie ma wizjera. Istnieje możliwość podłączenia uchylnego wizjera elektronicznego VF-4, który który po wykryciu oka automatycznie zmienia tryb wyświetlania. Do kadrowania standardowo służy ekran LCD - ma rozmiar 3-cali, rozdzielczość 1 037 000 punktów, jest odchylany i dotykowy.


E-P5 dostępny będzie pod koniec czerwca 2013 roku w zestawie z obiektywem 17 mm f/1,8 (plus wizjer VF-4), 14-42 mm oraz jako samodzielny korpus. Na razie nie znamy jego ceny. Poniżej prezentujemy specyfikację techniczną oraz informację prasową na temat aparatu.



NazwaOlympus E-P5
Typaparat systemowy z wymienną optyką
Efektywna rozdzielczość16,1 Mp
Sensor
  • 4/3 Live MOS
  • 16,9 Mp (16,1 megapikseli efektywnych)
  • filtr barw podstawowych RGB
  • pole obrazowe: 17,3 x 13mm
  • antypyłowy, ultradźwiękowy filtr ochronny (Supersonic Wave Filter)
PamięćSD, SDHC, SDXC
Rozdzielczość
  • 4608 x 3456
  • 4608 x 3072
  • 4608 x 2592
  • 3456 x 3456
  • 2592 x 3456
  • 3200 x 2400
  • 3200 x 1800
  • 3216 x 2144
  • 2400 x 2400
  • 1824 x 2432
  • 2560 x1920
  • 2560 x 1440
  • 2544 x 1696
  • 1920 x 1920
  • 1440 x 1920
  • 1920 x 1440
  • 1920 x 1080
  • 1920 x 1280
  • 1440 x 1440
  • 1104 x 1472
  • 1600 x 1200
  • 1536 x 864
  • 1584 x 1056
  • 1216 x 1216
  • 864 x 1152
  • 1280 x 960
  • 1280 x 720
  • 1296 x 864
  • 960 x 960
  • 720 x 960
  • 1024 x 768
  • 1024 x 576
  • 1008 x 672
  • 768 x 768
  • 576 x 768
  • 640 x 480
  • 640 x 360
  • 624 x 416
  • 480 x 480
  • 384 x 512
Formaty zapisu obrazuJPEG, RAW, RAW + JPEG, AVCHD, Motion JPEG
Jakość kompresji
  • Super Fine
  • Fine
  • Normal
  • Basic
ObiektywMikro 4/3, 4/3 przez adapter, Zuiko OM przez adapter
Stabilizacja obrazutak, 5-kierunkowa stabilizacja matrycy
Przysłonaw zależności od zastosowanego obiektywu
Migawka
  • 1/8000 - 60 sek.
  • Bulb
Tryby ekspozycji
  • Auto
  • Programowana automatyka (P)
  • Priorytet migawki (S)
  • Priorytet przysłony (A)
  • Manual (M)
  • predefiniowane "sceny"
  • filtry artystyczne
Pomiar światła324-strefowy pomiar TTL
Kompensacja ekspozycji+/- 3 EV w skoku 1, 1/2 lub 1/3 EV
Blokada ekspozycjiprzycisk blokady AE/AF lub półpozycja spustu migawki
Autobracketing3 kadry +/- 1/3, 1/2, 2/3, 1 EV
Metody pomiaru ostrości
  • detekcja kontrastu
  • 35 punktów
Tryby pracy autofocusa
  • pojedynczy AF
  • ciągły AF
  • ustawienie ręczne (MF)
  • śledzenie AF
Manual focustak
Blokada ostrościprzycisk blokady AE/AF lub półpozycja spustu migawki
Podgląd głębiPrzycisk podglądu głębi
Czułość
  • ISO Lo
  • ISO 200
  • ISO 400
  • ISO 800
  • ISO 1600
  • ISO 3200
  • ISO 6400
  • ISO 12800
  • ISO 25600
Balans bieli
  • auto
  • manualny
  • ustawienia w Kelvinach w zakresie 2000-14000 K
  • zachmurzone niebo
  • cień
  • światło żarowe
  • światło słoneczne
  • światło jarzeniiowe (3 ustawienia)
  • regulacja balansu bieli: +/- 7 na osi R-B / G-M
  • balans bieli użytkownika (można zarejestrować jeno ustawienie określone w Kelvinach w zakresie 2000-14000 K
  • jednodotykowy nbalans bieli: możliwość zarejestrowania 4 ustawień użytkownika
  • bracketing bieli: 3 zdjęcia w skoku 2, 4, 6 miredów
Efekty
  • i-Enhance
  • sepia
  • zdjącia czarno-białe
  • redukcja efektu czerwonych oczu
Korekta obrazu
  • Przestrzeń barwna: sRGB / Adobe RGB
  • korekta nasycenia: 5 stopni
  • korekta ostrości: 5 stopni
  • korekta kontrastu: 5 poziomów
  • edycja danych RAW
  • filtr czarno-biały: żółty, pomarańczowy, czerwony, zielony
  • tonacja monochromatyczna: żółta, pomarańczowa, czerwona, zielona
  • tryby zdjęć: {LST
}
Zdjęcia seryjne9 kl/sek, do 18 zdjęć RAW w serii
Rejestracja filmu
  • AVCHD
  • H.264
  • Motion JPEG
  • 1920 x 1080 (60i), 1280 x 720 (60, 30 kl/s), 640 x 480 (30 kl/s)
  • dźwięk stereo
Monitor LCD
  • 3 cale
  • 1 037 000 punktów
  • dotykowy
  • odchylany
Lampa błyskowa
  • wbudowana, LP 10
  • współpraca z zewnętrznymi: FL-50R, FL-36R, FL-50, FL-36, FL-20, FL-14
}
Kontrola błysku
  • TTL Auto
  • Auto
  • Manual
  • FP-TTL-Auto
  • FP-Manual
  • redukcja efektu cz. oczu
  • synchronizacja z długimi czasami
  • synchronizacja na drugą kurtynę migawki
  • wyłączona
  • wymuszona (błysk wypełniający)
  • korekta mocy błsku w zakresie +/- 3 EV w skoku 1, 1/2 lub 1/3 EV
Stopka akcesoriówPC ISO
Matówkabrak
Lustrobrak
Wizjeropcjonalny wizjer elektroniczny
Tryby odtwarzania
  • zdjęcie
  • indeks: 4, 9, 16, 25, 49, 100 kadrów
  • kalendarz
  • zoom 2-14 razy
  • film,historgram
  • informacja o fotografowaniu
Samowyzwalacz2 lub 12 sek.
Złącza
  • USB 2.0 Hi-speed
  • wyjście A/V
  • mini HDMI
ZasilanieAkumulator litowo-jonowy BLN-1
Wydajność zasilania (zdjęcia)400 zdjęć
Funkcje indywidualne
  • przycisk Fn: {LST
;mój tryb: możliwośc zapisania 2 ustawień}
Gwint statywutak
Obudowametalowa
Wymiary122.3 x 68.9 x 37.2mm
Waga378 (bez karty pamięci i baterii)
Ocena w teście DIWA75% (5)
Test Fotopolis17279
Artykuł na Fotopolis16954


Nowy, flagowy PEN E-P5 - interaktywne obrazowanie

Hołd złożony Olympusowi PEN F

Warszawa, 10 maja 2013 roku -
gdybyśmy poprosili inżyniera optyki, eksperta do spraw projektowania oraz profesjonalnego fotografa, aby wyobrazili sobie idealny aparat systemowy, ich wymagania spełniłby nowy Olympus PEN E-P5. Ten pięknie wykonany aparat o stylistyce retro wyposażony jest w przełomowe technologie, 16 megapikselowy sensor Live MOS oraz migawkę o czasie otwarcia 1/8000 sekundy. Posiada wbudowane WiFi i FAST AF, a dodatkowo daje nam możliwość ręcznego wprowadzania ustawień. Lekki E-P5 z wymiennymi obiektywami oraz dodatkowymi akcesoriami dostępny będzie pod koniec czerwca 2013 roku.


Pierwowzór
Zespół projektantów Olympus PEN z okazji 50. rocznicy wprowadzenia na rynek Olympusa PEN F skonstruował wyjątkowy aparat o stylistyce retro. Inspiracją był rewolucyjny PEN F, którego wraz z wymiennymi obiektywami można było kupić w latach 60-tych za równowartość miesięcznej wypłaty. Po 50 latach E-P5 oddaje cześć PENowi F. Nowy Olympus posiada to samo zagięcie krawędzi, elegancki napis i "schodek" na przedniej części obudowy, a niemal niedostrzegalne śrubki świadczą o kunszcie projektantów. Aby PENowi E-P5 nadać osobisty charakter, możemy zaopatrzyć się np. w drewniany, ergonomiczny uchwyt dostępny w trzech wariantach.


Funkcjonalność
Olympus zastosował w aparacie E-P5 procesor TruePic VI i 16-megapikselowy sensor Live MOS, w które wyposażono OM-D. W testach sensor Live MOS wypadł znacznie lepiej niż różnorodne matryce APS-C montowane w niektórych lustrzankach cyfrowych. Najlepsze technologie optyczne Olympus dają użytkownikowi maksimum korzyści. E-P5 to pierwszy kompaktowy aparat systemowy wyposażony w migawkę mechaniczną o najkrótszym możliwym czasie otwarcia - 1/8000 sekundy. Doskonale sprawdza się ona podczas fotografowania z wykorzystaniem bardzo jasnych i szybkich obiektywów systemowych, pozwalając uchwycić szybko poruszające się obiekty, np. owady, lub zrobić zdjęcia z pięknym rozmyciem tła, nawet przy jasnym oświetleniu.
FAST AF pozwala fanom makro wykorzystać bardzo mały punkt AF i uchwycić najdrobniejszy szczegół wykadrowanego obiektu, np. pojedynczy pyłek na płatku kwiatu. Dzięki minimalnemu opóźnieniu migawki, E-P5 zwiększa szanse na uchwycenie w kadrze obserwowanych obiektów.



Aparat i smartfon
Jeśli powiesz znajomemu, że Twój nowy E-P5 posiada wbudowane WiFi, z pewnością założy on, że ułatwi Ci to przesyłanie zdjęć do sieci Web za pomocą smartfona. Ale WiFi w E-P5 to coś więcej. Smartfonem z system iOS lub Android możesz zdalnie obsługiwać aparat - ustawiać autofokus i zwalniać spust migawki. Możesz zsynchronizować smartfon z aparatem i na ekranie dotykowym swojego telefonu obserwować to, co widzisz na monitorze aparatu, a nawet robić zdjęcia z odległości, zwalniając migawkę za pośrednictwem telefonu. Pomoże Ci to ustawić ostrość na dowolnym punkcie, sfotografować autoportret oraz np. zwierzęta w ich naturalnym otoczeniu. Dodatkowo, urządzeniom przyjaciół możesz nadać dostęp do wybranych fotografii oraz filmów, a dzięki nowemu oprogramowaniu Olympus Image Share 2.0 - przypisać do swoich zdjęć informacje GPS zapisane w smartfonie.

Komfort obsługi
Fani praktycznego sprzętu fotograficznego docenią w szczególności jedną z innowacji E-P5: system pokręteł sterujących 2x2, składający się z dwóch tarczy i przełącznika, zamontowanych na tylnej i górnej części obudowy. Podczas fotografowania w trybie manualnym, tylny przełącznik możemy ustawić w dwóch pozycjach. W pierwszej, poruszając pokrętłem z przodu aparatu, wyregulujemy przysłonę, a tarczą umieszczoną z tyłu czas ekspozycji. W drugim ustawieniu zmienimy wartość ISO i balansu bieli. Przełącznika na tylnej ściance aparatu można użyć również do przypisania innych funkcji.

Nowy PEN posiada 5-osiowy stabilizator obrazu i umożliwia fotografowanie sekwencyjne z prędkością 9 kl./sek. Kadrowanie ułatwi nam niezwykle praktyczny, uchylny wizjer elektroniczny VF-4, który po wykryciu oka automatycznie zmienia tryb wyświetlania.

E-P5 dostępny będzie pod koniec czerwca 2013 roku w zestawie z obiektywem 17 mm 1:1.8 (plus VF-4), 14-42 mm oraz jako samodzielny korpus. Przy zakupie E-P5 z obiektywem 14-42 mm możemy zamówić również charakterystyczny, drewniany grip. E-P5 jest kompatybilny z obiektywami Mikro Cztery Trzecie, wśród których znajdziemy czarne wersje kolorystyczne obiektywów M.ZUIKO DIGITAL 17 mm 1:1.8, 45 mm 1:1.8 oraz 75 mm 1:1.8.


Najważniejsze cechy
- Unikalny, w pełni metalowy korpus z niemal niewidocznymi śrubkami
- Najlepsza jak dotąd jakość obrazu oferowana przez aparaty PEN
- Mechaniczna migawka z czasem otwarcia 1/8000 sekundy po raz pierwszy zastosowana w kategorii kompaktowych aparatów systemowych
- Wbudowane WiFi, możliwość synchronizacji ze smartfonem
- FAST AF z Super Spot AF i dotykowa migawka z AF
- Manualny system pokręteł sterujących 2x2, możliwość przypisania najczęściej używanych funkcji
- 5-osiowy stabilizator obrazu z IS Auto
- Fotostory i 12 filtrów artystycznych
- Peaking ostrości w asystencie MF
- Zdjęcia sekwencyjne 9 kl./sek.
Komentarze
Polecane artykuły
Tenba Fulton 14L - test plecaka
21 Maj 2019
Nowa linia Fulton to miejskie plecaki fotograficzne dla osób, które oprócz sprzętu chcą zabrać także rzeczy codziennego użytku i akcesoria, a przy tym zadbać o bezpieczeństwo i dobrze się prezentować. Sprawdzamy czy rzeczywiście spełniają te oczekiwania.
1
Panasonic Lumix S1 - test aparatu
6 Maj 2019
Lumix S1 to tańszy model z zaprezentowanego niedawno duetu pełnoklatkowych bezlusterkowców Panasonika. Z matrycą o mniejszej rozdzielczości, ale z bardziej rozwiniętym trybem filmowym, ma przyciągać szerokie rzesze profesjonalistów szukających uniwersalnego i niezawodnego body. Sprawdźmy, czy podstawowa pełna klatka Lumix ma szansę spełnić ich oczekiwania!
0
Canon EOS 250D - pierwsze wrażenia
10 Kwi 2019
EOS 250D to nowy reprezentant “najmniejszej lustrzankowej serii na rynku”, która łączy niewielkie gabaryty z przystępną ceną i możliwościami skrojonymi pod kątem początkujących fotografów i świadomych amatorów. Co skrywa przed nami najnowsza konstrukcja?
10
Panasonic Lumix S1R - test aparatu
9 Kwi 2019
Lumix S1R - jak twierdzi producent - ma być odpowiedzią na potrzeby wymagających profesjonalistów. Jednak czy tak jest w istocie i czy pierwsza pełna klatka Panasonic odbierze klientów konkurencji? Przekonajmy się!
12