Rosyjska awangarda w Starej Galerii ZPAF

Autor: Marcin Grabowiecki

16 Listopad 2012
Artykuł na: 4-5 minut

Wystawa "Sztuka i propaganda. Od piktorializmu do dokumentu czasów II Wojny Światowej" jest prezentowana w Starej Galerii ZPAF w Warszawie w dniach 15 listopada - 12 grudnia. My zachęcamy do obejrzenia wybranych prac, które się na niej znalazły.

Prezentowany na wystawie "Sztuka i propaganda. Od piktorializmu do dokumentu czasów II Wojny Światowej" zestaw prac fotografików sowieckich jest zapewne pierwszą w Polsce próbą ukazania przemian, które nastąpiły w fotografii radzieckiej po Rewolucji Październikowej 1917 roku. Na głoszone przez władze hasło "Sztuka dla ludu" odpowiedzieli młodzi twórcy włączając się w budowanie nowego ładu społecznego. Świeże spojrzenie przyczyniło się do istotnych zmian i wyznaczyło nowe kierunki w sztuce, co bardzo wyraźnie widać właśnie w fotografii. To ona, jak mało które medium mogła spełniać oczekiwania władz komunistycznego państwa i stać się elementem propagandy.

Dla fotografii nastał trudny czas przełomu lat 20-tych i początku 30-tych, okres transformacji od obowiązującej tradycyjnej estetycznej, piktorialnej fotografii do nowoczesnego dynamicznego jej traktowania. W efekcie ukształtowały się trzy wyraźne kierunki.

Pierwszy, to wywodząca się z wcześniejszych do rewolucyjnych czasów, powszechnie uznawana za przejaw tradycji burżuazyjnych tzw. fotografia salonowa. Najwybitniejszym przedstawicielem tego nurtu był Aleksander Grinberg (1885-1979). Kolejnym, określanym "nurtem proletariackim" było pokazywanie życia takim jakie jest. A więc fotograficznym działaniem wywołującym określone stany emocjonalne poprzez zwracanie fotografiami uwagi, wzbudzanie emocji lub stymulowanie wrażliwości na określone problemy. Ten kierunek wyznaczyła grupa młodych fotografów - fotoreporterów wyspecjalizowanych w fotoreportażu i dokumentowaniu życia na potrzeby komunistycznej propagandy. Liderem nurtu był Arkady Shaikheta (1898-1959).

I w końcu trzeci silnie związany z modernizmem, tworzący konstruktywistyczne podwaliny w sztuce, wywodził się ze środowisk twórców lewicowych, skupionych w Grupie "Październik". Jego twórcą i intelektualnym filarem był Aleksander Rodczenko (1891-1956), bez wątpienia najwybitniejszy przedstawiciel sowieckiej awangardy. Zwolennikiem jedności sztuki z życiem i tzw. produktywizmu, radykalnej tendencji konstruktywizmu. Rodczenko zaczynał od malarstwa sztalugowego, następnie zajmował się sztuką użytkową, grafiką użytkową a w końcu fotografią. Pierwsze były fotomontaże o wyraźnych dadaistycznych wpływach niemieckich ale zaznaczonej konstruktywistycznej estetyce. Pod koniec lat 20-tych jego twórczość zdominowała czysta fotografia i to ona stała się podstawowym środkiem wyrazu. Nie uratowały Grupy dynamiczne konstruktywne kompozycje ani nowy język srebrowego obrazu. Zarzuty deformacji rzeczywistości i burżuazyjnego formalizmu, ale i naśladownictwo zachodnich twórców, doprowadziły w 1932 roku do zakończenia działalności Grupy.

W połowie lat 30-tych odrzucono idee "proletariackiej sztuki". W ramach prowadzonych przez NKWD czystek przestały istnieć przywołane wcześniej kierunki w fotografii. Aktywni twórcy z względu na "społeczne zagrożenie" zostali w większości aresztowani i zesłani do łagrów. Wcześniej od wszelkich wpływów na sztukę odsunięty został Aleksander Rodczenko.

Entuzjazm twórców młodego socjalistycznego państwa szybko został zgaszony. Totalitarny system z jego surową cenzurą przejął kontrolę nad sztuką i jej twórcami. Nastał czas jedynie słusznego realizmu socjalistycznego.

Przygotowana wystawa jest próbą przedstawienia przemian którym podlegała sowiecka fotografia w czasach optymizmu. Zgromadzone prace obejmują dokonania najwybitniejszych przedstawicieli poszczególnych kierunków. Zobaczymy na ekspozycji rosyjski piktorializm reprezentowany przez Aleksandra Grinberga (1885-1979), konstruktywizm, przedstawiają fotogramy jego współtwórcy Aleksandra Rodczenki (1891-1956), Borysa Ignatovicza (1899-1976) i Michaela Prekhnera (1911-1941) oraz najliczniej prezentowany fotoreportaż i dokument wojenny, niestety ze względu na szczupłość miejsca najczęściej w pojedynczych fotografiach - Arkady Shaikheta (1898-1959), Emanuela Evzerikhina (1911-1984), Marka Markov-Grinberga (1907-2006), Georgia Petrusova (1903-1971), Georgia Lipskerova (1896-1977), Eugenia Khaldeia (1917-1997), Anatolia Egorova (1907-1986), Iwana Shagina (1904-1982), Aleksandra Ustinova (1909-1995).

Autorem tekstu jest dr Mariusz Wideryński, adiunkt w Katedrze Fotografii i Realizacji Obrazu Wydziału Sztuki Mediów i Scenografii ASP w Warszawie.

Sztuka i propaganda. Od piktorializmu do dokumentu czasów II Wojny Światowej. Wystawa zbiorowa
Termin: 15.11-12.12.2012
Finisaż: 12.12.2012, godz. 18:00
poniedziałek-piątek 12.00 - 18.00
sobota-niedziela 14.00-18.00

Stara Galeria ZPAF
Plac Zamkowy 8
Warszawa

Zobacz wszystkie zdjęcia (9)

Skopiuj link
Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Wydarzenia
Grand Press Photo 2024 - rusza głosowanie internautów
Grand Press Photo 2024 - rusza głosowanie internautów
Jury tegorocznej edycji GPP nominowało do finału 233 fotografie, wykonane przez 56 autorów. Od dzisiaj możecie głosować na ulubione zdjęcia w ramach głosowania internautów.
1
Program Miasto - poznaliśmy wystawy towarzyszące tegorocznemu Fofotofestiwalowi
Program Miasto - poznaliśmy wystawy towarzyszące tegorocznemu Fofotofestiwalowi
Premiery projektów Weroniki Gęsickiej i Magdy Hueckel, powrót na scenę artystyczną Przemka Dzienisa i podsumowanie 13 lat pracy Wełnickiego z tematem śmierci; wystawa wybitnej...
5
Jak blisko - portrety AI na wystawie w Galerii Fotografii B&B
Jak blisko - portrety AI na wystawie w Galerii Fotografii B&B
Galeria B&B w Bielsku-Białej zaprasza na jedną z pierwszych indywidualnych polskich wystaw „zdjęć” stworzonych przy pomocy AI. Projekt Macieja Cieślaka to wizja świata harmonii...
8
Powiązane artykuły