Spotkanie z Chrisem Niedenthalem w Muzeum Narodowym w Warszawie

Autor: Marcin Grabowiecki

29 Wrzesień 2009
Artykuł na: 4-5 minut
W najbliższy czwartek, 1 października odbędzie się spotkanie z Chrisem Niedenthalem zatytułowane "Pracowity rok 1989. Fotoreporter w Polsce i na świecie". Będzie to pierwsze spotkanie z cyklu "Czwartek z fotografią", który towarzyszy wystawie "Światłoczułe. Kolekcje fotografii w Muzeum Narodowym w Warszawie".
Szampan pod padającym murem berlińskim, przy Potsdamer Platz. Listopad 1989

1 października odbędzie się pierwsze spotkanie z cyklu "Czwartek z fotografią" organizowanego przez Muzeum Narodowe w Warszawie. W najbliższy czwartek o warsztacie fotoreportera opowie Chris Niedenthal. Spotkanie rozpocznie się o godz. 17:30, a towarzyszy ono wystawie "Światłoczułe. Kolekcje fotografii w Muzeum Narodowym w Warszawie".

Chris Niedenthal urodził się w Londynie w 1950 r. Jego rodzice wyjechali z Polski we wrześniu 1939 r. Syn Heleny de domo Łyżwańskiej, pracującej podczas II wojny światowej w Polskiej Agencji Telegraficznej (PAT) w Londynie. Brat matki, Antoni Łyżwański (1904-1972), artysta malarz, był na przełomie lat 20 i 30 XX w. współpracownikiem Stefana Plater-Zyberka (1891-1943), w jego prywatnej agencji Photo-Plat, obsługującej wówczas prasę krajową i zagraniczną.

Z wypowiedzi Chrisa Niedenthala wiadomo, że decyzję o studiowaniu fotografii podjął pod wpływem Łyżwańskiego, z którym wiele rozmawiali o fotografowaniu i komentowali wspólnie oglądane albumy ze zdjęciami. Pierwszy aparat fotograficzny otrzymał od wuja. Był to ZENIT 3M, z którym rozpoczął naukę w londyńskim College of Printing.

Fotoreporter tygodników "Newsweek", "Time", "Geo". Auto zdjęć z okresu stanu wojennego w Polsce, m.in. Czasu Apokalipsy z 13 grudnia 1981 r., fotografii, która jest powszechnie znana i należy do zbioru obrazów fotograficznych bezbłędnie kojarzonych z konkretnymi wydarzeniami historycznymi. W 1986 laureat World Press Photo!

Od 1963 przyjeżdżał do Polski, a zamieszkał tu na stałe... Kiedy? Dlaczego? Jak toczyła się jego reporterska biografia?  Które z jego zdjęć trafiły na okładki ilustrowanych magazynów? Co i gdzie fotografował w 1989 roku? Czarno-biała czy barwna fotografia reporterska ma większą siłę oddziaływania? Kiedy poznamy więcej fotografii Niedenthala ze świata?

Chris NiedenthalPracowity rok 1989. Fotoreporter w Polsce i na świecie

Termin: 1.10, godz. 17.30

Muzeum Narodowe w Warszawie
Al. Jerozolimskie 3
Warszawa

W kolejne czwartkowe popołudnia serdecznie zapraszamy na spotkania z uznanymi fotografikami, którzy opowiedzą o swojej twórczości i przybliżą tajniki warsztatu pracy. Mamy nadzieję, że dzięki tym spotkaniom fotografie prezentowane na naszej wystawie nabiorą dla Państwa nowego wymiaru i znaczenia.

 

godz. 17.30 (sala kinowa, wstęp wolny)

8.10, Paweł Żak Między negatywem a autorską odbitką - o niepowtarzalności w fotografii

15.10, Georgia Krawiec Spowolnienie. Współczesne historie o starych mediach

22.10, Mariusz Wideryński Portret fotograficzny

29.10, Paweł Szpygiel O fotografii panoramicznej

5.11, Anna Beata Bohdziewicz Bez warsztatu

12.11, Stanisław Woś Z ciemności i ze światła

Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Poradniki
Jak dobrać kabel HDMI do filmowania i streamingu?
Jak dobrać kabel HDMI do filmowania i streamingu?
Jak wybrać kabel HDMI, żeby nie mieć problemów na planie i uzyskać optymalną jakość? W tym poradniku przyglądamy się odpowiednim kablom do filmowania na przykładzie oferty marki...
17
Jak zrobić oryginalne zdjęcie na walentynki? Zapytaliśmy ChatGPT
Jak zrobić oryginalne zdjęcie na walentynki? Zapytaliśmy ChatGPT
Nadal myślisz, że najlepszym pomysłem na walentynkowe zdjęcie jest serce narysowane na zaparowanej szybie? Zobaczcie, co na ten temat ma do powiedzenia sztuczna inteligencja.
4
Oświetlenie filmowe w fotografii portretowej - GlareOne LED 300 BiColor D w praktyce
Oświetlenie filmowe w fotografii portretowej - GlareOne LED 300 BiColor D w praktyce
Filmowo-fotograficzny świat nie mógłby istnieć bez światła. W tym artykule fotograf Piotr Werner na przykładzie lamp GlareOne 300 BiColor D pokazuje trzy filmowe ustawienia...
16
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (1)