Rozszerz możliwości swojej lustrzanki instalując dodatkowe profile kolorystyczne

9

Autor: Maciej Luśtyk

18 Sierpień 2016
Artykuł na: 6-9 minut

Wielu z nas na etapie postprodukcji używa presetów symulujących filmy analogowe. Niewielu jednak wie, że podobne efekty możemy uzyskać bezpośrednio w aparacie, instalując dodatkowe profile kolorystyczne.

Większość profesjonalnych fotografów fotografuje w formacie RAW, a kolorystykę i inne parametry zdjęcia reguluje już na etapie postprodukcji. Tutaj punktem wyjścia do dalszej obróbki często stają się presety symulujące działanie filmów analogowych, takie jak oferowane przez VSCO, RNI czy DxO. Tym samym rzadko kiedy zagłębiamy się w menu profili kolorystycznych, lub stylów obrazów oferowanych przez nasze aparaty. Jednak w przypadku zapisu JPEG dobrze dobrany profil obrazu może sprawić, że zwykłe zdjęcie stanie się wyjątkowe, a biorąc pod uwagę popularność jaką cieszą się chociażby fabrycznie zaimplementowane symulacje filmów w aparatach Fujifilm, dobrze skorygowane JPEG-i cieszą się większą popularnością niż może nam się wydawać.

Niewiele osób zdaje sobie jednak sprawę, że lustrzanki czołowych producentów pozwalają na instalowanie dodatkowych profili, a tym samym rozszerzenie możliwości aparatów. Przede wszystkim skorzystają na tym osoby filmujące aparatami, które otrzymają możliwość korzystania z profili oferujących znacznie większe pole manewru na etapie postprodukcji, niż przy rejestracji obrazu ze standardowym płaskim profilem kolorystycznym oferowanym przez aparaty, który oferowany jest w aparatach Canona i Nikona dopiero od niedawna.

Przykładowy film zarejestrowny z pomocą profilu VisionColor Cinelook

W przypadku aparatów Canona warte uwagi są między innymi “filmowe” profile Technicolor CineStyle i Marvels Cine. Ciekawy profil pomoże nam też zaoszczędzić czas, który musielibyśmy spędzić na etapie gradacji kolorystycznej filmów. W tym wypadku spodobać może się VisionColor CineLook, którego efekty możemy na etapie postprodukcji aplikować także na pliki RAW za pośrednictwem programu Canon Digital Photo Professional.

Ale oprócz ewidentnych korzyści jakie zastosowanie zewnętrznych profili może przynieść filmowcom, pozwalają one także na wspomniane już wyżej nadanie charakteru zwykłym zdjęciom. Canon sam oferuje oficjalne dodatkowe profile, które możemy zainstalować w swoich aparatach, a także specjalny edytor, który pozwoli nam tworzyć swoje własne. Jeśli jednak nie chce Wam się spędzać czasu na własnoręcznym kalibrowaniu obrazu, sprawdźcie paczkę kilkuset profili do aparatów Canona, na którą natknęliśmy się w internecie.

Przykład użycia profili Technicolor CineStyle i Marvels Cine

W przypadku Nikona dobrym punktem zaczepienia jest strona nikonpc.com. Możemy pobrać z niej kilkadziesiąt dodatkowych profili, które dodatkowo możemy edytować za pomocą znajdujące się na niej edytora.

Aby zainstalować zewnętrzne profile kolorystyczne na aparatach Canona, należy podłączyć aparat do komputera korzystając z programu EOS Utility i postępować według instrukcji, którą znajdziecie tutaj.

Korzystając z lustrzanki Nikona, możemy to zrobić korzystając z aplikacji Picture Control Utility, uruchamianej z poziomu programów VievNX-i i Capture NX-D (instrukcja tutaj), lub zapisać je na karcie SD i wczytać je korzystając z aparatu. W tym celu na sformatowej uprzednio karcie należy stworzyć folder NIKON, a w nim kolejny o nazwie CUSTOMPC, w którym umieścimy profile. Następnie, w menu aparatu należy wybrać opcję Manage Picture Profile i przywołać pożądane profile.

Miłej zabawy.

Praca w ciemni to nic strasznego. Pomogą ci w niej poradniki Ilford Darkroom Guides
Praca w ciemni to nic strasznego. Pomogą ci w niej poradniki Ilford Darkroom Guides
Stawiasz swoje pierwsze kroki w ręcznym wywoływaniu filmów i odbitek? A może po prostu chcesz odświeżyć swoją wiedzę? Okiełznanie analogowego środowiska pracy ułatwią...
6
0
Fotografia produktowa pod e-commerce - poradnik Jakuba Kaźmierczyka
Fotografia produktowa pod e-commerce - poradnik Jakuba Kaźmierczyka
Chcąc sprzedawać produkty w internecie musisz pokazać produkt, tak żeby zachęcić kupującego. Z drugiej strony wytyczne serwisów aukcyjnych mówią o zachowaniu idealnie białego tła. Jak...
50
1
Nick Turpin udostępnia za darmo 30-minutowy Masterclass o fotografii ulicznej
Nick Turpin udostępnia za darmo 30-minutowy Masterclass o fotografii ulicznej
Interesujesz się streetem? Zobacz jak podchodzi do niego jeden z najważniejszych współczesnych fotografów ulicznych, założyciel kolektywu In-Public, Nick...
182
0