Nadaj zdjęciom filmowego charakteru dzięki zastosowaniu tablic 3D LUT w obróbce

Nadaj zdjęciom filmowego charakteru dzięki zastosowaniu tablic 3D LUT w obróbce

O tablicach LUT, stosowanych powszechnie w przemyśle filmowym, wielu fotografów słyszało tylko w kontekście kalibracji monitora. Dzięki nim możemy jednak urozmaicić i przyspieszyć edycję zdjęć.

Czym są tablice LUT (Look Up Table)? Choć samo pojęcie wywodzące się z dziedziny programowania komputerowego może wśród fotografów wzbudzać strach, tablice LUT nie różnią się znacznie od popularnych presetów, które wielu z nas nakłada na zdjęcia podczas edycji. To po prostu zbiory obliczeń, które odpowiednio mapują wartości RGB obrazu, by symulować na nim konkretny efekt. W świecie filmowym używa się ich m.in podczas postprodukcji, gdzie pozwalają szybko przypisać materiałowi filmowemu określony schemat kolorystyczny.

Analogicznie, możemy skorzystać z nich także podczas obróbki zdjęć w Photoshopie, co pozwoli szybko nadać zdjęciom konkretny “look” i dalej go edytować. Szczegółowy wgląd w ich odpowiednie zastosowanie oferuje nowy poradnik fotografa i filmowca Petera McKinnona, który tłumaczy jak używać ich w programie Adobe i jak wykorzystać go jako podstawę do dalszej obróbki.

Film jest w języku angielskim, ale dzięki opcji automatycznego tłumaczenia napisów w serwisie YouTube, każdy powinien być w stanie zrozumieć porady fotografa

Oczywiście podobnie jak w przypadku presetów do Lightrooma, wiele z nich jest płatnych, jak choćby autorski pakiet autora poradnika. Mimo to w internecie jesteśmy w stanie znaleźć wiele ciekawych tablic LUT dostępnych do pobrania za darmo. Poszukiwania możecie zacząć choćby tutaj (m.in darmowa tablica K-tone symulująca kliszę Kodachrome). Warto jednak pamiętać, że wiele z tych tablic przeznaczona jest do zastosowaniu na “płaskim” obrazie rejestrowanym w profilu Log. Efekty ich zastosowania w przypadku zdjęć robionych na standardowych ustawieniach aparatu nie zawsze będą więc zadowalające. Aby się przed tym uchronić, warto fotografować w formacie RAW, który da dużą swobodę pod względem wstępnego przygotowania zdjęć pod działanie niektórych tablic LUT.

Więcej ciekawych poradnikowych filmów Petera McKinnona znajdziecie na jego kanale w serwisie Youtube.

Ponad 20 tys. historycznych zdjęć Bliskiego Wschodu dostępnych do pobrania za darmo
4 Cze 2019
Dziś Bliski Wschód przede wszystkim kojarzy się z wojną. Zobaczcie, jak wyglądał w czasach swojej świetności. Arab Image Foundation udostępnia kilkadziesiąt tysięcy archiwalnych zdjęć z krajów arabskich, obejmujących okres od połowy XIX wieku, aż po czasy współczesne.
1
“Wszystko, co odbywa się na zewnątrz okrętu jest niebezpieczne”. O fotografowaniu Marynarki Wojennej rozmawiamy z Mikołajem Nowackim
3 Cze 2019
O nagrodzonym w tegorocznym konkursie Grand Press Photo projekcie „Gry wojenne: Bałtyk” rozmawiamy z jego autorem Mikołajem Nowackim, fotografem National Geographic i ambasadorem Panasonic Lumix .
3
I am Waldviertel – beztroskie dzieciństwo oczami dorosłego
3 Cze 2019
Dzieciństwo. Lato spędzone na wsi u babci. Beztroska zabawa wśród koni i krów, całe dnie na świeżym powietrzu. Holenderska fotografka Carla Kogelman udaje się z aparatem do małej wioski w austriackim regionie Waldviertel. Wraca tam co roku przez sześć lat, by poprzez swoje zdjęcia przenieść nas w ulotną magię dzieciństwa.
1
Nieznany Paryż z czasów belle époque. Zobacz, jak fotografia zagościła na ulicach francuskiej stolicy
27 Maj 2019
Francja czasów belle époque kojarzy się z kabaretami, panami w melonikach, eleganckimi bulwarami i uwodzicielskimi rozrywkami. Czy jednak te czasy były naprawdę tak piękne? Zdjęcia z odkrytych niedawno kolekcji rzucają nieco inne światło na Francję początków XX wieku.
0