Nadaj zdjęciom filmowego charakteru dzięki zastosowaniu tablic 3D LUT w obróbce

Nadaj zdjęciom filmowego charakteru dzięki zastosowaniu tablic 3D LUT w obróbce

O tablicach LUT, stosowanych powszechnie w przemyśle filmowym, wielu fotografów słyszało tylko w kontekście kalibracji monitora. Dzięki nim możemy jednak urozmaicić i przyspieszyć edycję zdjęć.

Czym są tablice LUT (Look Up Table)? Choć samo pojęcie wywodzące się z dziedziny programowania komputerowego może wśród fotografów wzbudzać strach, tablice LUT nie różnią się znacznie od popularnych presetów, które wielu z nas nakłada na zdjęcia podczas edycji. To po prostu zbiory obliczeń, które odpowiednio mapują wartości RGB obrazu, by symulować na nim konkretny efekt. W świecie filmowym używa się ich m.in podczas postprodukcji, gdzie pozwalają szybko przypisać materiałowi filmowemu określony schemat kolorystyczny.

Analogicznie, możemy skorzystać z nich także podczas obróbki zdjęć w Photoshopie, co pozwoli szybko nadać zdjęciom konkretny “look” i dalej go edytować. Szczegółowy wgląd w ich odpowiednie zastosowanie oferuje nowy poradnik fotografa i filmowca Petera McKinnona, który tłumaczy jak używać ich w programie Adobe i jak wykorzystać go jako podstawę do dalszej obróbki.

Film jest w języku angielskim, ale dzięki opcji automatycznego tłumaczenia napisów w serwisie YouTube, każdy powinien być w stanie zrozumieć porady fotografa

Oczywiście podobnie jak w przypadku presetów do Lightrooma, wiele z nich jest płatnych, jak choćby autorski pakiet autora poradnika. Mimo to w internecie jesteśmy w stanie znaleźć wiele ciekawych tablic LUT dostępnych do pobrania za darmo. Poszukiwania możecie zacząć choćby tutaj (m.in darmowa tablica K-tone symulująca kliszę Kodachrome). Warto jednak pamiętać, że wiele z tych tablic przeznaczona jest do zastosowaniu na “płaskim” obrazie rejestrowanym w profilu Log. Efekty ich zastosowania w przypadku zdjęć robionych na standardowych ustawieniach aparatu nie zawsze będą więc zadowalające. Aby się przed tym uchronić, warto fotografować w formacie RAW, który da dużą swobodę pod względem wstępnego przygotowania zdjęć pod działanie niektórych tablic LUT.

Więcej ciekawych poradnikowych filmów Petera McKinnona znajdziecie na jego kanale w serwisie Youtube.

Gregor Sailer: “Próbuję znaleźć dostęp do światów, do których trudno dostać się z zewnątrz”
15 Gru 2017
Centra szkolenia bojowego w USA i Europie, wierne repliki europejskich miast w Chinach, całe miasta do testowania pojazdów w Szwecji czy wioski tworzone na pokaz w Rosji. Absurdalne światy, pełne iluzji i kłamstwa w służbie polityki i ekonomii, to obiekt  zainteresowań austriackiego fotografa Gregora Sailera.
0
National Geographic Nature Photographer of the Year 2017 - zobaczcie zwycięskie zdjęcia
14 Gru 2017
Wydarzenia organizowane przez National Geographic zawsze gwarantują nam solidną dawkę niezwykłych zdjęć przyrodniczych. Nie inaczej jest i tym razem. Właśnie poznaliśmy zwycięzców tegorocznej edycji National Geographic Nature Photographer of the Year.
0
Życie, twórczość i filozofia Ansela Adamsa zamknięte w 80-minutowym dokumencie. Obowiązkowy seans dla fotografów
13 Gru 2017
Ansel Adams to jeden z najbardziej znanych i inspirujących fotografów wszech czasów. Na przestrzeni lat z pewnością dużo o nim słyszeliście, ale mało co tak szczegółowo przedstawia jego życie i twórczość jak ten dokument z 2002 roku.
0
Oto najlepsze polskie zdjęcia teatralne ostatniego roku. Znamy zwycięzców III Konkursu Fotografii Teatralnej
12 Gru 2017
Już po raz trzeci jury ogólnopolskiego Konkursu Fotografii Teatralnej przyznali nagrody fotografom, których praca skupia się wokół spektakli wystawianych na deskach teatrów. Zobaczcie nagrodzone prace.
0