Nadaj zdjęciom filmowego charakteru dzięki zastosowaniu tablic 3D LUT w obróbce

Nadaj zdjęciom filmowego charakteru dzięki zastosowaniu tablic 3D LUT w obróbce

O tablicach LUT, stosowanych powszechnie w przemyśle filmowym, wielu fotografów słyszało tylko w kontekście kalibracji monitora. Dzięki nim możemy jednak urozmaicić i przyspieszyć edycję zdjęć.

Czym są tablice LUT (Look Up Table)? Choć samo pojęcie wywodzące się z dziedziny programowania komputerowego może wśród fotografów wzbudzać strach, tablice LUT nie różnią się znacznie od popularnych presetów, które wielu z nas nakłada na zdjęcia podczas edycji. To po prostu zbiory obliczeń, które odpowiednio mapują wartości RGB obrazu, by symulować na nim konkretny efekt. W świecie filmowym używa się ich m.in podczas postprodukcji, gdzie pozwalają szybko przypisać materiałowi filmowemu określony schemat kolorystyczny.

Analogicznie, możemy skorzystać z nich także podczas obróbki zdjęć w Photoshopie, co pozwoli szybko nadać zdjęciom konkretny “look” i dalej go edytować. Szczegółowy wgląd w ich odpowiednie zastosowanie oferuje nowy poradnik fotografa i filmowca Petera McKinnona, który tłumaczy jak używać ich w programie Adobe i jak wykorzystać go jako podstawę do dalszej obróbki.

Film jest w języku angielskim, ale dzięki opcji automatycznego tłumaczenia napisów w serwisie YouTube, każdy powinien być w stanie zrozumieć porady fotografa

Oczywiście podobnie jak w przypadku presetów do Lightrooma, wiele z nich jest płatnych, jak choćby autorski pakiet autora poradnika. Mimo to w internecie jesteśmy w stanie znaleźć wiele ciekawych tablic LUT dostępnych do pobrania za darmo. Poszukiwania możecie zacząć choćby tutaj (m.in darmowa tablica K-tone symulująca kliszę Kodachrome). Warto jednak pamiętać, że wiele z tych tablic przeznaczona jest do zastosowaniu na “płaskim” obrazie rejestrowanym w profilu Log. Efekty ich zastosowania w przypadku zdjęć robionych na standardowych ustawieniach aparatu nie zawsze będą więc zadowalające. Aby się przed tym uchronić, warto fotografować w formacie RAW, który da dużą swobodę pod względem wstępnego przygotowania zdjęć pod działanie niektórych tablic LUT.

Więcej ciekawych poradnikowych filmów Petera McKinnona znajdziecie na jego kanale w serwisie Youtube.

Margaret Mitchell: „Fotografia może umożliwić opowiadanie historii, które normalnie są ukryte"
16 Lip 2018
Ponad dwadzieścia lat od sfotografowania dzieci swojej siostry, Margaret Mitchell ponownie odwiedza rodzinę z aparatem. Zadaje pytania o wpływ środowiska, w jakim przyszło nam dorastać, na nasze dalsze życie. Szkocka fotografka, działającą głównie w rejonach fotografii dokumentalnej i portretowej, jest laureatką wielu krajowych i międzynarodowych nagród, w tym Sony World Photography Awards.
0
“Zacząłem fotografować, bo bałem się zapomnieć”. Projekt Johna-Davida Richardsona to uniwersalna opowieść o dorastaniu
3 Lip 2018
- Pamiętam dzień, w którym skończyłem trzynaście lat. Obudziłem się tego ranka, spodziewając się, że w jakiś sposób zmieniłem się w mężczyznę tej nocy - mówi nam amerykański fotograf, który od dwóch lat realizuje projekt o dorastaniu chłopców z pobliskiego skateparku.
0
Majestat oceanu, zdjęcia z powietrza i nieziemskie scenerie - wyniki National Geographic Travel Photographer of the Year 2018
29 Cze 2018
Jury jednego z największych konkursów fotografii podróżniczej zaprezentowało jego tegorocznych laureatów. Zobaczcie galerię zwycięskich prac z ostatniej odsłony National Geographic Travel Photographer of the Year.
0
„Stambuł Story” z Panasonic Lumix G9
26 Cze 2018
Jak nowy superszybki korpus Panasonic sprawdza się w fotografii ulicznej? Zapytaliśmy o to reportażystę National Geographic Mikołaja Nowackiego.
3