Nadaj zdjęciom filmowego charakteru dzięki zastosowaniu tablic 3D LUT w obróbce

Nadaj zdjęciom filmowego charakteru dzięki zastosowaniu tablic 3D LUT w obróbce

O tablicach LUT, stosowanych powszechnie w przemyśle filmowym, wielu fotografów słyszało tylko w kontekście kalibracji monitora. Dzięki nim możemy jednak urozmaicić i przyspieszyć edycję zdjęć.

Czym są tablice LUT (Look Up Table)? Choć samo pojęcie wywodzące się z dziedziny programowania komputerowego może wśród fotografów wzbudzać strach, tablice LUT nie różnią się znacznie od popularnych presetów, które wielu z nas nakłada na zdjęcia podczas edycji. To po prostu zbiory obliczeń, które odpowiednio mapują wartości RGB obrazu, by symulować na nim konkretny efekt. W świecie filmowym używa się ich m.in podczas postprodukcji, gdzie pozwalają szybko przypisać materiałowi filmowemu określony schemat kolorystyczny.

Analogicznie, możemy skorzystać z nich także podczas obróbki zdjęć w Photoshopie, co pozwoli szybko nadać zdjęciom konkretny “look” i dalej go edytować. Szczegółowy wgląd w ich odpowiednie zastosowanie oferuje nowy poradnik fotografa i filmowca Petera McKinnona, który tłumaczy jak używać ich w programie Adobe i jak wykorzystać go jako podstawę do dalszej obróbki.

Film jest w języku angielskim, ale dzięki opcji automatycznego tłumaczenia napisów w serwisie YouTube, każdy powinien być w stanie zrozumieć porady fotografa

Oczywiście podobnie jak w przypadku presetów do Lightrooma, wiele z nich jest płatnych, jak choćby autorski pakiet autora poradnika. Mimo to w internecie jesteśmy w stanie znaleźć wiele ciekawych tablic LUT dostępnych do pobrania za darmo. Poszukiwania możecie zacząć choćby tutaj (m.in darmowa tablica K-tone symulująca kliszę Kodachrome). Warto jednak pamiętać, że wiele z tych tablic przeznaczona jest do zastosowaniu na “płaskim” obrazie rejestrowanym w profilu Log. Efekty ich zastosowania w przypadku zdjęć robionych na standardowych ustawieniach aparatu nie zawsze będą więc zadowalające. Aby się przed tym uchronić, warto fotografować w formacie RAW, który da dużą swobodę pod względem wstępnego przygotowania zdjęć pod działanie niektórych tablic LUT.

Więcej ciekawych poradnikowych filmów Petera McKinnona znajdziecie na jego kanale w serwisie Youtube.

Inspiracja na dziś: Drew Doggett - „In the Realm of Legends"
19 Paź 2018
Mimo, że otaczają je laguny lodowcowe i nieziemskie kolory, te zwierzęta zdają się nie zwracać uwagi na przytłaczające je piękno. Są nieodrębną częścią rozległego islandzkiego krajobrazu, dla przyjezdnych kojarząc się raczej z surrealnymi wytworami ich wyobraźni. Drew Doggett, amerykański fotograf i filmowiec, uchwycił te piękne konie w serii “In the Realm of Legends”.
0
0
0
0