Nadaj zdjęciom filmowego charakteru dzięki zastosowaniu tablic 3D LUT w obróbce

Autor: Maciej Luśtyk

27 Marzec 2017
Artykuł na: 2-3 minuty

O tablicach LUT, stosowanych powszechnie w przemyśle filmowym, wielu fotografów słyszało tylko w kontekście kalibracji monitora. Dzięki nim możemy jednak urozmaicić i przyspieszyć edycję zdjęć.

Czym są tablice LUT (Look Up Table)? Choć samo pojęcie wywodzące się z dziedziny programowania komputerowego może wśród fotografów wzbudzać strach, tablice LUT nie różnią się znacznie od popularnych presetów, które wielu z nas nakłada na zdjęcia podczas edycji. To po prostu zbiory obliczeń, które odpowiednio mapują wartości RGB obrazu, by symulować na nim konkretny efekt. W świecie filmowym używa się ich m.in podczas postprodukcji, gdzie pozwalają szybko przypisać materiałowi filmowemu określony schemat kolorystyczny.

Analogicznie, możemy skorzystać z nich także podczas obróbki zdjęć w Photoshopie, co pozwoli szybko nadać zdjęciom konkretny “look” i dalej go edytować. Szczegółowy wgląd w ich odpowiednie zastosowanie oferuje nowy poradnik fotografa i filmowca Petera McKinnona, który tłumaczy jak używać ich w programie Adobe i jak wykorzystać go jako podstawę do dalszej obróbki.

Film jest w języku angielskim, ale dzięki opcji automatycznego tłumaczenia napisów w serwisie YouTube, każdy powinien być w stanie zrozumieć porady fotografa

Oczywiście podobnie jak w przypadku presetów do Lightrooma, wiele z nich jest płatnych, jak choćby autorski pakiet autora poradnika. Mimo to w internecie jesteśmy w stanie znaleźć wiele ciekawych tablic LUT dostępnych do pobrania za darmo. Poszukiwania możecie zacząć choćby tutaj (m.in darmowa tablica K-tone symulująca kliszę Kodachrome). Warto jednak pamiętać, że wiele z tych tablic przeznaczona jest do zastosowaniu na “płaskim” obrazie rejestrowanym w profilu Log. Efekty ich zastosowania w przypadku zdjęć robionych na standardowych ustawieniach aparatu nie zawsze będą więc zadowalające. Aby się przed tym uchronić, warto fotografować w formacie RAW, który da dużą swobodę pod względem wstępnego przygotowania zdjęć pod działanie niektórych tablic LUT.

Więcej ciekawych poradnikowych filmów Petera McKinnona znajdziecie na jego kanale w serwisie Youtube.

Perseidy 2022: Jak sfotografować sierpniowy deszcz meteorów?
Perseidy 2022: Jak sfotografować sierpniowy deszcz meteorów?
W noc z 12 na 13 sierpnia 2022 roku przypada maksimum Perseidów, nazywane potocznie nocą spadających gwiazd. Podpowiadamy jak obserwować i uchwycić na zdjęciach to coroczne widowisko.
55
Fotograf w podróży cz. 4 - zainspiruj się!
Fotograf w podróży cz. 4 - zainspiruj się!
Oto garść pomysłów na podróżnicze zdjęcia, które zawsze działają. Wypróbuj te, które podobają Ci się najbardziej, lub potraktuj ten tekst jako swoistą check-listę!
37
Który rodzaj stabilizacji wideo jest najlepszy? Sprawdzili je wszystkie
Który rodzaj stabilizacji wideo jest najlepszy? Sprawdzili je wszystkie
Gimbal, stabilizacja matrycy a może stabilizacja w postrprodukcji. Zobacz czym różnią się poszczególne techniki i poznaj ich wady oraz zalety.
1