Adobe Lightroom w małym palcu – tworzenie zdjęć HDR

0
Michał Chrzanowski
6 Czerwiec 2015
Artykuł na: 6-9 minut

W najnowszym poradniku z serii „Adobe Lightroom w małym palcu” pokażemy, jak w bardzo łatwy i szybki sposób utworzyć zdjęcie HDR.

Nowa, szósta już odsłona popularnego programu Lightroom została wyposażona w kilka ciekawych funkcji. Jedna z nich to możliwość złączenia kilku fotografii w jedno zdjęcie HDR, czyli obraz charakteryzujący się dużą rozpiętością tonalną. Tej funkcji nie było w poprzednich generacjach Lightrooma, a osoby które chciały utworzyć fotografię HDR były zmuszone do edycji zdjęć w innym programie, na przykład Photoshop. Tak więc dziś korzystając z nowej opcji dostępnej w panelu Develop pokażemy, w jaki sposób utworzyć HDR.

Do wykonania fotografii HDR będziemy potrzebować minimum trzech zdjęć charakteryzujących się różnymi wartościami ekspozycyjnymi – jedno zdjęcie poprawnie naświetlone, jedno niedoświetlone na przykład o 1EV i jedno prześwietlone o 1 EV. Dzięki temu będziemy dysponować obrazami, które będą posiadały zapisane informacje zarówno w najjaśniejszych, jak i w najciemniejszych partach kadru. Oczywiście zdjęcia powinny być zapisane w formacie RAW.

Zobacz wszystkie zdjęcia (3)

Gdy takie fotografie mamy już zaimportowane do programu, wystarczy wybrać odpowiednie i zaznaczyć je w celu połączenia.
Zobacz wszystkie zdjęcia (1)

Następnie należy w dziale Photo (górny pasek z opcjami) wybrać opcję Photo Merge i kliknąć HDR. Program zacznie łączyć zdjęcia i tworzyć podgląd efektu HDR.
Zobacz wszystkie zdjęcia (1)

Po chwili zostanie wyświetlony panel podglądu HDR. Niestety, nie dostarcza on wielu opcji, dzięki którym będziemy w stanie manipulować utworzonym obrazem. Do wyboru otrzymamy jedynie narzędzie minimalizujące rozmycie poruszonych części zdjęcia w momencie tworzenia kilku fotografii o różnej ekspozycji.
Zobacz wszystkie zdjęcia (1)

Po włączeniu opcji Show Deghost Overley na czerwono zostaną podświetlone poruszone obrazy. Dzięki temu będziemy mogli precyzyjniej dostosować wybraną opcję (none, low, medium czy high).
Zobacz wszystkie zdjęcia (1)

W momencie dostosowania odpowiednich opcji wystarczy kliknąć w ikonę Merge, by program utworzył jedno zdjęcie HDR, które zostanie dodane do folderu ze zdjęciami i zapisane w formacie RAW. Jest to o tyle dobre, że po utworzeniu obrazu HDR będziemy mogli poddać go szczegółowemu procesowi postprodukcji w panelu Develop, by jeszcze bardziej spotęgować końcowy efekt widoczny na zdjęciu.
Zobacz wszystkie zdjęcia (1)

Końcowy efekt widzoczny na zdjęciu HDR
Zobacz wszystkie zdjęcia (1)

Powyższe zmiany dokonane w procesie postprodukcji są jedynie przykładem możliwości, jakie daje nam program Lightroom 5. Jednakże ostateczny wygląd zdjęcia w głównej mierze zależy od indywidualnego stylu i gustu fotografa. Dlatego też jedno zdjęcie może być punktem wyjścia dla różnych efektów końcowych. Warto jednak zdawać sobie sprawę z jakich narzędzi możemy skorzystać pracując nad konkretnym zdjęciem. 

W kolejnej odsłonie poradnika "Adobe Lightroom w małym palcu" opiszemy, w jaki sposób za pomącą opcji Adjustment Brush efektywnie wybielić zęby.

33
1
10
0
14
0