Aberracja chromatyczna

Wyniki testu:
Ergonomia:
9.5
Cena / Jakość:
7.5
Optyka:
9
Budowa:
10
Marka:
Sony
Nasza ocena:

91%

Najnowszy reporterski, wysokiej klasy obiektyw 35 mm firmy Sony walczy o miano najlepszego obiektywu tego typu w świecie bezlusterkowców. Sprawdzamy czy pod względem optyki wypada równie dobrze jak inne modele z linii G Master.

7

Autor: Maciej Luśtyk

13 Styczeń 2021
Artykuł na: 29-37 minut
Spis treści

Aberracja chromatyczna

Aberrację chromatyczną mierzymy dla plików RAW w najwyższej dostępnej rozdzielczości, dla najniższego ISO i z najniższymi ustawieniami odszumiania. Pomiar wykonywany jest dla pełnego zakresu przysłon. Poniższe wykresy przedstawiają rozłożenie aberracji w kadrze i jej wartości dla przysłon f/1.4 f/4 i f/11.

Niestety, nie mogło być tak kolorowo, by Sony wypuściło obiektyw zupełnie pozbawiony wad. Podobnie jak w przypadku modelu 35 mm f/1.8, tak i w Sony 35 mm f/1.4 GM sporym, a niekeidy nawet palącym problemem okazuje się aberracja chromatyczna, która w wielu przypadkach, zwłaszcza w kontrastowych warunkach może utrudnić korzystanie z obiektywu. Co gorsza, aberracja jest tak mocno zaakcentowana, że będzie widoczna nawet w przypadku oglądania zdjęć w małych rozmiarach i trudna do usunięcia za pomocą wbudowanych profili. Jak widać soczewki ED obecne w konstrukcji zdały się na niewiele.

Schemat rozłożenia aberracji chromatycznej w kadrze obiektywu Sony FE 35 mm f/1.4 GM

Dodatkowym problemem jest fakt, że choć jej maksymalny rozmiar nie jest porażający (0,90 px w rogach) to wartości na poziomie 0,7 px obiektyw notuje w dużym obszarze kadru i zakresie przysłon. Domknięcie szkła nie sprawi więc, że problem stanie się dużo mniej zauważalny. Jest to po prostu rzecz, z którą trzeba będzie nauczyć się żyć i unikać fotografowania w warunkach, które mogą przysporzyć optyce kłopotu. Trzeba jednak pamiętać, że i modelowi Sony Distagon T* FE 35 mm f/1.4 ZA daleko było pod tym względem do ideału.

Aberracja chromatyczna w praktyce:

f/1.4

f/1.4

f/1.4
Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Tłumacz i fotograf, codziennie selekcjonuje dla Was porcję najciekawszych newsów ze świata fotografii. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem. Prywatnie niespełniony snowboardzista i spełniony tata.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Olympus M.Zuiko Digital ED 8-25 mm f/4 PRO - pierwsze wnioski i zdjęcia przykładowe
Olympus M.Zuiko Digital ED 8-25 mm f/4 PRO - pierwsze wnioski i zdjęcia przykładowe
Ekwiwalent obiektywu 16-50 mm z serii PRO ma być uniwersalnym, wzorowym optycznie, kompaktowym szerokokątnym zoomem, który pokochają fotografowie krajobrazu czy...
0
0
Sigma 28-70 mm f/2.8 DG DN Contemporary - zdjęcia przykładowe i pierwsze wnioski
Sigma 28-70 mm f/2.8 DG DN Contemporary - zdjęcia przykładowe i pierwsze wnioski
Ten jasny standardowy zoom do bezlusterkowców Sony to mniejsza, lżejsza i przede wszystkim tańsza wersja modelu z zaawansowanej linii Art. Czy będzie jego największym rywalem? Oto nasz szybki...
0
0
Tamron 150-500 mm f/5-6.7 DI III VC VXD - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Tamron 150-500 mm f/5-6.7 DI III VC VXD - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Najnowszy superzoom Tamrona to kompaktowa konstrukcja adresowana do entuzjastów fotografii sportu i przyrody. Oto nasz szybki test jednego z pierwszych egzemplarzy tego ciekawego szkła do...
0
6
Powiązane artykuły