Winietowanie

Ultraszerokokątny zoom Sigmy ma być doskonałą propozycją dla fotografów krajobrazu, architektury i miłośników nocnego nieba. Czy pod względem optyki jest tak świetny jak obiecywał producent? Sprawdzamy, na co naprawdę go stać.

Autor: Maciej Luśtyk

13 Grudzień 2019
Artykuł na: 29-37 minut
Spis treści

Winietowanie

Winietowanie mierzymy dla plików RAW w najwyższej dostępnej rozdzielczości, dla najniższego ISO i z najniższymi ustawieniami odszumiania. Przedstawiony wykres pokazuje mapę winietowania dla przysłon f/2.8, f/8 i f/22

 

Wykresy winietowania dla ogniskowej 14 mm:

Wykresy winietowanie dla ogniskowej 24 mm:

Świetne wyniki pod względem rozdzielczości i dystorsji musiały mieć swoją cenę. Szkło bardzo kiepsko niestety wypada pod względem winietowania (różnica w jasności ponad 1,7 EV między środkiem a brzegami kadru), które w przypadku najszerszego kąta zachodzi niemal do samego środka kadru i utrzymuje się na wysokim poziomie nie tylko przy szeroko otwartej przysłonie, ale w zasadzie w całym zakresie przysłon i ogniskowych. Plusem jest to, że winieta wraz z przymykaniem przysłony i wydłużaniem ogniskowej robi się bardziej wyrównana, co sprawi, że użytkownik nie będzie dostrzegał aż tak dużej różnicy w jasności między brzegami a środkiem kadru. Cały czas będzie jednak obecna.

Sytuację poprawia możliwość skorzystania z profilu obiektywu, który pozwoli skorygować tę wadę w aparacie, lub na etapie obróbki, jednak i w tym wypadku trudno będzie liczyć na wzorowe rezultaty.

Winieta w praktyce:

1/640 s, f/2.8, ISO 200, ogniskowa: 14 mm

1/100 s, f/8, ISO 200, ogniskowa: 14 mm

 

1/1000 s, f/2.8, ISO 400, ogniskowa: 14 mm

1/500s, f/4, ISO 400, ogniskowa: 14 mm
Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Fujifilm GF 500 mm f/5.6 R LM OIS WR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Fujifilm GF 500 mm f/5.6 R LM OIS WR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Ten obiektyw to dla średniego formatu przepustka do świata dzikiej przyrody i sportu. Sprawdzamy, jak Fujifilm GF 500 mm f/5.6 R LM OIS WR i GFX 100S II radzą sobie w praktyce.
36
Tamron 50-300 mm f/4.5-6.3 Di III VC VXD - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Tamron 50-300 mm f/4.5-6.3 Di III VC VXD - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Następca modelu Tamron 70-300 mm, kompaktowego tele dla pełnoklatkowych aparatów Sony, zwiększa zakres tylko o 20 mm. Być może jednak jest to 20 mm, które zmienia wszystko.
27
Canon RF 35 mm f/1.4L VCM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Canon RF 35 mm f/1.4L VCM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Canon prezentuje długo wyczekiwany obiektyw RF 35 mm f/1.4L. Bardziej poręczny od lustrzankowego poprzednika, wyposażony w nowy napęd AF oraz pierścień przysłony skierowany jest zarówno do...
39
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (3)