Winietowanie

Ultraszerokokątny zoom Sigmy ma być doskonałą propozycją dla fotografów krajobrazu, architektury i miłośników nocnego nieba. Czy pod względem optyki jest tak świetny jak obiecywał producent? Sprawdzamy, na co naprawdę go stać.

Autor: Maciej Luśtyk

13 Grudzień 2019
Artykuł na: 29-37 minut
Spis treści

Winietowanie

Winietowanie mierzymy dla plików RAW w najwyższej dostępnej rozdzielczości, dla najniższego ISO i z najniższymi ustawieniami odszumiania. Przedstawiony wykres pokazuje mapę winietowania dla przysłon f/2.8, f/8 i f/22

 

Wykresy winietowania dla ogniskowej 14 mm:

Wykresy winietowanie dla ogniskowej 24 mm:

Świetne wyniki pod względem rozdzielczości i dystorsji musiały mieć swoją cenę. Szkło bardzo kiepsko niestety wypada pod względem winietowania (różnica w jasności ponad 1,7 EV między środkiem a brzegami kadru), które w przypadku najszerszego kąta zachodzi niemal do samego środka kadru i utrzymuje się na wysokim poziomie nie tylko przy szeroko otwartej przysłonie, ale w zasadzie w całym zakresie przysłon i ogniskowych. Plusem jest to, że winieta wraz z przymykaniem przysłony i wydłużaniem ogniskowej robi się bardziej wyrównana, co sprawi, że użytkownik nie będzie dostrzegał aż tak dużej różnicy w jasności między brzegami a środkiem kadru. Cały czas będzie jednak obecna.

Sytuację poprawia możliwość skorzystania z profilu obiektywu, który pozwoli skorygować tę wadę w aparacie, lub na etapie obróbki, jednak i w tym wypadku trudno będzie liczyć na wzorowe rezultaty.

Winieta w praktyce:

1/640 s, f/2.8, ISO 200, ogniskowa: 14 mm

1/100 s, f/8, ISO 200, ogniskowa: 14 mm

 

1/1000 s, f/2.8, ISO 400, ogniskowa: 14 mm

1/500s, f/4, ISO 400, ogniskowa: 14 mm
Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Unikalny zoom RF 70-200 mm f/2.8 IS USM Z oraz stałki RF 50 mm f/1.4 VCM i 24 mm f/1.4 VCM wzbogacają katalog szkieł Canona przeznaczonych jednocześnie do filmu i fotografii. Nowym...
25
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS to unikalny teleobiektyw, który łączy wysoką jakość optyczną z wyjątkowo lekką i kompaktową jak na tę klasę obiektywu obudową. O tym jak sprawdza się w rzeczywistej...
32
Sony FE 85 mm f/1.4 GM II - test obiektywu
Sony FE 85 mm f/1.4 GM II - test obiektywu
Nowa portretówka Sony to pierwsza stałka ze zaktualizowanej serii GM II. Otrzymujemy m.in. udoskonaloną, lżejszą konstrukcję, nowy silnik AF i jeszcze bardziej wyżyłowaną optykę. Czy...
37
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (3)