Rozmycie

Ultraszerokokątny zoom Sigmy ma być doskonałą propozycją dla fotografów krajobrazu, architektury i miłośników nocnego nieba. Czy pod względem optyki jest tak świetny jak obiecywał producent? Sprawdzamy, na co naprawdę go stać.

Skomentuj Kopiuj link
Posłuchaj
00:00
Spis treści
Sigma 14-24 mm f/2.8 DG DN ART - test obiektywu Specyfikacja Konstrukcja Ustawianie ostrości Rozdzielczość Rozmycie Aberracja chromatyczna Dystorsja Winietowanie Odblaski Podsumowanie Zdjęcia przykładowe

Rozmycie

Wartość BxU dostarczana przez DxO Analyzer opisuje jak ostry dla ludzkiego oka jest obraz planu fotograficznego. Bierze ona pod uwagę nie tylko ostrość obiektywu ale także jakość sensora i procesy obróbki obrazu w aparacie. Skala BxU jest dość prosta: 0 oznacza drastyczne przejście pomiędzy czernią i bielą, co w kryteriach obrazu jest zbyt ostre. 1 oznacza idealny obraz. Gdy rozmycie staje się bardziej widoczne, jego rozmiar określamy w pikselach. Ponieważ jednak liczba pikseli znajdująca się na określonym obszarze jest związana z rozdzielczością sensora i jego rozmiarem, skala BxU nie może być używana do porównywania aparatów z różną specyfikacją matrycy. Dlatego wartości BxU są także określane na odbitkach o rozmiarze 20 x 30 cm.

Wartości dla matrycy:

  • poniżej 0-3 - obraz zbyt ostry
  • 3-6 - obraz ostry
  • 6-8 - delikatne rozmycie
  • 8-14 - rozmycie widoczne
  • powyżej 15 - rozmycie nie do przyjęcia

Wykres dla ogniskowej 14 mm

Wykres dla ogniskowej 24 mm

Wartości dla odbitki 20 x 30 cm:

  • poniżej 10 - obraz zbyt ostry
  • 10-20 - obraz ostry
  • 20-30 - delikatne rozmycie
  • 30-40 - rozmycie widoczne
  • 40-50 - rozmycie jest denerwujące
  • powyżej 50 - rozmycie nie do przyjęcia

Wykres dla ogniskowej 14 mm

 

Wykres dla ogniskowej 24 mm

Jak widzimy na powyższych wykresach, aparat utrzymuje wyrównaną ostrość obrazu na całej powierzchni kadru, już od nominalnego otworu przysłony, a delikatne fluktuacje będą widoczne w zasadzie jedynie w przypadku oglądania zdjęć w dużym powiększeniu. W przypadku odbitki 20 x 30 cm, gołym okiem trudno będzie zauważyć jakąkolwiek różnice w ostrości między brzegami, a środkiem kadru nawet przy ogniskowej 14 mm.

Rozmycie obrazu w praktyce:

W przypadku tego typu obiektywu trudno rozwodzić się nad charakterem rozmycia nieostrości, gdyż w przypadku większości zdjęć go zwyczajnie nie uświadczymy. Mimo to fotografie wykonywane na szeroko otwartej przysłonie, w zbliżeniu, charakteryzują się delikatnym odcięciem nieostrości i miękkim, plastycznym charakterem bokeh. Przy okazji warto nadmienić, że minimalna odległość ostrzenia (28-30 cm od matrycy), nawet przy tak szerokim kącie pozwoli nam na atrakcyjne uchwycenie detali.

14 mm, f/2.8

24 mm, f/2.8

14 mm, f/4

24 mm, f/4

Spis treści
Sigma 14-24 mm f/2.8 DG DN ART - test obiektywu Specyfikacja Konstrukcja Ustawianie ostrości Rozdzielczość Rozmycie Aberracja chromatyczna Dystorsja Winietowanie Odblaski Podsumowanie Zdjęcia przykładowe
Komentarze
Przeczytaj także
logo logo
Magazyny
Zamów