Podsumowanie

Ultraszerokokątny zoom Sigmy ma być doskonałą propozycją dla fotografów krajobrazu, architektury i miłośników nocnego nieba. Czy pod względem optyki jest tak świetny jak obiecywał producent? Sprawdzamy, na co naprawdę go stać.

Autor: Maciej Luśtyk

13 Grudzień 2019
Artykuł na: 29-37 minut
Spis treści

Podsumowanie

Co można powiedzieć o nowej Sigmie? Cóż, producent kolejny raz pokazuje, że naprawdę ostre szkła nie muszą kosztować więcej niż korpus aparatu. Obiektyw jest wzorowo skonstruowany i świetnie wyważony, a w kwestii rozdzielczości zachwyci najbardziej wybrednych malkonentów, wyprzedzając nawet sporo droższe konstrukcje konkurencji.

Świetnie wypada także pod względem dystorsji (a właściwie niemal jej braku) i redukcji aberracji chromatycznej. Większym problemem, mimo wypukłej soczewki nie będzie także praca pod słońce - odbicia światła i flary występują tu bardzo sporadycznie.

Cieniem na całej konstrukcji kładzie się jedynie ogromna winieta, która sprawia, że różnica w jasności kadru między środkiem, a brzegami kadru wynosi ponad 1,5 EV. W dodatku jest ona obecna właściwie w całym zakresie przysłon i ogniskowych, choć wraz z przyrostem ogniskowej i domykaniem przysłony staje się bardziej wyrównana i mniej zauważalna.

Trzeba też brać pod uwagę, że w przypadku pojedynczego pomiaru AF w aparatach Sony, ustawianie ostrości będzie trwało nawet 0,5 sekundy, co dla niektórych będzie wykluczać szkło z zastosowań “reportażowych”.

Ogólnie rzecz biorąc jest to jednak obiektyw warty polecenia wszystkim zainteresowanych szerokimi kątami widzenia, który w tym zakresie okazuje się jedną z najciekawszych pozycji dostępnych w systemie Sony E (oraz L-mount). To ostre, kontrastowe szkło i wygodne szkło, które powinno zaspokoić potrzeby doskonałej większości użytkowników.

Plus image
plusy:
  • Ponadprzeciętna ostrość w całym kadrze
  • Dobrze skorygowana aberracja chromatyczna
  • Niewielka dystorsja
  • Konstrukcja i wykonanie
  • Dobre wyniki podczas pracy pod światło
  • Mocowanie na filtry żelowe
  • Cena
Minus image
minusy:
  • Spora winieta
  • Dość długi czas ostrzenia przy pomiarze pojedynczym S-AF
Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Sony FE 16-25 mm f/2.8 G - zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 16-25 mm f/2.8 G - zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 16-25 mm f/2.8 G to najnowszy szerokokątny zoom z oferty Sony E, który łączy kompaktowe wymiary z przystępną ceną. Nowy obiektyw zabraliśmy na spacer po ulicach Londynu. Zobaczcie...
13
Nikon Nikkor Z 600 mm f/6.3 VR S - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nikon Nikkor Z 600 mm f/6.3 VR S - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Kolejny teleobiektyw w systemie Nikon Z jest alternatywą z jednej strony dla drogich, profesjonalnych stałek, a z drugiej klasycznych zoomów do dzikiej przyrody i sportu. Sprawdzamy, czy ta...
40
Sony FE 24-50 mm f/2.8 G - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 24-50 mm f/2.8 G - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Rozwiązywanie problemu którego nie ma, czy może przebłysk geniuszu? Sprawdzamy, co do zaoferowania ma Sony FE 24-50 mm f/2.8 G - kompaktowa i tańsza alternatywa dla systemowego zooma...
36
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (3)