Podsumowanie

Ultraszerokokątny zoom Sigmy ma być doskonałą propozycją dla fotografów krajobrazu, architektury i miłośników nocnego nieba. Czy pod względem optyki jest tak świetny jak obiecywał producent? Sprawdzamy, na co naprawdę go stać.

Autor: Maciej Luśtyk

13 Grudzień 2019
Artykuł na: 29-37 minut
Spis treści

Podsumowanie

Co można powiedzieć o nowej Sigmie? Cóż, producent kolejny raz pokazuje, że naprawdę ostre szkła nie muszą kosztować więcej niż korpus aparatu. Obiektyw jest wzorowo skonstruowany i świetnie wyważony, a w kwestii rozdzielczości zachwyci najbardziej wybrednych malkonentów, wyprzedzając nawet sporo droższe konstrukcje konkurencji.

Świetnie wypada także pod względem dystorsji (a właściwie niemal jej braku) i redukcji aberracji chromatycznej. Większym problemem, mimo wypukłej soczewki nie będzie także praca pod słońce - odbicia światła i flary występują tu bardzo sporadycznie.

Cieniem na całej konstrukcji kładzie się jedynie ogromna winieta, która sprawia, że różnica w jasności kadru między środkiem, a brzegami kadru wynosi ponad 1,5 EV. W dodatku jest ona obecna właściwie w całym zakresie przysłon i ogniskowych, choć wraz z przyrostem ogniskowej i domykaniem przysłony staje się bardziej wyrównana i mniej zauważalna.

Trzeba też brać pod uwagę, że w przypadku pojedynczego pomiaru AF w aparatach Sony, ustawianie ostrości będzie trwało nawet 0,5 sekundy, co dla niektórych będzie wykluczać szkło z zastosowań “reportażowych”.

Ogólnie rzecz biorąc jest to jednak obiektyw warty polecenia wszystkim zainteresowanych szerokimi kątami widzenia, który w tym zakresie okazuje się jedną z najciekawszych pozycji dostępnych w systemie Sony E (oraz L-mount). To ostre, kontrastowe szkło i wygodne szkło, które powinno zaspokoić potrzeby doskonałej większości użytkowników.

Plus image
plusy:
  • Ponadprzeciętna ostrość w całym kadrze
  • Dobrze skorygowana aberracja chromatyczna
  • Niewielka dystorsja
  • Konstrukcja i wykonanie
  • Dobre wyniki podczas pracy pod światło
  • Mocowanie na filtry żelowe
  • Cena
Minus image
minusy:
  • Spora winieta
  • Dość długi czas ostrzenia przy pomiarze pojedynczym S-AF
Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Fujifilm GF 500 mm f/5.6 R LM OIS WR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Fujifilm GF 500 mm f/5.6 R LM OIS WR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Ten obiektyw to dla średniego formatu przepustka do świata dzikiej przyrody i sportu. Sprawdzamy, jak Fujifilm GF 500 mm f/5.6 R LM OIS WR i GFX 100S II radzą sobie w praktyce.
36
Tamron 50-300 mm f/4.5-6.3 Di III VC VXD - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Tamron 50-300 mm f/4.5-6.3 Di III VC VXD - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Następca modelu Tamron 70-300 mm, kompaktowego tele dla pełnoklatkowych aparatów Sony, zwiększa zakres tylko o 20 mm. Być może jednak jest to 20 mm, które zmienia wszystko.
27
Canon RF 35 mm f/1.4L VCM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Canon RF 35 mm f/1.4L VCM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Canon prezentuje długo wyczekiwany obiektyw RF 35 mm f/1.4L. Bardziej poręczny od lustrzankowego poprzednika, wyposażony w nowy napęd AF oraz pierścień przysłony skierowany jest zarówno do...
39
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (3)