Dystorsja

Ultraszerokokątny zoom Sigmy ma być doskonałą propozycją dla fotografów krajobrazu, architektury i miłośników nocnego nieba. Czy pod względem optyki jest tak świetny jak obiecywał producent? Sprawdzamy, na co naprawdę go stać.

Skomentuj Kopiuj link
Posłuchaj
00:00
Spis treści
Sigma 14-24 mm f/2.8 DG DN ART - test obiektywu Specyfikacja Konstrukcja Ustawianie ostrości Rozdzielczość Rozmycie Aberracja chromatyczna Dystorsja Winietowanie Odblaski Podsumowanie Zdjęcia przykładowe

Dystorsja

Dystorsję mierzymy dla plików RAW w najwyższej dostępnej rozdzielczości, dla najniższego ISO i z najniższymi ustawieniami odszumiania. Przedstawiony wykres pokazuje poziom i charakterystykę dystorsji dla danej ogniskowej. Pole nr 1 przedstawia faktyczną dystorsję, kolejne jej uwydatnienie, pozwalające lepiej zorientować się w jej charakterze.

Wykres dystorsji dla ogniskowej 14 mm:

Wykres dystorsji dla ogniskowej 24 mm:

Nowa Sigma bardzo dobrze wypada w kwestii korygowania dystorsji. Choć obiektyw nie jest jej pozbawiony, delikatną dystorsję wypukłą będziemy w stanie zauważyć jedynie przy najszerszym krańcu ogniskowych, w tym wypadku wyniesie ona jednak tylko 1,05%, co oznacza, że błyskawicznie skorygujemy ją w postprodukcji, lub nawet na etapie fotografowania - nowa Sigma wspierana jest przez system wad korekcji optycznych aparatów Sony.

W przypadku ogniskowej 24 mm będziemy mieć z kolei do czynienia z delikatną dystorsją wklęsłą (-0,35%), będzie ona jednak mało zauważalna gołym okiem. Fotografowie architektury powinni być zachwyceni.

Dystorsja w praktyce:

14 mm

24 mm 
Spis treści
Sigma 14-24 mm f/2.8 DG DN ART - test obiektywu Specyfikacja Konstrukcja Ustawianie ostrości Rozdzielczość Rozmycie Aberracja chromatyczna Dystorsja Winietowanie Odblaski Podsumowanie Zdjęcia przykładowe
Komentarze
Przeczytaj także
logo logo
Magazyny
Zamów