Ustawianie ostrości

Nowa stałka Tamrona ma być ukoronowaniem linii Superior Performance i pretendentem do miana najlepszego obiektywu 35 mm na rynku. Sprawdzamy jak naprawdę radzi sobie klejnot w koronie japońskiego producenta.

4

Autor: Maciej Luśtyk

2 Październik 2019
Artykuł na: 23-28 minut
Spis treści

Ustawianie ostrości

Wraz z modelem Tamron SP 35 mm f/1.4 Di USD otrzymujemy specjalnie opracowany ultradźwiękowy silnik AF z mechanizmem Dynamic-Rolling-Cam, który umożliwiać ma ciche, błyskawiczne i precyzyjne przesuwanie grupy soczewek, a tym samym szybkie przeostrzanie przez cały zakres. Ma także doskonale sprawdzać się w bardzo niskich, lub bardzo wysokich temperaturach. Jak jest w rzeczywistości?

Pod względem szybkości i precyzji ostrzenia z zdecydowanie nie ma na co narzekać, a wręcz jest bardzo dobrze. Podczas testu na modelu Canon EOS 5D Mark III, przeostrzanie przez cały zakres trwało 0,25 s, natomiast w przypadku obiektów znajdujących się bliskich płaszczyznach czas ten spadał do 0,1-0,12 s. To wyniki, które zapewnią swobodę w dynamicznej pracy reportażowej. Cieszy także fakt, że praktycznie w żadnej sytuacji nie mamy do czynienia z “poszukiwaniem” ostrości przez mechanizm AF - ostrzenie w 95% przypadków jest płynne i sprowadza się do pojedynczego ruchu soczewek.

Do tego pochwalić należy cichą pracę obiektywu. Nie jest ona co prawda bezgłośna, jak w przypadku silników USM Canona, ale ruch soczewek jest ledwie słyszalny i z pewnością nie będzie zwracał zbędnej uwagi.

Schemat mechanizmu Dynamic-Rolling-Cam

Na uwagę zasługuje także precyzja systemu AF. Nawet przy przysłonie f/1.4 nie mieliśmy problemu z precyzyjnym zablokowaniem ostrości w pożądanym miejscu. Co prawda model, który dotarł do nas na testy odznaczał się bardzo delikatnym front-focusem, ale problem ten zniwelowaliśmy dodając korekcję +3 na 40-stopniowej skali mikrokalibracji aparatu, trudno wiec uznać to za palący problem - przesunięcie ostrości jest tak minimalne, że nawet przy nominalnym otworze przysłony nie stwarza kłopotów. Obiektyw przejawiał jedynie pewną, nieznaczną trudność w blokowaniu ostrości w przypadku fotografowania pod światło, tutaj jednak problemu należałoby doszukiwać się w systemie AF aparatu, a nie pracy mechanizmu obiektywu.

Ogólnie rzecz biorąc, w kwestii pracy AF obiektywowi należą się wyłącznie pochwały, tym bardziej że nie wszystkie obiektywy Tamrona mogły pochwalić się tak szybką i bezproblemową współpracą z korpusami Canon i Nikon.

Dodaj ocenę i odbierz darmowy numer DCP
Digital Camera Polska
Spis treści

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Tłumacz i fotograf, codziennie selekcjonuje dla Was porcję najciekawszych newsów ze świata fotografii. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem. Prywatnie niespełniony snowboardzista i spełniony tata.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Samyang AF 35 mm f/1.8 FE - zdjęcia przykładowe
Samyang AF 35 mm f/1.8 FE - zdjęcia przykładowe
Najnowsza 35-tka Samyanga proponuje alternatywę dla natywnego obiektywu Sony w dużo niższej cenie. Czy przypłacimy to jakością obrazu? Zobaczcie zdjęcia...
14
3
Irix 45 mm f/1.4 - test obiektywu
Irix 45 mm f/1.4 - test obiektywu
Reprezentujący średnią półkę cenową, manualny Irix 45 mm f/1.4 obiecuje wykonanie i rezultaty godne obiektywu wyższej klasy. Sprawdziliśmy jak ta egzotyczna ogniskowa sprawdza się w praktyce.
13
0
Panasonic Lumix S Pro 50 mm f/1.4 - zdjęcia przykładowe
Panasonic Lumix S Pro 50 mm f/1.4 - zdjęcia przykładowe
Jakich efektów możemy spodziewać się po profesjonalnym obiektywie standardowym z serii Lumix S? Zobaczcie zdjęcia przykładowe wykonane szkłem Panasonic Lumix S Pro 50 mm f/1.4.
10
12
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (7)