Tamron 20 mm f/2.8 Di III OSD M1:2 - zdjęcia przykładowe

Najnowszy szerokokątny Tamron 20 mm f/2.8 to jeden z trzech budżetowych, kompaktowych modeli do Sony E, które firma zaprezentowała jesienią zeszłego roku. Czy jest tak dobry, jak obiecywał producent? Zobaczcie zdjęcia przykładowe.

Autor: Maciej Luśtyk

6 Luty 2020
Artykuł na: 4-5 minut

Tamron z miesiąca na miesiąc próbuje ugryźć coraz większy kawałek bezlusterkowego tortu. Po ciepło przyjętych zoomach do Sony E, przyszła kolej na kompaktowe stałki ze światłem f/2.8. Najszerszy z nich, Tamron 20 mm f/2.8 Di III OSD M1:2 to propozycja dla osób zainteresowanych m.in. krajobrazem czy fotografią akcji, ale okaże się zapewne także ciekawą opcją dla osób nagrywających vlogi.

W dniu premiery producent zapowiadał, że nowe obiektywy stawiają przede wszystkim na kompaktowość, ale będą zadowalały także pod względem optycznym, a ewentualne niewielki wady zostaną skorygowane za pomocą funkcji w aparacie (tak, nowe szkła Tamrona w pełni współpracują z systemami korekcji i autofokusu aparatów Sony).

Jak jest w praktyce? Na temat szkła ostatecznie wypowiemy się, gdy skończymy testy, ale już teraz możemy w skrócie opowiedzieć z czym mamy do czynienia. Z jednej strony obiektyw jest naprawdę ostry i kontrastowy, oferuje też przyjemne dla oka rozmycie. Nieźle radzi sobie również z odbiciami światła podczas pracy pod światło. Z drugiej otrzymujemy widoczną winietę, widoczną aberrację chromatyczną oraz dramatyczną dystorsję, która gnie perspektywę niczym obiektyw fisheye.

Ale tego można się było spodziewać. W końcu to obiektyw budżetowy, kosztujący poniżej 2000 zł. Poza tym, ze wspomnianymi wadami nieźle radzą sobie systemy korekcji, a dystorsja może dodać pazura np. zdjęciom sportów wyczynowaych. Dodatkowo obiektyw ma jeszcze jedną dużą zaletę - pełni także rolę szerokokątnego obiektywu makro, oferując maksymalnie powiększenie w skali 1:2, co pozwala robić zdjęcia praktycznie przykładając przednią soczewkę do fotografowanego obiektu.

Zdjęcia przykładowe do pobrania:

Zdjęcia wykonaliśmy aparatem Sony A7R IV, korzystając ze standardowych ustawień obrazu, z wyłączonym systemem korekcji wad optycznych (chyba, że wyszczególniono inaczej w podpisie zdjęcia).

1/800 s, f/2.8, ISO 100, ogniskowa: 20 mm

1/640 s, f/4, ISO 100, ogniskowa: 20 mm

1/800 s, f/4, ISO 100, ogniskowa: 20 mm

1/640 s, f/2.8, ISO 100, ogniskowa: 20 mm

1/125 s, f/8, ISO 200, ogniskowa: 20 mm

1/125 s, f/4.5, ISO 400, ogniskowa: 20 mm

1/1000 s, f/2.8, ISO 100, ogniskowa: 20 mm

1/125 s, f/2.8, ISO 400, ogniskowa: 20 mm

1/500 s, f/4, ISO 100, ogniskowa: 20 mm

1/200 s, f/8, ISO 100, ogniskowa: 20 mm

1/160 s, f/7.1, ISO 100, ogniskowa: 20 mm

1/250 s, f/8, ISO 100, ogniskowa: 20 mm

1/500 s, f/2.8, ISO 100, ogniskowa: 20 mm

1/125 s, f/2.8, ISO 500, ogniskowa: 20 mm

1/125 s, f/4, ISO 160, ogniskowa: 20 mm

1/160 s, f/2.8, ISO 100, ogniskowa: 20 mm

1/1000 s, f/2.8, ISO 100, ogniskowa: 20 mm

1/125 s, f/8, ISO 400, ogniskowa: 20 mm

1/125 s, f/5.6, ISO 100, ogniskowa: 20 mm

1/250 s, f/2.8, ISO 100, ogniskowa: 20 mm

1/3200 s, f/4, ISO 100, ogniskowa: 20 mm

1/125 s, f/2.8, ISO 2500, ogniskowa: 20 mm

1/125 s, f/2.8, ISO 2500, ogniskowa: 20 mm

1/250 s, f/4, ISO 100, ogniskowa: 20 mm

1/125 s, f/2.8, ISO 2000, ogniskowa: 20 mm

1/125 s, f/2.8, ISO 250, ogniskowa: 20 mm

1/200 s, f/2.8, ISO 100, ogniskowa: 20 mm

1/125 s, f/2.8, ISO 1600, ogniskowa: 20 mm

1/125 s, f/4, ISO 100, ogniskowa: 20 mm

1/2500 s, f/2.8, ISO 100, ogniskowa: 20 mm

Przysłony:

f/2.8

f/4

f/5.6 

f/8

f/11

f/16

f/22

Dystorsja:

Korekcja wyłączona

Korekcja włączona
Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Fujifilm GF 500 mm f/5.6 R LM OIS WR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Fujifilm GF 500 mm f/5.6 R LM OIS WR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Ten obiektyw to dla średniego formatu przepustka do świata dzikiej przyrody i sportu. Sprawdzamy, jak Fujifilm GF 500 mm f/5.6 R LM OIS WR i GFX 100S II radzą sobie w praktyce.
36
Tamron 50-300 mm f/4.5-6.3 Di III VC VXD - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Tamron 50-300 mm f/4.5-6.3 Di III VC VXD - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Następca modelu Tamron 70-300 mm, kompaktowego tele dla pełnoklatkowych aparatów Sony, zwiększa zakres tylko o 20 mm. Być może jednak jest to 20 mm, które zmienia wszystko.
27
Canon RF 35 mm f/1.4L VCM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Canon RF 35 mm f/1.4L VCM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Canon prezentuje długo wyczekiwany obiektyw RF 35 mm f/1.4L. Bardziej poręczny od lustrzankowego poprzednika, wyposażony w nowy napęd AF oraz pierścień przysłony skierowany jest zarówno do...
39
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (1)