W ciągu kilku lat panowania aparatów bezlusterkowych, obiektywy Tamrona stały się jednymi z najchętniej wybieranych zoomów na rynku. Z prostego powodu - oferują świetnie wyważony stosunek ceny do jakości, stając się bardzo atrakcyjną alternatywą dla zoomów systemowych. Producent nie spoczywa jednak na laurach i z roku na rok udoskonala swoje konstrukcje o coraz doskonalsze układy optyczne i nowoczesne silniki AF.
Na rynku pojawił się właśnie model Tamron 16-30 mm f/2.8 Di III VXD G2, czyli dopełnienie „świętej trójcy” reporterskich zoomów z serii G2 oraz następca popularnego modelu 17-28 mm f/2.8, choć tym razem mamy w zasadzie do czynienia nie tyle z aktualizacją, co zupełnie nową konstrukcją.

Poza usprawnieniami na polu ergonomii i wydajności, obiektyw otrzymuje bowiem większy zakres ogniskowych, który choć niewiele różni się od poprzednika, to jeszcze lepiej odpowiadać ma potrzebom współczesnych twórców i być jeszcze lepszą alternatywą dla natywnych modeli z systemów Sony E i Nikon Z. Z tego samego względu będzie wydawał się także bardziej atrakcyjnym wyborem od konkurencyjnego modelu Sigma C 16-28 mm f/2.8 DG DN.
Co ważne, nowy zoom na polskim rynku debiutuje w cenie niższej od swojego poprzednika. Podczas gdy za model 17-28 mm f/2.8 w dniu premiery w 2019 roku musieliśmy zapłacić ok. 4600 zł, Tamron 16-30 mm f/2.8 Di III VXD G2 trafia na rynek w cenie 4190 zł (choć już teraz w niektórych sklepach jesteśmy w stanie zdobyć go w cenie poniżej 4000 zł).


Czy wraz ze wszystkimi usprawnieniami to wreszcie konstrukcja, która przekreśli sens inwestowania w obiektywy G Master? A nawet jeśli nie, to czy jest w stanie sprostać wymaganiom pracy zawodowej? Sprawdzamy to na kolejnych stronach testu.
Tamron 16-30 mm f/2.8 Di III VXD G2 - Specyfikacja:
Nazwa | Tamron 16-30 mm f/2.8 Di III VXD G2 |
Producent | Tamron |
Typ | zmiennoogniskowy |
Mocowanie | Nikon Z Sony E |
Ogniskowa | 16-30 mm |
Maksymalna jasność | 2.8 |
Maksymalna wartość przysłony | 16 |
Liczba listków przysłony | 9 |
Pierścień przysłony | nie |
Tryb bezstopniowy przysłony | tak |
Układ optyczny | 16 elementów / 12 grup (3 x ASP, 2 x LD, 1 x XLD) |
Wewnętrzne ogniskowanie | tak |
Pole widzenia | 107°2’-71°36’ |
Maksymalne powiększenie | 1:6,4 (16 mm) / 1:7 (30 mm) |
Minimalna odległość ogniskowania | 19 cm (16 mm) / 30 cm (30 mm) |
Tryb makro | nie |
Średnica filtra | 67 mm |
Mocowanie filtra żelowego | nie |
Autofokus | tak |
Manualne doostrzanie | nie |
Mechanizm autofokusa | Silnik liniowy VXD |
Stabilizacja | nie |
Obudowa | tworzywo sztuczne |
Skala odległości | nie |
Przycisk funkcyjny | tak dodatkowy pierścień funkcyjny |
Uszczelnienia | tak |
Mocowanie statywowe | nie |
Osłona przeciwsłoneczna | tak |
Wymiary | 102 x 74,8 mm |
Waga | 440 g (Sony E) / 450 g (Nikon Z) |
Cena w dniu premiery | 4190 zł |