Aberracja chromatyczna

Nowa generacja szerokokątnego zoomu do Sony E i Nikon Z z jednej strony oferuje jeszcze większy zakres, a z drugiej usprawnioną optykę i budowę. A to wszystko w tak samo atrakcyjnej cenie. Czy to idealna alternatywa dla modeli natywnych? Sprawdzamy to w naszym teście.

Skomentuj Kopiuj link
Posłuchaj
00:00
Wynik testu
Cena / Jakość:
9
Wydajność:
8
Funkcjonalność:
7.5
Optyka:
8
Budowa:
7.5
Nasza ocena
85%
Spis treści
Tamron 16-30 mm f/2.8 Di III VXD G2 - test obiektywu Budowa i wykonanie Autofokus i ustawianie ostrości Rozdzielczość Rozmycie i bokeh Aberracja chromatyczna Dystorsja Winietowanie Praca pod światło Podsumowanie Zdjęcia przykładowe

Aberracja chromatyczna

Aberrację chromatyczną mierzymy dla plików RAW w najwyższej dostępnej rozdzielczości, dla najniższego ISO. Pomiar wykonywany jest dla pełnego zakresu przysłon. Poniższe wykresy przedstawiają rozłożenie poprzecznej aberracji chromatycznej w kadrze i jej wartości dla przysłon f/2.8, f/8 i f/16.

Schemat występowania aberracji poprzecznej dla ogniskowej 16 mm

Testy studyjne wskazują, że w przypadku modelu Tamron 16-30 mm f/2.8 Di III VXD G2 możemy mieć do czynienia z dość widoczną aberracją chromatyczną poprzeczną, której wielkość w ekstremalnych sytuacjach wyniesie ok. 3 px. W praktyce jednak, w większości sytuacji szkło okazuje się pod tym względem łaskawe.  W przypadku szerokiego kąta, aberracja chromatyczna jest prawie niemożliwa do wychwycenia i ogranicza się głównie do samych brzegów kadru lub nieostrości (aberracja wzdłużna).

Schemat występowania aberracji poprzecznej dla ogniskowej 30 mm

Gorzej bywa niestety przy 30 mm, szczególnie w przypadku fotografowania z szeroko otwartą przysłoną. Aberracja potrafi pojawiać się w środku kadru i być widoczna nawet podczas oglądania zdjęć w rozmiarach ekranowych. Nie będzie to często, ale jednak się zdarza i w większości takich sytuacji, usunięcie przebarwień będzie wymagało od nas przesuwania odpowiednik suwaków, a nie tylko włączenia stosownego profilu.

Aberracja chromatyczna w praktyce:

16 mm, f/2.8

16 mm, f/2.8

30 mm, f/2.8

30 mm, f/2.8

16 mm, f/2.8

16 mm, f/2.8

30 mm, f/2.8

30 mm, f/2.8

Spis treści
Tamron 16-30 mm f/2.8 Di III VXD G2 - test obiektywu Budowa i wykonanie Autofokus i ustawianie ostrości Rozdzielczość Rozmycie i bokeh Aberracja chromatyczna Dystorsja Winietowanie Praca pod światło Podsumowanie Zdjęcia przykładowe
Komentarze
Przeczytaj także
Zobacz więcej z tagiem: Tamron
logo logo
Magazyny
Zamów