Rozdzielczość

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
9
Cena / Jakość:
7.5
Optyka:
9
Budowa:
8.5
Marka:
Canon
Nasza ocena:

91%

Canon RF 85 mm f/1.2L USM ma wyznaczać nowe standardy w segmencie jasnych, portretowych szkieł. Sprawdźmy zatem, czy producent dokonał rewolucji i faktycznie zaprezentował obiektyw jedyny w swoim rodzaju.

Autor: Michał Chrzanowski

9 Sierpień 2019
Artykuł na: 23-28 minut
Spis treści

Rozdzielczość

Na osi poziomej wykresu MTF50 umieściliśmy przysłony, a na osi pionowej pary linii na milimetr. Za przyzwoite wyniki uznajemy te powyżej 22-24 lp/mm. Zdjęcia wykonywaliśmy w formacie RAW z uwzględnieniem wszystkich przysłon.

W dniu premiery producent chwalił się, że najnowsza portretówka będzie odznaczać się obrazem o najwyższej rozdzielczości w całej linii obiektywów Canon RF. Na początku podeszliśmy do tego sceptycznie - nie raz już słyszeliśmy takie obietnice. Jednak wykonanie pierwszych zdjęć w plenerze pozwoliło sądzić, że możemy mieć do czynienia z wyjątkową konstrukcją. Nasze przypuszczenia potwierdziły się w laboratorium DxO.

Jak możecie zauważyć na powyższym wykresie MTF50 wygenerowanym dla surowych plików RAW rozdzielczość obrazu jest rekordowa w tej klasie sprzętu. Canon dotrzymał danego słowa i skonstruował układ optyczny o imponujących osiągach. Zdjęcia już od nominalnego otworu f/1.2 są ostre, a różnica w wyrazistości pomiędzy centrum a brzegami kadru jest znikoma! Co więcej, przymknięcie przysłony do f/2-f/2.8 przekształci ten model w prawdziwą żyletę z rozdzielczością przekraczającą 50 lp/mm pośrodku planu fotograficznego i 40 lp/mm na jego brzegach. Oczywiście od f/4 zauważymy minimalny i stopniowy spadek wyrazistości, ale i tak na maksymalnie domkniętej przysłonie wykres MTF50 zatrzyma się na 32 lp/mm, co i tak jest świetnym wynikiem. Warto także zauważyć, że od f/5.6 do f/16 rozdzielczość jest podobna na całym obszarze kadru, co również trzeba pochwalić.

Rozdzielczość obrazu w praktyce

1/1250s, f/1.2, ISO 100, ogniskowa: 85 mm
Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Michał Chrzanowski

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Sony FE 85 mm f/1.4 GM II - test obiektywu
Sony FE 85 mm f/1.4 GM II - test obiektywu
Nowa portretówka Sony to pierwsza stałka ze zaktualizowanej serii GM II. Otrzymujemy m.in. udoskonaloną, lżejszą konstrukcję, nowy silnik AF i jeszcze bardziej wyżyłowaną optykę. Czy...
27
Sigma A 28-105 mm f/2,8 DG DN – pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Sigma A 28-105 mm f/2,8 DG DN – pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Kolejny unikalny zoom do bezlusterkowców Sigmy, to nowy wariant reporterskiego klasyka 24-105 mm f/4. Oferuje lepsze światło, choć kosztem kilku milimetrów na szerokim kącie. Zachowuje przy tym...
23
Sigma 28-45 mm f/1.8 DG DN ART - test obiektywu
Sigma 28-45 mm f/1.8 DG DN ART - test obiektywu
Pierwszy pełnoklatkowy zoom ze światłem f/1.8 obiecuje wzorową optykę, szybki autofokus i bardzo dobrą kulturę pracy. Do tego jest całkiem przystępnie wyceniony. Czy jednak niewielki...
16
Powiązane artykuły