Podsumowanie

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
9
Cena / Jakość:
7.5
Optyka:
9
Budowa:
8.5
Marka:
Canon
Nasza ocena:

91%

Canon RF 85 mm f/1.2L USM ma wyznaczać nowe standardy w segmencie jasnych, portretowych szkieł. Sprawdźmy zatem, czy producent dokonał rewolucji i faktycznie zaprezentował obiektyw jedyny w swoim rodzaju.

Autor: Michał Chrzanowski

9 Sierpień 2019
Artykuł na: 23-28 minut
Spis treści

Podsumowanie

Testowanie takich obiektywów jak Canon RF 85 mm f/1.2L USM to dla nas czysta przyjemność. Niemal z każdej potyczki portretówka producenta wychodziła zwycięsko i naszym zdaniem powinna być uznawana jako konstrukcja, która niemal otarła się o perfekcję.

Rewelacyjna rozdzielczość obrazu już od nominalnego otworu przysłony, wyjątkowo miękkie rozmycia dalszego planu i efektywne odseparowanie fotografowanego obiektu od tła, bardzo dobry kontrast i przenoszenie kolorów, świetnie korygowana aberracja chromatyczna czy wręcz znikoma dystorsja to mocne strony tego modelu. Do pełni „optycznego“ szczęścia zabrakło jedynie lepszego radzenia sobie z winietą i pracą bezpośrednio pod ostre światło.

Pochwalić musimy także ciekawy i minimalistyczny design oraz wyjątkowo wytrzymałą budowę uszczelnionego tubusu, który niestety nie należy do najmniejszych i najlżejszych. Mieszane uczucia wzbudził w nas także autofokus. Jest wprawdzie precyzyjny i celny (do tego nie można się przyczepić) to jednak przeostrzenie z różnych planów zajmuje chwilę - choć stwierdzenie, że mamy do czynienia z „żółwim systemem AF“ byłoby przesadą. Na tle konkurencji stałka Canona wypada poprawnie, ale spodziewaliśmy się czegoś więcej.

Osobną kwestią jest także cena. Nie każdego będzie stać na wyłożenie 13299 zł za sam obiektyw. A przy przesiadce na bezlusterkowy system Canona trzeba będzie do tego dołożyć około 10 tys. zł na aparat EOR R lub 6500 zł na EOS RP. Tak więc nie będzie to tania przyjemność.

Plusy

  • solidne i precyzyjne wykonanie uszczelnionego tubusu
  • elegancki i spójny wygląd
  • konfigurowalny pierścień funkcyjny
  • cichy i precyzyjny autofokus
  • rewelacyjna rozdzielczość w centrum i na brzegach kadru
  • bardzo dobra kontrastowość, wyrazistość i kolorystyka
  • przyjemny dla oka efekt bokeh
  • minimalna aberracja chromatyczna
  • znikoma dystorsja

Minusy

  • duże gabaryty
  • przeciętna szybkość autofokusa (ostrzenie przez cały zakres odległości)
  • spora winieta
  • słabsza praca bezpośrednio pod ostre słońce
  • wysoka cena
Oceny szczegółowe
Jakość obrazu:
9
Cena / Jakość:
7.5
Optyka:
9
Budowa:
8.5
Ocena ogólna

91%

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Michał Chrzanowski

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Sony FE 16-25 mm f/2.8 G - zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 16-25 mm f/2.8 G - zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 16-25 mm f/2.8 G to najnowszy szerokokątny zoom z oferty Sony E, który łączy kompaktowe wymiary z przystępną ceną. Nowy obiektyw zabraliśmy na spacer po ulicach Londynu. Zobaczcie...
13
Nikon Nikkor Z 600 mm f/6.3 VR S - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nikon Nikkor Z 600 mm f/6.3 VR S - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Kolejny teleobiektyw w systemie Nikon Z jest alternatywą z jednej strony dla drogich, profesjonalnych stałek, a z drugiej klasycznych zoomów do dzikiej przyrody i sportu. Sprawdzamy, czy ta...
40
Sony FE 24-50 mm f/2.8 G - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 24-50 mm f/2.8 G - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Rozwiązywanie problemu którego nie ma, czy może przebłysk geniuszu? Sprawdzamy, co do zaoferowania ma Sony FE 24-50 mm f/2.8 G - kompaktowa i tańsza alternatywa dla systemowego zooma...
36
Powiązane artykuły