Nikon AF-S Nikkor 24-70 mm f/2.8 ED VR - Rozmycie

Producent zapowiada, że najnowszy Nikon AF-S Nikkor 24-70 mm F/2,8 ED VR to zupełnie nowa jakość obrazu. Czy tak jest naprawdę? Postanowiliśmy to sprawdzić i porównać go z poprzednikiem. Zobaczcie, która konstrukcja wyszła z tego pojedynku zwycięsko.

Autor: Michał Chrzanowski

22 Styczeń 2016
Artykuł na: 49-60 minut
Spis treści

 

 

Wartość BxU dostarczana przez DxO Analyzer opisuje, jak ostry dla ludzkiego oka jest obraz planu fotograficznego. Bierze ona pod uwagę nie tylko ostrość obiektywu, lecz także jakość sensora i procesy obróbki obrazu w aparacie. Skala BxU jest dość prosta: 0 oznacza drastyczne przejście pomiędzy czernią i bielą, co w kryteriach obrazu jest zbyt ostre. 1 oznacza idealny obraz. Gdy rozmycie staje się bardziej widoczne, jego rozmiar określamy w pikselach. Ponieważ jednak liczba pikseli znajdująca się na określonym obszarze jest związana z rozdzielczością sensora i jego rozmiarem, skala BxU nie może być używana do porównywania aparatów z różną specyfikacją matrycy. Dlatego wartości BxU są także określane na odbitkach o rozmiarze 20 x 30. Dane są porównywane z uwzględnieniem wielkości matrycy i jej rozdzielczości:

 

Wartości dla matrycy:

  • poniżej 0.5 - obraz zbyt ostry
  • 0.5-1.5 - obraz ostry
  • 1.5-2.5 - delikatne rozmycie
  • 2.5-3.5 - rozmycie widoczne
  • 3.5-4.5 - rozmycie jest denerwujące
  • powyżej 4.5 - rozmycie nie do przyjęcia

 

Rozmycie obrazu - ogniskowa 24 mm

 

Zobacz wszystkie zdjęcia (2)

 

Powyższe wykresy pokazują rozmycie obrazu wygenerowane dla pełnoklatkowej matrycy. Jak możemy zauważyć na trójwymiarowej grafice, podczas fotografowania obydwoma obiektywami, z wykorzystaniem ogniskowej 24 mm i przysłony f/2.8, rozmycie obrazu może być denerwujące, a miejscami nawet nie do przyjęcia.

 

Dla nowego szkła wartości BxU w centrum kadru wahają się w granicach 4.06-5.78. Z kolei na brzegach wynoszą 4.55-9.05. Natomiast pierwsza odsłona Nikona ma podobny rozkład rozmycia. Dla centrum wynosi on 3.94-4.53, zaś dla brzegów kadru 5.15-9.02. Takie wyniki oznaczają już zauważalne dysproporcje rozmycia między poszczególnymi fragmentami planu fotograficznego. Świadczy o tym chociażby charakterystyka wykresów, które tworzą pofalowaną, a nie płaską powierzchnię.

 

Rozmycie obrazu - ogniskowa 70 mm

 

Zobacz wszystkie zdjęcia (2)

 

Powyższe wykresy pokazują rozmycie obrazu wygenerowanego dla matrycy. Jak możemy zauważyć na trójwymiarowej grafice podczas fotografowania oboma obiektywami, z wykorzystaniem ogniskowej 70 mm i przysłony f/2.8, rozmycie obrazu również może być denerwujące, a miejscami nawet nie do przyjęcia.

 

Z kombinacją najdłuższej ogniskowej i najszerzej otwartej przysłony lepiej poradziła sobie pierwsza odsłona Nikkora - choć nie jest to zdecydowane zwycięstwo. Wartości BxU w centrum planu fotograficznego wynoszą 4.64-6.36, zaś na brzegach 4.93-7.35. Nieznacznie większe wyniki zaobserwujemy dla nowego szkła. W centrum kadru wahają się w granicach 6.29-7.80. Z kolei brzegi charakteryzują się rozmyciem rzędu 7.44-9.17.

 

Wartości dla odbitki 20x30 cm:

  • poniżej 10 - obraz zbyt ostry
  • 10-20 - obraz ostry
  • 20-30 - delikatne rozmycie
  • 30-40 - rozmycie widoczne
  • 40-50 - rozmycie jest denerwujące
  • powyżej 50 - rozmycie nie do przyjęcia

 

Zobacz wszystkie zdjęcia (4)

 

W przypadku odbitki 20 x 30 cm obraz w centrum i na brzegach kadru będzie ostry - miejscami nawet bardzo ostry - w całym zakresie przysłon i ogniskowych, zarówno w przypadku drugiej, jak i pierwszej generacji Nikkora. Ponadto, charakterystyka wykresu BxU jest wyrównana i płaska, co oznacza brak wyraźnych rozbieżności rozmycia między poszczególnymi fragmentami planu fotograficznego, za co należy pochwalić konstruktorów. Takie wyniki bardzo dobrze świadczą o jakości optycznej obu Nikonów.

 

Nikon AF-S Nikkor 24-70 mm f/2.8 ED VR – rozmycie obrazu w praktyce, ogniskowa 24 mm

 

Zobacz wszystkie zdjęcia (4)

 

Nikon AF-S Nikkor 24-70 mm f/2.8 ED – rozmycie obrazu w praktyce, ogniskowa 24 mm

 

Zobacz wszystkie zdjęcia (4)

 

Nikon AF-S Nikkor 24-70 mm f/2.8 ED VR – rozmycie obrazu w praktyce, ogniskowa 70 mm

 

Zobacz wszystkie zdjęcia (4)

 

Nikon AF-S Nikkor 24-70 mm f/2.8 ED – rozmycie obrazu w praktyce, ogniskowa 70 mm

 

Zobacz wszystkie zdjęcia (4)

]

 

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Michał Chrzanowski

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Tamron 50-300 mm f/4.5-6.3 Di III VC VXD - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Tamron 50-300 mm f/4.5-6.3 Di III VC VXD - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Następca modelu Tamron 70-300 mm, kompaktowego tele dla pełnoklatkowych aparatów Sony, zwiększa zakres tylko o 20 mm. Być może jednak jest to 20 mm, które zmienia wszystko.
17
Canon RF 35 mm f/1.4L VCM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Canon RF 35 mm f/1.4L VCM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Canon prezentuje długo wyczekiwany obiektyw RF 35 mm f/1.4L. Bardziej poręczny od lustrzankowego poprzednika, wyposażony w nowy napęd AF oraz pierścień przysłony skierowany jest zarówno do...
38
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
To dziś najlżejszy i najbardziej poręczny teleobiektyw w swojej klasie. Oto, jak ta wyjątkowa konstrukcja dla fotografów sportu i dzikiej przyrody sprawdza się w praktyce.
23
Powiązane artykuły