Nikon AF-S Nikkor 24-70 mm f/2.8 ED VR - Dystorsja

Producent zapowiada, że najnowszy Nikon AF-S Nikkor 24-70 mm F/2,8 ED VR to zupełnie nowa jakość obrazu. Czy tak jest naprawdę? Postanowiliśmy to sprawdzić i porównać go z poprzednikiem. Zobaczcie, która konstrukcja wyszła z tego pojedynku zwycięsko.

Autor: Michał Chrzanowski

22 Styczeń 2016
Artykuł na: 49-60 minut
Spis treści

 

 

Dystorsję mierzymy dla plików RAW w najwyższej dostępnej rozdzielczości, dla najniższego ISO i z najniższymi ustawieniami odszumiania i wyostrzania. Pomiar wykonywany jest dla wybranych (skrajnych i środkowej) ogniskowych. Przedstawiane wykresy pokazują poziom i charakterystykę dystorsji dla skrajnych ogniskowych.

 

Następne rozczarowanie nowym Nikkorem. W kwestii zniekształceń obrazu jest gorzej niż było w przypadku pierwszej odsłony szkła. Dystorsja na każdej z ogniskowych uległa zwiększeniu - nie dużo, ale zawsze. Nie pozostaje więc nic innego, jak tylko uznać to za sporą wadę. Na ogniskowej 24 mm mamy do czynienia z klasyczną beczką na poziomie 1.18% (starszy model - 1.07%). Na standardowej ogniskowej 50 mm, od której powinniśmy wymagać wręcz perfekcyjnie korygowanej wady optycznej, obraz także będzie zniekształcony, a dystorsja zmieni charakterystykę. Anomalia wyniesie -0.78% (-0.49% - pierwsza generacja obiektywu). Natomiast największy regres zaobserwujemy na ogniskowej 70 mm, gdzie dystorsja objawi się jako typowa poduszka o wartości -0.66%. To aż o ponad 0.40% więcej niż w przypadku pierwszej odsłony Nikona (w tym przypadku dystorsja wyniesie zaledwie -0.20%). Niemniej jednak, takie wartości dystorsji nie powinny negatywnie wpływać na ostateczny wygląd zdjęć. Pewne zniekształcenia obrazu mogą uwydatnić się dopiero, gdy w kadrze będą znajdować się linie - zarówno pionowe, jak i poziome. Poniżej prezentujemy profil dystorsji uzyskany dla skrajnych ogniskowych.

 

Dystorsja obrazu - ogniskowa 24 mm

 

Zobacz wszystkie zdjęcia (4)

 

Dystorsja obrazu - ogniskowa 70 mm

 

Zobacz wszystkie zdjęcia (4)

 

Nikon AF-S Nikkor 24-70 mm f/2.8 ED VR – dystorsja w praktyce

 

Zobacz wszystkie zdjęcia (3)

 

Nikon AF-S Nikkor 24-70 mm f/2.8 ED – dystorsja w praktyce

 

Zobacz wszystkie zdjęcia (3)

]

 

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Michał Chrzanowski

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Tamron 17-50 mm f/4 DI III VXD – test praktyczny (+RAW)
Tamron 17-50 mm f/4 DI III VXD – test praktyczny (+RAW)
Tamron testuje kolejny ciekawy zakres ogniskowych, tym razem przesuwając punkt ciężkości w stronę szerokiego kąta. Czy to idealny zoom dla podróżnika z krajobrazowym zacięciem? Mieliśmy okazję to...
27
OM System M.Zuiko Digital 150-600 mm f/5-6.3 IS ED - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
OM System M.Zuiko Digital 150-600 mm f/5-6.3 IS ED - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Najnowszy teleobiektyw OM System pozwala na fotografowanie i filmowanie na odpowiedniku ogniskowej wynoszącym aż 1200 mm. Oto, jak M.Zuiko Digital 150-600 mm f/5-6.3 IS ED spisuje się w...
30
Tamron 70-180 mm f/2.8 Di III VC VXD G2 – zdjęcia przykładowe [RAW]
Tamron 70-180 mm f/2.8 Di III VC VXD G2 – zdjęcia przykładowe [RAW]
Druga generacja tego popularnego zooma do bezlusterkowców Sony to lepsze parametry i przeprojektowany układ optyczny. Sprawdziliśmy jak zachowuje się w połączeniu z korpusem Sony A7 III
25
Powiązane artykuły