Podsumowanie

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
7.5
Cena / Jakość:
6.5
Optyka:
8
Budowa:
7.5
Marka:
Samyang
Nasza ocena:

74%

W nasze ręce trafił Samyang 100 mm f/2.8 ED UMC MACRO. Nowa propozycja koreańskiego producenta to manualny, stałoogniskowy jasny obiektyw makro przeznaczony do aparatów z pełnoklatkową matrycą. Zobaczcie, jak nowy Samyang poradził sobie w naszym teście.

Autor: Michał Chrzanowski

23 Lipiec 2015
Artykuł na: 29-37 minut
Spis treści

 

11. Podsumowanie


Samyang 100 mm f/2.8 ED UMC MACRO to nowa propozycja koreańskiego producenta, która rozszerza linię zaawansowanych i w pełni manualnych obiektywów dedykowanych do aparatów wyposażonych w pełnoklatkową matrycę obrazu. Obiektyw posiada ogniskową 100 mm, zapewnia odwzorowanie obrazu w skali 1:1 oraz umożliwia ostrzenie od 30 cm. Ponadto, maksymalny otwór przysłony wynosi f/2,8, dzięki czemu efektownie i efektywnie wyeksponujemy główny obiekt zdjęcia, odseparujemy go od tła, a także uzyskamy plastyczne rozmycie drugiego planu. Tak więc nowe szkło firmy Samyang zostało stworzone z myślą o pasjonatach makrofotografii, dla których takie rozwiązania konstrukcyjne mogą wręcz okazać się wymarzonymi podczas fotografowania makroświata przyrody.

Firmę Samyang w szczególności należy pochwalić za wykonanie obiektywu. Nowe szkło to bardzo elegancka i solidna konstrukcja, która sprawia wrażenie trwałej i odpornej na uszkodzenia. Szkoda, że producent nie zdecydował się na użycie dodatkowych uszczelnień, które jeszcze bardziej chroniłyby konstrukcję przed niekorzystnymi warunkami pogodowymi. Jednak ten obiektyw nie powstał, by fotografować ekstremalne sytuacje, a świat przyrody uchwycony dzięki dużym zbliżeniom. I w tej roli sprawdzi się bardzo dobrze. Obiektyw nie posiada autofokusa, jednak poprawne ustawianie ostrości nie stanowi większy problemów podczas wykonywania zdjęć makro. Na obudowie znalazł się szeroki pierścień ustawiania ostrości ze skalą informującą o głębi ostrości oraz odległości pomiędzy fotografowanym obiektem a aparatem. Pierścień jest wygodny i funkcjonalny, a dzięki infografice precyzyjny w użyciu. Na obudowie znalazł się również pierścień zmiany przysłony, jednak jak już pisaliśmy w dziale Konstrukcja, wyjściowo przysłonę będziemy zmieniać za pomocą pokrętła dostępnego na korpusie aparatu.

Zobacz wszystkie zdjęcia (8)

Samyang 100 mm f/2.8 ED UMC MACRO to także udana konstrukcja pod względem optyki. Obiektyw zapewnia bardzo dobrą jakość obrazu w całym zakresie przysłon oraz kontrast i wyrazistość, a także nasycenie barw i ogólną plastykę zdjęć. Poza tym nowe szkło koreańskiego producenta ma bardzo dobrze skorygowaną dystorsje i aberrację, dzięki czemu zniekształcenia obrazu będą niezauważalne na zdjęciach. Podobnie zresztą wygląda sytuacja związana z winietowaniem. Fotografowanie w całym zakresie przysłon od f/2,8 po f/32 sprawi, że różnica jasności między centrum a brzegami kadru jest wręcz minimalna.

Za wadę nowej konstrukcji Samyanga należy uznać brak optycznej stabilizacji obrazu, która w obiektywach z dłuższą ogniskową jest wręcz wymagana. Brak stabilizacji może doskwierać zwłaszcza, gdy będziemy chcieli wykonywać zdjęcia makro “z ręki” z wykorzystaniem małych wartości przysłony rzędu f/2,8-f/5,6 oraz dłuższych czasów naświetlania (poniżej 1/100 sekundy). Taka kombinacja długości ogniskowej, czasu naświetlania oraz wartości przysłony może sprawić, że narazimy się na poruszone zdjęcia. W rezultacie sprawi to, że nie będziemy w stanie w pełni wykorzystać możliwości nowego obiektywu makro bez konieczności użycia statywu, który unieruchomi nam prezentowany obraz.

Samyang 100 mm f/2.8 ED UMC MACRO pojawił się w sprzedaży w kwietniu 2015 roku w cenie około 1800 zł. Nowe szkło jest dostępne w wersjach z mocowaniami Canon EF, Nikon, Pentax, Sony A, Sony E, Canon M, Fujifilm X, Samsung NX, Cztery Trzecie i Mikro Cztery Trzecie. Czy zatem warto rozważyć zakup tego obiektywu? Naszym zdaniem, tak. Połączenie dobrej jakości obrazu, solidnej konstrukcji, długiej ogniskowej, jasnej przysłony f/2,8 oraz odwzorowanie obrazu w skali 1:1 rekompensuje brak stabilizacji obrazu oraz autofokusa. Dlatego też nowy obiektyw może okazać się ciekawą propozycją dla entuzjastów makrofotografii, którzy poszukiwali jasnego obiektywu przeznaczonego stricte do makro.

Podsumowanie

+ bardzo dobra jakość wykonania
+ szeroki i wygodny pierścień ustawiania ostrości
+ czytelna skala odległości hiperfokalnej
+ dobra jakość obrazu w centrum i na brzegach kadru
+ plastyczne rozmycie obrazu na przysłonie f/2,8
+ odwzorowanie obrazu w skali 1:1
+ minimalna odległość ostrzenia od 30 cm
+ bardzo mała dystorsja
+ bardzo dobrze skorygowana winieta w całym zakresie przysłon
+ bardzo dobra praca w warunkach kontrastowego oświetlenia


- brak optycznej stabilizacji obrazu
- brak uszczelnień
- słabo skorygowana aberracja chromatyczna

Samyang 100 mm f/2.8 ED UMC MACRO uzyskał w swojej klasie 74%





Oceny szczegółowe
Jakość obrazu:
7.5
Cena / Jakość:
6.5
Optyka:
8
Budowa:
7.5
Ocena ogólna

74%

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Michał Chrzanowski

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Tamron 17-50 mm f/4 DI III VXD – test praktyczny (+RAW)
Tamron 17-50 mm f/4 DI III VXD – test praktyczny (+RAW)
Tamron testuje kolejny ciekawy zakres ogniskowych, tym razem przesuwając punkt ciężkości w stronę szerokiego kąta. Czy to idealny zoom dla podróżnika z krajobrazowym zacięciem? Mieliśmy okazję to...
27
OM System M.Zuiko Digital 150-600 mm f/5-6.3 IS ED - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
OM System M.Zuiko Digital 150-600 mm f/5-6.3 IS ED - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Najnowszy teleobiektyw OM System pozwala na fotografowanie i filmowanie na odpowiedniku ogniskowej wynoszącym aż 1200 mm. Oto, jak M.Zuiko Digital 150-600 mm f/5-6.3 IS ED spisuje się w...
30
Tamron 70-180 mm f/2.8 Di III VC VXD G2 – zdjęcia przykładowe [RAW]
Tamron 70-180 mm f/2.8 Di III VC VXD G2 – zdjęcia przykładowe [RAW]
Druga generacja tego popularnego zooma do bezlusterkowców Sony to lepsze parametry i przeprojektowany układ optyczny. Sprawdziliśmy jak zachowuje się w połączeniu z korpusem Sony A7 III
25
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (5)