Ricoh GR - test

Testowany Ricoh GR to już kolejna, piąta odsłona cyfrowej wersji kultowego aparatu. Aparat bardzo różni się od swoich poprzedników. Po pierwsze jest większy, ma też ciemniejszy obiektyw. Ale został wyposażony w kilkukrotnie większą matrycę APS-C. Zobaczcie jak wypadł w praktyce!
0
Patryk Wiśniewski
28 Luty 2014
Artykuł na: 29-37 minut

4. Optyka

W testowanym GR mamy do czynienia z zupełnie nowym obiektywem. Nominalna ogniskowa 18,3 milimetra daje taki sam kąt widzenia jak obiektyw 28 mm na pełnej klatce. Jego światłosiła to f/2,8 a konstrukcja to 5 grup, w których znajduje się 7 soczewek (dwie asferyczne, jedna ze szkła HLD). Całość uzupełnia 9-listkowa przysłona i wbudowany filtr neutralnie szary. Zobaczmy jak ta optyka sprawdza się w warunkach studyjnych.

Rozdzielczość zestawu

Na osi poziomej wykresu umieściliśmy przysłony, a na osi pionowej pary linii na milimetr. Dla 16-megapikselowych matryc APS-C granica przyzwoitości wynosi 17 lp/mm. Jak widać na poniższym wykresie na maksymalnym otworze względnym przysłony aparat radzi sobie po prostu rewelacyjnie. W centrum kadru notujemy 43 lp/mm, a w brzegach 28 lp/mm. Na kolejnych przysłonach centrum kadru nadal prezentuje się bardzo dobrze, ale wykres funkcji już nie wzrasta, za to w brzegach jest jeszcze lepiej po przymknięciu do f/4 notujemy wartości 36 lp/mm. Bardzo dobra jakość obrazu utrzymuje się w całym zakresie przysłon. Wszystkie te wartości dotyczą plików RAW.



Wykres dotyczy funkcji MTF50 dla zielonego kanału kolorystycznego. Wartości zostały uśrednione do rozmiaru pełnej klatki, tak aby były porównywalne z innymi zestawami.

Aberracja chromatyczna
Na aberrację chromatyczną również nie możemy narzekać. Ricoh GR bardzo dobrze radzi sobie z tą wadą optyczną. Producentowi udało się ją bardzo dobrze skorygować w całym zakresie przysłon. Maksymalny poziom aberracji wynosi około 1 piksela i jest on widoczny tylko w brzegu kadru.

rozkład aberracji chromatycznej dla f/2,8

rozkład aberracji chromatycznej dla f/8


Winietowanie
Winietowanie nie jest najmocniejszą stroną nowej propozycji japońskiego producenta. Na wszystkich przysłonach obserwujemy spadek światła w brzegach kadru na poziomie około 1 EV. Nie jest to wynik dyskwalifikujący Ricoha, ale do ideału jest daleko. Całe szczęście taki poziom winietowania jest łatwy do poprawienia w procesie postprodukcji.



Dystorsja
Szerokokątny obiektyw Ricoha jest obarczony niezbyt dużą dystorsją beczkowatą, która będzie widoczna tylko w przypadku zdjęć równych powierzchni z bliskiej odległości. Więc przyszli użytkownicy nie powinni się specjalnie martwić o tę wadę.

profili dystorsji obiektywu Ricoh GR 18,3mm f/2,8


Odblaski
Ricoh GR bardzo dobrze radzi sobie także z pracą pod ostre światło. Aby uzyskać brzydką flarę musimy się naprawdę bardzo postarać. Przez schowanie przedniej soczewki w obudowie obiektywu nie mamy problemów ze światłem, ślizgającym się po przedniej soczewce, które w przypadku Nikona Coolpiksa A skutkowało dużymi odblaskami. Przy pracy pod ostre światło nie obserwujemy wyraźnego spadku kontrastu i nasycenia zdjęć.

10/5000 s, f/4.0, ISO 200, ogniskowa: 28 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki)

10/3200 s, f/8.0, ISO 200, ogniskowa: 28 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki)


Podsumowanie
Pomimo swoich kieszonkowych rozmiarów Ricoh 18,3mm f/2,8 to bardzo udana konstrukcja. Współpraca z 16-megapikselową matrycą APS-C daje użytkownikom rewelacyjne rezultaty zdjęciowe. Obiektyw daje w pełni użyteczne obrazy już od maksymalnego otworu względnego przysłony. Aberracja chromatyczna została bardzo dobrze skorygowana i nawet w plikach RAW nie zauważymy jej dotkliwego wpływu na zdjęcia. Podobnie wygląda sytuacja z dystorsją oraz odblaskami, które również nie będą uciążliwe. Jedyne zastrzeżenia jakie możemy mieć to stosunkowo wysoki poziom winietowania, ale bez trudu usuniemy te wadę w procesie postprodukcji.

+ rozdzielczość zestawu
+ dobrze skorygowana aberracja chromatyczna
+ dystorsja
+ praca pod słońce

Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Fujifilm X-Pro3 - zdjęcia przykładowe
Fujifilm X-Pro3 - zdjęcia przykładowe
Fujifilm X-Pro3 to odważna kontynuacja "dalmierzowej" serii aparatów systemu X. Oprócz specyficznej konstrukcji odchylanego ekranu aparat otrzymał jednak także zupełnie nowe wnętrze. Zobaczcie...
16
12
Fujifilm X-A7 - pierwsze wrażenia
Fujifilm X-A7 - pierwsze wrażenia
Najnowszy przedstawiciel podstawowej linii bezlusterkowców systemu Fuji X stara się zaakcentować swoje filmowe aspiracje, które dotąd nie były mocną stroną tej serii aparatów japońskiego...
7
0
Sony A9 II - pierwsze wrażenia
Sony A9 II - pierwsze wrażenia
Czy druga generacja A9 to na pewno niewielka aktualizacja, czy może jednak znaczący krok do świata zawodowych fotoreporterów? Po sesji w ośrodku sportowym, mamy już...
11
4
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (7)