Canon EOS 5D Mark III - Budowa i obsługa

EOS 5D Mark III to kolejna wersja kultowej, pełnoklatkowej lustrzanki firmy Canon. W najnowszym modelu poprawiono autofokus i wprowadzono kilka kosmetycznych zmian wpływających na ergonomię. O tym jak EOS 5D Mark III radzi sobie w praktyce przekonacie się czytając poniższy test.

0

Autor: Marcin Falana

30 Kwiecień 2012
Artykuł na: 38-48 minut
Spis treści

Optyka i sensor

W modelu EOS 5D Mark III zastosowano standardowe dla lustrzanek Canona metalowe mocowanie obiektywów - EF. Ponieważ EOS-a Mk III wyposażono w pełnoklatkową matrycę producent nie przewidział możliwości zastosowania obiektywów EF-S przeznaczonych do aparatów z matrycą APS. Dzięki zastosowaniu matrycy w formacie pełnej klatki 35 mm nie ma problemu z przeliczaniem ogniskowej. Zakładanie i zdejmowanie obiektywów nie nastręcza żadnych problemów, a mocowanie jest solidne i dobrze oznaczone.

W modelu 5D Mark III, Canon zastosował pełnoklatkową, 22,3-megapikselową matrycę CMOS (36 x 24 mm.) Poza robieniem zdjęć pozwala na nagrywanie filmów Full HD i jest dostosowana do podglądu na żywo. Sensor został także wyposażony w ultradźwiękowy system czyszczenia, który sprawował się podczas testu bardzo dobrze. Mimo częstego żonglowania obiektywami nie zauważyliśmy na matrycy wyraźniejszych zabrudzeń.

Wizjer

W modelu EOS 5D Mk III producent zastosował pentagonalny układ pryzmatyczny z powiększeniem 0,71x i punktem ocznym 21 mm, który daje duży, jasny i klarowny obraz. Wizjer kryje około 100% tego co widzi obiektyw. Jednym słowem dokładnie wiemy, gdzie kończy się nasz kadr.

W wizjerze widzimy 61 punktów autofokusa i okrąg oznaczający obszar pomiaru punktowego. Po wciśnięciu przycisku zmiany punktu AF punkty, które nie są krzyżowe migają. W menu możemy wyświetlić siatkę i dostosować wyświetlanie punktów AF.

Jedyne czego zabrakło w wizjerze, to informacji na temat pomiaru światła i innych parametrów jak balans bieli, napęd czy tryb autofokusa. Na szczęście znajdziemy tam ustawienia czułości ISO.

Podgląd na żywo

Podgląd na żywo uruchamiamy przyciskiem START/STOP umieszczonym w środku tarczy Live View / film oczywiście, gdy tarcza jest w pozycji Live View. Przyciskiem Info zmieniamy wyświetlaną informację.

podgląd na żywo, Live View

W trybie podglądu na żywo do dyspozycji mamy trzy rodzaje pomiaru ostrości:

  • AF szybki - oparty na detekcji fazowej, aparat na moment opuszcza lustro mierząc ostrość
  • AF Live - oparty na detekcji kontrastu, działanie widzimy na monitorze
  • AF detekcja twarzy - oparty na detekcji kontrastu z detekcją twarzy

Gdy ostrzymy przy wykorzystaniu detekcji kontrastu aparat dość długo ustawia ostrość, poza tym często się myli, gdy próbujemy wyostrzyć na jakiś przedmiot w pierwszym planie.

Zmiany parametrów takich jak: balans bieli, tryb autofokusa, punkt autofokusa, napęd, korekta ekspozycji i czułość ISO - możemy też dokonywać po bezpośrednim wciśnięciu dedykowanego przycisku. Wyniki naszego działania widzimy na ekranie.

zakładka czułości ISO i korekty ekspozycji

Monitor i panel LCD

Na tylnej ściance EOS-a 5D Mark III znajduje się 3,2-calowy ekran LCD Clear View II o rozdzielczości ponad miliona punktów. Jakość wyświetlanego na nim obrazu jest bardzo wysoka i pozwala ocenić ekspozycję. Obraz jest klarowny i bogaty w szczegóły.

Oczywiście w jasnym świetle słonecznym warto poszukać jakiegoś cienia czy skorzystać z urządzenia w stylu LCD ViewFinder, szczególnie gdy chcemy korzystać z trybu live view, który jest koniecznością podczas filmowania. Ekran pozwala na wygodne ostrzenie manualne, co jest bardzo często wykorzystywane podczas filmowania.

Na górnej ściance znajduje się podświetlany na bursztynowo, monochromatyczny wyświetlacz z najważniejszymi parametrami. Czytelność wyświetlanych informacji stoi na wysokim poziomie, dzięki czemu nie musimy się domyślać co oznacza konkretny symbol. Znajdziemy tu wszystko czego zabrakło w wizjerze.

Lampa błyskowa

Tradycyjnie dla linii 5D także Mark III nie oferuje wbudowanej lampy błyskowej. Aparat oczywiście został wyposażony w gorącą stopkę, do której podłączamy lampy reporterskie. EOS 5D Mk III współpracuje z zewnętrznymi lampami SpeedLite pracującymi w systemie ETTL II. Gdy mamy do dyspozycji dwie lub więcej lamp z serii SpeedLite możemy je wyzwalać bezprzewodowo.

Zasilnie

W modelu EOS 5D Mk III Canon zastosował baterię litowo-jonową LP-E6, którą znamy z poprzedniej wersji 5D Mk II. Bateria ma pojemność 1800 mAh i pozwala na wykonanie około 300-400 zdjęć, co jest przyzwoitym rezultatem. Jej ładowanie trwa około 2,5 godziny. Warto wspomnieć o ładowarce LC-E6E, która za pomocą diody mrugającej z różną częstotliwością informuje nas o bieżącym poziomie naładowania baterii.

W trzeciej zakładce menu aparatu znajdziemy szczegółową informację o poziomie naładowania i stopniu zużycia baterii. Poza tym informacja o poziomie naładowania znajduje się w wizjerze i na górnym wyświetlaczu LCD. Pozwala ona na określenie jednego z 6 poziomów naładowania.

zakładka beterii

Pamięć

Canon EOS 5D Mark III daje do naszej dyspozycji dwa standardy kart pamięci CF oraz SD, SDHC lub SDXC. Gniazdo kart pamięci znajduje się z prawej strony korpusu w uchwycie. Klapka odchyla się na sprężynce dając łatwy dostęp do gniazda. Po zamknięciu klapka dobrze przylega do korpusu, więc nie ma mowy o jej przypadkowym otwarciu. W menu aparatu możemy dostosować zapis na konkretne karty.

Złącza

Gniazdo złącz umieszczono z lewej strony korpusu pod gumowymi zaślepkami, które ściśle przylegają do korpusu. Canon EOS 5D Mark III daje nam do dyspozycji złącze HDMI, gniazdo mikrofonu, słuchawek, USB 2.0 oraz gniazdo synchronizacji ze studyjnymi lampami błyskowymi oraz złącze pilota.

Podsumowanie

Canon EOS 5D Mark III to konkretny aparat, za konkretne pieniądze, więc większość parametrów stoi na bardzo wysokim poziomie. Zaczynając od 22-megapikselowej matrycy CMOS wyposażonej w skuteczny system czyszczenia, przez jasny i duży wizjer, świetny górny wyświetlacz, aż do ekranu LCD, któremu także niczego nie brakuje. Gdy dodamy do tego wydajną baterię i dwa standardy kart pamięci to jesteśmy w stanie prawie zapomnieć o braku ważnych informacji w wizjerze. Chociaż nie na tyle, żeby o tym nie wspomnieć w teście.

+ matryca CMOS 22,3 Mp

+ system czyszczenia matrycy

+ jasny wizjer z dużym klarownym obrazem

+ informacja w wizjerze

+ górny wyświetlacz LCD

+ monitor LCD o rozdzielczości 1,04 mln. punktów

+ wydajna bateria

+ informacja o baterii

+ dwa standardy kart pamięci CF oraz SD, SDHC, SDXC

+ złącze HDMI

+ gniazdo mikrofonu, słuchawek

- brak wyświetlenia pomiaru światła, trybu AF i balansu bieli w wizjerze

- autofokus w trybie Live View

- brak wbudowanej lampy błyskowej

Spis treści
Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
DJI Mini 2 - test możliwości fotograficznych (pliki RAW)
DJI Mini 2 - test możliwości fotograficznych (pliki RAW)
Kieszonkowy DJI Mini 2 to w tej chwili chyba najciekawszy dron dla amatorów. Ma bez wątpienia mnóstwo zalet, ale czy można do nich zaliczyć również jakość zdjęć?...
22
1
Sony FX3 - pierwsze wrażenia
Sony FX3 - pierwsze wrażenia
Sony FX3 stanowić ma pomost pomiędzy światem bezlusterkowców i profesjonalnych kamer wideo, będąc jednocześnie najmniejszą filmującą profesjonalną pełną klatką w...
6
9
Fujifilm GFX 100S - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Fujifilm GFX 100S - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Średnioformatowe 100 milionów w poręcznym i szybkim body? Brzmi jak spełnienie marzeń niejednego fotografa. Taki aparat w końcu powstał, a my mieliśmy go już w...
49
7
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (20)