Fotografowanie

Panasonic Lumix GX1 to nieduży bezlusterkowiec klasy premium. Można go traktować jako prawdziwego następcę modelu GF1, który był jednym z pierwszych tego typu aparatów na rynku. Czy GX1 sprosta wysokim oczekiwaniom? Zapraszamy do lektury testu.

Autor: Marcin Falana

17 Luty 2012
Artykuł na: 38-48 minut
Spis treści

6. Fotografowanie

Szybkość działania

Lumix GX1 z obiektywem 14-42 mm f/3.5-5.6 jest gotowy do działania po 1,3 s od włączenia, co należy zaliczyć do dobrych rezultatów, biorąc pod uwagę czas rozłożenia obiektywu. Przy zastosowaniu standardowej konstrukcji jak np. obiektyw Olympus 12 mm f/2.0 czas ten skraca się do 1 s. Warto przy tym zaznaczyć, stosowaliśmy autofokus, bez którego GX1 osiągał nieco ponad 0,7 s. Jednym słowem bardzo przyzwoicie.

Reakcja na wciśnięcie spustu migawki jest natychmiastowa, więc nie ma problemów z uchwyceniem dynamicznych scen dokładnie w momencie, w którym chcemy. Nie można też narzekać na prędkość zgrywania zdjęć, nawet w tandemie RAW + JPEG.

Szybko działa także dotykowy ekran, zarówno w trybie fotografowania - zmiana punktu AF, menu dotykowe, Q. Menu, jak i odtwarzania - przewijanie zdjęć, powiększanie, poruszanie się po nich.

Zdjęcia seryjne

Lumix GX1 oferuje zdjęcia seryjne w pełnej rozdzielczości z prędkością 4,2 kl/s i rzeczywiście osiąga taki rezultat. Poza tym możemy skorzystać ze średniej - 3 kl/s i niskiej - 2 kl/s prędkości zapisu, w których do dyspozycji mamy live view. Różnica jest taka, że przy zapisie 4,2 kl/s bez live view GX1 pokazuje przez chwilę zrobione zdjęcie, natomiast przy zapisie 3 lub 2 kl/s widzimy przez chwilę obraz live view.

Ostatni tryb zdjęć seryjnych osiąga nawet 20 kl/,s jednak w ograniczonej do 4-megapikseli rozdzielczości. Do miniaturek czy internetu w sam raz.

Pomiar ostrości

Jeżeli chodzi o szybkość pomiaru ostrości w bezlusterkowcach, Panasonic wyznacza standardy od modelu G1. Nie inaczej jest z GX1, który ostrzy jak przyzwoita lustrzanka.

W dobrych warunkach oświetleniowych GX1 osiąga czasy poniżej 0,2 s. W słabszym oświetleniu z pomocą przychodzi skuteczna lampa wspomagająca, świecąca dość mocno na kolor pomarańczowy. Autofokus gubi się jedynie na jednolitych fakturach i w trudnym oświetleniu, szczególnie jeżeli przysłonimy diodę wspomagającą.

Pomiar światła

GX1 oferuje tradycyjny zestaw trybów pomiaru światła: wielopunktowy, centralnie ważony i punktowy. Dostajemy się do nich przez menu podręczne - Q Menu. Pomiar światła możemy także przypisać pod jednym z czterech definiowanych przycisków.

10/3200 s, f/7.1, ISO 160, ogniskowa: 28 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki)

Podczas testu głównie korzystaliśmy z pomiaru wielopunktowego, który w większości przypadków dawał poprawnie naświetlone sceny. GX1 dobrze radzi sobie także ze światłem wpadającym w obiektyw.

Tryby ekspozycji

Panasonic GX1 oferuje standardową tarczę trybów ekspozycji, na której znajdziemy tryby P, A, S, M, Scenerie i tryb Kreatywnego Sterowania. Kolejne tryby C1 i C2 pozwalają na zapamiętanie ustawień własnych.

tarcza trybów i przycisk iA

Poza tym na górnej ściance znajduje się dedykowany przycisk trybu iA - inteligent auto. Natomiast szybki dostęp do filmowania mamy dzięki przyciskowi REC, który także umieszczono na górnej ściance.

Bracketing

Zakładka bracketingu znajduje się wśród innych ustawień napędu pod dolnym przyciskiem nawigatora. Do dyspozycji mamy 3, 5 lub 7 zdjęć wykonanych ze zmianą ekspozycji co 1/3, 2/3 i 1 EV.

Balans bieli

Panasonic GX1 oferuje szerokie możliwości dostosowania balansu bieli. Zmieniamy go za pomocą dedykowanego przycisku lub menu podręcznego. Poza balansem bieli Auto do dyspozycji mamy pięć ustawień zdefiniowanych - dwa według wzorca i jeden w Kelwinach. Warto przy tym zaznaczyć łatwość obsługi trybu według wzorca i w Kelvinach.

WB Auto
WB zdefiniowany

Automatyczny balans bieli radzi sobie dobrze nawet w świetle żarowym. Jedyne zastrzeżenia mamy do jego pracy przy świetle sodowych latarni, gdzie widzimy wyraźną pomarańczową dominantę.

Filmowanie

Panasonic Lumix GX1 pozwala na nagrywanie filmów w rozdzielczości Full HD. Filmy możemy zapisywać w formacie MP4 lub AVCHD, pierwszy z nich jest bardziej powszechny i odtwarzany przez wiele programów, natomiast drugi charakteryzuje się wysoką kompresją połączoną z niezłą jakością. Podczas filmowania GX1 pozwala korzystać z ciągłego autofokusa, który radzi sobie całkiem dobrze skutecznie ustawiając ostrość. Dźwięk jest nagrywany za pomocą wbudowanego mikrofonu stereo. Aparat rejestruje delikatne dźwięki obiektywu przy używaniu autofokusa czy funkcji Power zoom. Filmy nagrywane przez GX1 są bardzo dobrej jakości, nie ustępując amatorskim kamerom, z tą różnicą, że w GX1 możemy zastosować różne obiektywy.

Jeżeli nie posiadasz programu do odtwarzania plików AVCHD, skorzystaj z darmowego programu, który pobierzesz tutaj -VLC

Podsumowanie

Fotografowanie GX1 to czysta przyjemność. Gdy do świetnej ergonomii dodamy szybki autofokus, skuteczny pomiar światła i automatyczny balans bieli możemy skupić się na najważniejszym czyli szukaniu ciekawych ujęć. Poza tym GX1 nagrywa filmy Full HD z działającym skutecznie autofokusem. Czego wymagać więcej od poręcznego bezlusterkowca?

+ szybkość działania

+ szybki autofokus

+ pomiar światła

+ łatwy dostęp do trybów ekspozycji

+ automatyczny balans bieli

+ filmowanie w Full HD

Spis treści
Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Leica SL3 - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Leica SL3 - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Ta sama niemiecka precyzja, ale teraz z 60 Mp na pokładzie, szybszym autofokusem i odchylanym wyświetlaczem. Sprawdziliśmy, jak Leica SL3 spisuje się w praktyce.
21
Canon EOS R8 - test aparatu
Canon EOS R8 - test aparatu
Najnowsza kompaktowa pełna klatka Canona przełamuje schemat tego, co może oferować aparat dla amatorów. Specyfikacja zapożyczona z wyższego modelu R6 Mark II i przystępna cena...
41
Fujifilm X100VI - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Fujifilm X100VI - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Szósta generacja jednego z najbardziej oryginalnych aparatów na rynku wprowadza do serii stabilizowaną matrycę o wysokiej rozdzielczości 40 Mp. To nowe możliwości kadrowania i pracy ze...
31
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (6)