Fotografowanie

Panasonic Lumix GF2 to stylowa propozycja dla wszystkich, którzy doceniają dobrą jakość zdjęć i filmów w niewielkiej obudowie. Jest to właściwie kwintesencja "bezlusterkowca", czyli aparatu który z obiektywem typu "pancake" zmieści się do większej kieszeni i robi zdjęcia porównywalne z amatorskimi lustrzankami.

Autor: Marcin Falana

11 Marzec 2011
Artykuł na: 49-60 minut
Spis treści

6. Fotografowanie

Szybkość działania

Panasonic GF2 jest gotowy do wykonania pierwszego zdjęcia po około 0,8 s od włączenia pod warunkiem, że korzystamy z manualnego pomiaru ostrości. Przy zastosowaniu autofokusa czas ten wydłuża się do nieco ponad 1s.

Do trybu odtwarzania dostajemy się szybko, GF2 nie ma także problemów z szybkim przewijaniem zdjęć ich powiększaniem i poruszaniem się po nich.

Bufor jesteśmy w stanie zatkać serią zdjęć, szczególnie gdy korzystamy z tandemu JPEG + RAW. Odczuwalnie długo trwa też zgrywanie plików RAW + JPEG, na karcie SDHC 10 klasy GF1 potrzebuje około 3 s. Na szczęście w tym czasie możemy korzystać z autofokusa oraz wykonywać kolejne zdjęcia.

Zdjęcia seryjne

W pełnej rozdzielczości do dyspozycji mamy zdjęcia seryjne z najwyższą prędkością 3,2 kl/s co jest wynikiem przyzwoitym jednak nie rewelacyjnym, szczególnie biorąc pod uwagę Sony Nex 5, który oferuje 7 kl/s, czy Panasonika GH2, który osiąga 5 kl/s.

zakładka zdjęć seryjnych

W menu aparatu mamy wybór prędkości zdjęć seryjnych: H - 3.2 kl/s, M - 2.5 kl/s i L - 2 kl/s. Podczas testu szybkości zdjęć seryjnych korzystaliśmy z karty Panasonic SDHC 10 klasy o pojemności 4 GB. Przy zapisie RAW + JPEG Lumix GF2 zapisał z najwyższą prędkością 4 klatki, przy korzystaniu tylko z plików RAW długość serii wydłużyła się do 6 zdjęć. Jeżeli zastosujemy największe JPEG-i to GF2 pozwoli nam na wykonanie serii ponad 20 zdjęć w najwyższej prędkości 3,2 kl/s. Czego zabrakło to szybkiej serii w ograniczonej rozdzielczości.

Pomiar ostrości

Pod względem prędkości pomiaru ostrości opartego na detekcji kontrastu Panasonic od jakiegoś czasu wyznacza w tym względzie standardy. Model GF2 nie odstaje od innych konstrukcji Panasonika oferując jeden z najszybszych systemów AF w swojej klasie. W dobrych warunkach oświetleniowych - światło dzienne, dobrze oświetlone pomieszczenia - GF2 ostrzy w czasie od 0,1 do 0,3 s. W słabszym oświetleniu z pomocą przychodzi światło diody wspomagającej. Działa ona bardzo skutecznie doświetlając fotografowany przedmiot. Generalnie GF2 podczas pomiaru ostrości nie przekracza 0,5 s. Lumix GF2 gubi się jedynie na jednolitych fakturach jednak jest to zjawisko normalne nawet dla profesjonalnych lustrzanek. Wyświetla wtedy dość szybko czerwoną ramkę i musimy powtórzyć pomiar na czymś bardziej kontrastowym. Podczas testu korzystaliśmy z obiektywu 14 mm f/2.5.

Pomiar światła

Panasonic GF2 daje nam do dyspozycji standardowy zestaw trybów pomiaru światła - wielopunktowy, centralnie ważony oraz punktowy. Dostajemy się do nich za pomocą menu podręcznego - Q. MENU lub przez menu nagrywania.

zakładka pomiaru światła Q. MENU

Podczas testu głównie korzystaliśmy z pomiaru wielopunktowego, który korzysta z 144 stref pomiarowych. W praktyce sprawdza się on bardzo dobrze dając poprawnie naświetlone sceny. Sporadycznie też korzystaliśmy z korekty ekspozycji - pomiar wielopunktowy radzi sobie dobrze nawet ze scenami ze światłem kontrowym i dużą ilością nieba.

Tryby ekspozycji

Ponieważ GF2 został pozbawiony tarczy trybów ekspozycji ich zmiany dokonujemy w menu aparatu lub bezpośrednio wciskając przycisk trybu ekspozycji, który znajduje się w lewym górnym rogu ekranu. Tryby ekspozycji możemy zmieniamy dotykiem lub za pomocą nawigatora - wymienność obu sposobów nawigacji jest bardzo dobrym rozwiązaniem. Do dyspozycji mamy standardowy zestaw programów PASM, tryb inteligent Auto, Moje kolory, Scenerie oraz tryb C, gdzie do dyspozycji mamy trzy ustawienia własne.

zakładka trybów ekspozycji

Napęd i bracketing

Zdjęcia seryjne, bracketing oraz samowyzwalacz obsługujemy dolnym przyciskiem nawigatora. Lumix GF2 umożliwia wykonanie serii 3 lub 5 zdjęć ze skokiem 1/3 lub 2/3 EV. Poza krokiem i liczbą zdjęć możemy ustalić w jakiej kolejności będzie wykonywana sekwencja i czy aparat będzie wykonywał serię zdjęć czy będziemy musieli wciskać spust migawki.

zakładka bracketingu w menu głównym

Stabilizacja obrazu

Aparaty systemu Mikro Cztery Trzecie produkowane przez Panasonika oferują optyczną stabilizację obrazu wbudowaną w wybrane obiektywy. Niestety do testu dostaliśmy egzemplarz z obiektywem 24 mm f/2.5, który nie oferuje stabilizacji więc posiłkowaliśmy się poprzedniki testami aparatów Panasonika, w których korzystaliśmy z obiektywów ze stabilizacją.

Podczas testu Panasonica GH1 mieliśmy okazję przetestować stabilizację wbudowaną w obiektyw G Vario HD 14-140mm F4.0-5.8 ASPH. MEGA O.I.S. Wtedy ten obiektyw w zestawie z GH1 pozwolił na wydłużenie ekspozycji nawet o 3 EV co należy zaliczyć do bardzo przyzwoitych rezultatów. Lumix GH2 przyszedł do redakcji fotopolis.pl w skromniejszym zestawie z obiektywem kitowym 14-42 mm f/3,5-5,6 postanowiliśmy zatem sprawdzić jak radzi sobie stabilizacja w obiektywie podstawowym. Test wykonaliśmy na najdłuższej ogniskowej 42 mm. Najpierw określiliśmy czas jaki zdołaliśmy utrzymać z ręki, następnie włączyliśmy stabilizację i wydłużaliśmy czas ekspozycji. Udało nam się osiągnąć ostre zdjęcia po wydłużeniu czasu o około 2 EV.

Balans bieli

Balans bieli obsługujemy dedykowanym przyciskiem WB. Do dyspozycji poza trybem auto mamy pięć ustawień zdefiniowanych, dwa według wzorca oraz jedno w Kelwinach.

zakładka balansu bieli
górne zdjęcie przedstawia balans bieli ustawiony automatycznie, dolne według wzorca

Automatyczny balans bieli radzi sobie dobrze z małymi wyjątkami. W warunkach studyjnych automat dobrze zinterpretował światło jarzeniowe dając zbliżone rezultaty do ustawienie według wzorca. W warunkach plenerowych także daje sobie dobrze radę ze światłem o wyższej temperaturze barwowej. GF2 czasem różnie interpretuje światło lamp sodowych, które często sprawiają aparatom kłopoty. Widać to wyraźnie na zdjęciach poniżej. Mimo prawie identycznego kadru otrzymaliśmy różne interpretacje balansu bieli. Szczególnie jest to widoczne tuż po włączeniu aparatu.

oba zdjęca WB Auto

Filmowanie

Panasonic GF2 pozwala na nagrywanie filmów w najwyższej jakości Full HD 1920 x 1080. Do dyspozycji mamy dwa formaty Motion JPEG i AVCHD, pierwszy z nich jest bardziej powszechny i odtwarzany przez wiele programów, natomiast drugi charakteryzuje się wysoką kompresją połączoną z niezłą jakością. Dźwięk jest nagrywany jest przez wbudowany, stereofoniczny mikrofon, który mimo bliskiego rozmieszczenia kanałów daje odczuć efekt stereo.

zakładka formatu filmów

Podczas filmowania możemy korzystać z autofokusa, który nie jest tak szybki i skuteczny jak podczas fotografowania jednak ogólnie działa dobrze i skutecznie. Przy zastosowaniu obiektywu 14 mm f/2.5 da się usłyszeć delikatne dźwięki podczas przostrzania jednak musimy filmować w absolutnej ciszy, żeby to wychwycić.

Darmowy odtwarzacz AVCHD VLC

Podsumowanie

Lumix GF2 w tej części testu zbiera dużo ważnych plusów. Pierwszym z nich jest szybki i skuteczny autofokus, który zbliża bezlustetkowce do lustrzanek. Kolejnym jest przewidywany tryb pomiaru wielopunktowego. Daje to duży komfort fotografowania nawet w trudnych warunkach oświetleniowych. Na plus należy też zaliczyć stabilizację obrazu, która w aparatach Mikro Cztery Trzecie jest wbudowana w wybrane obiektywy. Trudno też narzekać na nagrywanie filmów, do dyspozycji mamy jakość Full HD z możliwością korzystania z autofokusa. Cóż więcej potrzeba w tak niedużym aparacie - może tylko szybkiej serii zdjęć w ograniczonej rozdzielczości.

+ szybkość działania

+ szybki pomiar ostrości

+ skuteczna dioda wspomagająca autofokus

+ pomiar światła

+ stabilizacja obrazu

+ filmowanie w jakości Full HD

- brak szybkiej serii zdjęć w ograniczonej rozdzielczości

Spis treści
Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Leica SL3 - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Leica SL3 - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Ta sama niemiecka precyzja, ale teraz z 60 Mp na pokładzie, szybszym autofokusem i odchylanym wyświetlaczem. Sprawdziliśmy, jak Leica SL3 spisuje się w praktyce.
21
Canon EOS R8 - test aparatu
Canon EOS R8 - test aparatu
Najnowsza kompaktowa pełna klatka Canona przełamuje schemat tego, co może oferować aparat dla amatorów. Specyfikacja zapożyczona z wyższego modelu R6 Mark II i przystępna cena...
41
Fujifilm X100VI - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Fujifilm X100VI - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Szósta generacja jednego z najbardziej oryginalnych aparatów na rynku wprowadza do serii stabilizowaną matrycę o wysokiej rozdzielczości 40 Mp. To nowe możliwości kadrowania i pracy ze...
38
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (3)