CZAS NAŚWIETLANIA / CZAS WYWOŁYWANIA - wystawa małopolskiej fotografii z przełomu XIX i XX wieku

Autor: Redakcja Fotopolis

20 Październik 2023
Artykuł na: 6-9 minut

Muzeum Etnograficzne w Krakowie zaprasza na wystawę fotografii z przełomu XIX i XX wieku wykonanych w Małopolsce. Do obejrzenia ponad sto siedemdziesiąt reprodukcji najstarszych fotografii oraz wydruki wielkoformatowe, dla których materiałem źródłowym są negatywy na kliszach szklanych oraz niewielkie papierowe odbitki wykonane w szlachetnych technikach.

Wystawa „CZAS NAŚWIETLANIA / CZAS WYWOŁYWANIA” pokaże ponad sto siedemdziesiąt fotografii wybranych z najstarszych zbiorów Muzeum Etnograficznego w Krakowie. Materiał źródłowy stanowić będą negatywy na kliszach szklanych oraz niewielkie papierowe odbitki wykonane w szlachetnych technikach. Na podstawie ich cyfrowych odwzorowań przygotowane zostaną wielkoformatowe wydruki, które pozwolą dostrzec całe bogactwo przedstawień i informacji zawartych w fotografiach.

Eugeniusz Stercula (autor domniemany), młode kobiety w eleganckich, jasnych sukienkach na tle zewnętrznej ściany budynku, 1920, Orawa, wydruk cyfrowy, w oryginale – klisza szklana, 12 × 9 cm. Ze zbiorów Muzeum Etnograficznego w Krakowie.

Prezentowane zdjęcia zrobiono na wsiach i w miastach Małopolski pod koniec XIX wieku i trzech pierwszych dziesięcioleciach XX. Przedstawiają ówczesne życie w tym regionie: zwyczaje mieszkańców, ich wygląd, pracę, domy i otoczenie.

Tytuł wystawy, nawiązując do terminów tradycyjnego warsztatu fotograficznego, proponuje dwie metaforyczne perspektywy odbioru zdjęć: „naświetlania” – okoliczności ich powstania 100 lat temu, oraz „wywoływania” – oddziaływania i odbioru tych obrazów dzisiaj.

Zakład Fotograficzny Stefanii i Adama Janowskich w Myślenicach (autorstwo domniemane), Salomon (Szlomo) Bergoffen, lata 20. XX w., Myślenice, wydruk cyfrowy, w oryginale – klisza szklana, 10 × 15 cm. Ze zbiorów Muzeum Etnograficznego w Krakowie.

Kim byli autorzy zdjęć?

Autorzy zdjęć wywodzili się z rożnych środowisk i różne były motywacje ich fotografowania.

  • Seweryn Udziela, nauczyciel i etnograf, gromadził materiał fotograficzny dla krakowskiego Muzeum Etnograficznego, którego był twórcą.
  • Jan Szczęsny Płatkowski z Myślenic, urzędnik, folklorysta i pisarz, zdjęciami ilustrował swoje utwory literackie.
  • Leopold Węgrzynowicz, nauczyciel młodzieży i redaktor pisma ludoznawczego „Orli Lot”, fotografię wykorzystywał do celów popularnonaukowych w artykułach krajoznawczych, wykładach, lekcjach.
  • Walery Eljasz Radzikowski, krakowski malarz i znawca Tatr, zapisywał w fotografii krajobraz górski jako rodzaj szkicu do obrazów, wydawał także swoje zdjęcia jako karty pocztowe.
  • Władysław Postawka, ziemianin z okolic Kazimierzy Wielkiej, muzyk i pasjonat wszelkiej techniki, upamiętniał swoją rodzinę, pracowników i ziemiańskie towarzystwo.
  • Eugeniusz Stercula, aptekarz, „budziciel polskości” na Orawie, był zaangażowanym społecznikiem zajmującym się między innymi kolekcjonowaniem i fotografowaniem miejscowego folkloru.
  • Karol Chotek, etnograf z Pragi, w podkrakowskiej wsi Bronowice zbierał materiał do celów naukowych.

Eugeniusz Stercula (autor domniemany), plenerowy portret przedstawiający grupę kobiet, mężczyzn i dzieci, 1920, Orawa, wydruk cyfrowy, w oryginale – klisza szklana, 9 × 12 cm. Ze zbiorów Muzeum Etnograficznego w Krakowie.

Tych i pozostałych, także anonimowych, autorów pokazywanych fotografii, łączyła potrzeba rejestracji zmieniającej się rzeczywistości, nie tej wystylizowanej w popularnych wówczas atelier fotograficznych, ale żywej, autentycznej, dokumentowanej w terenie. Wspólna im była również niezwykle w tym czasie silna potrzeba, rozumiana jako patriotyczna misja, odtwarzania ciągłości historycznej i definiowania tożsamości kulturowej niepodległej Polski.

Eugeniusz Stercula (autor domniemany), uśmiechnięte dziewczyny ubrane we wzorzyste orawskie kabaty, 1920, Orawa, wydruk cyfrowy, w oryginale – klisza szklana, 12 × 9 cm. Ze zbiorów Muzeum Etnograficznego w Krakowie.

Twórcy fotografii mieli intencję zachowania obrazu swojego świata dla przyszłych pokoleń – także dla nas. Wystawa pozwala na nowo czytać zapisane w obrazach opowieści, przefiltrowane przez współczesną wiedzę i doświadczenia, historię oraz pamięć, zarówno tę zbiorową, jak i prywatną.

Karol Chotek, młoda rodzina przed swoim domem w podkrakowskiej wsi Bronowice, 1911–1912, Bronowice Małe lub Bronowice Wielkie (obecnie Kraków), wydruk cyfrowy, w oryginale – odbitka fotograficzna, 8 × 11 cm. Ze zbiorów Muzeum Etnograficznego w Krakowie.

Może to być czas wywoływania skojarzeń, wspomnień i emocji, odkrywania fragmentów minionej rzeczywistości i konfrontacji z własnymi wyobrażeniami na jej temat.

Wystawie towarzyszyć będą zabytkowe przedmioty, na przykład miechowy aparat fotograficzny i wykonany nim autentyczny negatyw na podłożu szklanym. Integralnym składnikiem będzie także współczesna kompozycja stworzona z dźwięków nagranych w niektórych z przedstawionych na zdjęciach miejsc.

Walery Eljasz-Radzikowski, mężczyzna w eleganckim stroju miejskim pozujący na drodze przy stawie we wsi Radziszów, koniec XIX w., Radziszów, powiat krakowski, wydruk cyfrowy, w oryginale – klisza szklana, 12 × 16 cm. Ze zbiorów Muzeum Etnograficznego w Krakowie.

CZAS NAŚWIETLANIA / CZAS WYWOŁYWANIA - termin wystawy

Wernisaż wystawy „CZAS NAŚWIETLANIA / CZAS WYWOŁYWANIA odbędzie się 27 października o godz. 18:00 w Muzeum Etnograficznym w Krakowie przy ul. Krakowskiej 46. Wystawa potrwa do 5 kwietnia 2024 roku. 

Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Wydarzenia
Dopływy, drgania, powidoki i pieśni na brzegach - Rafał Siderski i Małgorzata Lebda w galerii Poprzeczna
Dopływy, drgania, powidoki i pieśni na brzegach - Rafał Siderski i Małgorzata Lebda w galerii...
Galeria Poprzeczna w Miechowie zaprasza na wystawę Małgorzaty Lebdy i Rafała Siderskiego. Ekspozycja to zapis niecodziennych działań skupionych wokół rzeki Wisły.
8
Brzegi wspólne - 7 lat fotograficznej obserwacji rzeki Warta
Brzegi wspólne - 7 lat fotograficznej obserwacji rzeki Warta
Galeria Centrala wraz z grupą artystów związanych z kolektywem Fotspot zapraszają na wystawę Brzegi wspólne. Ekspozycja prezentuje fotografie poznańskiego odcinka rzeki Warty,...
1
Forever Mine - wystawa Anny Bedyńskiej w Pix.House
Forever Mine - wystawa Anny Bedyńskiej w Pix.House
Na rezydencji artystycznej w poznańskim Pix.House gości dokumentalistka, laureatka World Press Photo Anna Bedyńska. Wystawa Forever Mine porusza zaskakujący problem Japońskiego wymiaru...
8
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (1)