CZAS NAŚWIETLANIA / CZAS WYWOŁYWANIA - wystawa małopolskiej fotografii z przełomu XIX i XX wieku

Autor: Redakcja Fotopolis

20 Październik 2023
Artykuł na: 6-9 minut

Muzeum Etnograficzne w Krakowie zaprasza na wystawę fotografii z przełomu XIX i XX wieku wykonanych w Małopolsce. Do obejrzenia ponad sto siedemdziesiąt reprodukcji najstarszych fotografii oraz wydruki wielkoformatowe, dla których materiałem źródłowym są negatywy na kliszach szklanych oraz niewielkie papierowe odbitki wykonane w szlachetnych technikach.

Wystawa „CZAS NAŚWIETLANIA / CZAS WYWOŁYWANIA” pokaże ponad sto siedemdziesiąt fotografii wybranych z najstarszych zbiorów Muzeum Etnograficznego w Krakowie. Materiał źródłowy stanowić będą negatywy na kliszach szklanych oraz niewielkie papierowe odbitki wykonane w szlachetnych technikach. Na podstawie ich cyfrowych odwzorowań przygotowane zostaną wielkoformatowe wydruki, które pozwolą dostrzec całe bogactwo przedstawień i informacji zawartych w fotografiach.

Eugeniusz Stercula (autor domniemany), młode kobiety w eleganckich, jasnych sukienkach na tle zewnętrznej ściany budynku, 1920, Orawa, wydruk cyfrowy, w oryginale – klisza szklana, 12 × 9 cm. Ze zbiorów Muzeum Etnograficznego w Krakowie.

Prezentowane zdjęcia zrobiono na wsiach i w miastach Małopolski pod koniec XIX wieku i trzech pierwszych dziesięcioleciach XX. Przedstawiają ówczesne życie w tym regionie: zwyczaje mieszkańców, ich wygląd, pracę, domy i otoczenie.

Tytuł wystawy, nawiązując do terminów tradycyjnego warsztatu fotograficznego, proponuje dwie metaforyczne perspektywy odbioru zdjęć: „naświetlania” – okoliczności ich powstania 100 lat temu, oraz „wywoływania” – oddziaływania i odbioru tych obrazów dzisiaj.

Zakład Fotograficzny Stefanii i Adama Janowskich w Myślenicach (autorstwo domniemane), Salomon (Szlomo) Bergoffen, lata 20. XX w., Myślenice, wydruk cyfrowy, w oryginale – klisza szklana, 10 × 15 cm. Ze zbiorów Muzeum Etnograficznego w Krakowie.

Kim byli autorzy zdjęć?

Autorzy zdjęć wywodzili się z rożnych środowisk i różne były motywacje ich fotografowania.

  • Seweryn Udziela, nauczyciel i etnograf, gromadził materiał fotograficzny dla krakowskiego Muzeum Etnograficznego, którego był twórcą.
  • Jan Szczęsny Płatkowski z Myślenic, urzędnik, folklorysta i pisarz, zdjęciami ilustrował swoje utwory literackie.
  • Leopold Węgrzynowicz, nauczyciel młodzieży i redaktor pisma ludoznawczego „Orli Lot”, fotografię wykorzystywał do celów popularnonaukowych w artykułach krajoznawczych, wykładach, lekcjach.
  • Walery Eljasz Radzikowski, krakowski malarz i znawca Tatr, zapisywał w fotografii krajobraz górski jako rodzaj szkicu do obrazów, wydawał także swoje zdjęcia jako karty pocztowe.
  • Władysław Postawka, ziemianin z okolic Kazimierzy Wielkiej, muzyk i pasjonat wszelkiej techniki, upamiętniał swoją rodzinę, pracowników i ziemiańskie towarzystwo.
  • Eugeniusz Stercula, aptekarz, „budziciel polskości” na Orawie, był zaangażowanym społecznikiem zajmującym się między innymi kolekcjonowaniem i fotografowaniem miejscowego folkloru.
  • Karol Chotek, etnograf z Pragi, w podkrakowskiej wsi Bronowice zbierał materiał do celów naukowych.

Eugeniusz Stercula (autor domniemany), plenerowy portret przedstawiający grupę kobiet, mężczyzn i dzieci, 1920, Orawa, wydruk cyfrowy, w oryginale – klisza szklana, 9 × 12 cm. Ze zbiorów Muzeum Etnograficznego w Krakowie.

Tych i pozostałych, także anonimowych, autorów pokazywanych fotografii, łączyła potrzeba rejestracji zmieniającej się rzeczywistości, nie tej wystylizowanej w popularnych wówczas atelier fotograficznych, ale żywej, autentycznej, dokumentowanej w terenie. Wspólna im była również niezwykle w tym czasie silna potrzeba, rozumiana jako patriotyczna misja, odtwarzania ciągłości historycznej i definiowania tożsamości kulturowej niepodległej Polski.

Eugeniusz Stercula (autor domniemany), uśmiechnięte dziewczyny ubrane we wzorzyste orawskie kabaty, 1920, Orawa, wydruk cyfrowy, w oryginale – klisza szklana, 12 × 9 cm. Ze zbiorów Muzeum Etnograficznego w Krakowie.

Twórcy fotografii mieli intencję zachowania obrazu swojego świata dla przyszłych pokoleń – także dla nas. Wystawa pozwala na nowo czytać zapisane w obrazach opowieści, przefiltrowane przez współczesną wiedzę i doświadczenia, historię oraz pamięć, zarówno tę zbiorową, jak i prywatną.

Karol Chotek, młoda rodzina przed swoim domem w podkrakowskiej wsi Bronowice, 1911–1912, Bronowice Małe lub Bronowice Wielkie (obecnie Kraków), wydruk cyfrowy, w oryginale – odbitka fotograficzna, 8 × 11 cm. Ze zbiorów Muzeum Etnograficznego w Krakowie.

Może to być czas wywoływania skojarzeń, wspomnień i emocji, odkrywania fragmentów minionej rzeczywistości i konfrontacji z własnymi wyobrażeniami na jej temat.

Wystawie towarzyszyć będą zabytkowe przedmioty, na przykład miechowy aparat fotograficzny i wykonany nim autentyczny negatyw na podłożu szklanym. Integralnym składnikiem będzie także współczesna kompozycja stworzona z dźwięków nagranych w niektórych z przedstawionych na zdjęciach miejsc.

Walery Eljasz-Radzikowski, mężczyzna w eleganckim stroju miejskim pozujący na drodze przy stawie we wsi Radziszów, koniec XIX w., Radziszów, powiat krakowski, wydruk cyfrowy, w oryginale – klisza szklana, 12 × 16 cm. Ze zbiorów Muzeum Etnograficznego w Krakowie.

CZAS NAŚWIETLANIA / CZAS WYWOŁYWANIA - termin wystawy

Wernisaż wystawy „CZAS NAŚWIETLANIA / CZAS WYWOŁYWANIA odbędzie się 27 października o godz. 18:00 w Muzeum Etnograficznym w Krakowie przy ul. Krakowskiej 46. Wystawa potrwa do 5 kwietnia 2024 roku. 

Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Wydarzenia
Liczy się dobra fotografia - rusza Wschodni Festiwal Fotografii 2025
Liczy się dobra fotografia - rusza Wschodni Festiwal Fotografii 2025
6 czerwca w lublinie rusza druga edycja Wschodniego Festiwalu Fotografii. To przestrzeń spotkań z fotografią artystyczną, dokumentalną i reportażową w najbardziej wyrazistych i...
6
Opolski Festiwal Fotografii po raz pierwszy latem. "Przesilenie" startuje już 27 czerwca
Opolski Festiwal Fotografii po raz pierwszy latem. "Przesilenie" startuje już 27 czerwca
OFF przechodzi na czas letni. 15. edycja Opolskiego Festiwalu Fotografii skupia się wokół tematu przesilenia, prezentując zarówno projekty związane z cyklami natury, jak i osobiste...
2
Ucz się fotografii od dokumentalistów ze Sputnik Photos - startuje nabór do Programu Podstawowego
Ucz się fotografii od dokumentalistów ze Sputnik Photos - startuje nabór do Programu Podstawowego
Rusza 3. edycja Programu Podstawowego Sputnik Photos. To program edukacyjny czołowych polskich dokumentalistów, stworzony z myślą o osobach, które dopiero rozpoczynają swoją przygodę z...
6
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (1)