Canon opracowuje własne metasoczewki - rewolucja w optyce coraz bliżej

Autor: Maciej Luśtyk

25 Październik 2023
Artykuł na: 4-5 minut

Technologia, która ma szansę stać się podstawą kolejnej rewolucji w obrazowaniu, zaczyna w końcu budzić zainteresowanie firm fotograficznych. Jak się okazuje własne metasoczewki (i proces ich produkcji) rozwija obecnie Canon.

Wyobraźcie sobie, że każdy obiektyw przyjmuje formę płaskiego filtra, nakręcanego na body aparatu. To póki co wizja rodem z science-fiction, ale dokładnie to chą zaoferować nam metasoczewki, których rozwój zaczyna nabierać rozpędu.

Czym są metasoczewki?

O nowym typie instrumentu optycznego usłyszeliśmy po raz pierwszy już w 2016 roku, gdy to swoje odkrycie zaprezentowali światu naukowcy z Harvardu. Nieco później podobne dokonania pokazali naukowcy w Caltech i Samsunga. Metasoczewki, to w dużym uproszczeniu miniaturowe, krzemowe nanostruktury o rozmiarach mniejszych od długości poszczególnych fal światła, które po naniesieniu na płaską powierzchnię są w stanie niemal dowolnie je „pociąć” i przekształcić tak, jak założyli to sobie twórcy. Odpowiednio przygotowana, zupełnie płaska struktura może więc teoretycznie pełnić zarówno rolę obiektywu fisheye, jak i teleobiektywu czy też przepuszczać jedynie fale o określonej długości.

Stworzone w ten sposób soczewki są cieńsze od ludzkiego włosa, a dodatkowo mają charakteryzować się świetnymi parametrami optycznymi. Według wczesnych zapowiedzi, metasoczewki miały być m.in. o 30% ostrzejsze od najlepszych standardowych soczewek oraz w całości pozbawione problemów aberracji chromatycznej i dystorsji. Przede wszystkim jednak, metasoczewki opisywane są także jako relatywnie proste i tanie w produkcji, co w perspektywie mogłoby wywrócić rynek optyki do góry nogami.

Canon inwestuje w metasoczewski

Wygląda na to, że z takim scenariuszem zaczynają liczyć się także producenci aparatów, bo oto okazuje się, że własne prace nad metasoczewkami prowadzi obecnie Canon. Jak donosi japoński serwis Mynavi, podczas zamkniętego wydarzenia Canon EXPO 2023, na którym producent prezentuje swoje najnowsze technologie, lider rynku zaprezentował stworzone przez siebie prototypowe metaobiektywy, a także… własne maszyny wykorzystywane do ich produkcji.

Powierzchnia metasoczewki pod mikroskopem elektronowym

Jeśli można wysnuć z tego jakieś wnioski, wygląda na to, że Canon postanowił mocno w tę technologię zainwestować, tworząc zawczasu zaplecze maszynowe, które pozwoli mu uniezależnić się od innych producentów. Oczywiście nie jest to niezależne przedsięwzięcie Canona (artykuł wspomina, że projekt rozwijany jest we współpracy z uniwersytetami i innymi organizacjami), niemniej jednak wczesne zaangażowanie producenta z pewnością da mu przewagę w momencie gdy technologia wejdzie w etap komercjalizacji.

Rewolucja jeszcze nie teraz, ale już blisko

Według przedstawicieli Canona harmonogram wprowadzania nowej technologii na rynek nie jest jeszcze znany, gdyż ciągle jest to rozwiązanie będące w fazie rozwoju, jednakże wszyscy zaangażowani nie mogą doczekać się tej chwili.

Biorąc pod uwagę potencjalne możliwości, trudno się temu dziwić. Zanim jednak zaczniemy przebierać nogami, warto zdać sobie sprawę z tego, że do czasu aż metasoczewki trafią do produktów z segmentu elektroniki konsumenckiej minie z pewnością jeszcze kilka dobrych lat. A gdy w końcu się to stanie, zobaczymy je z pewnością wpierw w urządzeniach mobilnych, a dopiero potem będą one skalowane do zastosowań typowo fotograficznych. Tak czy inaczej, jeśli nowa technologia nie napotka jakichś nieoczekiwanych przeszkód, w okolicach roku 2030 może zupełnie odmienić nasze spojrzenie na obrazowanie.

Aktualnie metasoczewki komercjalizuje także firma Metalenz, ale na chwilę obecną jedynie w obszarze systemów rozpoznawania i autoryzacji.

Źródło: news.mynavi.jp.

Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Komentarze
Więcej w kategorii: Branża
Szybko poszło. Mango prezentuje kampanię modową stworzoną przez AI
Szybko poszło. Mango prezentuje kampanię modową stworzoną przez AI
Znana marka odzieżowa wystartowała z pierwszą kampanią modową stworzoną w całości przy użyciu generatorów grafiki AI. I takich sytuacji będzie coraz więcej.
16
Konkurs Magnum Photos i Polaroid - do wygrania aparat I-2, zapas filmów i opieka mentorska agencji
Konkurs Magnum Photos i Polaroid - do wygrania aparat I-2, zapas filmów i opieka mentorska agencji
Polaroid i Magnum Photos wystartowali ze wspólna kampanią, która chce podkreślić wagę opowiadania historii za pomocą fotografii. Towarzyszy jej otwarty konkurs ukierunkowany na...
9
Aparat niedostępny z powodu dużego zainteresowania? To tylko marketingowy spin
Aparat niedostępny z powodu dużego zainteresowania? To tylko marketingowy spin
W ostatnich latach producenci sprzętu fotograficznego coraz częściej informują o niedoborach poszczególnych produktów, rzekomo spowodowanych zbyt dużym zainteresowaniem. To tylko...
25
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (3)