98% zawodowych fotografów kocha swoją pracę. A ty?

Autor: Maciej Luśtyk

22 Czerwiec 2018
Artykuł na: 4-5 minut

Według ankiety przeprowadzonej przez serwis PolicyBee doskonała większość zawodowych fotografów jest zadowolona z wybranej przez siebie ścieżki. Z kolei ponad połowa zaczynała bez wystarczającego doświadczenia. Ale to nie jedyne ciekawe wnioski.

Śledząc fora i grupy fotograficzne można odnieść wrażenie, że fotografia to zawód malkontentów. Nic bardziej mylnego. Według badań przeprowadzonych przez brytyjski serwis PolicyBee, niemal 100% zawodowców jest bardzo zadowolonych ze swojej pracy, czerpie z niej satysfakcję i uważa, że ze swoimi życiowymi wyborami trafiło lepiej niż znajomi z innych branż.

Dowiadujemy się także, że głównym powodem rozpoczęcia przygody z fotografią (28% ankietowanych) był brak satysfakcji z wcześniejszej pracy. Na drugim miejscu jest przypadek, a dopiero na trzecim uplasował się świadomy, od dawna planowany wybór (20% ankietowanych). Z kolei tylko 4% osób podjęło się fotografii dzięki pieniądzom, które pozwoliły im zainwestować czas w naukę rozwijanie umiejętności. Jeśli więc waszą wymówką przed podjęciem się fotografowania na poważnie jest brak czasu i środków, nie wygląda to najlepiej.

Z ankiety dowiadujemy się także, co najbardziej cieszy fotografujących. Co ciekawe sprzęt i zarabiane pieniądze okazują się tu najmniej ważne. Wskazało na nie raptem 6 i 3 % ankietowanych. Najwięcej satysfakcji fotografowie czerpią z możliwości uwieczniania wyjątkowych chwil, rozwijania kreatywności, zróżnicowania pracy czy z faktu bycia swoim własnym szefem i możliwości swobodnego zarządzania swoim czasem.

Jednym z najciekawszych wniosków płynących z badania jest to, że ponad połowa (53 %) zawodowych fotografów uważa, iż nie posiadała wystarczającego doświadczenia, gdy zaczynała w ten sposób pracować. Jeśli w obawie o niewystarczające umiejętności ciągle boicie się zrobić swój fotograficzny coming out, być może to dobry moment by pozbyć się tych myśli i pójść na żywioł?

Na koniec kilka słów o tym, za czym fotografowie w swojej pracy nie przepadają. Okazuje się, że największy problem sprawia konieczność promowania własnej marki. Wskazało na nią 20% ankietowanych. Na drugim miejscu znalazła się związana z zawodem biurokracja, a wśród wymienionych wad pojawiają się także kwestie ochrony wizerunku, konieczność prowadzenia rachunkowości czy trudności z dysponowaniem czasem. Co ciekawe, aż 16% ankietowanych za minus uznało pracę komercyjną. Jak widać, przejście na zawodowstwo niekiedy rewiduje nasze spojrzenie na fotografię. Mimo to większość (72% ankietowanych) i tak poleciłaby swój zawód innym osobom.

Badanie serwisu PolicyBee zostało przeprowadzone w maju 2018 roku na próbie 302 zawodowych fotografów. Warto jednak pamiętać iż jest to serwis angielski, toteż realia pracy fotograficznej zapewne nieco różnią się od tego z czym do czynienia mamy w Polsce. Czy myślicie, że wyniki podobnej ankiety przeprowadzonej wśród rodzimych fotografów byłyby bardzo odmienne?

Więcej szczegółów odnośnie ankiety znajdziecie pod adresem policybee.co.uk.

Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Komentarze
Więcej w kategorii: Branża
Aparat niedostępny z powodu dużego zainteresowania? To tylko marketingowy spin
Aparat niedostępny z powodu dużego zainteresowania? To tylko marketingowy spin
W ostatnich latach producenci sprzętu fotograficznego coraz częściej informują o niedoborach poszczególnych produktów, rzekomo spowodowanych zbyt dużym zainteresowaniem. To tylko...
25
„Zapis socjologiczny” Zofii Rydet wpisany na listę UNESCO
„Zapis socjologiczny” Zofii Rydet wpisany na listę UNESCO
Długoterminowy cykl „Zapis socjologiczny” Zofii Rydet został wpisany na Polską Listę Krajową Programu UNESCO Pamięć Świata, która jest spisem przejawów żywego dziedzictwa...
24
Adobe gasi pożar i obiecuje nowe, jaśniejsze warunki usługi. Ale to tylko kropla w morzu potrzeb
Adobe gasi pożar i obiecuje nowe, jaśniejsze warunki usługi. Ale to tylko kropla w morzu potrzeb
Niedawne zmiany regulaminu usług Adobe spotkały się z ostrą krytyką użytkowników. Pod naporem złego PR-u, producent wycofuje się z nich rakiem i obiecuje wiekszą przejrzystość. To...
7
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (1)