Polski sąd przyznał 7 tys. zł odszkodowania i zadośćuczynienia za kradzież i przeróbkę zdjęcia

Autor: Maciej Luśtyk

10 Sierpień 2017
Artykuł na: 2-3 minuty

Wbrew temu co niektórzy sądzą, w Polsce także można uzyskać uczciwe odszkodowanie w przypadku bezprawnego wykorzystania zdjęć. Jak informuje serwis rp.pl kolejny tego typu proces został rozstrzygnięty na korzyść fotografa, a cała sprawa kosztowała winnego aż 7 tys. zł.

W dobie internetu i zalewu zdjęć, które codziennie udostępniane są w sieci, wiele rzeczy uchodzi płazem, a walka z kradzieżą zdjęć wielu osobom wydaje się być przysłowiową walką z wiatrakami. Mimo to warto próbować, o czym przekonała się fotograf Grażyna W. Jej zdjęcie zostało wykorzystane w w sieci w celach promocyjnych bez zgody przez tatuażystę Roberta L. (dane zmienione), który także je zmanipulował, dodając do niego wulgarny napis.

Naruszenie praw autorskich i wizerunku

W efekcie, fotograf i modelka ze zdjęcia wystosowały pozew, w którym domagały się od tatuażysty 2 tys. zł odszkodowania za naruszenie praw autorskich oraz 5 tys. złotych za naruszenie wizerunku. Co ciekawe, nawet mimo szybkiego usunięcia zdjęć przez winnego i wystosowanego przez niego przeproszenia, sąd nie obniżył wysokości zadośćuczynienia i przychylił się do propozycji powodów. Nie uznał też apelacji, w której Robert L. kwestionował zarzuty dotyczące wulgarności przeróbki i wysokości kwoty należnej za zdjęcie. Trudno ocenić czy słusznie, zdjęcia będącego przedmiotem sporu bowiem nie udostępniono.

Wyrok się uprawomocnił

Jak informuje Rp.pl, wyrok jest prawomocny, a pozwany będzie musiał zapłacić zasądzoną kwotę w wysokości 7 tys. zł. Całkiem dużo jak za jedno zdjęcie, choć trzeba pamiętać, że oprócz kradzieży wchodziło tu w grę naruszenie wizerunku. Mimo wszystko cieszymy się, że kolejna tego typu sprawa została rozpatrzona na korzyść fotografa i zachęcamy, by zawsze dochodzić swoich praw.

Więcej informacji odnośnie sprawy znajdziecie pod adresem rp.pl.

(fot. okładkowa: unsplash.com)

 

Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Komentarze
Więcej w kategorii: Branża
Szybko poszło. Mango prezentuje kampanię modową stworzoną przez AI
Szybko poszło. Mango prezentuje kampanię modową stworzoną przez AI
Znana marka odzieżowa wystartowała z pierwszą kampanią modową stworzoną w całości przy użyciu generatorów grafiki AI. I takich sytuacji będzie coraz więcej.
16
Konkurs Magnum Photos i Polaroid - do wygrania aparat I-2, zapas filmów i opieka mentorska agencji
Konkurs Magnum Photos i Polaroid - do wygrania aparat I-2, zapas filmów i opieka mentorska agencji
Polaroid i Magnum Photos wystartowali ze wspólna kampanią, która chce podkreślić wagę opowiadania historii za pomocą fotografii. Towarzyszy jej otwarty konkurs ukierunkowany na...
9
Aparat niedostępny z powodu dużego zainteresowania? To tylko marketingowy spin
Aparat niedostępny z powodu dużego zainteresowania? To tylko marketingowy spin
W ostatnich latach producenci sprzętu fotograficznego coraz częściej informują o niedoborach poszczególnych produktów, rzekomo spowodowanych zbyt dużym zainteresowaniem. To tylko...
25
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (3)