Na początku czerwca producent zapowiedział najnowszy korpus, rozbudowujący nowy pełnoklatkowy system dzielony przez firmy Panasonic, Leica i Sigma. Lumix S1H to filmowy potwór, który zaspokoić ma potrzeby nawet bardziej wymagających produkcji.
Pierwszy pełnoklatkowy aparat rejestrujący wideo w rozdzielczości 6K
Konstrukcja oparta została o 24-megapikselową, pełnoklatkową matrycę, z optycznym filtrem dolnoprzepustowym, która pozwoli nam na rejestracje wideo w maksymalnej rozdzielczości 6K z prędkością 24 kl./s. W przypadku rozdzielczości 5,9K i proporcjach obrazu 16:9 maksymalny dostępny klatkaż wzrośnie już do 30 kl./s. Jeśli natomiast skorzystamy z trybu crop (format Super 35) otrzymamy możliwość wewnętrznej rejestracji 10-bitowych materiałów 4K / Cinema 4K z prędkością 60 kl./s i próbkowaniem 4:2:2, w kodeku HEVC (H.265). Decydując się na starszy standard H.264, otrzymamy możliwość 10-bitowego zapisu 4:2:2 w rozdzielczości 4K z prędkością 30 kl./s, wykorzystując już cały obszar matrycy. 10-bitowe materiały 4:2:2 wypuścimy też oczywiście przez HDMI na zewnętrzne rekordery.
Mamy też szereg trybów anamorficznych, wsparcie standardu HLG, możliwość zapisu z prędkością 180 kl./s w rozdzielczości Full HD ze wsparciem AF i rejestracją dźwięku, oraz profile V-Log i V-Gamut, które oferować mają identyczne możliwości jak ich odpowiedniki w profesjonalnych kamerach Varicam. Producent obiecuje w tym wypadku nawet 14-stopniowy zakres dynamiczny, a w rejestracji materiałów wysokiej jakości pomóc ma także technologia podwójnej natywnej czułości ISO Dual Native. Do tego szereg funkcji znanych z profesjonalnych kamer jak obsługa kodów czasowych czy monitor przebiegów falowych.
Podwójna natywna czułość w celu wyeliminowania szumu
“W technologii tej zastosowano proces, który umożliwia odczytanie danych z matrycy w zupełnie inny sposób, wydobywając więcej informacji bez pogarszania jakości obrazu. Wynikiem tego jest aparat, który może przełączyć się ze standardowej czułości na wysoką bez zwiększania poziomu szumów i innych artefaktów. Dual Native ISO daje operatorom większą różnorodność artystycznych wyborów oraz możliwość wykorzystania mniejszej ilości światła na planie zdjęciowym, co pozwala zaoszczędzić czas. Wartości Dual Native ISO w LUMIX S1H wynoszą 640 i 40001, co umożliwi kamerzystom filmowanie w prawie każdych warunkach oświetleniowych. W przypadku matrycy o jednej natywnej czułości ISO zakłócenia zazwyczaj rosną wraz ze wzrostem czułości. W modelu S1H z technologią Dual Native matryca jednak ogranicza do minimum powstawanie zakłóceń, co jest możliwe dzięki wyborowi odpowiedniego układu do danej czułości przed rozpoczęciem przetwarzania danych. W efekcie użytkownik może nagrywać filmy przy maksymalnej czułości ISO 51200. Technologię Dual Native ISO można ręcznie przełączać na jedną z dwóch opcji LOW (ISO 640‒5000) i HIGH (ISO 4000‒51200)” - czytamy w informacji prasowej.
Aby wszystko to było możliwe, nowy korpus wyposażony został w aktywny system chłodzenia z wentylatorem, który pojawia się chyba po raz pierwszy w tego typu konstrukcji. Jesteśmy ciekawi jak jego praca wpłynie na komfort użytkowania aparatu.
Zachwycić ma także fotografów
Choć aparat nakierowany jest stricte na filmowców, w aparacie nie zabrakło funkcji, które znamy z “fotograficznych” bezlusterkowców producenta. Otrzymujemy więc 5-osiowy system stabilizacji matrycy (deklarowana skuteczność 6,5 EV), który wykorzystamy także do zapisu zdjęć w powiększonej rozdzielczości 96 Mp, tryb seryjny 9 kl./s (6 kl./s ze wsparciem śledzącego AF), czuły do -6 EV system AF z funkcją śledzenia oka, czas synchronizacji z lampą 1/320 s, migawkę oszacowaną na 400 000 cykli, moduły Wi-Fi i Bluetooth czy wreszcie specjalne tryby fotografowania 6K Photo (superszybkie serie zdjęć o pomniejszonej rozdzielczości) i HLG Photo (zapis zdjęć o rozszerzonej dynamice tonalnej).
Mamy też jaśniejszy niż dotychczas, 3,2-calowy, obracany (ale i odchylany) dotykowy ekran LCD o rozdzielczości 2,33 miliona punktów ze specjalnym trybem wyświetlania do pracy nocą, a także wizjer elektroniczny Real View Finder, z możliwością regulacji powiększenia w zakresie 0,7-0,78 x, o najwyższej na rynku rozdzielczości 5,76 mln punktów, praktycznie zerowym opóźnieniu (0,005 s) i kontraście 10 000:1. Do tego największy w swojej klasie 1,8-calowy pomocniczy ekran LCD na górnym panelu, uszczelniane w całości magnezowe body, 2 sloty na karty SD i pojemny akumulator (3050 mAh), który pozwolić ma na 2 godziny rejestracji wideo w każdym z trybów nagrywania.
Panasonic Lumix S1H to prawdziwy pełnoklatkowy wół roboczy, o którego szczegółach specyfikacji można by napisać książkę. Bliżej przyjrzymy im się przy okazji testu, tymczasem po więcej szczegółów odsyłamy was na stronę producenta.
Cena i dostępność
Najnowszy Lumix S1H nie jest tani, ale biorąc pod uwagę możliwości, można uznać, że producent rozdaje go niemal za darmo. Aparat zadebiutuje na rynku pod koniec września w cenie 4000 dolarów (około 15 700 zł) za korpus. Dla polskiego rynku bardziej adekwatna będzie zapewne cena brytyjska - 3600 funtów (z podatkiem VAT), czyli około 17200 zł.
Specyfikacja:
Nazwa | Panasonic Lumix S1H |
Producent | Panasonic |
Typ aparatu | bezlusterkowiec |
Matryca | Full Frame (35,9 x 24 mm) CMOS |
Efektywna rozdzielczość | 24 Mp |
Matryca | pełna klatka |
Czułość | ISO 50 (rozszerzona) ISO 100 ISO 200 ISO 400 ISO 800 ISO 1600 ISO 3200 ISO 6400 ISO 12800 ISO 25600 ISO 51200 ISO 102400 (rozszerzona) ISO 204800 (rozszerzona) |
Procesor | Venus Engine |
Rozdzielczość maksymalna | 6000 x 4000 |
Formaty obrazu | 3:2 4:3 16:9 1:1 |
Formaty zapisu | RAW JPEG RAW + JPEG |
Balans bieli | auto manualny ustawienie w Kelvinach ustawienia predefiniowane |
Mocowanie obiektywu | Leica L |
Kontrola błysku | Auto Manual Redukcja efektu cz. oczu Synchronizacja z długimi czasami Synchronizacja na drugą kurtynę migawki |
Lampa błyskowa | brak |
Stabilizacja | tak, pięcioosiowa stabilizacja matrycy 6,5 EV |
Synchronizacja z lampą | 1/320 s |
Tryby ekspozycji | auto P, A, S, M tryby użytkownika |
Karta pamięci | SD/SDHC/SDXC dwa gniazda UHS-II |
Kompensacja ekspozycji | +/- 5 EV, w skoku co 1/3 EV |
Migawka | 1/8000 - 60 s |
Blokada ekspozycji | półpozycja spustu migawki przycisk AEL |
Bracketing ekspozycji | 3, 5 albo 7 klatek +/- 0,3 / 0,7 / 1 EV |
Zdjęcia seryjne | 9 kl/s |
Pomiar światła | matrycowy centralnie-ważony punktowy ważony względem jasnych partii obrazu |
Samowyzwalacz | Tak |
Pomiar ostrości | Detekcja kontrastu, 225 punktów AF |
Tryb pracy AF | pojedynczy AF ciągły AF ustawienie ręczne (MF) śledzący AF wykrywanie twarzy AF dotykowy wykrywanie oka |
Blokada ostrości | półpozycja spustu migawki przycisk AF-Lock |
Wizjer | wizjer elektroniczny 100% krycia kadru powiększenie 0,78 x 5 760 000 punktów |
Ekran LCD | obrotowy odchylany dotykowy 3,2-calowy |
Rejestracja filmów | 6K Anamorphic (5952 x 3988 px), 23,98 kl./s, 200 Mb/s, MOV, H.265 DCI 6K (5888 x 3312 px), 30 kl./s, 200 Mb/s, MOV, H.265 6K (5376 x 3584 px), 30 kl./s, 200 Mb/s, MOV, H.265 DCI 4K (4096 x 2160 px), 60 kl./s, 200 Mb/s, MOV, H.265 4K (3840 x 2160 px), 60 kl./s, 200 Mb/s, MOV, H.265 Full HD (1920 x 1080 px), 120 kl./s, 150 Mb/s, MOV, H.265 |
Złącza | gniazdo mikrofonu gniazdo słuchawek Wi-Fi HDMI (pełnowymiarowe) USB 3.1 (USB-C) |
Pilot | możliwość sterowania przez Wi-Fi |
GPS | Nie |
Zasilanie | akumulator litowo-jonowy DMW-BLJ31 |
Wydajność zasilania | 400 zdjęć (wg CIPA) |
Obudowa | magnezowa uszczelniona |
Wymiary | 151 x 114 x 110 mm |
Waga | 1052 g |
Stopka akcesoriów | tak |
Gwint statywu | Tak |
Więcej informacji znajdziecie pod adresem panasonic.com.
{$in-article-newsletter}