Panasonic Lumix S1H - bezlusterkowy potwór nakierowany na profesjonalnych filmowców. Nagrywa wideo w 6K

5
Maciej Luśtyk
28 Sierpień 2019
Artykuł na: 9-16 minut

Panasonic oficjalnie zaprezentował korpus, który ma szansę odmienić oblicze segmentu filmujących aparatów, oferując specyfikację zarezerwowaną do tej pory właściwie wyłącznie dla zaawansowanych kamer.

Na początku czerwca producent zapowiedział najnowszy korpus, rozbudowujący nowy pełnoklatkowy system dzielony przez firmy Panasonic, Leica i Sigma. Lumix S1H to filmowy potwór, który zaspokoić ma potrzeby nawet bardziej wymagających produkcji.

Pierwszy pełnoklatkowy aparat rejestrujący wideo w rozdzielczości 6K

Konstrukcja oparta została o 24-megapikselową, pełnoklatkową matrycę, z optycznym filtrem dolnoprzepustowym, która pozwoli nam na rejestracje wideo w maksymalnej rozdzielczości 6K z prędkością 24 kl./s. W przypadku rozdzielczości 5,9K i proporcjach obrazu 16:9 maksymalny dostępny klatkaż wzrośnie już do 30 kl./s. Jeśli natomiast skorzystamy z trybu crop (format Super 35) otrzymamy możliwość wewnętrznej rejestracji 10-bitowych materiałów 4K / Cinema 4K z prędkością 60 kl./s i próbkowaniem 4:2:2, w kodeku HEVC (H.265). Decydując się na starszy standard H.264, otrzymamy możliwość 10-bitowego zapisu 4:2:2 w rozdzielczości 4K z prędkością 30 kl./s, wykorzystując już cały obszar matrycy. 10-bitowe materiały 4:2:2 wypuścimy też oczywiście przez HDMI na zewnętrzne rekordery.

Mamy też szereg trybów anamorficznych, wsparcie standardu HLG, możliwość zapisu z prędkością 180 kl./s w rozdzielczości Full HD ze wsparciem AF i rejestracją dźwięku, oraz profile V-Log i V-Gamut, które oferować mają identyczne możliwości jak ich odpowiedniki w profesjonalnych kamerach Varicam. Producent obiecuje w tym wypadku nawet 14-stopniowy zakres dynamiczny, a w rejestracji materiałów wysokiej jakości pomóc ma także technologia podwójnej natywnej czułości ISO Dual Native. Do tego szereg funkcji znanych z profesjonalnych kamer jak obsługa kodów czasowych czy monitor przebiegów falowych.

Podwójna natywna czułość w celu wyeliminowania szumu

“W technologii tej zastosowano proces, który umożliwia odczytanie danych z matrycy w zupełnie inny sposób, wydobywając więcej informacji bez pogarszania jakości obrazu. Wynikiem tego jest aparat, który może przełączyć się ze standardowej czułości na wysoką bez zwiększania poziomu szumów i innych artefaktów. Dual Native ISO daje operatorom większą różnorodność artystycznych wyborów oraz możliwość wykorzystania mniejszej ilości światła na planie zdjęciowym, co pozwala zaoszczędzić czas. Wartości Dual Native ISO w LUMIX S1H wynoszą 640 i 40001, co umożliwi kamerzystom filmowanie w prawie każdych warunkach oświetleniowych. W przypadku matrycy o jednej natywnej czułości ISO zakłócenia zazwyczaj rosną wraz ze wzrostem czułości. W modelu S1H z technologią Dual Native matryca jednak ogranicza do minimum powstawanie zakłóceń, co jest możliwe dzięki wyborowi odpowiedniego układu do danej czułości przed rozpoczęciem przetwarzania danych. W efekcie użytkownik może nagrywać filmy przy maksymalnej czułości ISO 51200. Technologię Dual Native ISO można ręcznie przełączać na jedną z dwóch opcji LOW (ISO 640‒5000) i HIGH (ISO 4000‒51200)” - czytamy w informacji prasowej.

Aby wszystko to było możliwe, nowy korpus wyposażony został w aktywny system chłodzenia z wentylatorem, który pojawia się chyba po raz pierwszy w tego typu konstrukcji. Jesteśmy ciekawi jak jego praca wpłynie na komfort użytkowania aparatu.

Zachwycić ma także fotografów

Choć aparat nakierowany jest stricte na filmowców, w aparacie nie zabrakło funkcji, które znamy z “fotograficznych” bezlusterkowców producenta. Otrzymujemy więc 5-osiowy system stabilizacji matrycy (deklarowana skuteczność 6,5 EV), który wykorzystamy także do zapisu zdjęć w powiększonej rozdzielczości 96 Mp, tryb seryjny 9 kl./s (6 kl./s ze wsparciem śledzącego AF), czuły do -6 EV system AF z funkcją śledzenia oka, czas synchronizacji z lampą 1/320 s, migawkę oszacowaną na 400 000 cykli, moduły Wi-Fi i Bluetooth czy wreszcie specjalne tryby fotografowania 6K Photo (superszybkie serie zdjęć o pomniejszonej rozdzielczości) i HLG Photo (zapis zdjęć o rozszerzonej dynamice tonalnej).

Mamy też jaśniejszy niż dotychczas, 3,2-calowy, obracany (ale i odchylany) dotykowy ekran LCD o rozdzielczości 2,33 miliona punktów ze specjalnym trybem wyświetlania do pracy nocą, a także wizjer elektroniczny Real View Finder, z możliwością regulacji powiększenia w zakresie 0,7-0,78 x, o najwyższej na rynku rozdzielczości 5,76 mln punktów, praktycznie zerowym opóźnieniu (0,005 s) i kontraście 10 000:1. Do tego największy w swojej klasie 1,8-calowy pomocniczy ekran LCD na górnym panelu, uszczelniane w całości magnezowe body, 2 sloty na karty SD i pojemny akumulator (3050 mAh), który pozwolić ma na 2 godziny rejestracji wideo w każdym z trybów nagrywania.

Panasonic Lumix S1H to prawdziwy pełnoklatkowy wół roboczy, o którego szczegółach specyfikacji można by napisać książkę. Bliżej przyjrzymy im się przy okazji testu, tymczasem po więcej szczegółów odsyłamy was na stronę producenta.

Cena i dostępność

Najnowszy Lumix S1H nie jest tani, ale biorąc pod uwagę możliwości, można uznać, że producent rozdaje go niemal za darmo. Aparat zadebiutuje na rynku pod koniec września w cenie 4000 dolarów (około 15 700 zł) za korpus. Dla polskiego rynku bardziej adekwatna będzie zapewne cena brytyjska - 3600 funtów (z podatkiem VAT), czyli około 17200 zł.

Specyfikacja:

Nazwa Panasonic Lumix S1H
Producent Panasonic
Typ aparatu bezlusterkowiec
Matryca Full Frame (35,9 x 24 mm), CMOS
Efektywna rozdzielczość 24 Mp
Matryca pełna klatka
Czułość ISO 50 (rozszerzona), ISO 100, ISO 200, ISO 400, ISO 800, ISO 1600, ISO 3200, ISO 6400, ISO 12800, ISO 25600, ISO 51200, ISO 102400 (rozszerzona), ISO 204800 (rozszerzona)
Procesor Venus Engine
Rozdzielczość maksymalna 6000 x 4000
Formaty obrazu 3:2, 4:3, 16:9, 1:1
Formaty zapisu RAW, JPEG, RAW + JPEG
Balans bieli auto, manualny, ustawienie w Kelvinach, ustawienia predefiniowane
Mocowanie obiektywu Leica L
Kontrola błysku Auto, Manual, Redukcja efektu cz. oczu, Synchronizacja z długimi czasami, Synchronizacja na drugą kurtynę migawki
Lampa błyskowa brak
Stabilizacja tak, pięcioosiowa, tak, stabilizacja matrycy, 6,5 EV
Synchronizacja z lampą 1/320 s
Tryby ekspozycji auto, P, A, S, M, tryby użytkownika
Karta pamięci SD/SDHC/SDXC, dwa gniazda, UHS-II
Kompensacja ekspozycji +/- 5 EV, w skoku co 1/3 EV
Migawka 1/8000 - 60 s
Blokada ekspozycji półpozycja spustu migawki, przycisk AEL
Bracketing ekspozycji 3, 5 albo 7 klatek +/- 0,3 / 0,7 / 1 EV
Zdjęcia seryjne 9 kl/s
Pomiar światła matrycowy, centralnie-ważony, punktowy, ważony względem jasnych partii obrazu
Samowyzwalacz Tak
Pomiar ostrości Detekcja kontrastu, 225 punktów AF
Tryb pracy AF pojedynczy AF, ciągły AF, ustawienie ręczne (MF), śledzący AF, wykrywanie twarzy, AF dotykowy, wykrywanie oka
Blokada ostrości półpozycja spustu migawki, przycisk AF-Lock
Wizjer wizjer elektroniczny, 100% krycia kadru, powiększenie 0,78 x, 5 760 000 punktów
Ekran LCD obrotowy, odchylany, dotykowy, 3,2-calowy
Rejestracja filmów 6K Anamorphic (5952 x 3988 px), 23,98 kl./s, 200 Mb/s, MOV, H.265, DCI 6K (5888 x 3312 px), 30 kl./s, 200 Mb/s, MOV, H.265, 6K (5376 x 3584 px), 30 kl./s, 200 Mb/s, MOV, H.265, DCI 4K (4096 x 2160 px), 60 kl./s, 200 Mb/s, MOV, H.265, 4K (3840 x 2160 px), 60 kl./s, 200 Mb/s, MOV, H.265, Full HD (1920 x 1080 px), 120 kl./s, 150 Mb/s, MOV, H.265
Złącza gniazdo mikrofonu, gniazdo słuchawek, Wi-Fi, HDMI (pełnowymiarowe), USB 3.1 (USB-C)
Pilot możliwość sterowania przez Wi-Fi
GPS Nie
Zasilanie akumulator litowo-jonowy, DMW-BLJ31
Wydajność zasilania 400 zdjęć (wg CIPA)
Obudowa magnezowa, uszczelniona
Wymiary 151 x 114 x 110 mm
Waga 1052 g
Stopka akcesoriów tak
Gwint statywu Tak

Więcej informacji znajdziecie pod adresem panasonic.com.

Tłumacz i fotograf, codziennie selekcjonuje dla Was porcję najciekawszych newsów ze świata fotografii. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem. Prywatnie niespełniony snowboardzista i spełniony tata.

Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Kandao QooCam - tak dobrej kamery sferycznej w tym segmencie jeszcze nie było
Kandao QooCam - tak dobrej kamery sferycznej w tym segmencie jeszcze nie było
Jeśli już wykładaliście pieniądze na kamerkę sferyczną GoPro Max, wstrzymajcie się jeszcze chwilę. Kandao QooCam wydaje się zjadać ją na śniadanie.
10
0
Panasonic aktualizuje oprogramowanie kilku aparatów. Najbardziej ucieszą się właściciele modelu G9
Panasonic aktualizuje oprogramowanie kilku aparatów. Najbardziej ucieszą się właściciele modelu G9
Nadchodzące nowe wersje firmware’u dla modeli S1, S1R, GH5, GH5S i G9 obejmują poprawki błędów i rozszerzenia zgodności, a także dodanie pożądanych, zaawansowanych funkcji, których brakowało w...
6
1
Leica SL2 - udoskonalony symbol stylu dla profesjonalistów
Leica SL2 - udoskonalony symbol stylu dla profesjonalistów
Po czterech latach od debiutu modelu SL (typ 601), do walki w segmencie pełnoklatkowych bezlusterkowców i rozwijającym się systemie L-mount staje jego następca, który został przeprojektowany w...
22
1
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (5)