Panasonic Lumix S Pro 24-70 mm f/2.8 - pierwszy jasny reporterski zoom w systemie

0
Maciej Luśtyk
28 Sierpień 2019
Artykuł na: 6-9 minut

Nie tylko Canon spieszy się, by dogodzić użytkownikom swojego nowego systemu. Panasonic pokazał właśnie pełnoklatkowy model 24-70 mm f/2.8, który rozszerza ofertę systemu L-Mount.

Choć pierwsze bezlusterkowe pełne klatki Panasonica są już na rynku dostępne od kilku miesięcy, do tej pory w ofercie systemu L brakowało jednak profesjonalnych, jasnych zoomów, które mogłyby zadowolić naprawdę wymagających zawodowców (jeśli nie liczyć horrendalnie drogich szkieł Leica). Sytuację tę zmienia najnowszy Panasonic Lumix S Pro 24-70 mm f/2.8, czyli główny element “świętej trójcy” reporterskich zoomów ze światłem f/2.8.

Blaski i cienie układu optycznego

Obiektyw stworzono na bazie układu zawierającego 18 soczewek w 16 grupach, gdzie 3 elementy to soczewki asferyczne, a 4 wykonano ze szkła o niskim współczynniku dyspersji. Do tego jeden element UHR (wysoki współczynnik refrakcji), wewnętrzny system ogniskowania i 11-listkowa przysłona (wstydź się Canonie), ale bardzo słabe wyniki pod względem minimalnej odległości ostrzenia, która wynosi aż 37 cm.

Na pocieszenie powiemy, że pierwsze relacje z internetu wspominają o bardzo dobrej jakości optycznej, a dodatkowo szkło oferuje aż dwa silniki AF (liniowy i krokowy), które zapewnić mają szybkość pracy fotograficznej i bezgłośne działanie w przypadku filmowania. Osoby zainteresowane filmowaniem ucieszy także zapewne to, że według producenta obiektyw praktycznie nie przejawia problemów z efektem focus breathing.

Tubus obiektywu został wykonany ze stopu magnezu oraz uszczelniony przed kurzem i zachlapaniami. Niestety jak w przypadku większości nowoczesnych konstrukcji, nie jest ani mały, ani lekki. Szkło mierzy 140 x 91 mm przy wadze 935 g.

Cena i dostępność

Obiektyw trafić ma na rynek w październiku 2019 roku, w cenie 2200 dolarów (około 8650 zł). Na polskim rynku cena zbliży się jednak zapewne do pułapu 10 tys. zł.

Specyfikacja:

Nazwa Panasonic Lumix S Pro 24-70 mm f/2.8
Producent Panasonic
Typ zmiennoogniskowy
Mocowanie L-mount
Ogniskowa 24-70 mm
Maksymalna jasność 0
Maksymalna wartość przysłony 0
Liczba listków przysłony 11
Pierścień przysłony nie
Tryb bezstopniowy przysłony nie
Układ optyczny 18 elementów / 16 grup (3 soczewki asferyczna, 1 soczewka UHR, 4 soczewki ED)
Wewnętrzne ogniskowanie nie
Maksymalne powiększenie 0,25x
Minimalna odległość ogniskowania 37 cm
Tryb makro nie
Średnica filtra 82 mm
Mocowanie filtra żelowego nie
Autofokus tak
Manualne doostrzanie tak
Mechanizm autofokusa Silnik podwójny (liniowy + krokowy)
Stabilizacja nie
Obudowa metal
Skala odległości tak
Przycisk funkcyjny nie
Uszczelnienia tak
Mocowanie statywowe nie
Osłona przeciwsłoneczna tak
Wymiary 140 x 91 mm
Waga 935 g

Więcej informacji znajdziecie panasonic.com.

Tłumacz i fotograf, codziennie selekcjonuje dla Was porcję najciekawszych newsów ze świata fotografii. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem. Prywatnie niespełniony snowboardzista i spełniony tata.

Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Tokina ATX-i 100 mm f/2.8 1:1 Macro - niedrogi obiektyw makro nowej generacji do lustrzanek
Tokina ATX-i 100 mm f/2.8 1:1 Macro - niedrogi obiektyw makro nowej generacji do lustrzanek
Tokina nie zalewa nas premierami tak, jak inni producenci, ale nowy obiektyw na pewno zwróci uwagę zarówno miłośników makro, jak i portrecistów.
5
0
Meyer Optik Görlitz wraca na rynek z trzema odświeżonymi obiektywami
Meyer Optik Görlitz wraca na rynek z trzema odświeżonymi obiektywami
Po długich finansowych perypetiach Meyer Optik Görlitz wznawia działalność pod nowym kierownictwem i prezentuje trzy nowe, a raczej lekko odświeżone obiektywy, które...
12
2
Panasonic Lumix S Pro 16-35 mm f/4 - niewielkie rozmiary, wzorowa optyka i... wysoka cena
Panasonic Lumix S Pro 16-35 mm f/4 - niewielkie rozmiary, wzorowa optyka i... wysoka cena
Nowy kompaktowy szerokokątny zoom do systemu L-Mount ma być propozycją, która spodoba się zwłaszcza fotografom krajobrazu i niektórym reportażystom. Szkło ma być też...
6
0
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (1)