Blackmagic Pocket Cinema Camera 6K - najmniejsza kamera filmowa z nowymi możliwościami

Autor: Michał Chrzanowski

9 Sierpień 2019
Artykuł na: 4-5 minut

Nowa matryca Super 35 z dynamiką sięgającą 13 EV, możliwość nagrywania w rozdzielczości 6K i to w formacie RAW, mocowanie Canon EF i pełna komunikacja z obiektywami, a także ergonomiczny i wytrzymały korpus - oto najnowsze dzieło Blackmagic, kamera Pocket Cinema Camera 6K.

Kiedy w połowie ubiegłego roku firma Blackmagic zaprezentowała Pocket Cinema Camera 4K, kamerę szybko okrzyknięto jednym z najbardziej kompaktowych i zaawansowanych rozwiązań w swojej klasie. Zapewniała bowiem zwartą i ergonomiczną budowę, a matryca Cztery Trzecie o zakresie dynamicznym 13 EV oferowała filmowanie w 4K RAW z prędkością 60 kl./s, czy chociażby możliwość natychmiastowego fotografowania. Teraz jednak producent poszedł o krok dalej i pokazał światu model Pocket Cinema Camera 6K, który ma szansę namieszać na rynku.

Jedyna tak mała kamera oferująca zapis 6K. A to tylko początek jej możliwości

Choć na pierwszy rzut oka zmieniło się niewiele (oba modele są niemal klonami) to całą magię zamknięto w środku. Nowy Blackmagic Pocket Cinema Camera 6K korzysta z większej niż poprzednik matrycy Super 35 (23.10 x 12.99 mm) o rozdzielczości 6144 x 3456 pikseli, z 13-stopniowym zakresem dynamicznym, wykorzystującej technologię Dual ISO (podwójnym obwody, gwarantujące dwie natywne czułości - ISO 400 oraz ISO 25600). Kamerą będziemy mogli zarejestrować filmy w maksymalnej rozdzielczości 6144 x 3456 w formacie 16:9 z klatkażem 50 kl./s, mniejszej 6144 x 2560 (proporcje obrazu 2.4:1) z prędkością 60 kl./s lub 5744 x 3024 (format 1.9:1) także w 60 kl./s.

Warto także zaznaczyć, że 12-bitowe nagrania zostaną zarejestrowane w formacie Blackmagic RAW lub jako 10-bitowy Apple ProRes, ale tylko do 4K. Znalazła się także opcja dla miłośników nagrań w zwolnionym tempie. Filmy z prędkością 120 kl./s zarejestrujemy w rozdzielczości 2.8K (2868 x 1512 pikseli w proporcjach 1.9:1). Dodatkowo producent zapewnił także w pełni anamorficzny tryb 6:5, w którym rejestrować ujęcia będziemy mogli w rozdzielczości 3.7K (3728 x 3104 px)z klatkażem 60 kl./s.

Nowa kieszonkowa kamera BlackMagic to rozbudowana ergonomia i pełne wsparcie obiektywów Canon EF

Sporą zmianą, w porównaniu do poprzednika, jest fakt, że kamera BlackMagic Pocket Cinema Camera 6K została wyposażona w mocowanie Canon EF z obsługą elektroniki, dzięki czemu nie tylko będziemy mogli skorzystać z pokaźnej szklarni, lecz także kamera będzie komunikować się z autofokusem czy systemem stabilizacji obrazu danego obiektywu. Niemniej pod względem wizualnym i ergonomicznym nie zmieniło się nic. Wciąż otrzymujemy relatywnie kompaktową kamerę, która cechuje się intuicyjnym rozmieszczeniem przycisków. Do tego korpus wykonano z poliwęglanowego kompozytu na bazie włókien węglowych, dzięki czemu całość ma być wytrzymała i wyjątkowo lekka.

Co więcej, na tylnej ścianie znajdziemy ten sam, co w poprzednim modelu, 5-calowy ekran dotykowy o rozdzielczości Full HD. Dzięki temu będziemy mogli w wygodny sposób komponować ujęcia, przeglądać parametry ekspozycji i kontrolować takie funkcje jak histogram. Dodatkowo kamera wykorzystuje również ten sam system operacyjny Blackmagic, który możemy znaleźć w innych modelach producenta np. w URSA Mini.

Warto wspomnieć, że najnowsza kamera Blackmagic zapewnia możliwość nagrywania na zewnętrzne nośniki pamięci za pomocą portu USB-C. Znajdziemy także pełnowymiarowy port HDMI, który może przesłać 10-bitowe wideo (w tym HDR), wejście mini XLR z zasilaniem Phantom 48v dla dźwięku, wejście audio 3,5 mm i gniazdo słuchawkowe. Co więcej, korzysta z baterii Canon LP-E6 (do 45 minut nieprzerwanego działania), jednak posiada również możliwość zasilania z sieci, które uchroni kamerę przed przypadkowym odłączeniem.

BPCC 6K - cena i dostępność

Model Blackmagic Pocket Cinema Camera 6K jest już dostępny w sprzedaży. Za kamerę przyjdzie nam zapłacić 2495 dolarów, co w przeliczeniu daje nieco ponad 9600 zł.

Więcej informacji znajdziecie na stronie blackmagicdesign.com.

Skopiuj link

Autor: Michał Chrzanowski

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Autel EVO Lite i Evo Nano - DJI będzie miało problem
Autel EVO Lite i Evo Nano - DJI będzie miało problem
Autel pokazał nowe drony reprezentujące zupełnie nowe, konsumenckie serie Lite i Nano. To w sumie 4 różne drony o imponujących możliwościach, które mają być...
6
Pixii (2021) - kolejna generacja współczesnego aparatu dalmierzowego. Czy tym razem udana?
Pixii (2021) - kolejna generacja współczesnego aparatu dalmierzowego. Czy tym razem udana?
Francuzi odpowiedzialni za stworzenie oryginalnego aparatu Pixii, prezentują jego kolejną odsłonę czy może raczej aktualizację. Nowa konstrukcja otrzymała usprawniony...
10
Nadchodzi DJI Mavic 3 - z matrycą 4/3" i drugim obiektywem tele
Nadchodzi DJI Mavic 3 - z matrycą 4/3" i drugim obiektywem tele
W sieci huczy od plotek na temat nadchodzącego drona DJI. Wygląda na to, że konsumencki Mavic może namieszać na rynku profesjonalnego wideo.
10
Powiązane artykuły