Panasonic Lumix GH5S - książę ciemności

Autor: Maciej Luśtyk

8 Styczeń 2018
Artykuł na: 6-9 minut

Równo rok po premierze upakowanego w funkcje filmowego modelu Lumix GH5, producent pokazuje bliźniaczy aparat, który przed osobami związanymi z systemem Mikro Cztery Trzecie otwierać ma zupełnie nowe możliwości względem pracy w słabym świetle.

Co musisz wiedzieć:
  • 10,2-milionowa matryca w architekturze Dual Native ISO zapewnić ma świetne rezultaty w słabym świetle
  • Zakres ISO 160 - 51200 (rozszerzane do ISO 80 - 204800)
  • Filmy w rozdzielczości C4K teraz także z prędkością 60 kl./s
  • Filmy Full HD z prędkością do 240 kl./s
  • Nowy profil Hybrid Log Gamma pozwoli na łatwe tworzenie filmów HDR
  • Wbudowany profil V-Log
  • Wolniejszy, ale bardziej czuły system AF
  • Brak stabilizacji matrycy
  • Cena: 2500 dolarów

Choć system Mikro Cztery Trzecie, a dokładnie aparaty Panasonic Lumix upodobali sobie wszelkiej maści filmowcy, do tej pory niewielkie fizyczne wymiary sensorów nie pozwalały im konkurować pod względem pracy w słabym świetle z aparatami pełnoklatkowymi. Sytuację tę zmienia nowy Panasonic Lumix GH5S, który dla rodziny aparatów Panasonica ma być tym, czym model A7S II dla użytkowników systemu Sony E.

Ten sam korpus, nowe wnętrze

 

Stawiając obok siebie aparaty Lumix GH5 i GH5S, możemy odnieść wrażenie, że mamy do czynienia z jednym i tym samym modelem. Jedyną widoczną różnica jest duży, wyraźnie zaakcentowany przycisk wyzwalania rejestracji filmu na górnym panelu oraz nawiązujący stylistyką do modelu G9 pomarańczowo-czerwony pierścień pod pokrętłem trybów. Systematyka obsługi w obydwu modelach jest natomiast identyczna, co ułatwi pracę osobom zaznajomionym z poprzednim modelem. Pewną rewolucję skrywa natomiast wnętrze aparatu.

Tak jak model A7S w systemie Sony, nowy Lumix GH5S stworzony został z myślą o pracy w słabym świetle. Dlatego właśnie za obrazowanie odpowiada tu raptem 10,2-megapikselowy sensor MOS. W dzisiejszych czasach dla fotografa to zdecydowanie za mało, jednak rozdzielczość ta pozwala na nagrywanie filmów w jakości 4K, a dzięki zastosowaniu większych rozmiarów fotodiod, matryca doskonale radzić ma sobie przy filmowaniu na wysokich czułościach. Sensor, wspierany najnowszym procesorem Venus Engine pozwoli nam na prace w zakresie ISO 160 - 51200 (rozszerzane do ISO 80 - 204800).

 

Za uzyskanie imponujących wyników podczas pracy w słabych warunkach oświetleniowych odpowiada także wyjątkowa architektura sensora. Podobnie jak w przypadku zaprezentowanej w 2014 roku kamery Panasonic Varicam 35, tu też matryca posiada 2 bazowe czułości ISO. Jak to możliwe? Wszystko za sprawą architektury Dual Native ISO, gdzie do każdego piksela matrycy przypisano dwa osobne obwody. Pierwszy wykorzystywany będzie podczas pracy w zakresie ISO 160-800, natomiast drugi uruchamiany będzie w przypadku pracy na wyższych czułościach. W efekcie materiały nagrywane w ten sposób mają charakteryzować się dużo mniejszym zaszumieniem.

Jeszcze bardziej zaawansowane funkcje filmowe...

Lumix GH5S to też dużo więcej specjalistycznych funkcji filmowych. Zwiększyły się nie tylko ogólne możliwości filmowe aparatu (filmy w rozdzielczości C4K 4096 x 2160 z prędkością 60 kl./s, filmy z zwolnionym tempie, w jakości Full HD do 240 kl./s), producent wprowadził także opcję odczytywania timecode’u z innych kamer, możliwość filmowania w różnych formatach oraz możliwość zapisu filmów HDR w specjalnym trybie Hybrid Log Gamma.

 

 

Bez dodatkowej opłaty otrzymamy też profil V-Log, a użycie tablic LUT możemy teraz symulować także w trybie podglądu.  Kwestie kolorystyki i przepływności i maksymalnej długości klipu pozostały natomiast bez zmian - nadal materiały możemy zapisać bezpośrednio w aparacie, w dowolnej długości, z maksymalną przepływnością 400 Mb/s i 10-bitowym próbkowaniem 4:2:2Co ciekawe, aparat oferuje też usprawnienie czysto fotograficzne - możliwość wykonywania 14-bitowych RAW-ów w trybie seryjnym.

... ale bez stabilizacji

Niestety wszystko ma swoją cenę. Największym chyba zaskoczeniem jest brak systemu stabilizacji matrycy. Z jednej strony mamy stabilizowane obiektywy, a wielu zawodowców i tak korzysta z gimbali, ale w przypadku filmowania z ręki nie otrzymamy już tak płynnego obrazu jak w przypadku modelu GH5.

Oprócz tego, z racji mniejszej matrycy nie uświadczymy tu trybu 6K Photo (jedynie 4K Photo), trybu anamorficznego wysokiej rozdzielczości, oraz trybu pierwszej elektronicznej kurtyny migawki. Na pokładzie znalazł się także nieco wolniejszy 225-punktowy system AF oparty o detekcję kontrastu DFD (ustawianie ostrości w czasie 0,07 s względem 0,05 sekundy w modelu GH5), który jest jednak bardziej czuły (- 5 EV względem - 4 EV w modelu GH5).

Body z górnej półki

W przypadku pozostałych aspektów działania aparatu otrzymujemy dokładnie to samo, co oferuje model GH5, czyli m.in. uszczelniane magnezowe body, 2 wejścia na karty pamięci, duże możliwości rozdzielania zapisu pomiędzy nośniki, obracany i dotykowy 3,2-calowy ekran RGBW LCD o rozdzielczości 1,62 Mp (z nowym trybem, wizjer elektroniczny 3,68 Mp o powiększeniu 0,72 x i punkcie ocznym 21 mm (ze zwiększoną do 120 kl./s częstotliwością odświeżania), złącze mikrofonowe i słuchawkowe, pełnowymiarowe złącze HDMI (typ A) i moduł Wi-Fi. Dzięki lepszej optymalizacji poboru mocy, nowy GH5S będzie też w stanie nieco dłużej pracować na jednym ładowaniu. Żywotność akumulatora oszacowano na 440 zdjęć (410 zdjęć w przypadku modelu GH5.

 

Specyfikacja najnowszego członka rodziny Lumix nie pozostawia złudzeń, co do tego, że będzie on wykorzystywany raczej wyłącznie do filmowania. Czy wprowadzone usprawnienia są na tyle rewolucyjne by skłonić do przesiadki dotychczasowych użytkowników modelu GH5? Wszystko zależy od preferencji i zastosować. Pewne jest jednak, że tego typu aparat ma szansę przyciągnąć do systemu Mikro Cztery Trzecie zupełnie nowych użytkowników, którzy z miejsca odrzucali go właśnie przez kwestię pracy na wysokich czułościach.

Zwłaszcza, że nowy model został też atrakcyjnie wyceniony. Na zachodnim rynku za body aparatu zapłacimy 2500 dolarów. To o 500 dolarów więcej niż w dniu premiery kosztował model GH5, niemniej jednak biorąc pod uwagę ceny tradycyjnych kamer o podobnych możliwościach, nowy Lumix staje się wyjątkowo ciekawą propozycją.

Specyfikacja:

Nazwa Panasonic Lumix GH5S
Producent Panasonic
Typ aparatu bezlusterkowiec
Matryca 4/3 CMOS (17,3 x 13mm)
Matryca Mikro Cztery Trzecie
Czułość ISO 80 (rozszerzona)
ISO 100 (rozszerzona)
ISO 160
ISO 200
ISO 400
ISO 800
ISO 1600
ISO 3200
ISO 6400
ISO 12800
ISO 25600
ISO 51200
ISO 102400 (rozszerzona)
ISO 204800 (rozszerzona)
Procesor Venus Engine
Rozdzielczość maksymalna 3680 x 2760
Formaty obrazu 3:2
4:3
16:9
1:1
Formaty zapisu RAW
JPEG
RAW + JPEG
Balans bieli auto
manualny
ustawienie w Kelvinach
ustawienia predefiniowane
Korekta obrazu Przestrzeń barwna: sRGB / Adobe RGB
Mocowanie obiektywu Mikro Cztery Trzecie
Kontrola błysku TTL Auto
Auto
Manual
Redukcja efektu cz. oczu
Synchronizacja z długimi czasami
Synchronizacja na drugą kurtynę migawki
wymuszona (błysk wypełniający)
Lampa błyskowa brak
Stabilizacja w obiektywach
Synchronizacja z lampą 1/250 s
Tryby ekspozycji auto
P, A, S, M
tryby użytkownika
tryb filmowy
Karta pamięci SD/SDHC/SDXC
dwa gniazda
Kompensacja ekspozycji +/- 5 EV, w skoku co 1/3 EV
Migawka 1/8000 - 60 s
migawka elektroniczna 1/16000 - 60 s
Blokada ekspozycji półpozycja spustu migawki
przycisk AEL
Bracketing ekspozycji 3, 5 albo 7 klatek w +/- 0,3 / 0,7 / 1 / 3 EV
Zdjęcia seryjne 2.3 kl/s
Pomiar światła matrycowy
centralnie-ważony
punktowy
Samowyzwalacz tak
Pomiar ostrości 225 punktów detekcji kontrastu (Depth From Defocus)
Tryb pracy AF AF dotykowy
strefowy AF
pojedynczy AF
ciągły AF
ustawienie ręczne (MF)
śledzący AF
wykrywanie twarzy
Blokada ostrości półpozycja spustu migawki
przycisk AF-Lock
Podgląd głębi tak
Wizjer wizjer elektroniczny
3 680 000 punktów
powiększenie 0,76x
Punkt oczny 21 mm
Ekran LCD 3-calowy
obrotowy
dotykowy
1 620 000 punktów
Rejestracja filmów C4K (4096 x 2060), 60 kl./s, 150 Mb/s, MOV, H.264
C4K (4096 x 2060), 24 kl./s, 400 Mb/s, MOV, H.264
Złącza gniazdo mikrofonu
gniazdo słuchawek
wężyk spustowy
Wi-Fi
HDMI (pełnowymiarowe)
USB 3.1 (USB-C)
GPS Nie
Zasilanie akumulator litowo-jonowy
Wydajność zasilania 440 zdjęć
Obudowa magnezowa
uszczelniona
Wymiary 139 x 98 x 87 mm
Waga 660 g

Więcej informacji znajdziecie pod adresem panasonic.pl.

 

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Ricoh GR III HDF i GR IIIx HDF - nowe wersje z filtrem dyfuzyjnym
Ricoh GR III HDF i GR IIIx HDF - nowe wersje z filtrem dyfuzyjnym
Liczyliście na nową generację kultowego kompaktu? Nic z tego. Zamiast tego otrzymujemy wbudowany filtr dyfuzyjny, który zmiękczy jasne obszary na zdjęciach.
6
Ważne aktualizacje Sony A1, A9, A7S III i A7 IV - certyfikowanie zdjęć i nowe funkcje
Ważne aktualizacje Sony A1, A9, A7S III i A7 IV - certyfikowanie zdjęć i nowe funkcje
Sony wprowadza szereg aktualizacji do topowych korpusów systemu E. Nowy firmware wprowadza m.in. zgodność z formatem C2PA, który pozwoli przypisywać certyfikaty gwarantujące...
0
Przywitaj wiosnę z promocjami Sony
Przywitaj wiosnę z promocjami Sony
Możemy już śmiało powiedzieć, że zima minęła na dobre. Na szczęście nie mijają promocje przygotowywane przez firmę Sony. Jeżeli wraz z nadejściem wiosny planujesz rozwijać swój...
15
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (6)