Panasonic Lumix GH5S - książę ciemności

Panasonic Lumix GH5S - książę ciemności

Równo rok po premierze upakowanego w funkcje filmowego modelu Lumix GH5, producent pokazuje bliźniaczy aparat, który przed osobami związanymi z systemem Mikro Cztery Trzecie otwierać ma zupełnie nowe możliwości względem pracy w słabym świetle.

Co musisz wiedzieć:
  • 10,2-milionowa matryca w architekturze Dual Native ISO zapewnić ma świetne rezultaty w słabym świetle
  • Zakres ISO 160 - 51200 (rozszerzane do ISO 80 - 204800)
  • Filmy w rozdzielczości C4K teraz także z prędkością 60 kl./s
  • Filmy Full HD z prędkością do 240 kl./s
  • Nowy profil Hybrid Log Gamma pozwoli na łatwe tworzenie filmów HDR
  • Wbudowany profil V-Log
  • Wolniejszy, ale bardziej czuły system AF
  • Brak stabilizacji matrycy
  • Cena: 2500 dolarów

Choć system Mikro Cztery Trzecie, a dokładnie aparaty Panasonic Lumix upodobali sobie wszelkiej maści filmowcy, do tej pory niewielkie fizyczne wymiary sensorów nie pozwalały im konkurować pod względem pracy w słabym świetle z aparatami pełnoklatkowymi. Sytuację tę zmienia nowy Panasonic Lumix GH5S, który dla rodziny aparatów Panasonica ma być tym, czym model A7S II dla użytkowników systemu Sony E.

Ten sam korpus, nowe wnętrze

 

Stawiając obok siebie aparaty Lumix GH5 i GH5S, możemy odnieść wrażenie, że mamy do czynienia z jednym i tym samym modelem. Jedyną widoczną różnica jest duży, wyraźnie zaakcentowany przycisk wyzwalania rejestracji filmu na górnym panelu oraz nawiązujący stylistyką do modelu G9 pomarańczowo-czerwony pierścień pod pokrętłem trybów. Systematyka obsługi w obydwu modelach jest natomiast identyczna, co ułatwi pracę osobom zaznajomionym z poprzednim modelem. Pewną rewolucję skrywa natomiast wnętrze aparatu.

Tak jak model A7S w systemie Sony, nowy Lumix GH5S stworzony został z myślą o pracy w słabym świetle. Dlatego właśnie za obrazowanie odpowiada tu raptem 10,2-megapikselowy sensor MOS. W dzisiejszych czasach dla fotografa to zdecydowanie za mało, jednak rozdzielczość ta pozwala na nagrywanie filmów w jakości 4K, a dzięki zastosowaniu większych rozmiarów fotodiod, matryca doskonale radzić ma sobie przy filmowaniu na wysokich czułościach. Sensor, wspierany najnowszym procesorem Venus Engine pozwoli nam na prace w zakresie ISO 160 - 51200 (rozszerzane do ISO 80 - 204800).

 

Za uzyskanie imponujących wyników podczas pracy w słabych warunkach oświetleniowych odpowiada także wyjątkowa architektura sensora. Podobnie jak w przypadku zaprezentowanej w 2014 roku kamery Panasonic Varicam 35, tu też matryca posiada 2 bazowe czułości ISO. Jak to możliwe? Wszystko za sprawą architektury Dual Native ISO, gdzie do każdego piksela matrycy przypisano dwa osobne obwody. Pierwszy wykorzystywany będzie podczas pracy w zakresie ISO 160-800, natomiast drugi uruchamiany będzie w przypadku pracy na wyższych czułościach. W efekcie materiały nagrywane w ten sposób mają charakteryzować się dużo mniejszym zaszumieniem.

Jeszcze bardziej zaawansowane funkcje filmowe...

Lumix GH5S to też dużo więcej specjalistycznych funkcji filmowych. Zwiększyły się nie tylko ogólne możliwości filmowe aparatu (filmy w rozdzielczości C4K 4096 x 2160 z prędkością 60 kl./s, filmy z zwolnionym tempie, w jakości Full HD do 240 kl./s), producent wprowadził także opcję odczytywania timecode’u z innych kamer, możliwość filmowania w różnych formatach oraz możliwość zapisu filmów HDR w specjalnym trybie Hybrid Log Gamma.

 

 

Bez dodatkowej opłaty otrzymamy też profil V-Log, a użycie tablic LUT możemy teraz symulować także w trybie podglądu.  Kwestie kolorystyki i przepływności i maksymalnej długości klipu pozostały natomiast bez zmian - nadal materiały możemy zapisać bezpośrednio w aparacie, w dowolnej długości, z maksymalną przepływnością 400 Mb/s i 10-bitowym próbkowaniem 4:2:2Co ciekawe, aparat oferuje też usprawnienie czysto fotograficzne - możliwość wykonywania 14-bitowych RAW-ów w trybie seryjnym.

... ale bez stabilizacji

Niestety wszystko ma swoją cenę. Największym chyba zaskoczeniem jest brak systemu stabilizacji matrycy. Z jednej strony mamy stabilizowane obiektywy, a wielu zawodowców i tak korzysta z gimbali, ale w przypadku filmowania z ręki nie otrzymamy już tak płynnego obrazu jak w przypadku modelu GH5.

Oprócz tego, z racji mniejszej matrycy nie uświadczymy tu trybu 6K Photo (jedynie 4K Photo), trybu anamorficznego wysokiej rozdzielczości, oraz trybu pierwszej elektronicznej kurtyny migawki. Na pokładzie znalazł się także nieco wolniejszy 225-punktowy system AF oparty o detekcję kontrastu DFD (ustawianie ostrości w czasie 0,07 s względem 0,05 sekundy w modelu GH5), który jest jednak bardziej czuły (- 5 EV względem - 4 EV w modelu GH5).

Body z górnej półki

W przypadku pozostałych aspektów działania aparatu otrzymujemy dokładnie to samo, co oferuje model GH5, czyli m.in. uszczelniane magnezowe body, 2 wejścia na karty pamięci, duże możliwości rozdzielania zapisu pomiędzy nośniki, obracany i dotykowy 3,2-calowy ekran RGBW LCD o rozdzielczości 1,62 Mp (z nowym trybem, wizjer elektroniczny 3,68 Mp o powiększeniu 0,72 x i punkcie ocznym 21 mm (ze zwiększoną do 120 kl./s częstotliwością odświeżania), złącze mikrofonowe i słuchawkowe, pełnowymiarowe złącze HDMI (typ A) i moduł Wi-Fi. Dzięki lepszej optymalizacji poboru mocy, nowy GH5S będzie też w stanie nieco dłużej pracować na jednym ładowaniu. Żywotność akumulatora oszacowano na 440 zdjęć (410 zdjęć w przypadku modelu GH5.

 

Specyfikacja najnowszego członka rodziny Lumix nie pozostawia złudzeń, co do tego, że będzie on wykorzystywany raczej wyłącznie do filmowania. Czy wprowadzone usprawnienia są na tyle rewolucyjne by skłonić do przesiadki dotychczasowych użytkowników modelu GH5? Wszystko zależy od preferencji i zastosować. Pewne jest jednak, że tego typu aparat ma szansę przyciągnąć do systemu Mikro Cztery Trzecie zupełnie nowych użytkowników, którzy z miejsca odrzucali go właśnie przez kwestię pracy na wysokich czułościach.

Zwłaszcza, że nowy model został też atrakcyjnie wyceniony. Na zachodnim rynku za body aparatu zapłacimy 2500 dolarów. To o 500 dolarów więcej niż w dniu premiery kosztował model GH5, niemniej jednak biorąc pod uwagę ceny tradycyjnych kamer o podobnych możliwościach, nowy Lumix staje się wyjątkowo ciekawą propozycją.

Specyfikacja:

Nazwa Panasonic Lumix GH5S
Producent Panasonic
Typ aparatu bezlusterkowiec
Matryca 4/3 CMOS (17,3 x 13mm)
Czułość ISO 80 (rozszerzona), ISO 100 (rozszerzona), ISO 160, ISO 200, ISO 400, ISO 800, ISO 1600, ISO 3200, ISO 6400, ISO 12800, ISO 25600, ISO 51200, ISO 102400 (rozszerzona), ISO 204800 (rozszerzona)
Procesor Venus Engine
Rozdzielczość 3680 x 2760
Formaty obrazu 4:3, 16:9, 1:1, 3:2
Formaty zapisu RAW, JPEG, RAW + JPEG
Balans bieli auto, manualny, ustawienie w Kelvinach, ustawienia predefiniowane
Korekta obrazu Przestrzeń barwna: sRGB / Adobe RGB
Mocowanie obiektywu Mikro Cztery Trzecie
Kontrola błysku TTL Auto, Auto, Manual, Redukcja efektu cz. oczu, Synchronizacja z długimi czasami, Synchronizacja na drugą kurtynę migawki, wymuszona (błysk wypełniający)
Lampa błyskowa brak
Stabilizacja w obiektywach
Synchronizacja z lampą 1/250 s
Tryby ekspozycji auto, P, A, S, M, tryby użytkownika, tryb filmowy
Karta pamięci SD/SDHC/SDXC, dwa gniazda
Kompensacja ekspozycji +/- 5 EV, w skoku co 1/3 EV
Migawka 1/8000 - 60 s, migawka elektroniczna 1/16000 - 60 s
Blokada ekspozycji półpozycja spustu migawki, przycisk AEL
Bracketing ekspozycji 3, 5 albo 7 klatek w +/- 0,3 / 0,7 / 1 / 3 EV
Zdjęcia seryjne 12 kl/s
Pomiar światła matrycowy, centralnie-ważony, punktowy
Samowyzwalacz tak
Pomiar ostrości 225 punktów detekcji kontrastu (Depth From Defocus)
Tryb pracy AF pojedynczy AF, ciągły AF, ustawienie ręczne (MF), śledzący AF, wykrywanie twarzy, AF dotykowy, strefowy AF
Blokada ostrości półpozycja spustu migawki, przycisk AF-Lock
Podgląd głębi tak
Wizjer wizjer elektroniczny, 3 680 000 punktów, powiększenie 0,76x
Punkt oczny 21 mm
Ekran LCD 3-calowy, obrotowy, dotykowy, 1 620 000 punktów
Rejestracja filmów C4K (4096 x 2060), 60 kl./s, 150 Mb/s, MOV, H.264 , C4K (4096 x 2060), 24 kl./s, 400 Mb/s, MOV, H.264
Złącza gniazdo mikrofonu, gniazdo słuchawek, wężyk spustowy, Wi-Fi, HDMI (pełnowymiarowe), USB 3.1 (USB-C)
GPS Nie
Zasilanie akumulator litowo-jonowy
Wydajność zasilania 440 zdjęć
Obudowa magnezowa, uszczelniona
Wymiary 139 x 98 x 87 mm
Waga 660 g

Więcej informacji znajdziecie pod adresem panasonic.pl.

 

Tłumacz i fotograf, codziennie selekcjonuje dla Was porcję najciekawszych newsów ze świata fotografii. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem. Prywatnie niespełniony snowboardzista i spełniony tata.

 
Komentarze
Polecane artykuły
Nikon Coolpix P1000 - pierwsze wrażenia
10 Lip 2018
Najnowszy Coolpix P1000 chce podbić serca miłośników superzoomów obiektywem o wyjątkowo dużym zakresie ogniskowych i wygodną ergonomią. Czy zdobędzie równie dużą popularność, co poprzednik, model P900?
2
Sony A7 III - test aparatu
6 Lip 2018
Choć wiele elementów zaczerpnięto z flagowego modelu, A7 III kosztuje ponad połowę mniej. Czy to najbardziej uniwersalna pełna klatka na rynku?
1
Sony FE 400 mm f/2.8 GM OSS - zdjęcia przykładowe
29 Cze 2018
Jeśli jesteście ciekawi, jak w boju wypada najnowsza bestia Sony, to mamy dobrą wiadomość. Profesjonalny teleobiektyw FE 400 mm f/2.8 GM OSS sprawdziliśmy na londyńskim torze wyścigowym Brooklands.
1
WD My Passport Wireless SSD - test przenośnego dysku do backupu
27 Cze 2018
Backup zdjęć z karty pamięci w czasie podróży, łączność Wi-Fi, przeglądanie zdjęć na smartfonie i praca na baterii do 10 godzin, a w razie potrzeby - power bank dla aparatu. Brzmi, jak narzędzie marzeń dla wielu fotografów. Sprawdźmy czy dysk wart jest swojej wysokiej ceny.
1