Panasonic Lumix GH5 - filmowy gigant

Panasonic Lumix GH5 - filmowy gigant

CES 2017: Ten rok z przytupem rozpoczyna Panasonic. Właśnie oficjalnie zaprezentowano oczekiwany od kilku miesięcy flagowy model Lumix GH5. Od premiery poprzednika minęły prawie 3 lata, ale w tym czasie projektanci na pewno nie próżnowali.

Co musisz wiedzieć:
  • 20-megapikselowa matryca CMOS wspierana nowym procesorem Venus Engine
  • Usprawniony autofokus z precyzyjną regulacją pomiaru ciągłego
  • Nowy tryb 6K Photo pozwoli wykonywać 18-megapikselowe zdjęcia z prędkością 30 kl./s
  • Bufor jest w stanie pomieścić 100 plików RAW
  • Zapis 4K z prędkością 60 kl./s
  • Próbkowanie 10-bit 4:2:2 All-Intra
  • Uszczelniany korpus
  • Łączność bluetooth pozwoli przesyłać zdjęcia na bieżąco podczas fotografowania
  • Cena: 1999 dolarów

Serię GH upodobali sobie szczególnie filmowcy, którzy w kompaktowym body otrzymywali funkcje zarezerwowane do tej pory dla profesjonalnych kamer filmowych. Ostatni model w linii został zaprezentowany niemal 3 lata temu, co rodziło duże oczekiwania wobec jego następcy. Czy GH5 będzie w stanie im sprostać? Wygląda na to, że jak najbardziej. Możliwości aparatu znacznie przewyższają bowiem to, co do zaoferowania ma konkurencja. W dodatku nie tylko ta z systemu Mikro Cztery Trzecie.

Panasonic Lumix GH5 został wyposażony w nową 20-megapikselową matrycę CMOS bez filtra dolnoprzepustowego, co przełożyć ma się na znaczną poprawę szczegółowości zdjęć. Sensor wspierany jest z kolei procesorem Venus Engine nowej generacji, który dzięki usprawnionym systemom przetwarzania i odszumiania obrazu sprawiać ma, że zapomnimy o niedoskonałościach matryc Mikro Cztery Trzecie. Podczas premiery mieliśmy okazję oglądać zdjęcie porównawcze wykonane modelem GH5  oraz poprzednikiem i musimy przyznać, że różnica jest mocno zauważalna.

 

Nowy procesor odpowiada także za zwiększenie osiągów aparatu. I choć prędkość trybu seryjnego wzrosła jedynie nieznacznie (9 kl./s z pełnym wsparciem ciągłego AF, 12 kl./s z trybie pojedynczym) to znaczną poprawę zauważamy w kwestii bufora, który teraz będzie w stanie pomieścić aż 100 plików RAW.

Otrzymujemy także nowy tryb 6K Photo, który podobnie jak wcześniejszy tryb 4K Photo, bazując na funkcjach filmowych aparatu, zapisując zdjęcia w mniejszej rozdzielczości pozwala nam na fotografowanie serią z prędkością 30 kl./s. Z tą różnicą, że teraz wyjściowe obrazy będą miały wielkość aż 18 Mp. Bez problemu wykonamy z nich więc nawet większe odbitki. Jeżeli jednak chcielibyśmy fotografować w trybie 4K Photo, prędkość serii wzrośnie aż do 60 kl./s. Tryb, który jeszcze niedawno był ciekawostką, nagle może okazać się bardzo funkcjonalnym narzędziem.

Usprawniono także działanie i tak już bardzo szybkiego systemu autofokusa Depth From Defocus. Oprócz 225 punktów AF i nowych algorytmów, które według producenta dwukrotnie poprawiają skuteczność pomiaru, system wyposażono także w detektor ruchu udoskonalający śledzenie obiektów. Pojawiła się również znana z najlepszych aparatów na rynku możliwość precyzyjnej regulacji szybkości i czułości autofokusa w trybie ciągłym.

Na pierwszy plan wysuwają się jednak możliwości filmowe. GH5 jako pierwszy bezlusterkowiec na rynku oferować będzie zapis 4K z prędkością 60 kl./s oraz wewnętrzne 10-bitowe próbkowanie 4:2:2 All-Intra. Co najważniejsze, wszystko to przy odczycie informacji z całej powierzchni sensora dzięki czemu nie będziemy musieli więcej martwić się współczynnikiem cropa i zawężeniem pola widzenia obiektywów.

Z kolei w jakości Full HD 1080p będziemy w stanie filmować z prędkością nawet 180 kl./s, co z pewnością ucieszy miłośników zwolnionego tempa. Oprócz profilu Log, użytkownicy otrzymają także profil 709 like, który oferować ma efekty zbliżone do powszechnie używanego w branży telewizyjnej standardu Rec. 709, a także opcję Knee Control, pozwalającą na zachowanie większej ilości informacji w jasnych partiach obrazu.

Oprócz tego, zaawansowanych twórców wideo ucieszy z pewnością informacja o dedykowanym adapterze mikrofonowym z dwoma wejściami XML i zasilaniem Phantom. Warto jednak nadmienić, że wszystkie funkcje filmowe nie będą dostępne od razu. Próbkowanie 4:2:2 All-Intra przy przepływności 400 Mb/s dla jakości 4K/30 kl./s zostanie wprowadzone dopiero latem 2017 roku.

Zmiany zaszły też w samym body aparatu. Korpus jest widocznie większy (138.5 x 98.1 x 87.4 mm) i oferuje nowy wizjer elektroniczny o rozdzielczości 3,68 Mp i powiększeniu 0,76x. Usprawnieniu uległ także obracany ekran dotykowy. Jest większy (3,2 cale) oraz bardziej szczegółowy (1,62 Mp). Na tylnym panelu pojawił się z kolei joystick do regulacji pola AF, co jest obecnie jedynym tego typu rozwiązaniem w systemie Mikro Cztery Trzecie.

 

Nareszcie otrzymujemy także dwa wejścia na karty SD (UHS-II), a filmowców ucieszy standardowej wielkości port HDMI. Z kolei jako opcjonalne akcesorium dokupić będziemy mogli także battery grip, który ułatwi pracę w pionie i dzięki wbudowanej baterii wydłuży czas pracy. Na dokładkę otrzymujemy także moduł Wi-Fi, który dzięki wsparciu łączności Bluetooth będzie stale połączony z naszym smartfonem i umożliwi przesyłanie zdjęć na bieżąco, podczas ich wykonywania.

Aparat, jak przystało na flagowca, został całości wykonany z magnezu i uszczelniony. Na rynku aparat pojawi się pod koniec marca w cenie 1999 dolarów za body. Polskiej ceny na razie nie znamy.

SPECYFIKACJA:

Nazwa Panasonic Lumix GH5
Producent Panasonic
Typ aparatu bezlusterkowiec
Matryca 4/3 CMOS (17,3 x 13mm)
Efektywna rozdzielczość 20 Mp
Czułość ISO 100 (rozszerzona), ISO 200, ISO 400, ISO 800, ISO 1600, ISO 3200, ISO 6400, ISO 12800, ISO 25600
Procesor Venus Engine
Rozdzielczość 5184 x 3888
Formaty obrazu 3:2, 4:3, 16:9, 1:1
Formaty zapisu RAW, JPEG, RAW + JPEG
Kompresja standard, fine
Balans bieli auto, manualny, ustawienie w Kelvinach, ustawienia predefiniowane, manualny (4 ustawienia w pamięci)
Mocowanie obiektywu Mikro Cztery Trzecie
Kontrola błysku TTL Auto, Manual, Redukcja efektu cz. oczu, Synchronizacja z długimi czasami, wymuszona (błysk wypełniający)
Lampa błyskowa brak
Stabilizacja tak, stabilizacja matrycy, DUAL I.S.
Synchronizacja z lampą 1/250 s
Tryby ekspozycji auto, P, A, S, M, tryby użytkownika, tryb filmowy
Karta pamięci SD/SDHC/SDXC, dwa gniazda
Kompensacja ekspozycji +/- 5 EV, w skoku co 1/3 EV
Migawka 1/8000 - 60 s, migawka elektroniczna 1/16000 - 60 s
Blokada ekspozycji półpozycja spustu migawki, przycisk AEL
Bracketing ekspozycji 3, 5 albo 7 klatek w +/- 0,3 / 0,7 / 1 / 3 EV
Zdjęcia seryjne 12 kl/s
Pomiar światła matrycowy, centralnie-ważony, punktowy
Samowyzwalacz tak
Pomiar ostrości Detekcja kontrastu (Depth From Defocus), 255 punktów AF
Tryb pracy AF pojedynczy AF, ciągły AF, ustawienie ręczne (MF), śledzący AF, wykrywanie twarzy, AF dotykowy, wielopunktowy AF, strefowy AF, wykrywanie oka
Blokada ostrości półpozycja spustu migawki, przycisk AF-Lock
Podgląd głębi tak, po zdefiniowaniu przycisku
Wizjer wizjer elektroniczny, 3 680 000 punktów, powiększenie 0,76x
Ekran LCD obrotowy, dotykowy, 3,2-calowy, 1 620 000 punktów, TFT LCD
Rejestracja filmów MPEG-4, H.264, AVCHD, 4K 60 kl./s, Full HD 1080p 180 kl./s
Złącza gniazdo mikrofonu, gniazdo słuchawek, wężyk spustowy, Wi-Fi, HDMI (pełnowymiarowe), USB 3.1 (USB-C)
GPS Nie
Zasilanie akumulator litowo-jonowy
Wydajność zasilania 410
Obudowa magnezowa, uszczelniona
Wymiary 139 x 98 x 87 mm
Waga 725 g
Stopka akcesoriów tak
Gwint statywu Tak

Więcej informacji znajdziecie pod adresem panasonic.com.

Tłumacz i fotograf, codziennie selekcjonuje dla Was porcję najciekawszych newsów ze świata fotografii. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem. Prywatnie niespełniony snowboardzista i spełniony tata.

 
Komentarze
Polecane artykuły
BenQ SW240 - test monitora
4 Gru 2018
Nareszcie na rynku pojawił się budżetowy monitor ze sprzętową kalibracją, który ma oferować bardzo dobrą jakość obrazu i świetną ergonomię za naprawdę nieduże pieniądze. Sprawdzamy, czy BenQ SW240 ma szansę przekonać do siebie miłośników fotografii.
4
Canon EF 70-200 mm f/2.8L IS III USM - test obiektywu
30 Lis 2018
Wysoka wydajność, wytrzymałość i niezawodność - mają to być trzy przymioty trzeciej odsłony reporterskiego zooma Canona. Czy w takim razie mamy do czynienia z poważnymi usprawnieniami, czy raczej lekką kosmetyką obiektywu kierowanego do profesjonalistów? Sprawdźmy to!
3
Canon EF 70-200 mm f/2.8L IS III USM - zdjęcia przykładowe
26 Lis 2018
Ciekawi czy trzecia odsłona reporterskiego zooma Canona spełni oczekiwania profesjonalistów? Zobaczcie, jak w praktyce wypada najnowszy model EF 70-200 mm f/2.8L IS III USM.
5
Fujifilm X-T3 - test aparatu
14 Lis 2018
Najnowszy bezlusterkowiec Fujifilm pretenduje do miana króla segmentu APS-C i jednego z najbardziej uniwersalnych aparatów w ogóle. Sprawdzamy, na co go stać.
13