Panasonic Leica DG Vario-Elmarit 12-60 mm f/2.8-4 ASPH. POWER O.I.S - nowa jakość zooma?

0

Autor: Maciej Luśtyk

4 Styczeń 2017
Artykuł na: 4-5 minut

CES 2017: Wraz z premierą flagowego modelu GH5, Panasonic zaprezentował także nowy, opracowany przy współpracy z Leiką obiektyw 12-60 mm, który ma być pierwszym z serii wysokiej jakości zoomów ze światłem f/2.8-4.

Na układ optyczny nowego obiektywu Panasonic Leica DG Vario-Elmarit 12-60 mm f/2.8-4 ASPH POWER O.I.S składa się 14 elementów, ułożonych w dwunastu grupach, z czego 4 to soczewki asferyczne, a 2 wykonano ze szkła ED, co niwelować ma występowanie aberracji oferować równie ostry obraz zarówno na środku, jak i na brzegach kadru. Z kolei 9-listkowa przysłona, w połączeniu ze światłosiłą f/2.8 oferować ma przyjemne dla oka rozmycie nieostrości. Ponadto układ optyczny został skonstruowany tak, by zapobiec powiększeniu obrazu, które obserwujemy w większości obiektywów zmiennoogniskowych podczas zoomowania.

Producent twierdzi, że obiektyw o ekwiwalencie 24-120 mm doskonale nada się do filmowania i to nie tylko ze względu na uniwersalny zakres ogniskowych, ale także dzięki liniowemu napędowi AF, który zapewniać ma cichą i bezgłośną pracę. Oprócz tego mechanizm regulacji przysłony został wyposażony w oddzielny silnik, który pozwoli obiektywowi błyskawicznie reagować na zmiany natężenia światła występujące podczas zoomowania i panoramowania. Obiektyw doskonale ma też współpracować z ciągłym autofokusem DFD aparatów Panasonica. Szkoda jedynie, że skoro obiektyw został stworzony z myślą o filmowcach, producent nie zdecydował się go wyposażyć w manualne pokrętło przysłony, z możliwością podpięcia systemów follow-focus.

Na pokładzie znalazł się także system stabilizacji, który będzie współpracować z systemem stabilizacji matrycy aparatów Panasonica (5-axis Dual I.S.2), oferując skuteczność rzędu 5 EV. Jak przystało na jakościową konstrukcję, szkło jest także uszczelniane przed kurzem i zachlapaniami.

To wszystko w kompaktowej obudowie. Szkło mierzy jedynie 86 x 68 mm i waży 320 g. Jest to też pierwszy obiektyw z serii wysokiej jakości zoomów, które zaprezentowane mają zostać już niebawem. W planach są także zoomy o zakresach 8-18 mm (ekwiwalent 16-36 mm) i 50-200 mm (ekwiwalent 100-400 mm), również ze światłem f/2.8-4. Jeśli jakość szkła rzeczywiście będzie tak wysoka, jak zapewnia producent, zestaw ten może spotkać się z dużym zainteresowaniem.

Na razie nie znana jest data pojawienia się nowego obiektywu na rynku ani jego cena.

Więcej informacji o sprzęcie producenta znajdziecie pod adresem panasonic.com.

Dodaj ocenę i odbierz darmowy numer DCP
Digital Camera Polska

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Tłumacz i fotograf, codziennie selekcjonuje dla Was porcję najciekawszych newsów ze świata fotografii. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem. Prywatnie niespełniony snowboardzista i spełniony tata.

Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
7artisans 35 mm f/0.95 - jasna stałka do APS-C za mniej niż 1000 zł
7artisans 35 mm f/0.95 - jasna stałka do APS-C za mniej niż 1000 zł
Chińska marka 7artisans rozpoczyna dystrybucję nowego stałoogniskowego obiektywu o dużej jasności i w bardzo przystępnej cenie...
14
0
Fujifilm Fujinon XF 10-24 mm f/4 R OIS WR - szerokokątny zoom otrzymuje uszczelnienia
Fujifilm Fujinon XF 10-24 mm f/4 R OIS WR - szerokokątny zoom otrzymuje uszczelnienia
Fujifilm odświeża systemowy ekwiwalent obiektywu 15-36 mm. Optyka pozostaje bez zmian, ale dzięki uszczelnieniom konstrukcja lepiej trafić ma w gusta...
0
0
Nawet 16 nowych obiektywów Canon RF do końca przyszłego roku?
Nawet 16 nowych obiektywów Canon RF do końca przyszłego roku?
Jak sugerują donosy, Canon ostro wziął się za rozwój bezlusterkowej optyki. Do końca 2021 roku mamy zobaczyć kilkanaście szkieł, w tym zupełnie nowe, „rewolucyjne”...
24
0
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (4)