Panasonic Lumix GH5 II - usprawniona matryca, lepsze 4K i bezprzewodowy streaming

Autor: Maciej Luśtyk

25 Maj 2021
Artykuł na: 6-9 minut

Z pozoru nowy Lumix wprowadza tylko kosmetyczne poprawki, jednak bliższe przyjrzenie się specyfikacji ukazuje dużo bardziej praktyczny i użyteczny aparat. Oto co nowego oferuje druga generacja modelu GH5 - ulubionego filmującego aparatu w systemie Mikro Cztery Trzecie.

Co musisz wiedzieć:
  • Matryca 20,3 Mp z nowym filtrem antyodblaskowym
  • Nowy procesor zapewnić ma o 25% większy zakres dynamiczny, lepsze kolory i kontrolę szumu
  • Skuteczniejszy system AF ze śledzeniem głowy, sylwetki i zwierząt
  • Większe możliwości wewnętrznego zapisu 4K i nowe funkcje wideo
  • Możliwość bezprzewodowego streamingu przez router bądź aplikację mobilną
  • Pojemniejsza bateria i lepszy ekran
  • USB-C z możliwością stałego zasilania
  • Cena: 1699 dolarów

Gdy Lumix GH5 debiutował na rynku w 2017 roku szybko zwrócił uwagę wszystkich filmujących aparatami. Jako pierwszy oferował bowiem możliwość swobodnego filmowania w 4K 60 kl./s, a także szereg funkcji ułatwiających pracę z wideo. Od premiery minęły już jednak ponad 4 lata i obecnie walka na możliwości filmowe rozgrywa się głównie w segmencie aparatów pełnoklatkowych.

Czy więc pokazany właśnie Lumix GH5 II ma szansę powtórzyć sukces poprzednika i sprawić, że system Mikro Cztery Trzecie znów stanie się cool? Wszystko zależy od zastosowań, ale po przedpremierowej prezentacji producenta, w której mieliśmy okazję uczestniczyć, wydaje się, że nowy Lumix GH5 II może okazać się dużo lepiej nakierowanym na współczesnych twórców aparatem, niż wynikałoby to z samej specyfikacji. Przeanalizujemy więc wszystkie nowości, które pojawiają się w konstrukcji.

Lumix GH5 II nie przynosi rewolucji, ale sprawia że realizacja materiałów wideo stanie wygodniejsza i bardziej efektywna

Przede wszystkich, choć aparat nadal bazuje na leciwej już 20,3-megapikselowej matrycy, to została ona wyposażona w dodatkową powłokę antyrefleksyjną, a za jej pracę odpowiada nowy, szybki procesor Venus Engine. W rezultacie aparat doskonale niwelować ma specyficzne flary, które potrafiły występować w przypadku wcześniejszych aparatów Mikro Cztery Trzecie, a także oferować znacznie lepszą produkcję koloru, doskonalsze odzwierciedlenie jasności i bardziej naturalną kontrolę szumu, a tym samym lepsze efekty podczas pracy na wysokich czułościach.

Co chyba jednak najciekawsze, producent obiecuje aż o 25% większy zakres dynamiczny. Co prawda tyczy się to akurat trybu fotograficznego, ale wskazuje, że producent zrobił sporo, by wycisnąć jak najwięcej ze wspomnianej matrycy. Podczas prezentacji podkreślano zresztą, że dużą wagę przyłożono do możliwie najbardziej wiernej i naturalnej reprodukcji obrazu w nowym aparacie.

Usprawnienia zaszły też na polu systemu AF. Choć nadal bazuje on na detekcji kontrastu DFD i 225 punktach, to oferuje teraz system wykrywający także głowę, sylwetkę i zwierzęta, co poprawić ma skuteczność systemu śledzenia. Do 6,5 EV wrosła też skuteczność systemu stabilizacji w przypadku korzystania ze stabilizacji sensora i optycznej stabilizacji wybranych obiektywów.

Co chyba, najważniejsze Lumix GH5 II oferuje większe możliwości wewnętrznego zapisu filmów 4K na kartę

Widoczne zmiany uświadczymy także w zakresie samych możliwości rejestracji. Przede wszystkim w przypadku 10-bitowego zapisu Cinema 4K 4:2:2 otrzymujemy teraz także możliwość rejestracji z prędkością 25 i 30 kl.s (w przypadku GH5 były to wyłącznie 23,98 i 24 kl./s). Co więcej, w przypadku zapisu wewnętrznego opcja rejestracji z prędkością 60/50 kl./s dostępna jest teraz dla 10-bitowego zapisu 4K i Cinema 4K i Anamorphic 4K z próbkowaniem 4:2:0, podczas gdy w modelu GH5 była ona ograniczona wyłącznie do standardowego zapisu 8-bitowego. Idąc śladem pokazanej niedawno kamery BGH1, nowy Lumix GH5 II oferuje także możliwość jednoczesnego, wewnętrznego zapisu 10 bit 4K 4:2:0 podczas wypuszczania zapisu 4:2:2 na zewnętrzny rekorder.

Lumix GH5 oferuje także wbudowany fabrycznie płaski profil obrazu V-log, a także nowe profile obrazu L. Classic NEO i L. Monochrome. Poza tym pojawiają się: czerwona obramówka ekranu, która pozwoli lepiej zorientować się czy aby na pewno wyzwoliliśmy rejestrację wideo, opcja frame marker, umożliwiająca wyświetlenie na ekranie siatki odpowiadającej różnym formatom obrazu, funkcja stabilizacji obrazu podczas pracy z obiektywami anamorficznymi, tryb filmowania w pionie, możliwość punktowego pomiaru jasności w dowolnym obszarze kadru podczas rejestracji wideo, a także usprawnione menu, pozwalające zgrupować najcześciej używane kombinacje ustawień w celu ich szybkiego przywołania.

Dzięki opcjom streamingu, Lumix GH5 II stać ma się doskonałym narzędziem dla youtuberów, także tych pracujących w terenie

Jedną z najważniejszych nowości są opcje dotyczące streamingu, który możemy realizować teraz bezprzewodowo, w jakości do Full HD 60 kl./s, łącząc aparat z routerem bądź też smartfonem wyposażonym w aplikację Lumix Sync App (jest także opcja streamingu przez komputer "po kablu").

Wreszcie wprowadzone zmiany dotykają też samego body. Oprócz kosmetycznych zmian w postaci zastąpienia przycisku AF/AE Lock przyciskiem AF-On i podmienienia górnego przycisku funkcyjnego na dedykowany przycisk do szybkiego wyboru profilu koloru (który prawdopodobnie dalej można konfigurować), otrzymujemy także bardziej wydajną baterię DMW-BLK22 (2200 mAh względem 1860 mAh w baterii z modelu GH5 - o 200 zdjęć lepsza wydajność w trybie Power Saving), a także jaśniejszy 3-calowy ekran dotykowy o rozdzielczości 184 000 punktów (162 000 w modelu GH5). Do tego złącze USB 3.1, które teraz posłuży także do stałego zasilania aparatu podczas pracy.

Choć wiele zmian jest tylko kosmetycznych, usprawniony Lumix GH5 II to jeden z najlepiej skrojonych na potrzeby współczesnego twórcy wideo aparatów na rynku

Poza tym, to ta sama, uszczelniania, magnezowa konstrukcja i podstawowa specyfikacja, co wcześniej. Czy więc w 2021 roku taki aparat ma szansę znaleźć dla siebie miejsce na rynku?

Podsumowując zmiany, które zaszły w nowym modelu możemy wnioskować, że raczej nie będzie to aparat, który wykorzystywalibyśmy do realizacji wysokobudżetowych realizacji reklamowych, fabularnych czy profesjonalnych teledysków; nie będzie to też model istotny z punktu widzenia aktualnych posiadaczy modelu GH5. Nowy aparat powinien natomiast doskonale sprostać oczekiwaniom osób tworzących wideo na potrzeby mniejszych biznesów, vlogów czy imprez okolicznościowych. Jednym słowem ma to być propozycja dla ambitnych youtuberów (i streamerów), twórców niezależnego kina i filmujących fotografów, którzy dopiero wkraczają w świat bardziej wymagających produkcji wideo, oczekując dużej swobody działania, a jednocześnie nie widząc potrzeby inwestycji w droższe systemy pełnoklatkowe. Biorąc pod uwagę tego typu działania, nowy Lumix wydaje się udaną aktualizacją modelu GH5, która sprawia, że konstrukcja staje się dużo bardziej aktualna.

Co ciekawe, jeszcze przed końcem roku pojawić ma się aktualizacja, która wprowadzi m.in: funkcję Live View Composite, oraz tethering ze smartfonem przez USB.

Cena i dostępność

Bardzo ciekawie aparat Lumix GH5 II prezentuje się też pod względem ceny, debiutując na pułapie o 400 dolarów niższym niż model GH5. Aparat trafi rynku w czerwcu, w cenie 1699 dolarów za body i 2299 dolarów za zestaw z obiektywem 12-60 mm f/2.8-4. W Polsce za aparat zapłacimy kolejno ok. 7800 zł (body) i ok. 10500 zł (zestaw z obiektywem).

Panasonic Lumix GH5 - specyfikacja:

Nazwa Panasonic Lumix GH5 II
Producent Panasonic
Typ aparatu bezlusterkowiec
Matryca 4/3 CMOS (17,3 x 13mm)
Efektywna rozdzielczość 20,3 Mp
Matryca Mikro Cztery Trzecie
Czułość ISO 100 (rozszerzona)
ISO 200
ISO 400
ISO 800
ISO 1600
ISO 3200
ISO 6400
ISO 12800
ISO 25600
Procesor Venus Engine
Rozdzielczość maksymalna 5184 x 3888
Formaty obrazu 3:2
4:3
16:9
1:1
Formaty zapisu RAW
JPEG
RAW + JPEG
Kompresja standard
fine
Balans bieli auto
manualny
ustawienie w Kelvinach
ustawienia predefiniowane
manualny (4 ustawienia w pamięci)
Mocowanie obiektywu Mikro Cztery Trzecie
Kontrola błysku TTL Auto
Manual
Redukcja efektu cz. oczu
Synchronizacja z długimi czasami
wymuszona (błysk wypełniający)
Lampa błyskowa brak
Stabilizacja stabilizacja matrycy
DUAL I.S.
6,5 EV
Synchronizacja z lampą 1/250 s
Tryby ekspozycji auto
P, A, S, M
tryby użytkownika
tryb filmowy
Karta pamięci SD/SDHC/SDXC
dwa gniazda
Kompensacja ekspozycji +/- 5 EV, w skoku co 1/3 EV
Migawka 1/8000 - 60 s
migawka elektroniczna 1/16000 - 60 s
Blokada ekspozycji półpozycja spustu migawki
przycisk AEL
Bracketing ekspozycji 3, 5 albo 7 klatek w +/- 0,3 / 0,7 / 1 / 3 EV
Zdjęcia seryjne 12 kl/s
Pomiar światła matrycowy
centralnie-ważony
punktowy
Samowyzwalacz tak
Pomiar ostrości Detekcja kontrastu (Depth From Defocus), 255 punktów AF
Tryb pracy AF pojedynczy AF
ciągły AF
ustawienie ręczne (MF)
śledzący AF
wykrywanie twarzy
AF dotykowy
wielopunktowy AF
strefowy AF
wykrywanie oka
Blokada ostrości półpozycja spustu migawki
przycisk AF-Lock
Podgląd głębi tak, po zdefiniowaniu przycisku
Wizjer wizjer elektroniczny
3 680 000 punktów
powiększenie 0,76x
Ekran LCD obrotowy
dotykowy
3,2-calowy
TFT LCD
1 840 000 punktów
Rejestracja filmów MPEG-4
H.264
MOV
4K 60 kl./s
Full HD 1080p 180 kl./s
Złącza gniazdo mikrofonu
gniazdo słuchawek
wężyk spustowy
Wi-Fi
HDMI (pełnowymiarowe)
USB 3.1 (USB-C) z możliwością zasilania
Pilot możliwość sterowania przez Wi-Fi
GPS Nie
Zasilanie akumulator litowo-jonowy
DMW-BLK22
Wydajność zasilania 410 zdjęć (1200 zdjęć w trybie Power Saving)
Obudowa magnezowa
uszczelniona
Wymiary 139 x 98 x 87 mm
Waga 727 g
Stopka akcesoriów tak
Gwint statywu Tak

Więcej informacji na temat nowego aparatu znajdziecie na stronie panasonic.com.

Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Insta360 X4 - sferyczne 8K dla każdego
Insta360 X4 - sferyczne 8K dla każdego
Insta360 prezentuje swoją najnowsza flagową kamerkę sferyczną. Insta360 X4 rejestruje wideo 360° w rozdzielczości 8K i standardowe wideo 2D w 4K. Oferuje też o 50% bardziej wydajną...
6
Blackmagic PYXIS 6K - pełna klatka, modułowość i świetna cena. Zapowiada się na killera segmentu budżetowych kamer
Blackmagic PYXIS 6K - pełna klatka, modułowość i świetna cena. Zapowiada się na killera segmentu...
Blackmagic prezentuje PYXIS 6K - jedną z najbardziej wszechstronnych i przystępnych cenowo pełnoklatkowych kamer na rynku.
9
DJI Avata 2 - większa wydajność, lepsza kamera, łatwe akrobacje i niższa cena
DJI Avata 2 - większa wydajność, lepsza kamera, łatwe akrobacje i niższa cena
DJI prezentuje drugą generację drona typu cinewhoop. Model Avata 2 lepsze ma praktycznie wszystko, a do tego poprawia największe niedociągnięcia poprzednika, jak ograniczone możliwości...
20
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (3)