Spotkanie autorskie Chrisa Niedenthala w Zielonej Górze

Autor: Marta Sinior

26 Luty 2007
Artykuł na: 4-5 minut
Postaci Chrisa Niedenthala nie trzeba nikomu przedstawiać. Autor najsłynniejszych fotografii dokumentujących stan wojenny w Polsce, m.in. zdjęcia - prawdziwej ikony "Czas apokalipsy". Artysta podczas środowego spotkania (28 lutego 2007 roku) w Muzeum Ziemi Lubuskiej opowie o swoich doświadczeniach jako fotoreportera niezależnych agencji prasowych oraz zaprezentuje pokaz slajdów wybranych fotografii powstałych w okresie stanu wojennego. Będzie to również okazja do obejrzenia wystawy Niedenthala prezentowanej obecnie w muzeum w Zielonej Górze.
fot. Chris Niedenthal "Stan wojenny"

Chris Niedenthal urodził się w Londynie, gdzie w 1972 roku ukończył studia fotograficzne w London College of Printing. Od ponad 30 lat pracuje i mieszka w Polsce. Był fotoreporterem najbardziej prestiżowych czasopism, m. in. "Newsweek", "Time", "Fortune", "Forbes", "Der Spiegel", "Stern" czy "Geo". Międzynarodową sławę przyniosły mu fotografie dokumentujące tak życie codzienne, jak i przemiany polityczne w Polsce oraz w pozostałych krajach dawnego bloku wschodniego. Zdjęcie Jana Pawła II, które znalazło się na okładce "Newsweeka" w 1979, fotografie dokumentujące strajki w Stoczni Gdańskiej w 1980 roku (autor był pierwszym zagranicznym fotoreporterem wpuszczonym na teren Stoczni), zdjęcia Lecha Wałęsy, aksamitnej rewolucji i Vaclava Havla, mur w Berlinie, czy portret Janosa Kadara na okładce "Time'a", za który autor otrzymał w 1986 roku nagrodę World Press Photo to tylko kilka fotografii, które stały się symbolami epoki.

fot. Chris Niedenthal "Stan wojenny"

Chris Niedenthal jest autorem licznych wystaw indywidualnych i zbiorowych, zarówno w kraju, jak i zagranicą. Swoje prace prezentował także w Muzeum Ziemi Lubuskiej - w 2000 roku ramach wystawy "Taka była Polska", w 2001 indywidualnie na wystawie "TABU - portrety nieportretowanych", a także w roku 2002 razem z Tadeuszem Rolke Sąsiadka. Autor kilku albumów poświęconych Polsce, m. in. "Polska Rzeczpospolita Ludowa. Rekwizyty" (Bosz, 2004) oraz najnowszej publikacji o stanie wojennym 13/12. Polska stanu wojennego (Edipresse, 2006).

Na samym początku stanu wojennego - 13 lub 14 grudnia 1980, gdy pracował dla "Newsweeka", Chris Niedenthal wykonał jedno z najsłynniejszych swoich zdjęć, które obiegło potem cały świat: warszawska ulica, transporter opancerzony, w tle kino "Moskwa" z wielkim afiszem reklamującym będący akurat w repertuarze "Czas apokalipsy". W jednym z wywiadów autor opowiadał o okolicznościach powstania tej fotografii: Z daleka zauważyłem to mocne skojarzenie i powiedziałem kolegom, że co jak co, ale to musimy sfotografować. Tylko jak? Z ulicy nie ma mowy. Roi się od wojska, a aparat fotograficzny na ulicy to natychmiastowe aresztowanie. Na szczęście w tamtych latach nie było domofonów, więc można było wejść na klatkę schodową domu po drugiej stronie Puławskiej. Chciałem zapukać do jakiegoś mieszkania na wyższym piętrze i ubłagać lokatorów o dostęp do okna. W końcu jednak otworzyłem okno na klatce i stamtąd zrobiłem to zdjęcie.

Spotkanie autorskie z Chrisem Niedenthalem i pokaz slajdów odbędzie się w środę, 28 lutego 2007 roku o godzinie 16 w Muzeum Ziemi Lubuskiej w Zielonej Górze. Wstęp wolny.

Skopiuj link
Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Poradniki
Jak dobrać kabel HDMI do filmowania i streamingu?
Jak dobrać kabel HDMI do filmowania i streamingu?
Jak wybrać kabel HDMI, żeby nie mieć problemów na planie i uzyskać optymalną jakość? W tym poradniku przyglądamy się odpowiednim kablom do filmowania na przykładzie oferty marki...
17
Jak zrobić oryginalne zdjęcie na walentynki? Zapytaliśmy ChatGPT
Jak zrobić oryginalne zdjęcie na walentynki? Zapytaliśmy ChatGPT
Nadal myślisz, że najlepszym pomysłem na walentynkowe zdjęcie jest serce narysowane na zaparowanej szybie? Zobaczcie, co na ten temat ma do powiedzenia sztuczna inteligencja.
4
Oświetlenie filmowe w fotografii portretowej - GlareOne LED 300 BiColor D w praktyce
Oświetlenie filmowe w fotografii portretowej - GlareOne LED 300 BiColor D w praktyce
Filmowo-fotograficzny świat nie mógłby istnieć bez światła. W tym artykule fotograf Piotr Werner na przykładzie lamp GlareOne 300 BiColor D pokazuje trzy filmowe ustawienia...
16
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (2)