Odkrywamy możliwości Adobe Lightroom 4, odcinek I

Autor: Marcin Grabowiecki

16 Sierpień 2012
Artykuł na: 6-9 minut
Zapraszamy do lektury pierwszej części cyklu artykułów o możliwościach programu Lightroom, których autorem jest Kacper Spala - wykładowca Akademii Fotografii. Dziś poznacie podstawy pracy z programem, prawidłową kolejność edycji oraz dowiecie się, w jaki sposób zamienić zdjęcie na czarno-białe. Kolejne odcinki będą ukazywać się co tydzień.

Wraz z opuszczeniem ciemni i uwolnieniem się od ograniczeń ilościowych fotografii analogowej, powstały nowe problemy - jak edytować i zarządzać setkami / tysiącami zdjęć? Z tej funkcji Lightroom spisuje się idealnie.

Podstawy

Co trzeba pamiętać - jeśli jakiś folder lub plik jest już w Lightroomie, używaj go do kasowania, przenoszenia, zmiany nazwy i innych operacji. Nie zmieniaj/przenoś/usuwaj plików bezpośrednio z folderów lub z innego oprogramowania jak np. Bridge. Niestosowanie się do tej zasady spowoduje nagromadzenie niepotrzebnych plików generowanych w Lightroomie bez plików źródłowych, co po parunastu sesjach i kilogramach zdjęć może z łatwością zapchać nie jeden dysk.

Kolejną rzeczą, na którą warto zwrócić uwagę jest funkcja katalogu w Lightroomie, gdyż może ona być myląca - importujemy zdjęcia do Lightrooma, przeglądamy je w Lightroomie, ale to co widzimy to tylko skróty, które zostały utworzone przez program do plików, które pozostały w swej oryginalnej lokalizacji.

Lightroom importuje całe "metadata" z plików oraz dopisuje własne "meta" zawierające oznaczenia (flagi, gwiazdki, kolor, przypisy, podglądy, wirtualne kopie itd.)

Podsumowując, to co widzimy w katalogu Lighrooma to tylko "podglądy" na pliki, żadne faktyczne zmiany na plikach źródłowych nie są dokonywane do momentu eksportu.

Gdzie znajduje się "Katalog" ? Domyślnie "catalog.lrcat" znajduje się w "My Pictures" lub "Pictures" w folderze Lightrooma.

Ważne! Lightroom będzie przy każdym wyjściu pytał o "backup". Warto go zrobić by nie stracić całości lub części pracy. Warto też nadmienić, że w czasie normalnej pracy Lightroom zapisuje na bieżąco wszystkie zmiany dokonywane na plikach, więc nie ma potrzeby klikania czegokolwiek, by "zapisać" postęp prac.

Prawidłowa kolejność edycji:

Korekcje ogółu :

Balans bieli > Ekspozycja > Kolor

Korekcje szczegółu :

Retusz, edycje punktowe (rozjaśnienia, przyciemnienia, efekty itd.)

Korekcje ogółu :

Redukcja szumu > Wyostrzanie

Zamiana na czerń i biel

W fotografii analogowej, gdzie materiał wołamy "ręcznie" mamy pełną kontrolę nad efektem finalnym (w zakresie opracowywanego materiału) i bardzo duża część finalnego efektu zależy od naszych umiejętności w obsłudze ciemni. Podstawowym błędem przy fotografii cyfrowej jest to, że zamieniamy fotografie na czarno-białe używając domyślnych ustawień i na tym nasza przygoda z edycją czerni i bieli niestety się kończy. Czas to zmienić.

W panelu Basic klikamy na Black&White, co powoduje domyślną desaturację. W większości przypadków, to oczywiście nie wystarcza i daje przeciętne rezultaty. Zobaczmy co możemy z tym zrobić.

Używając panelu B&W dokonujemy zmian walorów barw.

Im mocniejsze kolory na oryginalnej fotografii tym większą kontrolę nad finalnym efektem mamy. Tutaj dla przykładu równam kontrast na niebieskim, a wyciągam delikatnie czerwony. Należy pamiętać by nie zostawiać 100% bieli bez informacji oraz 100% czerni bez informacji jeśli to tylko możliwe. Ostrzegą nas o takiej sytuacji trójkąty w lewym (czerń) i prawym (biel) górnym rogu histogramu.

Biel jest bezproblemowa, ale jak widać bardzo dużo czerni jest bez informacji, postaramy się to naprawić. Przechodzimy do menu ToneCurve i bardzo delikatnie chwytamy i przeciągamy do góry lewy dolny punkt. W przypadku tej fotografii wystarczyło 0.8% by zlikwidować większość problemowych miejsc.

Tips&Tricks: Dużo bardziej intuicyjną metodą pracy przy konwersji fotografii do czerni i bieli jest używanie trybu "celuj w część fotografii" - ikonka znajduje się w panelach ToneCurve i B&W w lewym górnym rogu, wygląda jak małe kółeczko otoczone dużym kółeczkiem.

Gdy je klikniemy pojawią się dwie strzałki - w górę i w dół. Od tego momentu dokonujemy zmian klikając bezpośrednio na fotografię i przeciągając myszką w górę (rozjaśnienie) lub w dół (przyciemnienie). Program sam rozjaśnia i przyciemnia korespondujące walory/barwy. W ten sposób możemy bardzo szybko dokonać selektywnych zmian.

Tips&Tricks 2: Split Toning

Narzędzie to pozwala dodać delikatną tintę na całe zdjęcie. Działa jak funkcja Gradient Map w Photoshopie - wybieramy dwa kolory z których jeden będzie przypisany do bieli w walorze, a drugi do czerni w walorze, algorytm "rozciągnie" te barwy i przypisze je odpowiednim wartościom od 100% bieli do 100% czerni. W fotografii czarno-białej można delikatnie "oszukać" widza dodając w zależności od pożądanego efektu - ciepłą barwę w biele i zimną w cienie, lub odwrotnie. Pasek "balance" pozwoli nam wybrać punkt środkowy dla podziału barw, mamy więc kontrolę nad ilością/zakresem wprowadzanych barw.

Przykład "dosaturowany" - żeby najlepiej zobaczyć wprowadzane zmiany, warto zobaczyć efekt w "pełnej krasie", czyli z ustawieniami maksymalnymi i na takich ustawieniach dokonać korekcji barwnej, po czym zdjąć saturację do pożądanego poziomu:

Zdejmujemy saturację do 5-10%.

Zostaje nam "trochę" koloru, przez co biel i jasne punkty wydają się być ciepłe a czerń zimna.

Tak na podanym przykładzie wygląda proces zamiany fotografii kolorowej na czarno-białą.

Autorem tekstu jest Kacper Spala.

Kacper Spala jest grafikiem, prowadzi firmę "Fotokuchnia" zajmującą się retuszem, postprodukcją i tworzeniem grafiki 3D do zdjęć reklamowych. Wykłada na Akademii Fotografii w Warszawie.

www.akademiafotografii.pl

www.photokitchen.eu

Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Poradniki
Jak zrobić oryginalne zdjęcie na walentynki? Zapytaliśmy ChatGPT
Jak zrobić oryginalne zdjęcie na walentynki? Zapytaliśmy ChatGPT
Nadal myślisz, że najlepszym pomysłem na walentynkowe zdjęcie jest serce narysowane na zaparowanej szybie? Zobaczcie, co na ten temat ma do powiedzenia sztuczna inteligencja.
4
Oświetlenie filmowe w fotografii portretowej - GlareOne LED 300 BiColor D w praktyce
Oświetlenie filmowe w fotografii portretowej - GlareOne LED 300 BiColor D w praktyce
Filmowo-fotograficzny świat nie mógłby istnieć bez światła. W tym artykule fotograf Piotr Werner na przykładzie lamp GlareOne 300 BiColor D pokazuje trzy filmowe ustawienia...
12
Jak wybrać kartę pamięci – pojemną, szybką, niekoniecznie drogą
Jak wybrać kartę pamięci – pojemną, szybką, niekoniecznie drogą
Wybór nośnika pamięci zależy nie tylko od tego, jaki typ kart akceptuje nasz aparat, kamera lub dron, ale także, a może przede wszystkim, od rodzaju materiałów, jakie za pomocą tych urządzeń...
19
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (2)