JESTEM FOTOGRAFEM MODY - o oświetleniu w plenerowej fotografii mody - cz. 5: rozbudowany zestaw oświetleniowy

Z ostatniej części naszego cyklu dowiecie się, co możecie zrobić, mając do dyspozycji duży budżet. Sprawdźcie, jak stać się niezależnym od światła słonecznego i warunków atmosferycznych.

Ostatni odcinek naszego cyklu poświęcamy rozbudowanym zestawom oświetleniowym.

To, co najważniejsze w przypadku korzystania z opisywanego poniżej sprzętu, to fakt, że daje on całkowitą niezależność od światła dziennego. Nasze zdjęcie mogło równie dobrze powstać w nocy.

Korzystamy z niego, kiedy czeka nas wielogodzinna praca na planie, a my potrzebujemy stabilnych warunków oświetleniowych. Szczególnie w fotografii reklamowej są sytuacje, w których musimy przebić się przez światło dzienne.

Reflektory specjalne

Tego rodzaju reflektory używane są najczęściej jako podstawowe źródła światła. Na przykład w ofercie firmy Broncolor znajdują się duże paraboliczne parasolki z rodziny Para FB, które zapewniają dużą elastyczność, jeśli chodzi o charakterystykę światła. Możemy też zdecydować się na inne urządzenia stworzone do określonych zadań, jak zogniskowany centralnie reflektor Satellite Staro, zapewniający optymalne światło do fotografii urody i mody. Jest wystarczająco miękki dla pięknych twarzy i jednocześnie wystarczająco twardy dla podkreślenia tekstury cery i materiałów.

My korzystaliśmy z reflektora Satellite Evolution. Lustrzana płaszczyzna powoduje, że daje on efekt zbliżony do zajączka puszczanego z lusterka. Przy użyciu tego sprzętu można świecić z dużej odległości.

Alternatywą jest reflektor Par, który również daje ostre światło, ale ma mniejszą powierzchnię. W przypadku korzystania z tego rodzaju światła ważne jest to, żeby wykorzystywać matowe (mleczne) kubki, które nakładane są bezpośrednio na palnik.

Chcąc kupić taki reflektor, będziemy musieli wydać ok. 5 tys. zł na sam reflektor. Do tego musimy dodać koszt lampy błyskowej (kompaktowa słabo się sprawdzi, lepiej korzystać z źródła światła podpiętego do generatora). Wynajem to koszt ok. 200 zł.

Warto sprawdzić również co proponują firmy takie, jak: Elinchrom, Fomei, Profoto czy Briese. Każda z nich oferuje trochę inne rodzaje reflektorów specjalnych.
Reflektory specjalne w ofercie firmy Broncolor: 1. Para 220 soft FB, cena wypożyczenia: 380 zł/dzień, 2. Reflektor Parr, cena wypożyczenia: 30 zł/dzień, 3. Reflektor Softlight (Beauty Dish), cena wypożyczenia: 80 zł/dzień, 4. Satellite Evolution, cena wypożyczenia: 200 zł/dzień, 5. Pulso Flooter, cena wypożyczenia: 200 zł/dzień

Generator

Podczas naszej sesji korzystaliśmy z generatora Verso A4 o mocy 2400 Ws, do którego można podczepić trzy źródła światła. Zastosowaliśmy również przedłużkę (przez którą straciliśmy jedną przysłonę). Przy okazji: pamiętajcie, że przedłużaczy można stosować również do wygubienia mocy.

Różnica między Verso, a prostszymi generatorami jest taka, że jest on przystosowany do pracy w gorszych warunkach pogodowych (np. podczas deszczu). Są też mankamenty: zestaw ten jest nie tylko wysoki, ale również ciężki. Waga zestawu: generator + bateria + "główka" (palnik z oprawą) to ok. 20 kg.

Można próbować pracować przy normalnych lampach błyskowych, ale wtedy musimy wykorzystać agregat prądotwórczy. Koszt w przypadku zakupu to minimum 4 tys. zł, a wynajem - 300-1500 zł. (w przypadku np. agregatów o mocy ponad 80 kW). Plusem korzystania z agregatu jest to, że można do niego podłączyć również światło ciągłe.
1. Generator Verso A4 firmy Broncolor, cena wypożyczenia: 300 zł/dzień, 2. Bateria do generatora Verso, cena wypożyczenia: 200 zł/dzień

Butterfly

Butterfly'e to składane lub rozkręcane ramy o różnych rozmiarach z ekranami rozpraszającymi, odbijającymi i pochłaniającymi światło.

Wiodącym producentem tego rodzaju sprzętu jest firma Avenger. Są to sztywne, ale przez to ciężkie konstrukcje. Podczas naszej sesji pracowaliśmy z butterfly'iem firmy California Sounbounce, który zbudowany jest z lekkich aluminiowych rurek, przez co jest bardziej elastyczny.

Ceny, produkowanych w różnych wielkościach butterfly'i obu producentów oscylują w granicy 4-6 tys. zł. W przypadku wynajmu to koszt ok. 400 pln (razem ze statywami).

Tańszą opcją jest ekran dyfuzyjny Sun Shade, który znajdziemy w ofercie firmy Fomei. Cena bazującego na aluminiowej konstrukcji ekranu, o powierzchni 183 x 183 cm, to 2300 zł).

Butterfly może składać się z jednego kawałka materiału lub być pozszywany z kilku kawałków (tańszą wersją jest oczywiście model złożony z kilku części). Jeśli mamy zamiar oświetlać postać, butterfly może być zszyty z kilku kawałków materiału. Kiedy fotografujemy obiekt o dużej powierzchni, na której chcemy uzyskać równomiernie rozłożone światło, np. samochód - ważne jest, żeby był to jeden kawałek.

Warto mieć różne rodzaje "szmat", które różnią się między sobą wielkością i kolorem.
Butterfly'e firmy California Sounbounce: 1. Butterfly 3,6x3,6m z materiałem białym dyfuzyjnym, cena wypożyczenia: 350 zł/dzień, 2. Butterfly 3,6x3,6m z materiałem czarnym aksamitnym, cena wypożyczenia: 350 zł/dzień

Obsługa sprzętu i transport

W sytuacji, kiedy pracujemy z wielkogabarytowym sprzętem, musimy pamiętać o tym, że wymaga on asystentów. Na naszym planie obecnych było czterech asystentów. Dwóch obsługiwało butterfly'a, jeden - satellite'a, a czwarty - wiatrak.

Tego rodzaju sprzęt jest również ciężki, dlatego trzeba pamiętać o dodatkowym transporcie. My przewoziliśmy go ciężarówką, która służyła również jako garderoba.

Przebieg sesji

Naszym zamiarem było stworzenie atmosfery zachodzącego słońca za pomocą ściśle kontrolowanych metod.

Do uzyskania tego efektu wykorzystaliśmy następujący sprzęt:
  • Satellite Evolution firmy Broncolor, zakup: 6000 zł, wynajem 200 zł/dzień
  • Butterfly Avenger o rozmiarze 3,6 x 3,6 metra, zakup 6500 zł, wynajem 400 zł /dzień
  • dwie lampy Broncolor Unilite Pulso G z reflektorami, zakup 6000 zł, wynajem 120 zł /dzień
  • generator Verso A4 o mocy 2400 W, zakup ok. 25000 zł, wynajem 500 zł /dzień
  • wiatrak - zakup 1500, wynajem 50 /dzień
Naszym celem było uniezależnienie się od warunków zewnętrznych. Dlatego użyliśmy dużych źródeł światła. Z lewej strony, 4 metry od modelki, stał Satellite Broncolora, przytrzymywany przez asystenta. Jego zadaniem było stworzenie efektu zachodzącego słońca. Lampa ta daje bardzo intensywne światło, które nie jest jednak równomierne. Ostre promienie tworzą efekt przypominający puszczanego "zajączka".

Z prawej strony, 5 metrów od modelki, stał butterfly (również trzymany przez 2 asystentów), za którym znajdowały się dwie lampy z reflektorami. Zadaniem tej dużej płaszczyzny było zniwelowanie kontrastu, który pojawił się w fotografowanej przez nas scenie.

Dodatkowo, 1,5 metra od modelki stał asystent z wiatrakiem, który miał imitować powiewanie sukienki na wietrze.

Ja stałem kilkanaście metrów od modelki. Komunikacja między aparatem i lampami odbywała się za pomocą Pocket Wizarda. Pracowałem aparatem Nikon D3x z obiektywem 85 mm zamocowanym na statywie.



fotograf - Szymon Kobusiński
asystent sprzętu zdjęciowego - Szymon Gosławski, Photoproduction
asystent oświetlenia - Filip Zwierzchowski, Photoproduction
asystenci - Tomasz Wojewoda i Mateusz Nurek, Photoproduction
stylistka - Małgorzata Machnicka, CoGdzieZaile.pl
fryzjer - Klaudiusz Iciek, Claudius.pl
makijażystka - Emilia Zatorska, Make-up Store
modelka - Olga R., Mango Models
produkcja - Sun House Media/fotopolis.pl

Na zakończenie naszego cyklu proponujemy zaglądnięcie jeszcze raz za kulisy naszych sesji.



Jeżeli nie możesz obejrzeć powyższego klipu, powinieneś ściągnąć i zainstalować darmowy QuickTime Player. Nasze filmy można także oglądać na urządzeniach iPhone i iPod Touch. Więcej filmów Fotopolis można znaleźć na naszym profilu na Youtube.


UWAGA, KONKURS!
Już za tydzień ogłosimy konkurs fotograficzny związany z naszym cyklem!
 
Komentarze
Polecane artykuły
Stanley Kubrick był także świetnym fotografem. Zobaczcie mniej znane oblicze kultowego reżysera
20 Sie 2018
“Mechaniczna Pomarańcza”, “2001: Odyseja kosmiczna”, “Oczy szeroko zamknięte” czy “Full Metal Jacket” to filmowe klasyki, znane niemal wszystkim. Znacznie mniej osób wie, że Stanley Kubrick swoją karierę zaczynał jako fotograf.
0
George Eastman Museum udostępnia serię filmów poświęconych największym przełomom w fotografii. Pozycja obowiązkowa!
14 Sie 2018
Jeżeli kiedykolwiek zastanawialiście się jak długą drogę fotografia przeszła od czasów camery obscury aż do dzisiaj, zobaczcie dokumentalną serię stworzoną przez Goerge Eastman Museum. To fantastyczna podróż przez najważniejsze techniki i odkrycia, które zrewolucjonizowały to medium.
0
Tadeusz Rolke: „Sztuka nie polega na pokazywaniu piękna”
13 Sie 2018
Od czwartku, w warszawskiej galerii Le Guern można oglądać najnowszy projekt Tadeusza Rolke, jednego z mistrzów polskiej fotografii. W dniu wernisażu rozmawialiśmy z autorem o powstawaniu najnowszej serii.
0
Karen Miranda Rivadeneira odtwarza swoje dzieciństwo. "Pomysł ten zrodził się z rozmyślań o pamięci i jej niedoskonałości”
7 Sie 2018
“Uświadomiłam sobie, że brakuje mi wiedzy o mnie samej. Rozmyślając o pamięci i jej wadliwości, postanowiłam odkopać osobiste mity i rodzinne historie” - opowiada nam o swoim projekcie amerykańska fotograf.
0