JESTEM FOTOGRAFEM MODY - o oświetleniu w plenerowej fotografii mody - cz. 4: prosty zestaw lamp studyjnych

Z czwartej części naszego cyklu dowiecie się jak pracować kiedy do oświetlenia fotografowanej sceny trzeba użyć silniejszego źródła światła niż reporterskie lampy błyskowe. Szymon Kobusiński zdecydował się sfotografować scenę miejską dziejącą się na kawiarnianym tarasie. Przeczytajcie dlaczego warto korzystać z prostych zestawów oświetleniowych i sprawdźcie jakie zdjęcie powstało w trakcie naszej sesji!

Jaki efekt chcieliśmy osiągnąć.

Naszym zamiarem było uzyskanie efektu podpatrzonej miejskiej sceny. Wybraliśmy do tego kawiarniany taras, który miał wyglądać jak oświetlony ciepłym światłem zachodzącego słońca. Zależało nam na dynamice sceny. Żeby otrzymać powyższy rezultat użyliśmy studyjnej lampy błyskowej z rozpraszaczem, kilku blend oraz folii.

Zanim przeczytacie o pracy podczas sesji, poznajcie podstawy oświetlenia studyjnego i dowiedzcie się dlaczego warto korzystać z lamp z generatorem.

Podstawowe pojęcia:
Na pewno zauważyliście, że zupełnie inny kierunek ma światło w południe (pada z góry), a inny o wczesnym poranku lub późnym popołudniem (kiedy to kąt jego padania jest dużo ostrzejszy). Jego charakter jest odmienny. Podobnie jest w przypadku lamp studyjnych. Kluczową sprawa w przypadku planowania schematu oświetleniowego jest zaplanowanie miejsca, w którym postawimy źródła światła.;
intensywność
Intensywność oświetlenia zależy od mocy źródła światła.;
charakter światła
Światło może być twarde (światło skupione) lub miękkie (światło rozproszone). Ze światłem rozproszonym mamy do czynienia np. w pochmurny dzień. Światło twarde to np. światło lampy błyskowej umieszczonej bezpośrednio na aparacie. Za pomocą doboru twardości światła tworzymy nastrój. Światło ostre stosowane jest zwykle w celu wzmocnienia dramatyzmu sytuacji. Oświetlenie rozproszone daje bardziej malarski, spokojny klimat i wywołuje uczucie harmonii.;
temperatura barwowa
Światło może być ciepłe lub zimne. To bardzo ważne narzędzie przy kreowaniu atmosfery na zdjęciu. Dzięki zastosowaniu filtrów oraz blend, o których pisaliśmy w poprzednich odcinkach naszego cyklu, możemy sterować temperaturą barwową zdjęcia. Temperatura barwowa światła dziennego to 5500 K. Jest to również temperatura barwowa większości lamp studyjnych.]Więcej wskazówek znajdziecie w pierwszej części naszego cyklu.
Zestaw softboxów firmy Chimera.

Co to jest softbox.

Softbox to specjalna nakładka na studyjną lampę błyskową, umożliwiająca zmiękczenie światła i jego równomierne rozłożenie na fotografowanym obiekcie. Większość producentów ma w swojej ofercie od 5 do 20 rodzajów tego typu rozpraszaczy światła, które produkowane są w rozmaitych rozmiarach i kształtach.

Firma Chimera uznawana jest za jednego z liderów na rynku przenośnych systemów rozpraszających światło. Softboksy znajdziemy również w ofercie Wafer, jak i innych firm zajmujących się studyjnych sprzętem fotograficznym. Warto również zapoznać się z ofertą firmy Quantuum.

Kiedy korzystamy z lampy i generatora.

Z lampy z generatorem korzystamy wtedy, kiedy nie wystarczają nam reporterskie lampy błyskowe. Zamierzamy fotografować scenę z kilkunastu metrów i okazuje się, że inne źródła światła są zbyt słabe. Prosta lampa z generatorem to przy okazji bardzo mobilny zestaw, który mieści się w bagażniku samochodowym i w większości przypadków nie wymaga dodatkowego środka transportu, a tym samym większego nakładu środków w postaci wynajęcia kierowcy i asystenta. Główną zaletą takich zestawów jest ich poręczność.

Wszystko, czego potrzebujemy to mały, przenośny generator o mocy 400-1200 Ws (watosekund). W tej dziedzinie prym wiodą dwie firmy: Broncolor i Profoto. Broncolor oferuje generator Mobil A2R. Do tego możemy użyć dedykowanej lampy Picolite lub Unilite (klasyczne lampy studyjne). Zamiennie możemy skorzystać z Rangera firmy Elinchrom (w ofercie sklepu Milso). Zestaw Ranger Quadra to przenośny generator akumulatorowy (o mocy 400Ws), który dobrze sprawdza się w fotografii plenerowej. W jego skład wchodzą dwa reflektory wraz z głowicami. Cena takiego kompletu to ok. 7 300 zł. Do większości generatorów możemy podłączyć dwie lampy.
Przykładowe elementy zestawu oświetleniowego firmy Broncolor: 1. Generator Mobil A2 R, 2. Lampa Unilite 3200, 3. Statyw Junior stand AC, 4. Softbox Pulsoflex EM 80 x 80.

Również w ofercie innych firm znajdziemy atrakcyjne cenowo propozycje (Bowens, Hensel). Często możemy się spotkać z prostymi zestawami, w skład których wchodzi generator z dwoma lampami oraz softboksami. O ile w przypadku blend można zaoszczędzić korzystając z tańszych odpowiedników, o tyle w przypadku tego typy sprzętu nie warto oszczędzać. Polecamy zaufać sprawdzonym producentom sprzętu i akcesoriów, ponieważ zakup takiego zestawu nie należy do najtańszych. Na prosty komplet (generator + dwie lampy z rozpraszaczami) będziemy musieli wydać od 6 do 15 tys. zł. Nie żałujmy tych pieniędzy, ponieważ inwestujemy w solidne źródła światła. Możemy również wypożyczyć taki zestaw na sesję, koszt wypożyczenia to około 450-550 zł za jeden dzień zdjęciowy.

Pamiętajmy jednak o tym, że zawsze istnieje możliwość oszczędności. Na przykład firma Fomei ma w swojej ofercie zestaw BASIC 200, w skład którego wchodzą dwie lampy błyskowe BASIC 200 o mocy 200Ws, reflektor 16,5cm, dwa statywy, parasol półprzeźroczysty 85cm, softbox 60x60cm. Cena całego zestawu to ok. 1600 zł. Do tego możemy dokupić generator FOMEI Panther 600 mini w cenie ok. 1700 zł i już dysponujemy prostym zestawem umożliwiającym nam pracę w plenerze.

Akcesoria wpływające na charakter oświetlenia.

Oprócz omawianego wyżej softboksu, do modulacji światła możemy użyć szeregu innych akcesoriów. Dzielimy je na:
  • dające miękkie światło: parasolki, ekrany
  • dające ostre światło: odbłyśniki paraboliczne, plastry miodu, strumienice
Znając główne zasady modulacji strumienia światła można z nimi swobodnie eksperymentować.
Akcesoria do modelowania światła: 1. Parasolka półprzeźroczysta FOMEI T-85, 2. Plastry miodu, Broncolor, 3. Reflektor Profoto, 4. Strumienica Elinchrom.

Przebieg sesji

Chcieliśmy uzyskać efekt podpatrzonej miejskiej sceny, jednak znowu w ściśle kontrolowanych warunkach. Kawiarniany taras w letnie popołudnie oświetlony ciepłym światłem zachodzącego słońca? Tak, z tym, że efekt został osiągnięty za pomocą blend, lampy i folii.

W tym celu wykorzystaliśmy zestaw:
  • generator Broncolor Mobil
  • lampa Broncolor Unilite z softboksem Broncolor Pulsoflex 1x1m, ustawiona tuż przy tarasie
  • kawałek folii Cotech CTO 1/2 (folia konwersyjna o gęstości pół przysłony) przyklejony na rozpraszaczu lampy
  • rozkładana złota blenda o średnicy 1m przymocowana na suficie tarasu
  • dwie srebrne blendy/samoróbki (styrodur z naklejoną srebrną folią) ustawione na dole
Do oświetlenia mieliśmy dość dużą płaszczyznę. Mogło się okazać, że moc lampy błyskowej byłaby zbyt mała. Dlatego użyliśmy lampy studyjnej z generatorem. Zależało nam na wyłowieniu modelki z otoczenia za pomocą światła.

Pracowałem kilkadziesiąt metrów dalej z teleobiektywem i wyzwalałem lampę pocket wizardem. Softbox o wymiarze 1x1m oświetlał modelkę z 2-3 metrów. Komunikacja między aparatem i lampą odbywała się za pomocą Pocket Wizarda. Złota blenda rozpraszała światło, a zadaniem pomarańczowej folii było lekkie ocieplenie światła padającego na twarz modelki. Srebrnych ekranów użyliśmy do zbicia kontrastu.

Do realizacji sesji wykorzystaliśmy aparat Nikon D3S z obiektywem 200m/f2.0.


Dziękujemy Klubokawiarni Resort.

Już za tydzień ostatni odcinek naszej serii, w którym pokażemy sesję z bardziej rozbudowanym zestawem lamp i akcesoriów.




fotograf - Szymon Kobusiński
asystent sprzętu zdjęciowego - Szymon Gosłowski, Photoproduction
asystent oświetlenia - Filip Zwierzchowski, Photoproduction
asystenci - Tomasz Wojewoda i Mateusz Nurek, Photoproduction
stylistka - Małgorzata Machnicka, CoGdzieZaile.pl
fryzjer - Klaudiusz Iciek, Claudius.pl
makijażystka - Emilia Zatorska, Make-up Store
modelka - Ela, Mango Models
produkcja - Sun House Media/fotopolis.pl
 
Komentarze
Polecane artykuły
Stanley Kubrick był także świetnym fotografem. Zobaczcie mniej znane oblicze kultowego reżysera
20 Sie 2018
“Mechaniczna Pomarańcza”, “2001: Odyseja kosmiczna”, “Oczy szeroko zamknięte” czy “Full Metal Jacket” to filmowe klasyki, znane niemal wszystkim. Znacznie mniej osób wie, że Stanley Kubrick swoją karierę zaczynał jako fotograf.
0
George Eastman Museum udostępnia serię filmów poświęconych największym przełomom w fotografii. Pozycja obowiązkowa!
14 Sie 2018
Jeżeli kiedykolwiek zastanawialiście się jak długą drogę fotografia przeszła od czasów camery obscury aż do dzisiaj, zobaczcie dokumentalną serię stworzoną przez Goerge Eastman Museum. To fantastyczna podróż przez najważniejsze techniki i odkrycia, które zrewolucjonizowały to medium.
0
Tadeusz Rolke: „Sztuka nie polega na pokazywaniu piękna”
13 Sie 2018
Od czwartku, w warszawskiej galerii Le Guern można oglądać najnowszy projekt Tadeusza Rolke, jednego z mistrzów polskiej fotografii. W dniu wernisażu rozmawialiśmy z autorem o powstawaniu najnowszej serii.
0
Karen Miranda Rivadeneira odtwarza swoje dzieciństwo. "Pomysł ten zrodził się z rozmyślań o pamięci i jej niedoskonałości”
7 Sie 2018
“Uświadomiłam sobie, że brakuje mi wiedzy o mnie samej. Rozmyślając o pamięci i jej wadliwości, postanowiłam odkopać osobiste mity i rodzinne historie” - opowiada nam o swoim projekcie amerykańska fotograf.
0