Adobe Lightroom w małym palcu - tworzenie ramki na zdjęciach cz. 2

Adobe Lightroom w małym palcu - tworzenie ramki na zdjęciach cz. 2

W kolejnym odcinku poradnika „Adobe Lightroom w małym palcu” pokażemy, jak w szybki i łatwy sposób utworzyć ramkę na zdjęciach.

Co prawda program Adobe Lightroom nie posiada oddzielnej opcji dodawania ramek na zdjęcia – w przeciwieństwie do innych programów służących do postprodukcji – jednak wcale nie oznacza to, że takiego obramowania nie możemy utworzyć sami. Oczywiście ramki będą zupełnie podstawowe – bez zbędnych efektów – ale w pełni wystarczą, by w ciekawy sposób zaakcentować fotografię.

W ubiegłym tygodniu pokazywaliśmy, w jaki sposób utworzyć ramkę za pomocą zakładki Effects. Jednak program Lightroom oferuje jeszcze jedną możliwość wykonania obramowania na zdjęciach. Dokonamy tego w module Print, który jest przeznaczonym do projektowania wydruków. Niemniej jednak dzięki „małemu oszustwu” będziemy w stanie utworzyć ciekawy efekt. W takim razie zaczynamy.

Najpierw musimy wybrać zdjęcie, na które chcemy nanieść ramkę i przejść do panelu Print.

Pojawi się biała karta, która posłuży nam jako podstawa podczas projektowania obramowania. Zanim jednak zaimportujemy zdjęcie, musimy zrobić dwie ważne rzeczy. Pierwsza to wybrać opcję CustomPackage, która oferuje największe możliwości. Druga to Page Setup – jej zadaniem jest dostosowanie wymiarów karty (Letter sprawdza się najlepiej).

Zobacz wszystkie zdjęcia (2)
Gdy już wybraliśmy odpowiednie ustawienia, możemy przenieść na kartę wybraną fotografię. Nie przejmujcie się, że zdjęcie będzie małych rozmiarów, bo i tak jego wymiary dopasujemy do własnych potrzeb.

Aby ułatwić sobie pracę, zalecamy w zakładce Rules, Grid & Guides włączyć linijkę, dzięki której będzie nam wygodniej równo umieścić zdjęcie. Następnie możemy dowolnie modyfikować wielkość fotografii. Pozostawiona po brzegach biała powierzchnia w końcowym efekcie będzie imitować ramkę.

Gdy ustawiliśmy odpowiedni rozmiar, możemy wyłączyć działanie zakładki Rules, Grid & Guides. Dzięki temu żadne linie nie będą nas rozpraszały.

Choć ramka prezentuje się okazale, to jest jeszcze jedna rzecz, którą możemy zrobić, by końcowy efekt był jeszcze lepszy. W tym celu możemy udać się do zakładki Image Settings i włączyć tam funkcję Inner Stroke. Dzięki temu pomiędzy zdjęciem a białą ramką dodamy czarne obramowanie. Jego szerokość możemy dowolnie dopasowywać, tak by dobrze komponowała się z całością projektu.

Jeżeli taki „pocztówkowy efekt” ramki przypada Wam to gustu, to zdjęcie (już z naniesionym projektem) możecie wyeksportować do pliku w formacie JPEG. Jednak aby tak się stało, musimy w zakładce Print Job wybrać odpowiednie ustawienia i w prawym dolnym rogu panelu kliknąć w ikonę Print to File.

Jest jeszcze jeden sposób, aby nasza ramka wyróżniła się wśród wielu innych. Możemy na przykład zwiększyć powierzchnię dolnej krawędzi i umieścić tam logo, swój podpis lub dowolny napis. Niestety takie działanie zaburzy proporcje zdjęcia, ale końcowy efekt może być tego warty. By tego dokonać, musimy w zakładce Cell wyłączyć automatyczne dopasowanie proporcji. Następnie zmniejszyć rozmiar zdjęcia oraz, trzymając wciśnięty klawisz Ctrl, przesunąć obraz, by odpowiednio dopasować kadr. Dowolny podpis lub logo wstawimy w zakładce Page. Po wybraniu opcji Identity Plate wyświetli się okno dialogowe, w który będziemy mogli dopasować rodzaj czcionki, jej rozmiar i kolor. Wyświetlony tekst będzie można umieścić w dowolnym polu zdjęcia.
Zobacz wszystkie zdjęcia (2)
Ramka z własnym podpisem wykonana w module Print

W kolejnej odsłonie poradnika "Adobe Lightroom w małym palcu" pokażemy, w jaki sposób utworzyć symulację Polaroida.

Oto zwycięzcy iPhone Photography Awards 2018. Wśród laureatów są Polacy
23 Lip 2018
Jeżeli uważacie, że smartfonem nie da się zrobić dobrego zdjęcia, to koniecznie musicie zobaczyć tegoroczną odsłonę iPhone Photography Awards, która obfituje w zapadające w pamięć kadry. Wśród laureatów konkursu znaleźli się Polacy.
0
Margaret Mitchell: „Fotografia może umożliwić opowiadanie historii, które normalnie są ukryte"
16 Lip 2018
Ponad dwadzieścia lat od sfotografowania dzieci swojej siostry, Margaret Mitchell ponownie odwiedza rodzinę z aparatem. Zadaje pytania o wpływ środowiska, w jakim przyszło nam dorastać, na nasze dalsze życie. Szkocka fotografka, działającą głównie w rejonach fotografii dokumentalnej i portretowej, jest laureatką wielu krajowych i międzynarodowych nagród, w tym Sony World Photography Awards.
0
“Zacząłem fotografować, bo bałem się zapomnieć”. Projekt Johna-Davida Richardsona to uniwersalna opowieść o dorastaniu
3 Lip 2018
- Pamiętam dzień, w którym skończyłem trzynaście lat. Obudziłem się tego ranka, spodziewając się, że w jakiś sposób zmieniłem się w mężczyznę tej nocy - mówi nam amerykański fotograf, który od dwóch lat realizuje projekt o dorastaniu chłopców z pobliskiego skateparku.
0
Majestat oceanu, zdjęcia z powietrza i nieziemskie scenerie - wyniki National Geographic Travel Photographer of the Year 2018
29 Cze 2018
Jury jednego z największych konkursów fotografii podróżniczej zaprezentowało jego tegorocznych laureatów. Zobaczcie galerię zwycięskich prac z ostatniej odsłony National Geographic Travel Photographer of the Year.
0