Winietowanie

Wyniki testu:
Cena / Jakość:
10
Wydajność:
8
Funkcjonalność:
9
Optyka:
8
Budowa:
10
Nasza ocena:

91%

Najjaśniejszy obiektyw standardowy w ofercie producenta pretenduje do miana najdoskonalszej konstrukcji tego typu na rynku. Sprawdzamy czy będąc o połowę tańszym jest w stanie rywalizować z natywnym obiektywem Sony.

Autor: Maciej Luśtyk

7 Maj 2024
Artykuł na: 29-37 minut
Spis treści

Winietowanie

Winietowanie mierzymy dla plików RAW, dla najniższego ISO i z najniższymi ustawieniami odszumiania. Przedstawione wykresy pokazują schemat winietowania dla przysłon f/1.2, f/1.4, f/1.8 i f/2.8.

W przypadku Sigmy 50 mm f/1.2 DG DN ART najbardziej chyba imponuje to, jak dobrze obiektyw ten radzi sobie z winietowaniem. Zwłaszcza, że inżynierowie Sigmy często traktują ten problem po macoszemu, pozostawiając go profilom software'owej korekcji. Będąc tak jasnym, nowe szkło oczywiście nie jest w stanie zupełnie pozbyć się tego problemu, ale i tak wypada pod tym najlepiej w swoim segmencie.

Schemat winietowania dla obiektywu Sigma 50 mm f/1.2 DG DN ART:

Bardziej zauważalna winieta ogranicza się właściwie wyłącznie do przysłony f/1.2, gdzie różnica w jasności między środkiem a brzegami kadru wynosi około 1,5 EV, a wyciemnienie rozlewa się właściwie po całym kadrze. Spadku jasności nie wyrównuje bezbłędnie nawet profil korekcji, ale to jednak i tak lepszy wynik od modelu GM, gdzie było to 1,7 EV. Co więcej, w odróżnieniu od konstrukcji Sony, sytuację dramatycznie poprawia już przymknięcie przysłony do wartości f/1.4, gdzie różnica maleje do 1 EV. Z kolei przy przysłonie f/1.8 wynosi już raptem 0,5 EV a jakiekolwiek wyciemnienie przestaje być widoczne gołym okiem. W tym momencie warto nadmienić, że model Sony 50 mm f/1.2 GM gorsze wyniki notuje jeszcze przy f/4. Poniżej dla przypomnienia, wykresy z testu wspomnianego modelu.

Schemat winietowania dla obiektywu Sony FE 50 mm f/1.2 GM:

Winietowanie w praktyce:

f/1.2

f/1.4

f/2

f/2.8
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Fujifilm GF 500 mm f/5.6 R LM OIS WR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Fujifilm GF 500 mm f/5.6 R LM OIS WR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Ten obiektyw to dla średniego formatu przepustka do świata dzikiej przyrody i sportu. Sprawdzamy, jak Fujifilm GF 500 mm f/5.6 R LM OIS WR i GFX 100S II radzą sobie w praktyce.
36
Tamron 50-300 mm f/4.5-6.3 Di III VC VXD - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Tamron 50-300 mm f/4.5-6.3 Di III VC VXD - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Następca modelu Tamron 70-300 mm, kompaktowego tele dla pełnoklatkowych aparatów Sony, zwiększa zakres tylko o 20 mm. Być może jednak jest to 20 mm, które zmienia wszystko.
27
Canon RF 35 mm f/1.4L VCM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Canon RF 35 mm f/1.4L VCM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Canon prezentuje długo wyczekiwany obiektyw RF 35 mm f/1.4L. Bardziej poręczny od lustrzankowego poprzednika, wyposażony w nowy napęd AF oraz pierścień przysłony skierowany jest zarówno do...
39
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (1)